Nowoczesne techniki wytwarzania elementów nadwozi samochodowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompatybilność grzejników niskotemperaturowych z pompami ciepła
Advertisements

T38 Zgrzeiny i połączenia zgrzewane oraz ich konstruowanie.
PLAN WYKŁADÓW Wykład 2: Ustalone przewodzenie ciepła w ciałach stałych: płaskich, walcowych i kulistych.
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Lasery przemysłowe Laser Nd:YAG – budowa i zastosowanie
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA Wydział Mechaniczny
WŁAŚCIWOŚCI MECHANICZNE MATERIAŁÓW
Półfabrykaty, naddatki na obróbkę
Zadanie 1.
Radiatory Wentylatory Obudowy Żarówki Oprawy
Metale.
Fiat 126p - maluch Tomasz Modrzyński.
Niezawodne dostarczanie energii w obszarach szczególnie wrażliwych
Resonant Cavity Enhanced
T34 Charakterystyka procesów: kucia, walcowania, tłoczenia, ciągnięcia i in. Czas 2x45’
WORSWICK ENGINEERING LTD
T43 Montaż – sposoby, dokumentacja technologiczna i organizacja
Autor: Tomasz Ksiądzyk
EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
MECHATRONIKA II Stopień
Spajanie metali – rodzaje metod oraz spoin
Ocena wytrzymałości zmodyfikowanej konstrukcji panelu kabiny dźwigu osobowego wykonanego z materiału bezniklowego Dr inż. Paweł Lonkwic – LWDO LIFT Service.
Projektowanie i produkcja nowoczesnych hal stalowych za pomocą
Opracował: Ireneusz Pietruszka, sierpien 2011
OPONY.
Przemek Gackowski kl. Ie
Materiały kompozytowe warstwowe (laminarne)
Żelbet-wiadomości wstępne
Kolektory słoneczne.
Ekologia w gospodarstwie domowym
Metody wytwarzania odlewów
55 Naukowo-Techniczna Konferencja Spawalnicza
Sterowanie – metody alokacji biegunów
T52 Automatyzacja transportu wewnętrznego
Krzepnięcie odlewów.
WPŁYW SPOSOBÓW MIELENIA NA WŁAŚCIWOŚCI WYKORZYSTYWANYCH Z NICH WYROBÓW METHODS INFLUENCING THE GRINDING PROPERTIES OF THE PRODUCTS Dr Inż. Dorota Czarnecka-Komorowska.
PRODUCENT MASZYN DO BUDOWY I REMONTU DRÓG
Henryk Rusinowski, Marcin Plis
Silniki. Silniki Silnik 2t Silnik dwusuwowy jest to silnik spalinowy, w którym cały obieg pracy (w tym suw pracy) następuje co drugi suw (przemieszczenie.
RYSUNEK KONSTRUKCYJNY
Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej
CENTRUM SERWISOWE NOVA TRADING.
Prezentacje przygotowała: Klaudia Hofman
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
ARGWELD® Taśmy podkładkowe & w
Obróbka plastyczna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Oprogramowanie do symulacji systemów mechanicznych
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
2. Budowa transformatora.
Połączenia łączne i rozłączne metali
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Amec Foster Wheeler Energy Fakop
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Pakiety ładunkowe Marek Stanisławski Systemy logistyczne.
RYSUNEK TECHNICZNY.
Metody pomiaru temperatury Monika Krawiecka GiG I mgr, gr I Kraków,
Wprowadzenie Materiały stosowane w FRP Rodzaj włókna: - Węglowe
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
Współczesne środki transportu
HAMUCLE.
SZLIFOWANIE POWIERZCHNI ŚRUBOWYCH
Bomba atomowa, energetyka jądrowa.
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
CoroDrill® 880 Redukuje koszty!
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
Zapis prezentacji:

T40 Zastosowanie technik wytwarzania w produkcji pojazdów samochodowych.

Nowoczesne techniki wytwarzania elementów nadwozi samochodowych   Jeszcze do niedawna nadwozie samochodu składało się z blach o jednakowej grubości i najczęściej z blach głęboko tłoczonych. W dzisiejszych czasach elementy nadwozia wytwarza się bardziej zaawansowanymi metodami które dają projektantom większą swobodę oraz większe możliwość pozwalające tworzyć to coraz bezpieczniejsze i lżejsze nadwozia oraz inne elementy karoserii i silnika. Współczesne technologie wytwarzania nadwozi to IHU, TB, TRB.

IHU Innenhochdruck - Umformung Hydroforming czyli formowanie pod wysokim ciśnieniem od wewnątrz umożliwia otrzymanie elementów wzmacniających nadwozie które są wykorzystywane do budowy progów , słupków , ram bocznych, ram szyb i innych. W procesie tym przygotowana wcześniej rura jest wstawiana do matrycy rolę tłocznika przejmuje woda wprowadzana do wnętrza rury pod wysokim ciśnieniem. Ponieważ do budowy nadwozia konieczne jest stosowanie rur o dużej średnicy ( od ok. 60 do 150mm) i relatywnie cienkich ściankach (0,6-1,5mm) to technika formowania ciśnieniowego musi być odpowiednio dopasowana do każdego elementu. Technika IHU jest ciągle rozwijana, jedną z ostatnich nowości jest wytwarzanie tą metodą podłużnic przednich wykonywanych z rury składających się z trzech blach stalowych o różnych właściwościach (np. Chevroleta Corvette i Opel GT). Podłużnice wykonane w sposób konwencjonalny są wykonane z wielu zgrzanych lub pospawanych ze sobą części tłoczonych i wewnętrznych wzmocnień. Te połączenia zgrzewane są potencjalnym słabym punktem podczas crash-testów, poza tym zwiększają one wagę samochodu. W tym przypadku zastąpienie ich elementami wykonanymi w technologii IHU obniża wagę o 15% i poprawia bezpieczeństwo.

W wolnym tłumaczeniu oznacza "mieszankę krawiecką" lub "przycięte na wymiar kawałki". Tak nazywają się wielofunkcyjne pakiety złożone z zespawanych laserowo różnych rodzajów blach, np. głęboko tłocznych, o podwyższonej i najwyższej wytrzymałością także o różnej grubości oraz o różnej powłoce antykorozyjnej. Każdy z tych składników pełni w pakiecie inną funkcję Blacha głęboko tłoczna pochłania energię uderzenia podczas ewentualnej kolizji drogowej. Materiał o podwyższonej wytrzymałości odkształca się wówczas, gdy blacha głęboko tłoczna nie zdołała rozproszyć całej energii zderzenia. Element najsztywniejszy może ulegać najwyżej nieznacznym odkształceniom, gdyż jego zadaniem jest zachowanie tzw. przestrzeni przeżycia w części nadwozia przeznaczonej dla kierowcy i pasażerów.

W nowoczesnych nadwoziach spotyka się również elementy typu tailored blanks służące do miejscowego usztywnienia silnie obciążonych węzłów konstrukcyjnych lub do zmniejszenia ogólnej masy pojazdu dzięki zastosowaniu w mniej obciążonych partiach konstrukcji blach o mniejszej grubości, np. w niektórych częściach płyty podłogowej. Metoda ta jest powszechnie stosowana także w odniesieniu do konstrukcyjnych profili zamkniętych o zmiennych przekrojach, a także podczas tworzenia tzw. stref kontrolowanego zgniotu. Dzięki tym zabiegom nowoczesne nadwozie waży tylko około 450 kg. Przykłady zastosowania: poszycia wewnętrzne drzwi z grubszą blachą w miejscach mocowania zawiasów, słupki B wykonane miejscami z blachy o podwyższonej wytrzymałości, inne zastosowania to pokrywy tylne, osłony boczne komory silnika, podłogi kabiny pasażerskiej. Zauważyć trzeba, że na przykład nadwozie Audi A4 jest zbudowane w 45% ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Innym ciekawym zastosowaniem jest wykonanie podłużnicy wykonanej z jednego 3 częściowego arkusza blachy dzięki temu ma zróżnicowane właściwości wzdłuż przekroju i na długości.

Produkcją tailored blanks zajmują się specjalistyczne zakłady metalurgiczne, dysponujące odpowiednimi liniami technologicznymi. Elementy te po uszkodzeniu w trakcie kolizji drogowych nie mogą być naprawiane w warsztatach, lecz tylko wymieniane na nowe i oryginalne, przy zachowaniu technik łączenia ustalonych przez producenta. Do łączenia ze sobą odpowiednich części używane spawanie laserem (normalnego i hybrydowego) oraz zgrzewania liniowego, co pozwala na zachowanie jednorodnej spoiny nawet do 1960 mm (1000mm dla spawania tradycyjnego).W procesie spawania laserowego, w porównaniu do łukowych metod spawania, obszar materiału, w którym mogą pojawić się zmiany strukturalne oraz odkształcenia termiczne, jest znacznie bardziej ograniczony, a wydajność procesu znacznie wyższa. Zastosowanie dwóch wiązek laserowych w systemie tandem techniki spawania do łączenia blach o zróżnicowanej grubości, np. blach karoseryjnych typu "tailored blanks", spowodowało zmianę kształtu uzyskanej spoiny, złagodzenie karbu konstrukcyjnego oraz strukturalnego i pozwoliło zmniejszyć twardość w spoinie i SWC o ok. 30%, pozwala także na zwiększenie tolerancji dopasowania brzegów spawanych blach. Spawanie hybrydowe jest procesem, w którym wykorzystywane jest źródło ciepła w postaci sprzężonej - wiązka promieniowania laserowego i łuk elektryczny oddziałują w tym samym miejscu i czasie Zastosowanie dwóch sprzężonych źródeł ciepła, a tym samym zmiana sposobu wprowadzania ciepła do obszaru złącza oraz jego ilości, zmienia kształt strefy złącza, zapewniając łagodne przejście w obszarze różnych grubości elementów. Równocześnie uzyskano spadek twardości w obszarze spoiny i SWC o ok. 30%, przy ponad 40% wzroście prędkości spawania w porównaniu do klasycznej metody spawania laserowego . Rozwinięciem technologi TB jest TEB Thyssen Engineered Blanks która w odróznieniu od TB daje możliwość dowolnego kształtowania przebiegu spoiny. Tchnologia ta stawia jednak bardzo wysokie wymagania jesli chodzi o przygotowanie krawędzi blach w wyposażenie spawalnicze. Stemple do wykrawania muszą być bardzo precyzyjne a sam proces odbywa się techniką uderzeniową jednocześnie przez dwie części które mają być póżniej ze sobą połączone tzw technika "blacha w blache" daje ona najwyższą precyzje a elementy mogą być łączone bez szczeliny powietrznej.

TRB Tailor Rolled Blanks stanowi kolejny krok w unowocześnianiu produkcji nadwozi samochodowych wytwarza się nią blachy o różnych grubościach wykonane techniką walcowania. Prekursorem zastosowania technologii TAILOR ROLLED BLANKS była szwedzka firma VOLVO. Pierwsze seryjnie produkowane karoserie w tej technologii opuściły linie produkcyjne w roku 1979. Produkcja: Blacha o określonych właściwościach jest walcowana na całej swej długości tak aby miała różne grubości, następnie może być obrabiana cieplnie (w celu zmiany parametrów wytrzymałościowych) i powlekana powłokami antykorozyjnymi (np. cynkowana). Później wycina się z niej arkusze o długości końcowego elementu który może mieć na swoje długości różną grubość z zależności od potrzeb wytrzymałościowych i sztywności.

Są to elementy jednorodne a przejścia grubości są łagodne Są to elementy jednorodne a przejścia grubości są łagodne. Blachę taką uzyskuje się przez walcowanie elastycznymi walcami które mają płynną regulacje szczeliny między nimi. Taka technika umożliwia uzyskanie blach o grubościach od 0,7 do 3,5mm zakres regulacji grubości blachy jest ograniczony do 50% . Technologia TRB jest stosowane w praktyce np w BMW serii 6 elementy wykonane tą technologią to wzmocnienia podłogi nadwozia np. belki posiedzeniowe wykonane z blachy która zmienia swą grubość od 0,7 do 1,2mm. Dzięki zastosowaniu technologii TRB w tym elemencie uzyskano poprawę wytrzymałości na uderzenia boczne i redukcje zabudowanych elementów z 19 do 7. Technologia ta znakomicie upraszcza wytwarzanie elementów, które do tej pory trzeba było wykonywać z kilku kawałków blach o różnej grubości. TRB ma jednak swoje ograniczenia: może być stosowana do niezbyt dużych wykrojów z blachy, może być stosowane tylko do elementów symetrycznych, element może być wykonany tylko z jednego rodzaju materiału.