Wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie HENRYK SZCZEFANOWICZ ZASTĘPCA DYREKTORA DEPARTAMENTU TRANSPORTU Poznań, 27 wrzesień 2012r.
ZADANIA WŁASNE WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO ZADANIA WŁASNE WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym z dnia 16 grudnia 2010r. (Dz. U. z 2011r. Nr 5) oraz Rozporządzenie WE 1370/07, nakłada na samorząd Województwa jako zadanie własne organizację i finansowanie kolejowych przewozów pasażerskich. Zakres umownego wykonywania przewozów dofinansowanego z budżetu Województwa wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie – w granicach Województwa bądź do najbliższej stacji umożliwiającej przesiadkę pasażerów poza granicami Województwa międzywojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie – relacje wykraczające poza granice Województwa tylko na podstawie porozumień z sąsiednimi województwami
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO WIELKOŚĆ DOFINANSOWANIA DO PRZEWOZÓW KOLEJOWYCH W WOJEWÓDZTWIE WIELKOPOLSKIM DEPARTAMENT TRANSPORTU
WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W ZAKRESIE POZYSKANIA TABORU URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W ZAKRESIE POZYSKANIA TABORU 12 sztuk używanych EZT i ich sukcesywna modernizacja wg najwyższego standardu 22 spalinowe autobusy szynowe 22 nowe EZT typu ELF nowej generacji – do 2014r. pokrywające 3 linie kolejowe projekt zakupu 8 nowych EZT w ramach grupy zakupowej z Województwami Zachodniopomorskim oraz Lubuskim (łącznie dla całej grupy – 17 szt.) Spółka Koleje Wielkopolskie przejmuje do obsługi linie wyłącznie nowym bądź zmodernizowanym taborem DEPARTAMENT TRANSPORTU
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO POWODY UTWORZENIA SPÓŁKI KOLEJE WIELKOPOLSKIE ZE 100% KAPITAŁEM WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO żądanie podróżnych (obywateli / wyborców) zmiany jakości oferowanych usług brak skutecznego wpływu przy 9,7% udziałów na Przewozy Regionalne brak wykształconej struktury – Oddziału spółki wyodrębnionej do zadań wojewódzkich brak skutecznego sposobu kontroli kosztów i przychodów, odnoszonych do umowy wojewódzkiej rozbieżność interesów prezentowanych przez Spółkę i Województwo: prowadzenie spraw spółki w sposób scentralizowany a nie oddziałami wedle województw; rozwijanie siatki deficytowych połączeń InterREGIO, które nie są zadaniami własnymi województw; brak właściwej restrukturyzacji zasobów; pogorszenie jakości usług; zadłużenie
PRZEWOZY REGIONALNE Sp. z o.o. URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO PRZEWOZY REGIONALNE Sp. z o.o. ZAKRES OPEROWANIA wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie (zadanie własne województwa) międzywojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie (zadanie własne województwa, wyłącznie pod warunkiem zawarcia porozumień między województwami na te relacje) pociągi Inter REGIO – deficytowe, nie finansowane przez województwo, nie wchodzące w zakres zadań własnych TABOR PRZEWOZÓW REGIONALNYCH własny dzierżawa taboru od Województwa Wielkopolskiego
KOLEJE WIELKOPOLSKIE Sp. z o.o. URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO KOLEJE WIELKOPOLSKIE Sp. z o.o. ZAKRES OPEROWANIA wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie (zadanie własne województwa) 01 czerwca 2011r. rozpoczęcie działalności przewozowej na terenie Województwa Wielkopolskiego praca eksploatacyjna w rozkładzie jazdy 2011/2012 – 1.525.165 pockm w trakcji spalinowej i parowej TABOR KOLEI WIELKOPOLSKICH tabor będący własnością Województwa Wielkopolskiego
WYBÓR PRZEWOŹNIKA DO WYKONYWANIA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO WYBÓR PRZEWOŹNIKA DO WYKONYWANIA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym umożliwia zamawianie przewozów kolejowych w następujący sposób: w trybie konkurencyjnym (przetarg) bezpośredniego przyznania Województwo Wielkopolskie korzysta ze sposobu przyznania bezpośredniego.
Przydział linii kolejowych do obsługi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Przydział linii kolejowych do obsługi Uchwała Zarządu Województwa Wielkopolskiego w sprawie ustalenia zakresu i podmiotów wykonujących wojewódzkie i równorzędne z wojewódzkimi kolejowe przewozy pasażerskie na liniach normalnotorowych Wojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie Koleje Wielkopolskie Trakcja spalinowa / parowa Poznań Gł. – Wolsztyn Poznań Gł. – Wągrowiec – Gołańcz Leszno – Wolsztyn – Zbąszyń (Zbąszynek) Leszno – Ostrów Wlkp. Trakcja elektryczna Poznań Gł. – Konin – Kłodawa (Kutno) Poznań Gł. – Opalenica – Zbąszyń (Zbąszynek) Poznań Gł. – Gniezno – Mogilno (od 1.06.2013r.) Gniezno – Września – Jarocin (od 1.06.2013r.)
Przydział linii kolejowych do obsługi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Przydział linii kolejowych do obsługi Przewozy Regionalne Trakcja spalinowa Piła Gł. – Chojnice Piła Gł. – Krzyż Wlkp. Krzyż Wlkp. – Gorzów Wlkp. Trakcja elektryczna Poznań Gł. – Piła Gł. Poznań Gł. – Krzyż Wlkp. Poznań Gł. – Leszno – Rawicz Poznań Gł. – Jarocin – Ostrów – Kępno Kalisz – Ostrów Wlkp. Jarocin – Krotoszyn
Przydział linii kolejowych do obsługi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Przydział linii kolejowych do obsługi Międzywojewódzkie kolejowe przewozy pasażerskie w trakcji elektrycznej Przewozy Regionalne Poznań Gł. – Krzyż Wlkp. (Szczecin) Poznań Gł. – Kołobrzeg/Koszalin/Słupsk Poznań Gł. – Inowrocław – Toruń/Bydgoszcz Poznań Gł. – Ostrów – Łódź Kaliska Poznań Gł. – Krotoszyn – Wrocław Gł. Poznań Gł. – Wrocław Gł. – Jelenia Góra Poznań Gł. – Zielona Góra Poznań Gł. – Krzyż – Gorzów Wlkp. Piła – Wyrzysk – Bydgoszcz Piła – Szczecin Ostrów Wlkp. – Wrocław Gł. Łódź Kaliska – Wrocław Gł.
WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO MAPA SIECI KOLEJOWEJ WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO od 2013r.
Polityka Zarządu Województwa Wielkopolskiego URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO Polityka Zarządu Województwa Wielkopolskiego organizowanie kolejowych przewozów pasażerskich przekazywanie i przejmowanie pracowników przez spółkę Koleje Wielkopolskie bezkonfliktowo przejmowanie przez Spółkę Koleje Wielkopolskie od Przewozów Regionalnych zasobów na liniach kolejowych Zatrudnienie Tabor Zaplecze
Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. – od 2013r. ~ 40% rynku URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO PROGNOZA RYNKU WOJEWÓDZKICH PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH W WOJEWÓDZTWIE WIELKOPOLSKIM Operatorzy: Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. – od 2013r. ~ 40% rynku Przewozy Regionalne Sp. z o.o. – od 2013r ~ 60% rynku Przejmowanie obsługi operatorskiej przez Koleje Wielkopolskie będzie się odbywało w miarę zakupów taboru przez Województwo oraz spółkę K.W.
WIELKOPOLSKA STAWIA NA TRANSPORT KOLEJOWY URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO WIELKOPOLSKA STAWIA NA TRANSPORT KOLEJOWY INWESTYCJE W TABOR 120mln - 22 szt. spalinowych autobusów szynowych 40mln - 12 szt. używanych ezt do modernizacji 470mln - zakup 22 szt. ezt – ELF 410mln - 17 szt. (w tym 8szt. dla Wielkopolski, wspólny projekt z Zachodniopomorskim i Lubuskim) ??? - dalsze zakupy Koleje Wielkopolskie
WIELKOPOLSKA STAWIA NA TRANSPORT KOLEJOWY URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO WIELKOPOLSKA STAWIA NA TRANSPORT KOLEJOWY INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ ■ 151mln - modernizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód – Wągrowiec – realizacja dobiega końca Nowy przystanek „Czerwonak Osiedle” Pomieszczenie nastawni LCS Wągrowiec
WIELKOPOLSKA STAWIA NA TRANSPORT KOLEJOWY URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO WIELKOPOLSKA STAWIA NA TRANSPORT KOLEJOWY INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ 83mln – modernizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Luboń – Wolsztyn – wykonano Stacja Szreniawa po modernizacji
WIELKOPOLSKA STAWIA NA TRANSPORT KOLEJOWY URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO WIELKOPOLSKA STAWIA NA TRANSPORT KOLEJOWY PLANOWANE INWESTYCJE W INFRASTRUKTURĘ 300mln – modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Piła Główna - 2014-2018 ?
DZIEKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO DZIEKUJĘ PAŃSTWU ZA UWAGĘ HENRYK SZCZEFANOWICZ ZASTĘPCA DYREKTORA DEPARTAMENTU TRANSPORTU