Mechanika Zderzeń
Opóźnienie wyrażone w [m/s2] t [s] a/g a [m/s2] V [m/s] C [m] Fs [N] Fba[N] Es [Nm] Eba [Nm] to=0 ago=0 ao=0 t1 ag1 a1=ag1*9.81 t2 ag2 a2=ag2*9.81 ... tn agn an=agn*9.81 i=0÷n Opóźnienie wyrażone w [m/s2] Czas próbkowania podczas próby zderzeniowej Uśredniona wartość opóźnienia z dwóch czujników umieszczonych na pojeździe wyrażona wielokrotnością przyspieszenia ziemskiego
Prędkość w [m/s] i=0÷n to t1 ti ......... tn t a to=0 ago=0 ao=0 vo=vu t [s] a/g a [m/s2] V [m/s] C [m] Fs [N] Fba[N] Es [Nm] Eba [Nm] to=0 ago=0 ao=0 vo=vu t1 ag1 a1=ag1*9.81 v1 t2 ag2 a2=ag2*9.81 v2 ... tn agn an=agn*9.81 vn i=0÷n to t1 ti ......... tn t a
Przemieszczenie w [m] i=0÷n v ......... tn to t1 ti t to=0 ago=0 ao=0 t [s] a/g a [m/s2] V [m/s] C [m] Fs [N] Fba[N] Es [Nm] Eba [Nm] to=0 ago=0 ao=0 vo=vu Co=0 t1 ag1 a1=ag1*9.81 v1 C1 t2 ag2 a2=ag2*9.81 v2 C2 ... tn agn an=agn*9.81 vn Cn i=0÷n v ......... tn to t1 ti t
Siła bezwładności w [N] wyrażona równaniem: t [s] a/g a [m/s2] V [m/s] C [m] Fs [N] Fba[N] Es [Nm] Eba [Nm] to=0 ago=0 ao=0 vo=vu Co=0 Fso=0 t1 ag1 a1=ag1*9.81 v1 C1 Fs1 t2 ag2 a2=ag2*9.81 v2 C2 Fs2 ... tn agn an=agn*9.81 vn Cn Fsn i=0÷n Siła bezwładności w [N] wyrażona równaniem:
Siła z jaką napierał samochód na barierę w [N]. t [s] a/g a [m/s2] V [m/s] C [m] Fs [N] Fba[N] Es [Nm] Eba [Nm] to ago ao=ago*9.81 vo Co Fso Fbao t1 ag1 a1=ag1*9.81 v1 C1 Fs1 Fba1 ti agi ai=agi*9.81 vi Ci Fsi Fbai ... tn agn an=agn*9.81 vn Cn Fsn Fban Siła z jaką napierał samochód na barierę w [N]. Siła mierzona jest na barierze.
Energia pochłonięta na deformację w [Nm]. t [s] a/g a [m/s2] V [m/s] C [m] Fs [N] Fba[N] Es [Nm] Eba [Nm] to ago ao=ago*9.81 vo Co Fso Fbao Eso t1 ag1 a1=ag1*9.81 v1 C1 Fs1 Fba1 Es1 ti agi ai=agi*9.81 vi Ci Fsi Fbai Esi ... tn agn an=agn*9.81 vn Cn Fsn Fban Esn Fs Energia pochłonięta na deformację w [Nm]. Wyznaczona z siły bezwładności wyznaczonej dla samochodu. Co C1 Ci ......... Cn C
Energia pochłonięta na deformację w [Nm]. t [s] a/g a [m/s2] V [m/s] C [m] Fs [N] Fba[N] Es [Nm] Eba [Nm] to ago ao=ago*9.81 vo Co Fso Fbao Eso Ebao t1 ag1 a1=ag1*9.81 v1 C1 Fs1 Fba1 Es1 Eba1 ti agi ai=agi*9.81 vi Ci Fsi Fbai Esi Ebai ... tn agn an=agn*9.81 vn Cn Fsn Fban Esn Eban Fba Energia pochłonięta na deformację w [Nm]. Wyznaczona z siły zmierzonej na barierze. Co C1 Ci ......... Cn C
R – raport, O – obliczenia, W - wykres Tabela Lp. Nr testu Data testu Marka Model Rok modelowy Masa testowa samochodu Mt[kg] Poj. silnika Ustawienie silnika Odległość silnika od zderzaka czołowego [m] Długość samochodu [m] Szerokość samochodu [m] Rozstaw osi samochodu [m] Odległość środka masy od osi przedniej [m] Kąt uderzenia [Deg] Prędkość uderzenia Vo [m/s] Prędkość odbicia od przeszkody V1 [m/s] Prędkość bo [m/s] 1 R W 2.22 R – raport, O – obliczenia, W - wykres
R – raport, O – obliczenia, W - wykres Tabela ciąg dalszy Na jakiej szerokość dokonano pomiaru deformacji w [m] Pierwsza głębokość deformacji C1 [m] Druga głębokość deformacji C2 [m] Trzecia głębokość deformacji C3 [m] Czwarta głębokość deformacji C4 [m] Piąta głębokość deformacji C5 [m] Szósta głębokość deformacji C6 [m] Głębokość, przy której występują odkształcenia tylko sprężyste Co [m] Głębokość, przy którym występuje pierwsze maksimum siły deformującej Cs [m] Średnie odkształcenie trwałe CRśr [m] Maksymalne odkształcenie trwałe Crmax [m] Maksymalne odkształcenie dynamiczne Cm [m] Głębokość odkształcenia, przy której siła mierzona na ścianie zanika Cms [m] Średnia szerokość deformacji wsr [m] Średnia wysokość deformacji hsr [m] Współczynnik sztywności nadwozia wg metody uproszczonej K1= [N/m] Współczynnik sztywności nadwozia dla metody uproszczonej k= [N/m3] Współczynnik sztywności nadwozia dla metody Crash3 K2= [N/m] Jednostkowa siła niepowodująca deformacji A [N/m] Jednostkowa sztywność nadwozia B [N/m2] Współczynnik sztywności nadwozia dla metody dynamicznej K3= [N/m] R O W R – raport, O – obliczenia, W - wykres
x0 xS xRśr xRmax xMs xM C Co Cs CRsr CRmax CMs CM
1. Metoda uproszczona Zakłada się , że - średnia szerokość deformacji - średnia wysokość deformacji
2. Metoda CRASH 3 Zakłada się , że C0 – głębokość odkształcenia sprężystego odpowiadająca prędkości b0 = 8km/h (2,22m/s) w – szerokość odkształcenia
3. Metoda 3
Energia zabsorbowana EA F O CR CM C Energia zwrócona ER F O CR CM C C Energia utracona ED F O CR CM