Model TCP/IP – OSI
Adresowanie IPv4, IPv6 Adres sprzętowy MAC (protokoły ARP RARP) Adres logiczny IP (protokół IP) Protokół połączeniowy TCP/IP Protokół bezpołączeniowy UDP/IP
Możliwości adresowania IPv4
Przykłady adresowania IPv4 Klasa A – 16 mln stacji Klasa B – około 65 000 stacji Klasa C – 254 stacje Cztery liczby po 8 bitów = 32 bity 192.168.0.4
Możliwości adresowania IPv6 128 bitowy adres IP Zapis w kodzie szesnastkowym Osiem liczb po 16 bitów = 128 bitów 1091:FACB:::473A:345A::12 :: oznacza 0000000000000000
Porty w adresowaniu internetu Określają rodzaj usługi Porty źródłowe i docelowe stanowią porty wirtualne Adres IP i numer portu stanowi GNIAZDO (SOCKET) 213.77.161.12:80
DNS Domain Name Services Hierarchiczny system nazw Niepowtarzalne nazwy Architektura odwrotnego drzewa Adresowanie Proste/Odwrotne Primary/Secondary DNS
IP Internet Protocol
Protokół ICMP Internet Control Message Protocol Dostarczanie informacji diagnostycznych warstwom wyzszym Kontrola sprawności urządzeń Zmiana trasy pakietów Kontrola odcinków czasowych przejscia pakietów miedzy punktami
NTP (Network Time Protocol) Protokół kontroli czasu sieciowego Wykorzystuje protokoły IP, UDP, ICMP Koordynacja stref czasowych Synchronizacja urządzeń w sieci
ARP (Adress Resolution) Konwersja adresów w środowiskach Ethernet i Token Ring Konwersja IP na MAC Protokół RARP – MAC na adresy IP
UDP (User Datagram Protocol) Transmisja danych w trybie bezpołączeniowym Brak korekty i retransmisji pakietów Środkiem transportu jest datagram IP Mała objętość nagłówka
Konstrukcja Nagłówka UDP
Konstrukcja Nagłówka TCP
Konstrukcja Nagłówka TCP Wszystkie połączenia są wirtualne Transmisja simplex i duplex Transmisja w datagramach IP Pakiety noszą nazwe segmentów Rozpoznawianie transmisji po adresach źródłowych i docelowych
Protokół PPP (point-point) Asynchroniczna transmisja danych Szeregowa transmisja danych Sprawdzanie jakosci połaczen Szyfrowanie haseł Pakiety w ramkach PPP Kapsułkowanie pakietów (IP, IPX, Netbui, Appletalk, LCP, NCP itp.)
Trasowanie i ruch w sieci TRASOWANIE – metoda kierowania ruchem w sieciach zawierających routery Wyróżniamy dwa rodzaje trasowania: - trasowanie statyczne - trasowanie dynamiczne
Trasowanie i ruch w sieci Routing Statyczny – opisy tras wpisywane do pamięci routerów przez administratorów Routing Dynamiczny – zbieraniem informacji na temat aktualnych tras zajmują się same routery
Protokoły trasowania OSPF (Open Shortest Path) OSPF (Multicast Open Shortest Path) RIP (Routing Information Protocol) BGP (Border Gateway Protocol)
Protokoły Multimedialne
Multicasting IP Przesyłanie pakietów do grupy odbiorców Adresy odbiorców z zakresu 224.0.0.0 do 239.255.255.255 Praca grupowa środowiska audio i video konferencji
Najważniejsze protokoły IGMP (Internet group Managment Protocol) PIM (Protocol Independend Multicast) RSVP (Reservation Protocol)
Model Protokołu RSVP
Format Wiadomości RSVP
Protokoły RTP Protokół RTP (Real Time Protocol) przeznaczony jest do wsparcia ruchu działającego w czasie rzeczywistym – streaming video lub audio. Obsługuje transmisje unicastowe (jeden odbiorca) lub multicastowe (wielu odbiorców).
Zastosowanie RTP
Protokoły RTCP Jest odpowiedzialny za nadzorowanie sesji czasu rzeczywistego pomiędzy aplikacjami wytwarzającymi ruch a aplikacjami odbierającymi. Zastosowanie dla multicastingu ponieważ umożliwia diagnozowanie błędów podczas trasmisji pakietów
Format wiadomosci RTCP
Format wiadomości RTCP c.d.
Strumienie RTP/RTCP
Inne Protokoły TCP/IP ALL5 (ATM Adaptation Layer 5) BOOTP (Bootstrap Protocol) FTP (File Transfer Protocol) NFS (Network File System) PING (Packet Internet Protocol) X.25 (Protokoły IETF) SLIP
Inne Protokoły (TCP/IP) SNMP (Simple Network Managment Protocol) Telnet (Remote Terminal Protocol) TFTP (Trivial File Transfer Protocol) RPC (Remote Procedure Call) XDR (Exchange Data Representation Protocol)
Protokoły HTTP
Protokół QoIP