Projekt „Szkoła z prawami dziecka” Prawa dziecka Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
Każde dziecko ma prawo do dzieciństwa! © UNICEF 2
UNICEF UNICEF jest największą na świecie organizacją, której działalność w całości jest dedykowana dzieciom © UNICEF
UNICEF W swoich działaniach UNICEF zawsze kieruje się Konwencją o prawach dziecka © UNICEF
Prawa człowieka a prawa dziecka © UNICEF 5
Prawa człowieka a prawa dziecka W 1948 roku ONZ proklamowało Powszechną Deklarację Praw Człowieka © UNICEF
Prawa człowieka a prawa dziecka W dokumencie tym określone zostały podstawowe prawa człowieka © UNICEF
Prawa człowieka a prawa dziecka Prawa człowieka przysługują każdemu człowiekowi bez względu na narodowość, religię czy wiek © UNICEF
Prawa człowieka a prawa dziecka Dzieciom przysługą więc takie same prawa jak dorosłym (z pewnymi ograniczeniami) © UNICEF
Prawa dziecka Jednak później uznano, że dzieci ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną potrzebują specjalnej ochrony i troski, potrzebują więc „własnego dokumentu” określającego ich prawa © UNICEF
Prawa dziecka W ten sposób w 1989 powstała Konwencja o prawach dziecka © UNICEF
Prawa dziecka Konwencja oparta jest na 3 głównych zasadach: niedyskryminacji, poszanowaniu godności dziecka i kierowaniu się w każdej sprawie dobrem dziecka © UNICEF
Prawa dziecka Konwencja została podpisana przez wszystkie kraje na świecie, z wyjątkiem dwóch: Somalii i USA © UNICEF
Prawa dziecka Prawa określone w Konwencji przysługują każdemu dziecku bez względu na narodowość, płeć czy religię © UNICEF
Relacja państwo - dziecko Prawa dziecka dotyczą relacji państwo – dziecko © UNICEF
Relacja państwo - dziecko Oznacza to, że to państwo powinno zapewnić dziecku możliwość korzystania z przysługujących mu praw © UNICEF
Relacja państwo - dziecko Państwo to wszystkie organa władzy, sądy, instytucje, urzędnicy, policjanci, nauczyciele etc… © UNICEF
Relacja państwo - dziecko Niezależnie od Konwencji o prawach dziecka, dziecko jest chronione przez obowiązujący w danym państwie system prawny © UNICEF
Relacja państwo - dziecko Jeżeli ktoś naruszy prawa określone w Konwencji np. prawo do edukacji, ochrony zdrowia, niedyskryminacji to mówimy, że złamano prawa dziecka © UNICEF
Relacja państwo - dziecko Jeżeli ktoś na przykład okradł dziecko, doszło do przemocy rówieśniczej etc… mówimy o naruszeniu prawa © UNICEF
Relacja dziecko - rodzic Prawa dziecka nie kolidują z prawem rodziców do wychowania dziecka zgodnie z ich światopoglądem i wartościami © UNICEF
Relacja państwo - dziecko To najczęściej rodzice reprezentuje dziecko przed organami państwa i zgłaszają naruszenie jego praw © UNICEF
Relacja państwo - dziecko Chyba, że w rodzinie dochodzi do sytuacji niezgodnych z prawem lub groźnych dla dziecka: zaniedbania, krzywdzenia, zmuszania do pracy zarobkowej etc.. © UNICEF
Prawa dziecka a obowiązki Prawa dziecka i obowiązki to dwie odrębne rzeczy © UNICEF
Prawa dziecka a obowiązki To że dziecko ma prawa określone w Konwencji o prawach dziecka nie zależy od tego czy wypełnia swe obowiązki czy też nie (choć powinno to robić) © UNICEF © UNICEF
Prawa dziecka a obowiązki Za niewykonanie obowiązków można dziecko ukarać, ale nie można je pozbawić jego praw © UNICEF
Prawa dziecka a obowiązki Jeżeli chcemy, aby ktoś szanował nasze prawa my powinniśmy szanować i respektować prawa innych © UNICEF
Konwencja o prawach dziecka Konwencja o prawach dziecka składa się z 54 artykułów, 42 z nich mówi o prawach dziecka pozostałe zaś o tym jak państwo, instytucje i dorośli powinni współpracować, aby prawa te były przestrzegane © UNICEF
Prawa dziecka Prawo do życia i tożsamości Prawo do wychowania w rodzinie Prawo do wyrażania własnych poglądów Prawo do prywatności Prawo do odpoczynku Dobro dziecka jako cel najwyższy Ochrona przez przemocą Prawo do godziwych warunków socjalnych Ochrona przez konfliktem zbrojnym Prawo do edukacji Prawo do znajomości swoich praw Ochrona w procesie karnym 29
Dziękujemy! © UNICEF 30