Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
SUKCES.
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
Zajęcia 3 Mgr Iryna Bilousova
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
O aktywności dorosłych i seniorów
Materiały z warsztatów
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Wybór zawodu - proces ciągły czy jednorazowa decyzja
Wykład Motywacja.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Organizacja i zarządzanie firmą
Psychologia w zarządzaniu
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Dobrostan w pracy.
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Lider- Przywódca.
Jak motywować dziecko do nauki
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Motywacja.
Techniki pracy z motywacją Zajęcia 4
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
Kluczowe czynniki sukcesu
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOTYWACJA.
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Wprowadzenie teoretyczne
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Arkadiusz Król Grupa II a
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Teorie i modele motywowania Motywowanie (pochodzi od łacińskiego słowa motivae), to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania.
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Psychologia w zarządzaniu
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił

DEFINICJA MOTYWACJI Motywacja to stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania. Motywowanie to proces oddziaływania, zestaw sił, które sprawiają, że ludzie zachowują się w określony sposób.

DEFINICJA MOTYWACJI Przez motywację należy rozumieć w szczególności proces, który wywołuje, ukierunkowuje i podtrzymuje określone zachowania ludzi spośród innych, alternatywnych form zachowania.

WARUNKI MOTYWACJI Osiągnięcie celu musi być postrzegane przez człowieka jako użyteczne Prawdopodobieństwo realizacji celu przez jednostkę musi być wyższe od zera

Potrzeba (brak) Poszukiwanie sposobów zaspokojenia potrzeby Wybór zachowania pozwalającego zaspokoić potrzebę Określenie przyszłych potrzeb i poszukiwanie sposobu ich zaspokojenia Ocena stopnia zaspokojenia potrzeby

1. treści – koncentrują się na tym, „co” się motywuje, duże znaczenie mają tu czynniki wewnętrzne, 2. procesu – koncentrują się na tym, „jak” się motywuje, 3. wzmocnienia – kładą nacisk na sposoby uczenia się zachowań, zajmują się tym, w jaki sposób skutki poprzedniego działania wpływają na zachowania w przyszłości.

Potrzeby samorealizacji Potrzeby szacunku Potrzeby przynależności Potrzeby bezpieczeństwa Potrzeby fizjologiczne Przykłady w organizacjiPrzykłady ogólne ambitna praca stanowisko służbowe przyjaciele w pracy system emerytalny płaca podstawowa osiągnięcia status przyjaźń stabilność żywność

Trzy kategorie potrzeb: egzystencjalne – zaspokajane w pracy dzięki wynagrodzeniu, relacji z innymi – zaspokajane dzięki interakcjom między współpracownikami, rozwoju (wzrostu) – zaspokajane przez maksymalne wykorzystanie wiedzy i zdolności.

Teoria ERG C.P. Alderfera Teoria ERG C.P. Alderfera potrzeby relacji z innymi potrzeby relacji z innymi potrzeby egzystencjalne potrzeby egzystencjalne potrzeby rozwoju (wzrostu) potrzeby rozwoju (wzrostu)

Rezygnuje się tu z zasady hierarchiczności, uznaje się, że różne potrzeby mogą być uaktywnione równocześnie.

Skoncentrowano się tutaj na dwóch czynnikach: zadowoleniu i niezadowoleniu z pracy. Zadowolenie i niezadowolenie wynikają z dwóch zbiorów czynników. Wywołujące zadowolenie to motywatory, a wywołujące niezadowolenie to czynniki higieny.

Czynniki motywujące to - możliwość samorealizacji, osiągnięcia sukcesów, możliwość awansu i rozwoju. Czynniki higieny decydują o psychologicznym i społecznym komforcie pracy. Są to: stosunki z przełożonym, warunki pracy, stałość pracy, wynagrodzenie, nadzór.

Dwuczynnikowa teoria motywacji F. Herzberga zadowolenie brak zadowolenia Czynniki motywacji osiągnięcia uznanie awanse i rozwój praca Czynniki higieny: przełożeni warunki pracy płaca i bezpieczeństwo stosunki interpersonalne

WYBRANE TEORIE PROCESU teoria oczekiwań L. Portera i E. Lawlera teoria oczekiwań L. Portera i E. Lawlera teoria wyznaczania celów E. Locke`a teoria wyznaczania celów E. Locke`a

Teoria ta prezentuje procedurę postępowania kierowników w celu motywowania pracowników. Powinni oni określić nagrody cenione przez każdego z podwładnych, wyznaczyć pożądany poziom efektywności podwładnych, zapewnić osiągalność poziomu efektywności, wiązać nagrody z efektywnością, zapewnić proporcjonalność nagrody do wyników.

Teoria ta zakłada, że człowiek ma motywację, kiedy postępuje w sposób prowadzący go do osiągnięcia wyraźnego celu, który został przez niego zaakceptowany i uznany za możliwy do osiągnięcia.

Teoria ta zakłada, iż zachowanie wywołujące nagrody będzie prawdopodobnie powtarzane, zaś prawdopodobieństwo powtórzenia się zachowań pociągających za sobą karę jest mniejsze.

Techniki modyfikacji zachowań w teorii wzmocnienia wzmacnianie się zachowania przez pozytywne skutki uczenie się unikania – w celu uniknięcia nieprzyjemnych konsekwencji wygaszanie – polega na braku wzmocnienia, zachowanie, które się ignoruje z czasem zanika lub ulega wygaszeniu

Znajomość technik motywowania pracowników jest jednym z podstawowych elementów wiedzy i umiejętności każdego kierownika. Należy pamiętać, iż motywowanie odgrywa dużą role, gdyż organizacje istnieją dla ludzi i poprzez ludzi.