Rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Advertisements

Co to jest stan wojenny ? Jeden ze stanów nadzwyczajnych, polegający na przejęciu administracji przez wojsko w celu przywrócenia porządku publicznego.
Demokracja w szkole.
Opis II wojny światowej według opowiadań moich pradziadków. Prababci Janiny i pradziadka Czesława Prababci Janiny i pradziadka Czesława.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
Stan wojenny.
ZWYCZAJE ZAKUPOWE POLAKÓW W 2005
Autor: Adrianna Dzikielewska
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Wprowadzenie stanu wojennego
3 historie z życia wzięte
1 Jak przekonać pracodawcę by zatrudnił kobietę? Jolanta Czarniecka imię i nazwisko wykonawcy prezentacji grupa Prezentacja.
Równość a zarobki Kontekst polski i europejski Dr Maria Pawłowska Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
WEŹ HISTORIĘ W SWOJE RĘCE
Gospodarka w Polsce po roku 1989
WSPOMNIENIA Z PRZESZŁOŚCI
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Prawa człowieka.
Solidarni w Europie Gdańsk A wszystko przez kobietę... 7 sierpnia stało się - zostałam zwolniona. […] Nie przypuszczałam wtedy, że Stocznia stanie,
GRANICE ZDRADY NARODOWEJ I PAŃSTWOWEJ W DZIEJACH POLSKI
Na czym polega projekt Młodzi Przedsiębiorczy? Jego celem jest wyposażenie młodych osób w wiedzę i umiejętności niezbędne do założenia i prowadzenia.
Lata przełomu ( ).
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Sprawozdanie z realizacji projektu Solidarna Szkoła
Mapa polski. Mapa polski Flaga Polski i obyczajów, czyli dziedzictwa naszych ojców. Patriotyzm Patriotyzm to indywidualna i społeczna postawa, oznaczająca.
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
DYSKRYMINACJA – FORMA ANTYDEMOKRATYCZNYCH ZACHOWAŃ
Lekcja Wolności.
Piotr Wójciak KL. VI Lekcja Wolności.
Julia Syc – rozmawia z mamą Panią Marią Puścizna – Syc, ówczesnym
SYTUACJA W PRL-U PRZED OBRADAMI OKRĄGŁEGO STOŁU
LEKCJA wolności.
Kliknij myszką aby zobaczyć prezentacje... (Twoje życie to doceni...)
P ODSUMOWANIE PROJEKTU „G OTOWI DO STARTU … META : PRACA” Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Nałkowskiej w Przasnyszu –
„Wspomnienia z 1989r.”.
Grupa 1011 b Nr indeksu  Nazywam się Rafał i moje życie rozpocząłem w roku Mam jednego brata Łukasza, mój tata to Mirosław, a mama nazywa.
Pieszy - uczestnikiem ruchu drogowego Edyta Górska
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
Zapraszamy do udziału w quizie historycznym. W którym roku sejm uchwalił ustawę o zniesieniu cenzury? : a) W 1991 b) W 1990 c) W 1993.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Zespół Szkół Ekonomicznych i III Liceum Ogólnokształcące im. gen. Władysława Andersa w Chełmie Sonda „Co się zmieniło w ciągu ostatnich 20 lat” przeprowadzona.
4 czerwca pierwsze wolne wybory do parlamentu w Polsce.
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
Samorząd Uczniowski.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
Naszym zadaniem było przeprowadzenie ankiety na temat wiedzy o efekcie cieplarnianym i jego przyczynach. Jej celem było sprawdzenie tego, czy mieszkańcy.
Jako element polityki prorodzinnej w Polsce
Sfery ingerencji administracji
Freelancer w gąszczu przepisów Wojciech Wawrzak | praKreacja.pl aspekty prawne i podatkowe pracy na własny rachunek.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Praca nad projektem „Opowiem Ci o wolnej Polsce” „Bo wolność jest w nas...” Ludzie ostrowskiej Solidarności z lat Uczestnicy: -Agata Rusak -Dominika.
KONSTYTUCJA 3 MAJA Wykonała i opracowała: Kaja Rompa 6d.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Kuratorium Oświaty w Opolu.
Lekcja Temat: Walka z komunizmem. Podr. s Zeszyt ćw. s
HISTORIA Agni Caldarar
Rozwój pojęć w wieku szkolnym to problem nauczania.
Imię i nazwisko nauczyciela
„Czy palący pracownik to problem?” Omówienie wyników badania CATI.
Imię i nazwisko nauczyciela
„Od Technika do Europejczyka. Nowe doświadczenia- większe możliwości”
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2019 EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2019
Zapis prezentacji:

Rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce 13.12.1981 Lekcja historii w klasie 3 A

Relacja z przebiegu lekcji przeprowadzonej w naszej klasie przez Panią mgr Ewę Barczyk w dniu 13.12.2013 r. W piątek zostaliśmy zapoznani z archiwalnymi dokumentami z teczek IPN-u, dotyczących wydarzeń z tzw. „nocy generała” i przebiegu stanu wojennego w Polsce.

Podzieliliśmy się na grupy: -grupa pierwsza starała się wykazać represyjność stanu wojennego, na podstawie otrzymanych do analizy materiałów; -grupa druga dokonywała analizy legalności wprowadzenia stanu wojennego; -grupa trzecia omawiała problem zmilitaryzowania urzędów i przedsiębiorstw państwowych; -grupa czwarta przedstawiała problem więźniów i internowanych w stanie wojennym; -grupa piąta omawiała przebieg tragicznej pacyfikacji KWK „Wujek” z 16.12.1981 r. -ostatnie dwie grupy analizowały relacje i wspomnienia świadków wyżej wymienionych wydarzeń.

Grupa omawia: -zakazy wprowadzone przez władze dotyczące: Grupa omawia: -zakazy wprowadzone przez władze dotyczące: *wszystkich obywateli *mężczyzn w wieku poborowym i wojskowym *osób mających ukończone 17 lat

Grupa podaje: -argumenty za lub przeciw legalności stanu wojennego

Grupa omawia: -przygotowania władz do wprowadzenia stanu wojennego i rozprawy z ruchem społecznym i zawodowym jakim była „Solidarność”

Odpowiadaliśmy na zadawane pytania: -Dlaczego należy utrwalać i upowszechniać pamięć o stanie wojennym w Polsce? -Czy wprowadzenie stanu wojennego było konieczne? -Czy w naszej opinii władze miały świadomość, że może dojść do rozlewu krwi?

Pod koniec lekcji otrzymaliśmy zadanie domowe. Polecenia brzmiały Omów realia dnia codziennego w stanie wojennym na podstawie rozmowy z osobą posiadającą doświadczenia z tamtego okresu. Napisz relację z przebiegu jakiegoś wydarzenia, mającego miejsce w stanie wojennym w Twojej lub pobliskiej miejscowości, na podstawie rozmowy z uczestnikiem tych wydarzeń

Dzięki tej lekcji: -Znamy przebieg wydarzeń w nocy 12/13. 12 Dzięki tej lekcji: -Znamy przebieg wydarzeń w nocy 12/13.12.1981; -Znamy przyczyny wprowadzenia stanu wojennego; -Wiemy jak wprowadzenie stanu wojennego ograniczyło prawa i wolności obywateli; -Wiemy jakie represje zastosowano wobec działaczy podziemnych; -Rozumiemy pojęcia: stan wojenny, internowanie, pacyfikacja, represje; -Rozumiemy na czym polegała niezgodność decyzji o wprowadzeniu stanu wojennego z Konstytucją PRL.

Na podstawnie wiadomości wyniesionych z lekcji jesteśmy w stanie wyrobić sobie opinię na temat tragicznych wydarzeń z 13.12.1981 mających miejsce w Polsce, o czym świadczą nasze prace domowe. Nasza gazetka

Praca domowa jednej z koleżanek - Marty OCET I MUSZTARDA JAKO SYMBOL EPOKI- CZYLI STAN WOJENNY W POLSCE. Życie w stanie wojennym kompletnie różniło się od tego dzisiejszego. Wiele aspektów życia codziennego zostało zmilitaryzowanych, a zarobki społeczeństwa drastycznie się zmniejszyły. Najczęściej wspominana przez moją rodzinę jest tzw. „godzina milicyjna”, która trwała od 22 do 6 i w czasie tym, nikt nie mógł swobodnie poruszać się po mieście. Ludzie, którzy pracowali na nocną zmianę, musieli uzyskać od pracodawcy specjalną przepustkę, to jednak nie gwarantowało im, że bez przeszkód dostaną się do pracy, z powodu tego , że podczas trwania „godziny milicyjnej” kursy taksówek i autobusów były zakazane. Jedynym wyjątkiem była noc wigilijna, kiedy to ludzie w spokoju i w rodzinnym gronie mogli udać się na pasterkę. Wojsko i Milicja miała prawo wylegitymować każdego przechodnia, dlatego niezależnie od wieku, wszyscy musieli posiadać przy sobie dowód osobisty, bądź też legitymację szkolną, a za jej brak groziły kary pieniężne lub nawet areszt. Dodatkowym uciążliwym ograniczeniem dla społeczeństwa żyjącego w tamtych czasach, był fakt, że na wyjazd poza granice województwa, musieli oni otrzymać pozwolenie- władze, mogły jednak nie wydać pozwolenia, bez żadnych wyjaśnień. Gdy pomyślę o stanie wojennym, ukazuje mi się obraz ludzi stających wiele godzin w długich kolejkach oraz kupno towarów za tzw. kartki. Wiele podstawowych towarów takich jak cukier, czy mięso było przydzielanych pojedynczym osobom w określonych ilościach. Kartki wydawały zakłady pracy, ośrodki zdrowia, czy inne instytucje , co było dodatkową niedogodnością. Jeśli chodzi o środki czystości podzielono społeczeństwo według kryteriów geograficznych. Mieszkańcy skażonych ekologicznie regionów tj. na przykład ówczesne województwo katowickie, dostawali kupony na 0,5 kg proszku do prania i 1 mydło na miesiąc, zaś pozostali 0,3 kg proszku i, co najbardziej szokuje - 1 mydło na dwa miesiące! W tak tragicznej sytuacji, gdy brak było dosłownie wszystkiego, duże znaczenie miały nadchodzące zza granicy paczki. Zawierały one konserwy, olej, herbatę, odzież, lekarstwa, odżywki dla dzieci oraz kosmetyki, a nawet tak luksusowe produkty jak prawdziwa kawa i czekolada. Rozdzielaniem tych darów zajmowały się instytucje kościelne. Społeczeństwo w stanie wojennym doznało wielu cierpień, strachu i upokorzeń. Życie, do którego było przyzwyczajone, za sprawą jednej decyzji, uległo zmianie nawet w takich warunkach. Dlatego powinniśmy o tych wydarzeniach mówić jak najwięcej.

Fragmenty wspomnień mojej Babci - Marii, mówiące o tym jak dzień 13.12.1981 zapisał się w jej pamięci. „W tym dniu po ulicach jechały czołgi, w kierunku kopalni „Manifest lipcowy” (dziś kopalnia „Zofiówka”). W telewizji ciągle ukazywały się obwieszczenia gen. Wojciecha Jaruzelskiego o stanie wojennym.” „Po godzinie 22-ej nie można było wychodzić z domu, władzę przejęło wojsko. Żywność i inne artykuły były na kartki. Reglamentacja, czyli ograniczenie wolnego obrotu towarów obowiązywała prawie przez połowę okresu istnienia PRL. To efekt nieudolnej polityki gospodarczej władz komunistycznych, która nastawiona była na wykonanie planu i nie miała nic wspólnego ani z rachunkiem ekonomicznym, ani ze zdrowym rozsądkiem. Charakterystyczne blankiety zwane kartkami miały powstrzymać nasz apetyt na deficytowe dobra. Na kartki było właściwie wszystko – produkty spożywcze, kosmetyki, buty czy rajstopy. Co ciekawe były również „kartki na kartki”, na których odnotowywano przyznane danej osobie talony, Reglamentację wprowadzano kilkakrotnie – po okresie okupacji niemieckiej, potem w ciężkich czasach stalinowskich, a wreszcie w latach 70. i 80. w związku z niewydolnością gospodarki. Ta nasza ostatnia przygoda z kartkami trwała, aż do upadku socjalizmu. Miejmy nadzieje, że czasy reglamentacji minęły bezpowrotnie.” Najbardziej uciążliwe były: częste kontrole Milicji Obywatelskiej dokonywane bez powodu, kolejki do sklepu, brak wielu towarów. Człowiek na początku był przestraszony, ale później przyzwyczaił się.