Bezpieczeństwo dzieci w sieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Bezpieczny internet, bezpieczne dzieci
Jakub Śpiewak Fundacja Kidprotect.pl
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Bezpieczny w Internecie
Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
7 punktów Kodeksu 2.0.
Zasady bezpiecznego korzystania
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
Jak bezpiecznie korzystać
INTERNET 10 PORAD DLA RODZICA.
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU
Zespół Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Grabowcu
Wspólnie odkrywamy cyfrowy świat!
KLASOWY KODEKS 2.0 KLASA V e ROK SZKOLNY 2013/2014
Gdzie szukać pomocy… tel – 100 – 100.
BEZPIECZNI W KOMPUTEROWYM ŚWIECIE
Dzień Bezpiecznego Internetu
„BEZPIECZNY INTERNET”
Zagrożenia w Internecie
Bezpiecznym w sieci być!
BEZPIECZNY INTERNET.
Dzień Bezpieczniejszego Internetu
KODEKS 2.0 Szkoły Podstawowej w Licheniu Starym
TARGI
Autorzy: BEZPIECZEŃSTWO W SIECI Karolina Bielecka
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Bezpieczny internet.
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Jak uchronić dziecko przed przestępstwami w sieci?
Korzystając z materiałów kopiowanych z Internetu, zawsze podajemy ich źródło oraz autora.
BEZPIECZNY INTERNET.
Bezpieczeństwo dzieci w internecie: 4 rzeczy, które może zrobić rodzic MODUŁ 6 B PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, KWIECIEŃ 2014 Przygotowano na podstawie informacji.
Przygotowała Julia Töppich klasa VIa
CYBERPRZEMOCY !!!.
Unikanie zagrożeń w sieci
Bądź bezpieczny w internecie
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
Bezpieczeństwo w Internecie.
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Mgr. Magdalena Lacek. adres internetowy Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II Zakładka dla rodziców:
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
Debata klasowa Klasa 4 KODEKS 2.0. Zestaw zasad wypracowanych przez ekspertów i rozwiniętych przez nauczycieli i uczniów. Główne punkty kodeksu: bezpieczeństwo.
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
Program „SZKOŁA Z KLASĄ 2.0” w Zespole Szkół Nr 3 w Lubinie II II edycja rok szkolny 2012/2013.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Dziecko w Internecie – zagrożenia i ochrona
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Maria Wójcik Klasa 2H.  Nigdy nie można w 100% zaufać komuś poznanemu w sieci. Nie spotykaj się zbyt pochopnie z internetowymi znajomymi w prawdziwym.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
W świecie bezpiecznego internetu
Przygotował: Jakub Leńczowski
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Internet oprócz wielu pozytywnych, praktycznych i użytecznych aspektów, niesie ze sobą wiele zagrożeń. Niestety, Internet to nie tylko praktycznie nieograniczone.
Aleksander Kuliński klasa II A
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Opracowanie: Hanna Głos, Jolanta Jurkowska.
Bezpieczni w e-świecie
TIK w szkole.
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Zapis prezentacji:

Bezpieczeństwo dzieci w sieci III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Bezpieczeństwo dzieci w sieci jerzy@ piskor.pl SZKOŁA PODSTAWOWA NR 21 IM. KRÓLOWEJ JADWIGI W LUBLINIE www.sp21.lublin.pl Mrozy, 29 maja 2004

Plan spotkania Wiedza chroni dzieci. Pornografia i pedofilia. III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Plan spotkania Wiedza chroni dzieci. Pornografia i pedofilia. Zagrożenia i prewencja. Praktyczne przykłady rozwiązań. Wnioski. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Trzeba być szczególnie uważnym … III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Trzeba być szczególnie uważnym … Internet to narzędzie – jest taki, jak ludzie, którzy go używają Korzystając z Internetu bardzo często nie jesteśmy świadomi jakie zagrożenia może on ze sobą nieść. Mimo tego, że słyszymy o internetowej pornografii, pedofilskich szajkach, czy oszustach, którzy grasują w sieci wydaje nam się, że nie dotyczy to nas i naszych bliskich. Prawda jest jednak taka, że w każdej chwili możemy narazić się na sytuację, która będzie miała dla nas nieprzyjemne konsekwencje. Wynika to zazwyczaj z nieumiejętnego i nieodpowiedzialnego korzystania z Internetu. Dlatego należy być szczególnie uważnym, gdy korzystają z niego dzieci. Pamiętajcie, by uczyć je odpowiednich zachowań, nawyków i wyczulać na zagrożenia jakie niesie sieć. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych WIEDZ@ CHRONI DZIECI Internet to narzędzie – jest taki, jak ludzie, którzy go używają Dziecko ofiarą cyberprzestępstwa. Oszustwo, wyłudzenie (np. aukcje). Internet jako narzędzie wywiadu przestępcy. Nielegalny podsłuch, cracking, naruszenie informacji. Obrót danymi osobowymi. Udostępnianie pornografii nieletnim. Rozpowszechnianie, udostępnianie, produkowanie w celu rozpowszechnienia i sprowadzanie pornografii dziecięcej. Poszukiwanie dzieci na ofiary pedofili. Cyberseks. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Dostęp dzieci do pornografii III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Dostęp dzieci do pornografii Dzieci mają praktycznie nieograniczony dostęp do treści pornograficznych. Treści te nie są zabezpieczane przed dostępem dzieci. Dzieci nie muszą szukać specjalnie pornografii, by na nią trafić. Przestępstwo to w praktyce nie jest ścigane. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Pornografia dziecięca w polskiej sieci III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Pornografia dziecięca w polskiej sieci Wymiana w sieciach P2P. Prywatne serwery FTP. Wymiana i handel z użyciem poczty elektronicznej, IRC i czatów. Niewiele stron WWW z pornografią dziecięcą, brak stron komercyjnych. Strony propagujące pedofilię, ale nie zawierające treści sprzecznych z prawem. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Pedofilia w polskiej sieci III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Pedofilia w polskiej sieci Serwisy randkowe i ogłoszeniowe. Czaty w portalach i Polchat.pl. Komunikatory (Tlen, GaduGadu). Strony prowadzone przez dzieci, blogi. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Pedofile na czatach Pedofile szukają podobnych sobie osób, aby wymieniać doświadczenia, kontakty, materiały. Wchodzą na czat, aby szukać ofiar. Często udają dzieci. Pedofilem może być każdy. Coraz częściej są to osoby młode, traktujące seks instrumentalnie, seks z dziećmi to dla nich kolejne perwersyjne doświadczenie. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Problemy w walce z zagrożeniami III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Problemy w walce z zagrożeniami Niski poziom wiedzy opiekunów na temat komputerów, internetu i związanych z nimi zagrożeń. Niechęć do zgłaszania przestępstw organom ścigania i współpracy z nimi. Brak nadzoru nad korzystaniem przez dzieci z internetu (w szkołach, kafejkach i w domach). Lekceważenie zagrożeń przez prokuratury, sądy, ustawodawców, ale i opiekunów. Brak dobrego ustawodawstwa pomagającego w walce z pornografią dziecięcą i pedofilią z internetu. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Niedostosowane prawo Posiadanie pornografii dziecięcej jest legalne. III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Niedostosowane prawo Posiadanie pornografii dziecięcej jest legalne. Brak prawnej definicji pornografii. Brak orzecznictwa i przepisów dotyczących dowodów w postaci elektronicznej. Prawo nie zezwala policji na stosowanie prowokacji i zakupu kontrolowanego w sprawach związanych z pornografią dziecięcą lub pedofilią. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Inne zagrożenia Uzależnienie od Internetu. Problemy psychospołeczne. III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Inne zagrożenia Uzależnienie od Internetu. Problemy psychospołeczne. Szkodliwość dla zdrowia. Uszkodzenie sprzętu, wirusy, dialery. Koszty połączenia z internetem. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Działania prewencyjne na świecie III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Działania prewencyjne na świecie Policja Internetowa. Zrzeszenie wolontariuszy „Cyber Angels”. Programy automatycznie filtrujące dostęp do niepożądanych stron internetowych. Ograniczanie dostępu do komputera. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Kontrola dostępu do internetu III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Kontrola dostępu do internetu Programy umożliwiające kontrolę dostępu do internetu. Opiekun 1.0.13 (www.opiekun.softstory.pl) Blokuje www zawierające treści porno oraz informacje o narkotykach, sektach i przemocy. Pozwala tworzyć profile użytkowników. Korzysta z bazy, którą można rozbudowywać. Możemy sami dodawać adresy stron, do których naszym zdaniem dziecko nie powinno mieć dostępu. Można blokować pobieranie programów. Nie kontroluje P2P. Cenzor 1.18 (www.cenzor.pl) Ubogi w opcje. Chroni przed zdefiniowanymi przez autorów adresami i słowami kluczowymi. Prosta obsługa. Blokada na hasło. Inne: OrangeBox, Niania. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Złote zasady dla rodziców III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Złote zasady dla rodziców Fundacji Kidprotect Niech komputer stoi we wspólnym miejscu Interesuj się tym, co robi Twoje dziecko w sieci Rozmawiaj z nim o tym Nie bój się przyznać do niewiedzy Naucz dziecko, że osoba poznana w sieci nie musi być tym, za kogo się podaje Naucz dziecko, by nie podawało danych osobowych i nie opowiadało o rodzinie Ustal, że nie wolno umawiać się z osobami poznanymi w sieci bez Twojej wiedzy Nie krytykuj, nie obwiniaj, jeśli coś się stanie Jeśli coś budzi Twoje wątpliwości, czegoś nie wiesz, poradź się specjalistów Rozmawiaj z dzieckiem, rozmawiaj i jeszcze raz rozmawiaj! www.kidprotect.pl jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Gdzie szukać wiedzy www.dzieckowsieci.pl Kampania społeczna III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Gdzie szukać wiedzy www.dzieckowsieci.pl Kampania społeczna www.kidprotect.pl Fundacja Kidprotect www.fdn.pl Fundacja Dzieci Niczyje www.niebieskalinia.pl Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie www.junior.dialog.pl O Bezpiecznym Internecie … jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Internet w szkole – czy może być bezpieczny? III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Internet w szkole – czy może być bezpieczny? jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Bezpieczna sieć – przewodnik (Australia) III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Bezpieczna sieć – przewodnik (Australia) Wskazówki zaplanowane dla osiągnięcia maksymalnego efektu i zminimalizowania ryzyka: Standardy bezpieczeństwa dla uczniów Główne obszary ryzyka: Dostęp do materiałów niestosownych lub szkodliwych dla uczniów. Szkodliwość ujawniania danych osobowych. Odpowiedzialność prawna w zakresie naruszania praw autorskich, zniekształcania informacji lub inwazji w obszar prywatności. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Jak minimalizować ryzyko? III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Jak minimalizować ryzyko? Pewność, że uczniowie maja jasno zdefiniowane zadania i rozumieją je. Nastawienie uczniów na rozwiązywanie zadań i osiągnięcie sukcesu. Zapewnienie dostępności odpowiednich zasobów oprogramowania. Zapewnienie odpowiedniego poziomu nadzoru. Zapewnienie zrozumienia przez uczniów odpowiedzialności poprzez akceptacje zasad bezpieczeństwa w Internecie. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Konieczność korzystania z zabezpieczeń III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Konieczność korzystania z zabezpieczeń Bezpieczeństwo w szkołach będzie wzrastać gdy: Szkoły zaangażują się w zakresie rozwoju i wdrażania zasad bezpieczeństwa oraz zapewnienia ich dla świadomości szkolnej społeczności, poznania jego wagi zaakceptowania tej filozofii. Nastąpi powszechne zrozumienie, że używanie zasad bezpieczeństwa w Internecie może zapewnić tylko odpowiedni nadzór uczniów i skuteczne zarządzanie klasą. Zapewni się takie warunki, że poszczególni nauczyciele oraz dyrekcje szkół w oczywistym stopniu zrozumieją etyczny obowiązek tych działań w świetle ogólnego bezpieczeństwa szkoły. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Przykłady praktycznych rozwiązań: III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Przykłady praktycznych rozwiązań: Dokumenty podpisane, w formie porozumienia pomiędzy szkołą i użytkownikiem Internetu w zakresie zasad zaakceptowania i korzystania, określających też reguły odpowiedzialności, w przypadku naruszenia tych zasad. W przypadku młodszych klas dokument podpisują rodzice lub opiekunowie, w imieniu swoich dzieci. Uczniowie starsi sami podpisują zasady zachowania bezpieczeństwa. UMOWA: SZKOLA -> RODZIC =>>> UCZEŃ SZKOLA =>>> UCZEŃ jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Filtracja treści Internetu III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Filtracja treści Internetu Szkoły akceptują zarządzanie i monitorowanie dostępu do sieci WWW, aby zminimalizować ryzyko dostępu do agresywnych lub niechcianych treści. Filtrowanie jest obowiązkowe dla szkół podstawowych i gimnazjów i zalecane dla starszych roczników. Szkoły które korzystają z wyspecjalizowanego providera Edunet mają zapewnione odpowiednie filtrowanie treści. Jeśli szkoła korzysta z usług innego dostawcy powinna zapewnić odpowiedni poziom filtrowania treści internetu na mocy odrębnych umów. Szkoły powinny mieć wdrożone mechanizmy, które umożliwiają monitorowanie lub śledzenie zachowań użytkowników korzystających z sieci. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Szkoła podstawowa jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Szkoła podstawowa Wyrażam zgodę, by moje dziecko korzystało z Internetu w obszarach, które wcześniej były sprawdzone przez nauczyciela, Zarząd Edukacji lub inne organy zatwierdzone przez szkołę. Rozumiem, iż wszystkie przychodzące e-maile będą zatwierdzone przez jednego z pracowników szkoły, zanim zostaną oddane uczniom. Oczekuję, iż zawsze będzie odpowiedni nadzór w czasie, gdy moje dziecko korzysta z Internetu. Wyjaśniłam(em) mojemu dziecku, iż jeśli napotkają na jakiekolwiek materiały na stronach, które spowodują, iż poczuje się niezręcznie, nieswojo, powinno kliknąć ikonę "Home" i natychmiast poinformować o zdarzeniu nauczyciela. Przestrzegłam(em) swoje dziecko, iż korzystając z Internetu nie powinno nigdy podawać swoich danych osobowych, numeru telefonu, nazwiska czy adresu domowego.   Wyrażam zgodę dla .............................. ...............Imię dziecka........................................... Do używania Internetu w szkole podstawowej ................................................................ .... Nazwisko rodzica lub opiekuna................Podpis rodzica lub opiekuna ............ Data........... jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Gimnazjum jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Gimnazjum Rozumiem, iż korzystanie z komputerów i dostępu do Internetu w Szkole musi być zgodne z przepisami prawa szkolnego i zgadzam się na poniższe:  Będę powstrzymywać się od dostępu do jakichkolwiek stron WWW, plików, grup newsowych, chatów lub innych mate riałów dostępnych w Internecie lub sieci szkolnej, które mogłyby uznane jako obraźliwe w poglądach według szkoły. Będę uprzejmy(a) i używał(a) stosownego stylu języka w komunikowaniu się przez Internet. Będę się powstrzymywać od korzystania z nieprzyzwoitego, dręczącego lub obrażającego innych języka i będę zgłaszać wszystkie tego typu przypadki użycia mojemu nauczycielowi, bibliotekarzom lub administracji szkoły. Zgadzam się i akceptuję odpowiedzialność, jeśli chodzi o kopiowanie chronionych prawami autorskimi materiałów. Dlatego też nie będę ściągać i rozprowadzać oprogramowania, gier, muzyki, grafiki ,filmów video lub tekstów jeśli nie ma na to zgody udzielonej przez właściciela praw autorskich (zazwyczaj jest to osoba lub organizacja, która stworzyła ten materiał). Rozumiem, iż plagiatorstwo (przedstawianie cudzej pracy jako własnej) jest niedozwolone. Z tego też względu, zawsze będę wymieniać i wyraźnie wskażę z jakiego dokładnie źródła pochodzą wszystkie materiały użyte w przygotowaniu zadań, prac itp.. Nie będę ujawniać moich danych osobowych, w tym: nazwiska, adresu, szczegółów dotyczących kart kredytowych moich i innych osób, przez Internet lub sieć szkolną, jeśli nie będzie to zalecone przez szkołę. Jeśli naruszę którekolwiek z zaleceń /punktów zasad tego porozumienia, nie będę mógł korzystać ze szkolnych komputerów i Internetu przez okres określony przez szkołę i mogą być wyciągnięte wobec mnie konsekwencje dyscyplinarne ustanowione przez szkołę. Imię i nazwisko ucznia...................................Podpis ucznia...........................................Data....................  Zgoda rodzica/opiekuna: niniejszym wyrażam zgodę na używanie Internetu w szkole do zastosowań edukacyjnych Stosownie do powyższej deklaracji mojego dziecka. Przyjmuję do wiadomości, iż szkoła sprawować będzie odpowiedni nadzór zapewniający minimalizację ryzyka dostępu do niestosownych treści. Nazwisko rodzica/opiekuna...........................Podpis rodzica/opiekuna............................Data..................... jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Szkoła ponadgimnazjalna III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Szkoła ponadgimnazjalna Zgadzam się na korzystanie z Internetu w sposób odpowiedzialny, ale jeśli znajdę się w nieodpowiednim położeniu, natychmiast użyję ikony "Home" albo wyłączę monitor i natychmiast poinformuję o tym nauczyciela. Korzystając z Internetu w szkole zawsze: ·   pracować będę tylko na stronach wskazanych przez nauczyciela. ·   nie będę nigdy ujawniać moich danych osobowych takich jak moje nazwisko, adres, numer telefonu, adres do pracy rodziców /numer telefonu. ·   nikomu nie będę wysyłać mojego zdjęcia zanim nie sprawdzi tego nauczyciel. ·   wiadomości e-mail będę wysyłać zawsze po uprzednim uzyskaniu zgody mojego nauczyciela. ·   w poczcie e-mail używać będę jedynie języka, słownictwa, które jest akceptowane przez moją szkołę. ·   nie będę odpowiadać na żadne wiadomości, które są nieprzyjemne lub powodują iż czuje się nieswojo w jakikolwiek sposób. Nie jest moją winą, iż otrzymuję tego typu wiadomości. ·  nie będę korzystać z materiałów z innych stron Internetu bez zgody osoby, która stworzyła ten materiał. Jeśli nie jestem pewny czy jest to dozwolone, zapytam o to nauczyciela. ·  nie będę wykorzystywać Internetu by straszyć lub irytować inne osoby. ·  będę zawsze przestrzegać reguł i zasad szkolnych w trakcie przygotowywania materiałów do publikacji na stronach Internetu. Zrozumiałem, że nieprzestrzeganie tych zasad będzie skutkować utratą praw dostępu do Internetu na czas określony przez szkołę. Imię i nazwisko ucznia.............................. Podpis ucznia...........................................Data.............................. Zgoda rodzica/opiekuna Wyrażam zgodę na używanie Internetu w szkole do zastosowań edukacyjnych stosownie do powyższej zgody mojego dziecka. Przyjmuję do wiadomości, iż szkoła sprawować będzie odpowiedni nadzór zapewniający minimalizację ryzyka dostępu do niestosownych treści. Podpis rodzica/opiekuna............................ Nazwisko rodzica/opiekuna............................. Data..................... jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

Wnioski... (prof. Tomasz Goban-Klass, Kraków) III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych Wnioski... (prof. Tomasz Goban-Klass, Kraków) Apel: Powołajmy Polskie Forum Bezpiecznego Internetu, które za zadanie będzie miało: analizę problemu i jego nagłośnienie, zwiększanie świadomości zagrożeń internetowych i medialnych wśród nauczycieli (w tym informatyki), zwiększanie świadomości i odpowiedzialności rodziców, uświadamianie dzieciom i młodzieży zagrożeń osobistych, uzyskanie poparcia prawodawców, polityków, dostawców treści i operatorów Internetu dla samoregulacji i regulacji treści, organizację tzw. gorących linii (hotlines), zbierających informacje (także e–mailowe) o szkodliwych treściach, analizę i rekomendację oprogramowania filtrującego i ratingowego, współpracę z Safer Internet Action Plan Komisji Europejskiej. jerzy.piskor.pl – Bezpieczeństwo dzieci w sieci Mrozy, 29 maja 2004

W prezentacji wykorzystano informacje pochodzące z internetu III Ogólnopolski Zjazd Opiekunów Szkolnych Pracowni Internetowych http://piskor.pl/dziecko.html Dziękuję za uwagę jerzy@ piskor.pl SZKOŁA PODSTAWOWA NR 21 IM. KRÓLOWEJ JADWIGI W LUBLINIE www.sp21.lublin.pl W prezentacji wykorzystano informacje pochodzące z internetu