w społecznym kontekście rozwoju nastolatka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
program profilaktyki uzależnień
„MÓJ WSTĘPNY PLAN ROZWOJU”
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Autor: Ewa Nowak Rok i Miejsce Wydania: Warszawa 2009
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH JAKO PRZEJAW KRYZYSU DORASTANIA
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Fundusz Przeciwalkoholowy
Dorota Gibała Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
Nowy egzamin teoretyczny Informacje podstawowe Czas trwania: nie dłużej niż 25 minut Ilość pytań: 32 Pytania posiadają wartość punktową od 1 do.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SUWAŁKACH
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Życie nastolatka.
PROJEKTGEOGRAFIAKULTURA POWRÓT ODPOWIEDŹ
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
O korzeniach i skrzydłach…
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Dlaczego warto czytać dzieciom?
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
Medialna rzeczywistoŚĆ
Problemy współczesnej młodzieży
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Warsztat diagnostyczno-rozwojowy
Dzieci nie ryby głos mają i swoje prawa dobrze znają !!!
Małe dziecko w systemie edukacji
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Forma Aktywności Społecznej !
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Dziecko sześcioletnie w pierwszej klasie Zasoby edukacyjne Ośrodka Rozwoju Edukacji Wydział Rozwoju Szkół i Placówek.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Tydzień profilaktyki uzależnień Zestawienie wyników ankiet przeprowadzonych w klasach III Uzależnienie to:
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Gdansk.pl Młodość bez procentów. Widzimy problem: Trzy czwarte uczniów w wieku lat ma za sobą kontakt z alkoholem Polski nastolatek sięgający po.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Projekt „Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej w Tarnowie – etap II” dofinansowano ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru.
Opracowała: Katarzyna Płatek
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Jak uczyć o uchodźcach? Szkolenie dla edukatorów i edukatorek
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
pomiędzy sprawowaniem opieki a wolnością (autonomią)
Zapis prezentacji:

w społecznym kontekście rozwoju nastolatka Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno - Terapeutyczna w Tarnowie Patryk Hajdo Krok za, krok przed - nowe zagrożenia w społecznym kontekście rozwoju nastolatka

W jaki sposób pojawiają się nowe zagrożenia w adolescencji? Cel: Analiza formalna niezależna od konkretnej treści, Wskazanie uniwersalnego mechanizmu, Odpowiedź na pytanie: W jaki sposób pojawiają się nowe zagrożenia w adolescencji? Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

W jaki sposób pojawiają się nowe zagrożenia? Mechanizm rozwojowy, Mechanizm społeczny, Rola kultury. Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Konflikt a bunt Konflikt: nastolatek wykłóca się z rodzicem o pozwolenie na późniejszy powrót do domu, a kiedy mu się to nie udaje niezadowolony wraca o wyznaczonej porze. Bunt: Nastolatek wraca do domu później niż oczekiwał od niego rodzic, Zachowanie niezgodne z oczekiwania osób dorosłych. Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Bunt jako element rozwoju Zysk rozwojowy: Co nastolatek osiągnął w rozwoju? Poczucie wpływu, - „decyduję”, Poczucie odrębności - „JA” Poczucie autonomii – „JA decyduję”, Niezależność Helen Bee Coleman Bunt Psychoanaliza Oleszkowicz Hurlock ? Konflikt a bunt konflikt – odmienność opinii, niezadowolenie, próba wymuszenia lub wyciągnięcia konsekwencji bunt – robię odwrotnie Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Robienie odwrotnie jako zagrożenie Jedną z funkcji zakazu jest ochrona przed zagrożeniem, Nastolatek robiący odwrotnie będzie narażał się na zagrożenie. =

Treść i forma Rozwojowa treść to „robienie odwrotnie”, Kulturowa forma to coś, co jest postrzegane aktualnie jako zagrożenie, np. alkohol, narkotyki, dopalacze, cyberprzemoc, Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Zagrożenie → bunt Postrzeganie czegoś jako zagrożenie → zakaz → łamanie go przez adolescentów Gdyby nie było zakazu zachowanie miałoby inny wpływ na rozwój

Reakcja na nowe zagrożenie Percepcja przez osoby dorosłe czegoś jako zagrożenie → zakaz, profilaktyka i procedury reagowania = nowe formy działań dostosowane do rzeczywistości Zakłócenie → akomodacja → asymilacja

Odwrotnie Nie będziemy się uczyć Skoro jest zakaz, profilaktyka i procedury (dorośli są przygotowani) to zrobienie odwrotnie oznacza: zrobienie niezgodnie z zakazem, Nie będziemy się uczyć

Odwrotnie zrobienie czegoś na co jeszcze nie ma procedur (na co dorośli jeszcze nie są przygotowani) Wymyślimy taki numer, którego nikt przed nami nie wymyślił

Rozwój a kultura Nastolatki mają potrzebę, aby zrobić coś nowego Rozwój cywilizacji im to umożliwia => powstaje nowe zagrożenie

Nastolatki a zagrożenia Nastolatki w swoim rozwoju potrzebują nowych zagrożeń aby kształtować poczucie wpływu na swoje życie aby odróżnić się od dorosłych

Granica Alkohol: - zakaz, - profilaktyka, - procedury Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796. Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Mechanizm rozwojowy: Co wymyślimy nowego. Co będzie odwrotne Mechanizm rozwojowy: Co wymyślimy nowego? Co będzie odwrotne? Na co dorośli nie są przygotowani? narkotyki

Mechanizm rozwojowy Alkohol: - zakaz, - profilaktyka, - procedury narkotyki Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Zysk rozwojowy: Poczucie wpływu, - „decyduję”, Poczucie odrębności - „JA” Poczucie autonomii – „JA decyduję”,

Mechanizm społeczny: Reakcja na nowe zagrożenie STOP NARKOTYKOM Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Mechanizm społeczny: Alkohol: - zakaz, - profilaktyka, - procedury Dostosowanie społeczeństwa narkotyki odwrotnie

Co wymyślimy nowego. Co będzie odwrotne Co wymyślimy nowego? Co będzie odwrotne? Na co dorośli nie są przygotowani? cyberprzemoc Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Kolejne zagrożenie... Dostosowanie społeczeństwa Alkohol: - zakaz, - profilaktyka, - procedury narkotyki profilaktyka cyberprzemoc odwrotnie

... i następne Dostosowanie społeczeństwa Alkohol: - zakaz, - profilaktyka, - procedury profilaktyka profilaktyka narkotyki cyberprzemoc dopalacze odwrotnie

Spostrzeżenia: Wypracowanie przez społeczeństwo mechanizmu radzenia sobie z zagrożeniem pozwala nastolatkom znowu zrobić coś odwrotnie = znaleźć nowe zagrożenie = pozwala na bunt Kultura wypracowała określony mechanizm rozwoju człowieka, który rządzi się określoną wewnętrzną logiką. Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.

Wnioski dla profilaktyki: To kolejny argument za profilaktyką opartą na zasobach – taka profilaktyka nie podpowiada, co należy zrobić odwrotnie, oraz opartą na kształtowaniu korzystnych warunków rozwojowych = stawianiu granic i reagowaniu na ich przekroczenie

Wniosek: Nie chodzi o to, aby zagrożenia nie było, ale o to, aby takie zachowanie wspierało zdrowy rozwój. Nastolatki krok przed nami, my krok za nimi.

krok przed Krok za, - nowe zagrożenia Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno - Terapeutyczna w Tarnowie Patryk Hajdo Krok za, krok przed - nowe zagrożenia w społecznym kontekście rozwoju nastolatka Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno – Terapeutyczna, ul.Szujskiego 25, 33-100 Tarnów, tel14 6222796.