Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
Advertisements

Akty stanu cywilnego.
Redakcja administracyjna
Gałęzie prawa wewnętrznego
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Komunikacja z sądem cywilnym drogą elektroniczną - de lege lata i de lege ferenda SYLWIA KOTECKA Centrum Badań Problemów Prawnych i Ekonomicznych Komunikacji.
E-Administracja- zagadnienia podstawowe
dr Remigiusz W. Kaszubski Dyrektor ZBP
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Aspekty prawne i techniczne
Dokument elektroniczny – moc dowodowa Przygotował dr Dariusz Szostek
Dziecko jako świadek w postępowaniu karnym.
Źródła prawa podatkowego
Fundacja jako rodzaj organizacji
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
Wpływ rozporządzenia eIDAS na prawo europejskie i krajowe prof. n
1.
Trybunał Konstytucyjny - uzgodnienie wyroku Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Joanna.
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Forma czynności prawnych Przygotowała mgr Małgorzata Wilczyńska.
CO TO TAKIEGO Statut?.
WIZJA LOKALNA I EKSPERYMENT PROCESOWY Agnieszka Chrząścik
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Zmiana imienia i nazwiska
Prawo administracyjne – źródła prawa
Sfery ingerencji administracji
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zeznania świadków jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Właściwość sądów administracyjnych
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Cje Zakończenie postępowania przygotowawczego. Akt oskarżenia
Spadki EU. W dniu 16 sierpnia 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 650/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie.
Zakres obowiązywania kpa
dokument w procesie cywilnym
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Postępowanie cywilne wykład I-II Konspekt Sławomir Cieślak.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Zasada czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów gr. 8 SSA (lic.), II rok, Studia licencjackie, postępowanie.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Rodzaje dowodów.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wspólność majątku spadkowego i dział spadku
Ochrona danych osobowych
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
POSTĘPOWANIE DOWODOWE
Trybunał Konstytucyjny
Zasada lojalności.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Zasada lojalności.
Dowód z dokumentu.
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
AKTY STANU CYWILNEGO OPR. JAKUB MROŻEK.
Ochrona baz danych.
SKARGA KASCYJNA.
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
Zapis prezentacji:

Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym mgr Jakub Szremski przedmiot – Postępowanie administracyjne materiały dydaktyczne dla gr. 5 – Studia Stacjonarne Administracji I stopnia

Pojęcie dokumentu pod pojęciem dokumenty należy rozumieć akt pisemny, stanowiący wyrażenie określonych myśli lub wiadomości – takim rozumieniu dokumentem jest każde pismo utrwalające wolę sporządzającego je, bez względu na treść i przyjętą konwencję. w doktrynie prawa karnego istnieje definicja legalna dokumentu . Wyrażona jest ona w art. 115 § 14 ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 roku – Kodeks karny, zgodnie z którą dokumentem jest każdy przedmiot lub zapis na komputerowym nośniku informacji, z którym jest związane określone prawo albo który ze względu na zawartą w nim treść stanowi dowód prawa, stosunku prawnego lub okoliczności mającej znaczenie prawne. dla pojęcia dokumentu jest bez znaczenia materiał, z którego został sporządzony ten przedmiot, a także rodzaj pisma. Jednak w sensie ścisłym do dokumentów nie możemy zaliczyć planu, fotografii, czy rysunku, które są jednak osobnymi środkami dowodowymi, związanymi z przedmiotem oględzin

Dokument w postępowaniu administracyjnym dowód z dokumentu jest dowodem najczęściej stosowanym środkiem dowodowym w postępowaniu administracyjnym – wszelkie postępowania urzędowe (administracyjne, sądowe itp.) są oparte na zasadzie pisemności. Dlatego też dowody z dokumentów stanowią jeden z podstawowych środków dowodowych, szczególnie w postępowaniu administracyjnym, które w większości przypadków ma charakter gabinetowy zgodnie z art. 75 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego jednymi z nazwanych środków dowodowych są dokumenty – dokumenty dzielimy na dokumenty urzędowe oraz dokumenty prywatne jeszcze niedawno za dokument uważano jedynie przedmiot pokryty pismem w celu utrwalenia myśli, obecnie jednak pod pojęciem dokumentu należy rozumieć również dokument elektroniczny, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 roku o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne, stanowiący odrębną całość znaczeniową zbiór danych uporządkowanych w określonej strukturze wewnętrznej i zapisany na informatycznym nośniku danych. Oprócz wymienionych rodzajów dokumentów należy wskazać także dokumenty urzędowe zagraniczne

Dokumenty urzędowe zgodnie z art. 76 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone, dokumenty urzędowe po spełnieniu określonych warunków, mają szczególna moc dowodową, to znaczy stanowią dowód prawdziwości tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone Dokumenty urzędowe zatem muszą spełnić kilka określonych przepisami warunków: Po pierwsze, muszą one zostać sporządzone przez organy państwowe, samorządu terytorialnego i inne podmioty, które mogą prowadzić postępowanie administracyjne, co potwierdza przepis art. 76 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego Po drugie, organy te zaświadczają w dokumencie urzędowym w kwestii wszelkich spraw należących do zakresu działania danego organu Po trzecie, dokumenty urzędowe muszą być sporządzone w określonej prawem formie

Domniemania dokumentów urzędowych dokumenty urzędowe posiadają dwa domniemania: domniemanie prawdziwości oraz domniemanie zgodności z prawdą domniemanie prawdziwości oznacza, że dokument pochodzi od organu, który go wystawił. Natomiast domniemanie zgodności z prawdą oznacza zgodność z prawdą oświadczenia organu, od którego dokument pochodzi, moc dowodową dokumentów urzędowych wyraża się w mocy formalnej dotyczącej tego, że wystawca dokumentu rzeczywiście zaświadczył urzędowo oraz w mocy materialnej (wewnętrznej), która dotyczy znaczenia, skuteczności prawnej zawartego w dokumencie zaświadczenia, jego relewantności z punktu widzenia tematu dowodowego organ administracji publicznej zatem nie może dowolnie odrzucić, bez przeprowadzenia przeciwdowodu, istnienia faktu stwierdzonego w dokumencie urzędowym, co potwierdza przepis art. 76 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, nieuznanie faktu stwierdzonego w takim dokumencie stanowi naruszenie prawa procesowego

Dokumenty prywatne i dokumenty zagraniczne Kodeks postępowania administracyjnego nie zawiera regulacji dotyczących pozostałych rodzajów dokumentów, które można nazwać dokumentami prywatnymi, dokument prywatny, analogicznie jak w postępowaniu cywilnym, stanowi jedynie dowód na to, że osoba, która go podpisała złożyła oświadczenie w nim zawarte w przeszłości zgodnie z art. 52 i 53 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 marca 1928 roku o postępowaniu administracyjnym , istniało rozróżnienie na dokumenty publiczne i prywatne. Wówczas dokumenty prywatne określane były jako bądź podpisane przez wystawcę, bądź zaopatrzone znakiem ręcznym należycie uwierzytelnionym, stanowią zupełny dowód na to, że zawarte w nich oświadczenia pochodzą od wystawcy. Obecnie jednak dokumenty prywatne podlegają swobodnej ocenie dowodów dokonywanej przez organ orzekający . Ich moc dowodowa nie różni się od mocy innych środków dowodowych specyficznym rodzajem dokumentów są dokumenty urzędowe zagraniczne. Te, podobnie jak dokumenty prywatne, podlegają swobodnej ocenie organu orzekającego, chyba, że przypisy szczególne lub międzynarodowe stanowią inaczej