Mózg Marek Bonk kl. IIc.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zakład Technologii Gier
Advertisements

Mózg i jego budowa „Największym niezbadanym terytorium na świecie jest przestrzeń między naszymi uszami” Bill O’Brien
Zjawiska rezonansowe w sygnałach EEG
Dariusz Nowak kl.4aE 2009/2010 POLE MAGNETYCZNE.
Inteligencja Obliczeniowa Sieci dynamiczne cd.
EEG BIOFEEDBACK TEORIA I PRAKTYKA.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DENATURACJA BIAŁKA POD WPŁYWEM KWASU OCTOWEGO
Zmianę tą wywołuje BODZIEC
Aparatura Diagnostyczna
Układ nerwowy.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Wykonała: Dominika Machlowska
Sygnały bioelektryczne
Co powinniśmy wiedzieć o promieniowaniu jonizującym? Paula Roszczenko
, Prawo Gaussa …i magnetycznego dla pola elektrycznego…
Tkanki zwierzęce.
Wady wzroku Karol O..
Temat: BUDOWA I ROLA UKŁADU ODDECHOWEGO
Składniki pokarmowe Spis treści: WPROWADZENIE ZADANIE
Temat: BUDOWA I FUNKCJONOWANIE UKŁADU KRWIONOŚNEGO
Implantacja w Laryngologii
Budowa i funkcje układu pokarmowego
Percepcja słuchowa.
EEG Biofeedback.
Prezentację wykonał Fabian Kowol kl. III b
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
BIOFEEDBACK EEG.
EWOLUCJA UKŁADU NERWOWEGO U KRĘGOWCÓW
ZASADY DZIAŁANIA METODY EEG BFB ORAZ MOŻLIWOŚCI JEJ ZASTOSOWANIA
Zasady efektywnego uczenia się
REMEDIUM DOTYK TWORZY JEDYNĄ WIĘŹ MIĘDZY NAMI A RZECZYWISTOŚCIĄ
ZASTOSOWANIE WODOROTLENKÓW
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
EEG Biofeedback.
SEN I CZUWANIE NEUROFIZJOLOGIA.
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Biologia.
Integracja sensoryczna
wyk. Barbara Stępkowska i Maciej Panek
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
CECHY MOTORYCZNE.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Kl Sen - jak nastolatki korzystają z jego dobrodziejstwa.
Trening metodą Warnkego
Wpływ etanolu na procesy poznawcze – pamięć.
Alkoholizm to choroba Tutaj wyjaśnię do czego może doprowadzić nadmierne spożywanie alkoholu, jakie mogą być skutki dla poszczególnych części organizmu.
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Elementy Anatomii i Fizjologii
KIK 34 - Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
TOPIC: BUDOWA I FUNKCJONOWANIE UKŁADU ODDECHOWEGO
Uwaga Michał Białek.
Składniki pokarmowe Spis treści: WPROWADZENIE ZADANIE
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
PROMIENIE ULTRAFIOLETOWE.
Od neuronow do populacji
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Lekozależność autorzy prezentacji: Daniel Kwaśniewicz Michalina Hojnacka Monika Matuszak Patryk Duda UCZNIOWIE KLASY III B.
ALKOHOLIZM
dr hab. Adriana Schetz IF US
Jak nazywa się układ przedstawiony na ilustracji? mózgowie
SŁUCH.
Rozwój dziecka w łonie mamy
Percepcja słuchowa.
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

Mózg Marek Bonk kl. IIc

Ogólne wiadomości Mózg – inaczej mózgowie, część ośrodkowego układu nerwowego umieszczona w obrębie czaszki, otoczona oponami mózgowo-rdzeniowymi. Jest to najbardziej złożony narząd człowieka. W obrębie mózgu można wyróżnić: pień mózgu płaszcz mózgu.

Budowa A - płat czołowy, B - płat skroniowy, C - bruzda Rolanda, D - płat ciemieniowy, E - płat potyliczny, F - móżdżek

Funkcje mózgu Zasadniczymi funkcjami układu nerwowego są: odbieranie i analizowanie bodźców ze środowiska wewnętrznego i zewnętrznego, reagowanie na bodźce, kontrola pracy narządów wewnętrznych, wyższe czynności myślowe (inteligencja i pamięć).

Funkcje mózgu – pólkule

Dzałanie mózgu Zasada działania mózgu polega na: przekazywaniu sygnałów elektrycznych -potencjałów czynnościowych w obrębie neuronu przekazywaniu sygnałów chemicznych (neuroprzekaźnik) w obrębie synapsy. Podstawową jednostką czynnościową mózgu jest tzw. zespół neuronów.

Fale mózgowe Fale mózgowe – cykle aktywności bioelektrycznej mózgu, rejestrowane za pomocą aparatury elektroencefalograficznej. Odkryte w 1929 r. przez niemieckiego psychiatrę, Hansa Bergera. Charakterystycznym częstotliwościom fal mózgowych, oznaczanym za pomocą nazw liter alfabetu greckiego odpowiadają w dużym stopniu stany świadomości człowieka.

Fale mózgowe – c.d. Gdy człowiek jest pobudzony, częstotliwość fal mózgowych rośnie, lecz impulsy stają się słabsze. Natomiast gdy człowiek się uspokoi i rozluźni, fale mózgowe stają się wolniejsze, a impulsy silniejsze. Dzieje się tak, ponieważ wytężając mózg, pracuje więcej komórek nerwowych jednocześnie. Każda komórka wytwarza jakiś impuls elektryczny, więc wszystkie impulsy mieszają się, tworząc szum. Gdy jednak człowiek uspokoi myśli, komórki mózgowe zaczynają działać synchronicznie . Impulsy są więc rzadsze, ale ich napięcia sumują się, dlatego impulsy nabierają na sile.

Fale mózgowe - rodzaje Fale gamma Fale beta Fale alfa Fale theta Fale delta

Fale gamma Powyżej 40 Hz, do 80–100 Hz, rytm gamma towarzyszy działaniu i funkcjom motorycznym; Ośrodki mózgowe biorące udział w wyobrażaniu ruchu komunikują się ze sobą na częstotliwości 40 Hz w określonej kolejności, a potem dopiero pojawia się "błysk" aktywności gamma w ośrodku mózgowym zawiadującym wykonaniem ruchu.

Fale beta Od 12 do ok. 28 Hz, mała amplituda, zdesynchronizowane – rytm gotowości, charakteryzuje szczególnie zwykłą codzienną aktywność, percepcję zmysłową i pracę umysłową, specyficzna aktywność beta towarzyszy również stanom po zażyciu niektórych leków.

Fale alfa Od 8 do 13 Hz, zmienna amplituda – spoczynkowy, charakterystyczny dla stanu relaksu, odprężenia, gdy leżymy z zamkniętymi oczami, przed zaśnięciem i rano po przebudzeniu. Wykorzystywany w technikach szybkiego uczenia się.

Fale theta Od 4 do 7 Hz, charakterystyczne dla medytacji, transu, hipnozy, intensywnego marzenia, intensywnych emocji. Świadomość przy tej częstotliwości pozwala na kontrolowanie bólu fizycznego, a w skrajnych przypadkach nawet krwawienia. Dla tej częstości tok myśli staje się niespójny i zanikają związki logiczne, co wyraźnie widać na przykładzie myślenia w czasie marzeń sennych.

Fale delta Od ok. 0,5 do 3 Hz, wysoka amplituda – występują w stanie najgłębszego snu, podczas głębokiej medytacji, także u małych dzieci i w przypadku pewnego rodzaju uszkodzeń mózgu (np. lezji).

Elektroencefalograf(EEG) Elektroencefalograf – urządzenie posiadające kilkanaście elektrod przyłączanych do skóry głowy i mierzy częstotliwość (ilość impulsów na sekundę) oraz amplitudę ("wielkość" zmian napięcia).

Badania EEG Badania EEG są wykonywane dla monitorowania i diagnozy w następujących sytuacjach: padaczka zaburzenia snu przy stwierdzaniu śpiączki oraz śmierci mózgu chorobach organicznych mózgu zatruciach substancjami neurotoksycznymi (np. litem – charakterystyczne zespoły fal trójfazowych)

Ciekawostki dot. mózgu Masa u niemowląt - średnio 350 gramów, ok. 12% całkowitej wagi ciała. Masa u dorosłych - średnio 1375 gramów (od 1.0-2.5 kg), kobiety średnio 150 gramów mniej, ale ten sam stosunek masy mózgu do masy ciała(1:50) Mózg Einsteina miał 1230 gramów, a więc tyle co średnia dla kobiet. Objętość to ok. 1.4 litra. Moc elektryczna mózgu: ok. 20-25 Watów Liczba neuronów: ok. 40 mld neuronów Jeśli każdy neuron połączyć z każdym innym to wypełnią kulę o promieniu 80 metrów!  Jeśli miedzy neuronami założyć 10.000 przypadkowych połączeń na neuron to nadal będzie kula o promieniu kilka metrów. 

Bibliografia http://portalwiedzy.onet.pl/2756,1,,,mozg_widok_z_boku,haslo.html http://portalwiedzy.onet.pl/50786,,,,mozg,haslo.html http://pl.wikipedia.org/wiki/M%C3%B3zgowie_cz%C5%82owieka http://www.bryk.pl/teksty/gimnazjum/biologia/cz%C5%82owiek/10627-budowa_oraz_funkcje_m%C3%B3zgu.html http://www.holisticentrum.pl/artykuly_02.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Fale_m%C3%B3zgowe http://pl.wikipedia.org/wiki/Elektroencefalografia http://www.is.umk.pl/~duch/Wyklady/Mozg/04-rozwoj.htm#moz http://www.dlamozgu.pl/mozg

KONIEC Dziękuję za uwagę Prezentację wykonał: Uczeń IILO w Zabrzu, Marek Bonk kl.IIc