Moje rozmowy z Krygowską

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REKRUTACJA WYKONAŁ C. POKROPEK Terminy: godz. 18:00 - Zebranie Informacyjne dla kandydatów do klas pierwszych.
Advertisements

Programowanie I Rekurencja.
Teoretyczne podstawy informatyki
Macierze Maria Guzik.
Taksonomia Benjamina Blooma
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Programowanie obiektowe Andrzej Ziółkowski Wykład 7.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Wstęp do interpretacji algorytmów
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Dziecko dyslektyczne w szkole.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
Numerical Literacy Terminy używane zamiennie: Numeracy / Mathematical Literacy. Pojęcie po raz pierwszy użyte w 1959 roku w Wielkiej Brytanii przed Komitet.
Nie taki diabeł straszny czyli o zadaniach: wykaż , uzasadnij , udowodnij Piotr Ludwikowski.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
GIMNAZJUM nr 1 W BIERUNIU
„LEPSZA PRZYSZŁOŚĆ – RAZ JESZCZE”
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Algorytmy.
„Zdolności a umiejętności”
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Układ dwójkowy, cyferki, cukierki. cukierki, cyferki.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Metody numeryczne metody rozwiązywania problemów matematycznych za pomocą operacji na liczbach. Otrzymywane tą drogą wyniki są na ogół przybliżone, jednak.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Dobre Praktyki OK.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
Sprawdzian szóstoklasisty. Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej obejmuje wiadomości i umiejętności ‎ określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Porównanie z rokiem  Skala staninowa (od ang. standard nine), standardowa dziewiątka – dziewięciostopniowa skala testu psychologicznego znormalizowana.
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Algorytmy.
Informator dla rodziców
Wstęp do interpretacji algorytmów
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
Sprawdzian szóstoklasisty
T ERMINY SPRAWDZIANU TERMIN SPRAWDZIANU Sprawdzian odbędzie się 5 kwietnia 2016 r. i składa się z dwóch części. Część 1 Język polski i matematyka zaczyna.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Programowanie dla każdego
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Analityczność i aprioryczność
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Instrukcja warunkowa if
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Wyniki egzaminu próbnego
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Moje rozmowy z Krygowską Trzy sprawy

Krygowska o rozumieniu Mefora Krygowskiej czyli zasada projektowania nauczania matematyki Troska Krygowskiej

Rozumienie Instrumentalne (Mathematics Teaching 1980?) Krygowska: Skemp vs Krygowska: Skemp: Rozumienie Instrumentalne Przeciwstawione jest Rozumieniu Relacyjnemu (Mathematics Teaching 1980?) Krygowska: Rozumienie Formalne, Operatywne, Strukturalne (Ouline of Didactics of Mathematics, vol. II page 20, 1980)

Formalne: Definicje (bez odwoływania się do przykładów) Powiązania Logiczne Założenia Wnioski (rzadko używane w matematyce szkolnej bez podawania przykładów, np. Trudno mówić o dobrze rozumianym pojęciu funkcji bez odniesienia do przykładów: definicja funkcji bez podania przykładów i kontrprzykładów jest zwykle niezrozumiała dla uczniów)

Operatywne: umieć coś zrobić zachowując pewien ład umieć wykonać pewien przepis z dobrym skutkiem umieć wykonać pewien algorytm bez przywoływania jego definicji (przykłady: cztery działania arytmetyczne pisemnie lub w pamięci, rachowanie na ułamkach, rozwiązywanie równań według znanych regułek itd.)

Structuralne: umieć ogarnąć całe pole działania Rozpoznawać struktury podobne, posługiwać się wieloma reprezentacjami tej samej struktury

Kategoryzacje Skempa i Krygowskiej są rożne Kategoryzacje Skempa i Krygowskiej są rożne. kategoryzacja Skempa stała się popularna – jest prosta przeciwstawienia są łatwe do zrozumienia Trzy kategorie Krygowskiej są trudniejsze do przedstawienia graficznego Powstaje obraz trójkątny dla Krygowskiej całościowy obraz nawet przybliżony był ważny

Operatywne Structuralne Formalne Operatywne Structuralne (Ta struktura jest kołowa)

Rozumienie matematyki, tak jak rozumienie języka naturalnego w dużej populacji jest trudne do oceny prostym testem, lub egzaminem pisemnym Potrzebna jest do tego ogromna maszyneria biurokratyczna. Jest natomiast łatwe metodą interakcji, z kompetentnym „rodzimym użytkownikiem” Czy nauczyciele i egzaminatorzy są „kompetentnymi użytkownikami matematyki”? A nauczyciele nauczycieli?

Metafora Krygowskiej (Zasada K, projektowania nauczania) Przystępując do projektowania nauczania trzeba: Wybrać odpowiedni docelowy stopień ogólności Wydobyć konkretne czynności dla uczniów z każdej definicji, twierdzenia, dowodu i od tego zaczynać Zaprojektować konkretne pole działania dla ucznia ukazujące z grubsza wybraną strukturę Każdą operację łączyć z operacją odwrotną (W terminologii Piażeta, te operacje konkretne powinny tworzyć ugrupowanie: do każdej czynności powinna być czynność odwrotna, która wymazuje efekt tej do której jest odwrotną. Pisanie na komputerze w jakimkowiek edytorze jest ugrupowaniem. Pisanie długopisem w zeszycie nie jest)

Troska Krygowskiej o rozumienie strukturalne była wyraźnie zaznaczona Nie jest sprzeczna z kategoryzacją Skempa, jest bardziej szczegółowa Gdy rozważamy matematykę jako język, to troska o rozumienie strukturalne jest zrozumiała Przekazy matematyczne są wizualne mtematyka to jest język wizualny Języki naturalne są akustyczne

Wydobywanie konkretnych akcji z każdej definicji, twierdzenia, dowodu Jest podobne do projektowania gier językowych do budowania znaczeń w sensie Wittgensteina for constructing meanings (patrz jego „Dociekania Filozoficzne”, 1958, 1998) Jest podobne do spostrzegania poprzez język struktur ogólnych na konkretach (George Lakoff: Women, Fire, and Dangerous Things, What Categories Reveal about the Mind, The U. of Chicago Press, 1998)

Troska Krygowskiej W toku nauczania matematyki w szkole często uczymy i „utrwalamy” postawy, których na następnych etapach trzeba „oduczać”. Dla zbyt wielu uczniów jest to bardzo trudne. Chodzi przede wszystkim o złe nawyki ślepego wyuczania algorytmów bez rozumienia. W przyszłości 4-działaniowe kalkulatory powinny położyć temu kres. Czy tak się stanie?