KRETA MYKENY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Religia w starożytnej Grecji
Advertisements

Architektura Starożytnego Egiptu
Starożytne cywilizacje.
RELIGIA zespół wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia człowieka, powstania świata oraz w związane z nimi obrzędy,
GRECJA Klasa Vb, grupa B 2005/2006.
SZTUKA ANTYKU W antyku pojęciem sztuki rozumiano umiejętność wytworzenia jakiegoś przedmiotu wymagającą znajomości określonych reguł. Zastosowanie proporcji.
ŚWIĄTYNIA HATSZEPSUT DEIR EL BAHARI.
Perge – ruiny antycznego miasta
Grecja.
Badania archeologów i naukowców interesujących się religią dowodzą, że w historii ludzkości nie było kultury i cywilizacji, w której nie oddawano.
POLSKIE WYKOPALISKA W EGIPCIE
Kreta Cywilizacja Minojska. Klimat Krety jest ciepły i morski, wilgotny, osuszający się w sierpniu Wyspa ma 260 km długości i od 12 km do 60 km szerokości.
"Nieśmiertelna" sztuka starożytnego Egiptu.
W świecie starożytnych Greków
SULIMA. Mahabalipuram jest niewielkim miasteczkem rybackim położonym w południowo-wschodniej części Półwyspu Indyjskiego na Wybrzeżu Koromandel. Zostało.
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Fundamenty kultury europejskiej
Warszawa -stolica Polski
ARCHITEKTURA I SZTUKA W STAROŻYTNOŚCI
jej mieszkańcy i największe osiągnięcia
SZTUKA I ARCHITEKTURA W STAROŻYTNOŚCI
Zabytki Grecji.
GRECJA.
Budowle starożytnych cywilizacji
Kliknij, aby kontynuować.
Walory turystyczne Niziny Mazowieckiej.
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
Zapraszam do wędrówki po zabytkach starożytnego Egiptu.
S ł y n n e z a b y t k i s t a r o ż y t n o ś c i
ZABYTKI STAROŻYTNEJ GRECJI.
Teatr Grecki.
Egipt i jego zabytki Architektura, malarstwo i rzeźba egipska.
Arkadiusz Lisowicz Damian Dymek
Starożytna Grecja.
Kultura minojska i mykeńska
Siedzibą greckich bogów była: a. świątynia w Delfach b. góra Olimp c
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
Kraków - najpiękniejsze miasto
7 CUDÓW ŚWIATA WSPÓŁCZESNEGO
POMPEJA.
Grecja i jej mieszkańcy w II i I tys. p.n.e.
SZTUKA PREHISTORYCZNA
Archeologia.
Osiągnięcia starożytnej Grecji
Egipt państwo nad Nilem
Barok.
BAROK.
Powiat Kazimierski.
7 cudów świata starożytnego
Kultura i religia starożytnego Egiptu
Miasto Petra w Jordanii
Stolica: Ateny Wybrane zabytki: AKROPOL TEATR DIONIZOSA WIEŻA WIATRÓW
ANGLIA Miejsca poza Londynem..
Zabytki Izraela.
TEATR GRECKI.
Wykonała Anna Jopek kl.1a
Antyczna Grecja.
Spacer po Gdańsku.
RENESANS KAROLIŃSKI.
Nazwa Gniew pojawiła się w źródłach pisanych w pierwszej połowie XIII wieku. Dzieje ziemi na której obecnie leży miasto wiąże się z najdawniejszą historią.
Ateny Zappeion - sala widowiskowo-koncertowa.
Grecja Sandra Bucko.
Historia fryzur i ubioru
Natalia Małecka-Drozd Instytut Archeologii UJ.
Wielka Brytania jest krajem nie tylko z atrakcyjnymi turystycznie terenami, zapierającymi dech w piersiach widokami, ale także krajem, który posiada ogromną.
GDAŃSK I KRAKÓW ZŁOTEGO WIEKU
Starożytny Izrael.
Jakub Główczyński Klasa IIAG
Moje ulubione stolice Europy!
Egipt państwo nad Nilem
Zapis prezentacji:

KRETA MYKENY

KRETA cywilizacja minojska i mykeńska Od ok. II tys. p.n.e. - ok. 1400 r. p.n.e. - rozkwit cywilizacji minojskiej zakończony najazdem Mykeńyczków i splądrowaniem Krety 1400 p.n.e. – 1200 p.n.e. - ekspansja mykeńska w obrębie morza Śródziemnego

KRETA – plan najważniejszych miast epoki minojskiej.

Cywilizacja minojska była najważniejszą cywilizacją epoki brązu całego świata greckiego - Przed rozkwitem cywilizacji Grecji kontynentalnej Kreta była niekwestionowaną potęgą morską, centrum handlowym i kulturalnym - Kreteńczycy utrzymywali kontakty morskie z Egiptem, Azją Mniejszą i Grecją kontynentalną. Liczne są więc w sztuce minojskiej wpływy orientalne czy egipskie - Kretę cechowała wytworna lekka architektura pałacowa, komfort i elegancja wystroju wnętrz ( pałace posiadały łazienki ) - rozwinęło się malarstwo ścienne, sztuka figuratywna, sztuka użytkowa (wazy, naczynia do przechowywania ziaren i wina oraz olbrzymie wazy z wypalanej gliny do przechowywania oliwy z oliwek tzw. pithoi )

Wazy (tzw. pithoi) znalezione w ruinach pałacu w Knossos (Kreta)

Pałac w Knossos Knossos było najprawdopodobniej stolicą Krety w epoce minojskiej W aglomeracji znajdował się ogromnych rozmiarów pałac odkryty w 1878 r. – pałac króla Minosa, odsłonięte ruiny mają ponad 17 tys.m2 Nie odnaleziono śladów fortyfikacji W 1900 r. brytyjski archeolog Arthur Evans rozpoczyna zakrojone na ogromną skalę prace archeologiczne, których owocem jest częściowa rekonstrukcja pałacu, nazwanego pałacem Minosa od postaci mitycznego króla

Pałac w Knossos, Rekonstrukacja wg. Arthura Evansa.

Plan pałacu w Knossos, XVII w. p.n.e.

Jedna z możliwych rekonstrukcji pałacu Knossos

Stylistyka Wielki dziedziniec poprzedza wejście do pałacu Plan pałacu wydaje się być mitycznym labiryntem, lecz w efekcie jest jasno przemyślaną logiczną konstrukcją Pałac w Knossos był nie tylko siedzibą władcy, lecz także centrum kulturalno-religijnym, siedzibą władz oraz spichlerzem miasta Pałac posiadał dwa i więcej poziomów Sala tronowa z rekonstrukcją fresków o żywych kolorach i tematyce animalistycznej

Prince aux lis, Książe Lilii, jedno z najbardziej znanych malowideł naściennych w pałacu w Knossos. Rekonstrukcja z 1926 r. na podstawie fragmentów malowanego stiuku znalezionych przez Sir Arthura Evansa.

Rekonstrukcja fresku Delfinów w Knossos, Sala Królowej, autor : Arthur Evans

Religia Religia epoki minojskiej była odzwierciedleniem obrzędów panujących uprzednio na Krecie Zwrócona była ku naturze i kultowi płodów rolnych Jest to szczególnie widoczne w symbolicznym umieraniu i odradzaniu się bóstw zgodnie z porami roku i wszechobecności zwierząt takich jak byk, wąż czy gołąb Fresk, gra z bykiem, Knossos

UBIÓR Okres rozkwitu kreteńskiego ubioru przypada na okres ok. 1750 – 1400 p.n.e., gdy w pałacu w Knossos dominował ogromny przepych strojów zwłaszcza kobiecych oraz różnorodność biżuterii. Figurka zwana Damą z Auxerre, połowa VII w. p.n.e. marmur Bogini węży, Knossos, ok. 1600 r. p.n.e.

Bardzo liczne przykłady biżuterii zostały znalezione w czasie wykopalisk na Krecie. Odkryto bogate ozdoby m.in. Pierścienie, naszyjniki, bransolety. Te ostatnie często noszono na obu rękach. Noszono naszyjniki z kamyków nawleczonych na nitkę, a bogatsi mieszkańcy ozdabiali się naszyjnikami z paciorkami ze steatytu, masy imitującej lapis-lazuli, agatu, ametystu etc. Tzw. Wisior z pszczołami, Heraklion, Kreta, ok. 1800 r. p.n.e.

MYKENY Ok. 2200 p.n.e – 1000 p.n.e. – epoka mykeńska Mykeny - starożytne miasto greckie położone w pn-wsch. części Peloponezu Mitycznym królem Myken był Agamemnon Pismo linearne A i B Eleganckie rzemiosło artystyczne Bogata i nowatorska architektura militarna Fresk odkryty w Mykenach przestawiający kobietę

Rzemiosło artystyczne Wysoko rozwinięta sztuka złotnicza - bogate dary grobowe - eleganckie rytony (kielichy do picia wina) z reliefami ludzi i zwierząt - bogato zdobiona broń (sztylety, tarcze) - złote pierścienie z precyzyjnie cyzelowanymi scenami polowań i kultu Tzw. Maska Agamemnona, Mykeny, XVI w. p.n.e.

Architektura militarna Cywilizację mykeńską charakteryzują monumentalna budowle militarne W przeciwieństwie do otwartych miast Minojczyków mykeńskie osady były silnie ufortyfikowane, zakładane w strategicznych miejscach obronnych tj. wzgórzach, szczytach gór Wznoszono mury z olbrzymich poligonalnych bloków kamiennych ważących wiele ton i nakładano je na siebie bez zaprawy murarskiej Najważniejsze zabytki to : Mykeny, Tiryns, Pylos

Brama Lwów w Mykenach, ok. 1250 r. p.n.e.

Religia i pochówek W Mykenach występował politeizm (wielobóstwo), który czerpał z panteonu zarówno ludów najeżdżających Grecję jak Achajowie, Jończycy czy Eolczycy, jak i z wierzeń ludów zamieszkujących Grecję jeszcze w II tys. p.n.e. w dużej mierze będących pod wpływami Kreteńczyków Czczeni są bogowie, których w późniejszych czasach będzie opisywał m.in. Homer (VIII w. p.n.e) tzn. m.in. Zeus, Hermes, Posejdon, Hera, Atena, Artemis) Bogom oddawana jest cześć poprzez : ofiary składane z płodów rolnych i zwierząt

Wejście do grobowca Kiltajmestry, Mykeny, ok. 1250 r. p.n.e Do wnętrza grobowca prowadził nie zadaszony korytarz o wznoszących się ścianach, wrzynający się głęboko w zbocze tzw. dromos, zwieńczony potężnymi drzwiami. Właściwy grób kopułowy znajduje się za wejściem.

Grobowce pokrywano kopcem ziemi, wnętrze wykładano murem ciosowym. Groby kopułowe, zwane też tolosowymi kształtem przypominały pierwotne ule ze słomy. Grobowce pokrywano kopcem ziemi, wnętrze wykładano murem ciosowym. Aż po czasy rzymskie , gdy zaczęto budować potężne kopuły wieńczące łaźnie i panteony, mykeńskie grobowce były największymi pomieszczeniami wewnętrznymi starożytności, zbudowanymi bez podpory. Grobowce kopułowe zawdzięczały swoją stabilność m.in. Temu, iż w miarę budowy całość budowli podsypywano ziemią tworząc kopiec, przez co budowla była na całej powierzchni zewnętrznej poddana równomiernemu naciskowi, co zwiększało jej wytrzymałość. tzw,. Skarbiec Arteusza w Mykenach. Grób kopułowy wyznacza szczyt architektury mykeńskiej, ok. 1250 r. p.n.e.