SCHEMAT INTERPRETACYJNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
czyli Słowacki pół żartem, pół serio
Advertisements

Nad Niemnem ELIZY ORZESZKOWEJ
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Witamy Cię na finale Konkursu Wiedzy o Sztuce. Powodzenia!
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Jak pisać pracę dyplomową?
Systematyka literatury
Autor: Adrianna Dzikielewska
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Analiza poezji na maturze
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Biblioteka to nie tylko lektury
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Wiersze Jana Kochanowskiego oczami Młodzieży XXI wieku
1.Musimy ustalić, kto jest autorem strony i jakie ma kwalifikacje, aby wypowiadać się na określony temat. Autorami stron są nierzadko pasjonaci, którzy.
Czytanie ze zrozumieniem
SŁOWNIKOWE ŚRODKI STYLISTYCZNE
Autor: Paweł Sandulski
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Różnorodna prezentacja kandydatów na przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, a następnie oddanie głosu przez wszystkich uczniów szkoły, zapewnią demokratyczny.
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Jak napisać dobry tekst?
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
Przygotowanie dobrej prezentacji
interpretacyjne dzieła
RODZAJE LITERACKIE.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Kodeks 2.0 klasy 5 Rok szkolny 2013/2014.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
Jeśli tak, jak my lubisz czytać powieści detektywistyczno-przygodowe…
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Nasz wizerunek zaklęty w kartkach papieru
Zbigniew Herbert- „Apollo i Marsjasz” ANALIZA WIERSZA.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
ROBICIE PROJEKT!!! A ja Wam pomogę. Kiedy Wasza mama musi przygotować kolację, czy przejęcie, albo upiec ciasto też realizuje projekt. PROJEKT, A CO TO.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
O prezentacjach cel, zawartość, zadania
Pomysł na promocję książki.
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Poezja i środki stylistyczne
Adam Mickiewicz Twórczość
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Systematyka literatury
Nazwa – pojęcie i podziały
Norma postępowania jako wyrażenie języka
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

SCHEMAT INTERPRETACYJNY Mariola Olech

Wytrychami do otwierania wierszy ! Drogi uczniu, nie powinieneś bać się poezji. To dzięki jej znajomości lepiej wyrazisz to, co czujesz a także zrozumiesz innych. Oto kilka wskazówek, które mogłabym nazwać, żartując sobie z pewnego teoretyka literatury „kluczami” - NIE ! Wytrychami do otwierania wierszy !

Wstępne rozpoznanie całości Tu możesz napisać o swoich pierwszych wrażeniach i spostrzeżeniach. Możesz odwołać się do treści utworu, zasygnalizować pomysł interpretacyjny.

Nadawca – adresat „kto do kogo mówi”. Zastanów się, kim jest osoba mówiąca w wierszu. Odnajdź formy osobowe czasowników. Pamiętaj, że nie zawsze mówcą jest człowiek. W poezji wszystko jest możliwe, czasem wypowiada się jakieś pojęcie, zjawisko, nawet przedmiot. Warto się zastanowić, czemu służy dana kreacja mówcy. Podobnie jest z odbiorcą – nie musi nim być w poezji człowiek.

Ukształtowanie wypowiedzi Warto znać środki stylistyczne, umieć je wskazać i nazwać. Warto także odkryć w języku utworu to, co nietypowe. Uważnie czytaj i zastanawiaj się, dlaczego jakiś wyraz jest na pierwszym miejscu, albo czemu służy składnia zdań, interpunkcja, a nade wszystko, jaką funkcję pełnią określenia (epitety) oraz metafory.

W dobrym dziele literackim tytuł jest nieprzypadkowy. Postaraj się go odnieść do utworu, odczytać jego znaczenie, pełnioną funkcję.

Bohater Charakterystyka bohatera koresponduje z wymową ideową dzieła. Dokonaj analizy jego sposobu bycia, wrażliwości, motywacji działań. Zastanów się nad znaczeniem jego imienia, miejsca pochodzenia, rolą domu rodzinnego. W utworze lirycznym zwykle nie ma bohatera, mówimy raczej o „ podmiocie lirycznym”.

Ustalenie uczuć podmiotu lirycznego Podmiot liryczny to tzw. kreacja, czyli zmyślenie. Podmiot liryczny przedstawia nam jakieś stany emocjonalne, uczuciowe.

Sam autor mógł pisać pod wpływem jakiegoś osobistego doświadczenia. Konteksty Dzieło literackie powstało w jakimś czasie – możesz odnieść się do historii, albo konwencji literackich, artystycznych. Sam autor mógł pisać pod wpływem jakiegoś osobistego doświadczenia. Istnieje bardzo popularny kierunek w badaniach historycznoliterackich (strukturalizm), który nakazuje analizować samo dzieło, w zupełnym oderwaniu od kontekstów.

Wniosek interpretacyjny. Powinieneś zakończyć swoją analizę jakimś podsumowaniem. Możesz wskazać dominantę kompozycyjną, nadrzędny pomysł organizujący utwór, albo też omówić jego przesłanie, znaczenie ideowe i artystyczne. Życzę ciekawej przygody z literaturą M.Olech