PRZEBIEG DEBATY
PRZEMÓWIENIA I PYTANIA Debata składa się z 6 przemówień. Pierwsze mają charakter wprowadzający, drugie rozwijający, trzecie podsumowujący. Po pierwszych przemówieniach A1, N1, A2, N2 odbywa się dyskusja pomiędzy przedstawicielami obu zespołów.
CZAS I KOLEJNOŚĆ WYSTĄPIEŃ A1 wygłasza pierwsze przemówienie (6 minut), N3 zadaje pytania A1 (3 min), N1 wygłasza przemówienie (6 min), A3 zadaje pytania N1 (3 min), A2 przemawia (5 min), N1 pyta A2 (3 min), N2 przemawia (5 min), A1 pyta N2 (3 min), A3 przemawia (5 min), N3 przemawia (5 min).
ROLE MÓWCÓW MÓWCY PIERWSI (A1, N1) Wprowadzają do debaty kluczowe definicje. Przedstawiają kryteria (może to być wspólne kryterium dla obu drużyn). Przedstawiają linię argumentacji swojego zespołu. N1 konfrontuje własne propozycje z wystąpieniem przeciwników.
ROLE KOLEJNYCH MÓWCÓW MÓWCY (A2, N2): MÓWCY (A3, N3): polemizują z argumentami przeciwnika, rozszerzają własne argumenty, wprowadzają nowe dowody. odnoszą się do wypowiedzi adwersarzy, porównują kryteria, zestawiają linie argumentacji, podsumowują debatę.
KOLEJNOŚĆ ZADAWANIA PYTAŃ A1 N1 A2 N2 A3 N3
RODZAJE PYTAŃ ZAMKNIĘTE OTWARTE Rozstrzygnięcia - Czy należy karać młodocianych przestępców? - Tak/nie Dopełnienia - Kiedy doszło do bitwy pod Grunwaldem? -15 lipca 1410 roku. Sondujące - Co Pan sądzi o karaniu szesnastolatków? Pytanie jako odpowiedź - Czy to dobry pomysł? - A pan sugeruje, że nie? Z ukrytym założeniem - Dokąd idzie dusza po śmierci? Sugestywne - Co pani sądzi o tym bezczelnym zachowaniu?
CZAS NA PRZYGOTOWANIE W czasie debaty każdej z drużyn przysługuje 8 minut na przygotowanie repliki lub sformułowanie pytań. Drużyna może wykorzystać 8 minut jednorazowo lub korzystać z przywileju kilka razy, np. po 2-3 minuty.
UCZESTNICY DEBATY PRZEWODNICZĄCY ZESPÓŁ N JURY CZAS ZESPÓŁ A