Wstęp do interpretacji algorytmów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat blokowy M START KONIEC
Advertisements

Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ALGORYTM Co to jest algorytm?
PODSUMOWANIE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Opracowała: Elżbieta Fedko
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
P O D S T A W Y P R O G R A M O W A N I A
ALGORYTMY.
Algorytmy.
Algorytmy i struktury danych
Matura z informatyki Arkusz I.
Algorytmika w drugim arkuszu maturalnym. Standardy wymagań I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE II.KORZYSTANIE Z INFORMACJI II.KORZYSTANIE.
Wstęp do interpretacji algorytmów
CO TO JEST ALGORYTM!.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Algorytmy Marek Pudełko
Algorytmy Marek Pudełko
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
Agata Łysakowska Klasa III „n”
Algorytmy Opracowanie: Maria Skalska na podstawie „Informatyka 2000” wydawnictwa Czarny Kruk.
Podstawy programowania
Metody przedstawiania algorytmów.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Algorytmy.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Zasada działania komputera
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
GIMNAZJUM nr 1 W BIERUNIU
ALGORYTMY.
Algorytmy.
Elżbieta Fiedziukiewicz
Początek, koniec lub przerwanie algorytmu
Czego nauczyliśmy się na lekcjach informatyki w XXX LO
Lekcja organizacyjna Klasa III.
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Temat 7: Instrukcje warunkowe
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
Algorytmy.
Algorytmika.
Instrukcje iteracyjne
Wprowadzenie do algorytmiki
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Algorytm blokowy Delta Nilu .
Diagram aktywności (czynności)
Zapis blokowy algorytmów
Temat 8: Pętle.
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
opracowała: Anna Mikuć
ALGORYTMY-WPROWADZENIE. ALGORYTMY W ŻYCIU CODZIENNYM
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Algorytmy.
Pętle – instrukcje powtórzeń
Temat: Schematy blokowe - ćwiczenia
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Co to jest algorytm? Uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierzający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Nierówności kwadratowe Nierównością kwadratową nazywamy nierówność którą można przedstawić w jednej z następujących postaci (dla a różnego od 0):
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Wstęp do interpretacji algorytmów

Algorytm: Schemat mechanicznego rozwiązywania zadania określonego typu. Zbiór reguł postępowania, dzięki któremu na podstawie informacji wejściowych (danych) uzyskasz zamierzony efekt w postaci oczekiwanych wyników. Sposób rozwiązywania zadania (problemu) z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.

Cechy dobrego algorytmu Poprawność – algorytm powinien zwracać prawidłowe wyniki dla każdego zestawu poprawnych danych.

Cechy dobrego algorytmu Skończoność – rozwiązanie zadania musi być możliwe dla dowolnego zestawu danych w skończonej liczbie kroków.

Dobre algorytmy powinny cechować: Jednoznaczność – algorytm powinien zwracać te same wyniki dla zestawów takich samych danych wejściowych.

Cechy dobrego algorytmu Sprawność – ta cecha określa, jak zachowuje się algorytm zarówno pod względem szybkości działania, jak i optymalnego wykorzystania zasobów komputera, w szczególności jego pamięci operacyjnej.

Lista kroków najprostszy, a jednocześnie najbardziej naturalny sposób zapisu algorytmu

Przykład listy kroków: Krok 1: Wczytaj współczynniki a, b, c równania. Krok 2: Jeśli a = 0, pisz komentarz: „To nie jest równanie kwadratowe” i przejdź do kroku 7. Krok 3: Oblicz wyróżnik (delta) według wzoru: D = b2 – 4ac. Krok 4: Jeśli D > 0, oblicz x1 oraz x2 i zapisz ich wartości. Krok 5: Jeśli D = 0, oblicz x i zapisz jego wartość. Krok 6: Jeśli D < 0, pisz komentarz „Brak rozwiązań w zbiorze liczb rzeczywistych”. Krok 7: Koniec.

Specyfikacja problemu algorytmicznego: Opis zmiennych, których zadaniem jest przechowywanie wartości, m. in. liczbowych logicznych bądź tekstowych.

Schemat blokowy (siec działań): Graficzny sposób zapisu algorytmu, gdzie za pomocą ściśle określonych figur geometrycznych, powiązanych trwale z określonymi typami instrukcji oraz połączeń, można czytelnie zilustrować relacje między elementami algorytmu.

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Początek oznaczenie miejsca rozpoczęcia działania algorytmu

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Koniec oznaczenie miejsca zakończenia działania algorytmu

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Wejście-wyjście wprowadzanie lub wyprowadzanie danych

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Przetwarzanie operacja, w wyniku której zmienia się wartość informacji

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Decyzja operacja umożliwiająca wybór jednej z alternatywnych dróg działania

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Droga przepływu danych we wskazanym kierunku wskazanie kierunku przepływu danych

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Łączenie łączenie dróg przepływu danych

Zbiór symboli graficznych stosowanych w sieciach działań: Skrzyżowanie skrzyżowania dróg przepływu danych bez powiązania między nimi

Zasady projektowania schematów blokowych: w schemacie blokowym może znajdować się tylko jeden blok oznaczający początek i jeden blok oznaczający koniec działania algorytmu; z każdego bloku powinna istnieć droga prowadząca do bloku końcowego; z każdego bloku powinna istnieć droga prowadząca do bloku oznaczającego początek algorytmu;

Zasady projektowania schematów blokowych: wszystkie bloki powinny mieć odpowiednią liczbę wejść i wyjść; każdej czynności musi być przyporządkowany blok opisany ściśle określoną figurą geometryczną; wewnątrz każdego bloku należy umieścić definicję czynności realizowaną w trakcie działania algorytmu; każda z linii wyznaczających relacje między blokami powinna mieć początek na bloku, a koniec na innym bloku lub linii, z którą się łączy;

Pętla: Umożliwia wielokrotne wykonywanie dla różnych danych takich samych czynności

Przykład pętli:

Są to pętle realizowane wewnątrz Pętle zagnieżdżone: Są to pętle realizowane wewnątrz innej pętli

Przykład pętli zagnieżdżonych: