SPIN Kreowanie informacji jako zasadniczy element procesu nawiązywania i utrzymywania współpracy z mediami
Media relations - pięć kluczowych pytań KTO? (Jak oceniany jest dotychczasowy wizerunek organizacji? Kim jesteśmy w mediach?) CO? (Jakiego przekazu oczekują odbiorcy/publiczności – i same media?) KOMU? (Kim są publiczności organizacji?) JAKIM ŚRODKIEM? (Jakie medium preferują odbiorcy?) Z JAKIM SKUTKIEM? (Jakie cele chce osiągnąć organizacja?)
Media relations - pięć istotnych spraw Katalog 5F określający pożądane z punktu widzenia PR relacje z mediami: FAST (szybko) FACTUAL (na temat) FRANK (komunikacja oparta na szczerości) FAIR (jednakowa, sprawiedliwa polityka) FRIENDLY (przyjaźnie)
Świadomie skupiać uwagę mediów (I) Events: wydarzenia, a raczej – pseudowydarzenia (przygotowane celowo na użytek mediów): - konferencje prasowe, - obchody rocznicowe, - oświadczenia specjalne, - uruchomienie nowych projektów itp.;
Świadomie skupiać uwagę mediów (II) Każde pseudowydarzenie musi mieć dokładny plan/scenariusz – którego będziemy skrupulatnie przestrzegać; Umiejętnie przeprowadzone pseudowydarzenie może realizować strategię „uderzenia wyprzedzającego”, niwelującego możliwość pojawienia się sytuacji kryzysowej.
SPIN – trzy fazy procesu I – pseudowydarzenie (przyciąganie mediów) II – news (przebicie się do mediów) III – „dyskusja” („przedłużanie życia” news`a)
SPIN – cztery „złote” elementy S – SKUTECZNOŚĆ P – PROSTOTA I – INFORMACJA N – NIESPODZIANKA