Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH Rozluźnienie obyczajów czy utrata poczucia dystansu w sieci, czyli o wirtualnej (nie)grzeczności na przykładzie korespondencji na linii student – wykładowca. Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH
Nowe formy związków ludzkich w internecie Giddens, Slevin „(…) otwarcie się różnorakich możliwości dokonywania zmian, do czego dochodzi dzięki uwolnieniu się jednostek od ograniczeń narzucanych przez lokalne zwyczaje i praktyki” „W późnej nowoczesności warunki dla ludzkich związków są tak zmienne, jak nigdy dotąd”
Dekonstrukcja podziałów społecznych – analiza zachowań użytkowników IRC Reid Przekonanie, że użytkownicy są tutaj z grubsza równi sobie Skłonność do dekonstruowania konwencjonalnych podziałów definiujących interakcję społeczną wynikająca ze struktury kanału komunikacyjnego przekraczanie podziałów i wyzbycie się zahamowań brak sankcji wymuszających samokontrolę
Internetowa przestrzeń wyznacza: Suler Ograniczenie doświadczeń sensorycznych Płynność tożsamości oraz anonimowość Zrównanie statusów społecznych użytkowników Pokonywanie ograniczeń przestrzennych Rozciąganie i koncentracja czasu Dostępność wielu kontaktów Doświadczenia typu „czarne dziury”
Wpływ przestrzeni internetowej na relacje między studentem a wykładowcą
Niesymetryczna natura relacji –na co można sobie pozwolić?
Badanie: metoda Przeprowadzenie badań wśród studentów Uniwersytetu Wrocławskiego – prośba o napisanie przykładowych e-maili Zebranie materiału uzupełniającego – rzeczywistych wiadomości ze skrzynek pracowników naukowych analiza
Cele analizy Zbadanie świadomości językowej studentów w danej sytuacji komunikacyjnej Porównanie nawyków pisania na papierze z nawykami „komputerowymi” Próba analizy zjawiska od strony psychologiczno-socjologicznej: skąd biorą się tego rodzaju zachowania?
Zaobserwowane zjawiska – maile „papierowe”
Formy oficjalne i nieoficjalne
Różnicowanie
Różnicowanie c.d.
Zaobserwowane zjawiska – rzeczywiste e-maile
emotikony caps lock polskie znaki diakrytyczne wielkie litery
Nadmierna poufałość ze strony studenta
Skąd biorą się takie zachowania? Rzeczywistość wirtualna – wpływ „System, w którym sama rzeczywistość jest całkowicie schwytana, w pełni zanurzona w wirtualnym układzie obrazów, w świecie wyobraź-sobie-że, w którym pozory nie tylko znajdują się na ekranie, za pośrednictwem którego komunikuje się doświadczenie, lecz stają się tym doświadczeniem” Castels, 2007 za: M. Golka
Dziękuję Państwu za uwagę
LITERATURA POMOCNICZA Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Warszawa 2008 Huszcza R., Etykieta językowa a honoryfikatywność [w:] Honoryfikatywność, Warszawa 1996 Marcjanik M., Mówimy uprzejmie, Warszawa 2009 Marcjanik M., Polska grzeczność językowa, Kielce 1997 Marcjanik M., Przez grzeczność na skróty. O nonszalancji zachowań młodego pokolenia [w:] Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006 Slevin J., Internet i formy związków ludzkich [w:] Sztompke P., Bogunia-Borowska M., Socjologia codzienności, Kraków 2008, s. 593-627