ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

Śpiączka i stan wegetatywny
Integracja sensomotoryczna
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Analiza sensoryczna jakości organoleptycznej żywności
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Dojrzałość szkolna dziecka
Somatognozja.
Autor badań: Marta Mrowińska
Integracja Sensoryczna – co to takiego?
Percepcja słuchowa.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Tajemnice ciała ludzkiego
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Spostrzeganie.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Integracja sensoryczna
Centrum Diagnostyki i Terapii IN CORPORE Częstochowa, ul
Podstawowe informacje Zebrała i opracowała: Beata Mytyś
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Metoda Integracji Sensorycznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Trening metodą Warnkego
Okresowa analiza dokumentów pod kątem oceny zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ocena efektów terapii.
Część I Sensoryzm i deficyty integracji sensorycznej
Teoria integracji sensorycznej Jean Ayres
FORUM WYMIANY DOŚWIADCZEŃ W PRACY Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W JAWORZNIE DZIECKO W RÓWNOWADZE.
Zmysły chemiczne czucie i propriocepcja inne zmysły
PODSTAWOWE UKŁADY ZMYSŁÓW:
Percepcja dzieci autystycznych
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa -1rok życia
Sala Doświadczania Świata
Wszystkie dzieci nasze są Czarna Woda,
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
Układ czuciowy Specyficzne modalności czucia: wzrok, smak, węch, słuch, równowaga (odbierane za pośrednictwem nn. czaszkowych) Czucie trzewne: zakończenia.
DYSLEKSJA.
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
ZASTOSOWANIE METODY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PROCESIE WSPOMAGANIA ROZWOJU UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
DIAGNOZA PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
dr hab. Adriana Schetz IF US
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Czym jest integracja sensoryczna?
SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA
Integracja sensoryczna
Prezentacja multimedialna Opracowano na podstawie artykułu Małgorzaty Błotnickiej Dziecko z autyzmem jako przybysz z innej planety opublikowanego na
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
Percepcja słuchowa.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM

Koncepcji dotyczących etiologii autyzmu jest wiele Koncepcji dotyczących etiologii autyzmu jest wiele. Jedną z nich jest teoria integracji sensorycznej.

Zdaniem McClellanda (1992)-u dzieci autystycznych występuje wydłużony czas przewodnictwa centralnego, co jest wskaźnikiem patologii pnia mózgu W pniu mózgu-odbywa się wstępna selekcja i przetwarzanie bodźców proprioceptywnych, dotykowych i przedsionkowych Wg. J. Ayres każdy etap rozwoju CUN zależy od stopnia dojrzałości poprzedniego etapu. Wyższe struktury mózgu są zależne od niższych. Mimo, iż kora mózgowa może funkcjonować prawidłowo, to dysfunkcje niższych partii nie pozwalają na optymalną pracę kory.

Wg. Ayres trzy zmysły: dotykowy, proprioceptywny i przedsionkowy oraz integracja odruchów odgrywają zasadniczą rolę w rozwoju dziecka Pień mózgu-otrzymując największą liczbę informacji sensorycznych może przeprowadzać skomplikowane procesy integracyjne. Procesami tymi steruje znajdujący się w pniu mózgu układ siatkowaty. Najłatwiejszy dostęp do układu siatkowatego mają bodźce dotykowo-kinestetyczne i przedsionkowe.

Wg. Delacato (1995) u dzieci autystycznych występują: Problemy związane z dotykiem – 92-98% dzieci Słuchem – 82-99% dzieci Wzrokiem – 60-68% dzieci Smakiem, węchem – 24-28% dzieci

Najbardziej efektywną formą pracy z dzieckiem autystycznym jest terapia behawioralna oraz terapia integrująca informacje pochodzące z różnych układów zmysłowych.

Z każdym dzieckiem autystycznym pracujemy nad: układem przedsionkowym (ma on wpływ na mowę) zwalczamy obronność dotykową (trzeba pamiętać, że autystycy wolą dotyk konkretny) przestrzegamy sekwencyjności (autystycy mają słabe planowanie motoryczne) komentujemy, opisujemy, co robimy prostymi komunikatami, np. bujam cię na hamaku lub hamak

Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych: Nadwrażliwość dotykowa: dostarczanie bodźców proprioceptywnych (ucisk, nacisk, wibracja, głęboki masaż) na różne części ciała poprzez ręce, woreczki, duże piłki, materiały-faktury, zmiana siły i rytmu bodźca, należy zaczynać od części ciała najmniej wrażliwych (dotyk poprzez kremy, pędzle, pianki, dłonie) Niedowrażliwość dotykowa: głęboki masaż, wibracja, zmiany temperatury, ucisk zwł. tych miejsc na ciele, które są uszkadzane poprzez gryzienie, uderzanie itp..

Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych c.d.: Nadwrażliwość przedsionkowa: tu ważne wyposażenie sali oraz stwarzanie warunków, w których dziecko będzie samo działało, np. przejście po materacu i zejście na podłogę Niedowrażliwość przedsionkowa: bujanie do przodu, tyłu, na boki, sprzęt: hamak, huśtawka obrotowa, wałek

Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych c.d.: Propriocepcja: a) niedowrażliwość: uciskanie, dociskanie, opukiwanie, wibracja, głęboki masaż b) nadwrażliwość (np. nieprzyjemne doznania związane ze stawami), rzadki typ zaburzeń, wskazana hydroterapia

Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych c.d.: Wzrok: a) nadwrażliwość- wyeliminować jaskrawe światło, błyszczące przedmioty b) niedowrażliwość- zwracać uwagę na osoby, przedmioty (a nie tylko światło)

Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych c.d.: Słuch: a) niedowrażliwość- konstruktywne przeformowanie zainteresowań dźwiękami, lokalizacja źródeł dźwięku, różnicowanie, naśladowanie b) nadwrażliwość- należy mówić szeptem, powoli oswajać z dźwiękami

Techniki stosowane w terapii zaburzeń sensorycznych c.d.: Węch: a) nadwrażliwość- umiarkowane zapachy b) niedowrażliwość- różniące się zapachy Smak: a) nadwrażliwość- nowe smaki po kropelce b) niedowrażliwość- różniące się smaki

Należy pamiętać, iż terapię procesów integracji sensorycznej prowadzi przeszkolony terapeuta (zagrożenie przestymulowania bodźcami, nieumiejętne ich dozowanie) w oparciu o wywiad z rodzicami i obserwację kliniczną (w przypadku dzieci autystycznych nie przeprowadzamy żadnych testów diagnozujących)