DLACZEGO STOSOWAĆ SILNIKI ENERGOOSZCZĘDNE ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
XII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Nowe Technologie i Osiągnięcia w Metalurgii i Inżynierii Materiałowej” BADANIA WPŁYWU INTENSYWNOŚCI PODGRZEWANIA.
Advertisements

Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Maszyny asynchroniczne - podział
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
Sieć naukowa ZSE Podsieć POLIGENERACJA
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
ALGORYTMY STEROWANIA KILKOMA RUCHOMYMI WZBUDNIKAMI W NAGRZEWANIU INDUKCYJNYM OBRACAJĄCEGO SIĘ WALCA Piotr URBANEK, Andrzej FRĄCZYK, Jacek KUCHARSKI.
4. OBLICZENIA TRAKCYJNE Przejazd teoretyczny
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Efektywność Energetyczna
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Koszty produkcji w długim okresie Opracowano na podstawie M. Rekowski.
Analiza kosztów i przychodów
MAŁA KOGENERACJA.
ENERGETYKA POLSKA (ELEKTRO i CIEPLNA) ZUŻYWA OK
Oszczędności energetyczne sięgające ponad 50%. DIODELY jest nową generacją oświetlenia stworzonego na bazie LED i przystosowanego do użytku wewnętrznego.
* 07/16/96 Dobrowolne zobowiązania producentów a obligatoryjne wymogi efektywności energetycznej silników elektrycznych – doświadczenia programu PEMP.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Załączniki do wniosku E l e m e n t y w y b r a n e Departament.
Ekojazda.
Budowa i zasada działania silnika elektrycznego
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w Katowicach
Zadania gospodarki smarowniczej w przedsiębiorstwie przemysłowym
Metodyka szacowania ograniczenia strat energii elektrycznej
CZYSTE TECHNOLOGIE WĘGLOWE. TECHNICZNE I EKONOMICZNE UWARUNKOWANIA WDROŻENIA W POLSCE PALIW CIEKŁYCH I GAZOWYCH Z WĘGLA KAMIENNEGO Warszawa 2009 Dr inż.
Napędy hydrauliczne : Krzysztof Róziecki 3T
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: 1.Ogólna teoria zarządzania. 2.Ocena efektywności stosowania OŹE u poszczególnych odbiorców dóbr i usług energetycznych.
Robert Jankowski Instytut Energetyki O/Gdańsk
OZE Odnawialne Źródła Energii
Pole magnetyczne od jednego zezwoju
11:40 > Dlaczego efektywność energetyczna jest ważna
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Energetyka rozproszona i prosumencka
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
2. Powietrze jako czynnik roboczy.
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Przykład 1. Firma rozpatruje projekt inwestycyjny charakteryzujący się następującymi przepływami pieniężnymi (w zł): CF0 = CF1 = CF2.
1. Układy pneumatyczne..
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
Przygotowała: mgr Maria Orlińska
Opatentowana technologia do kontroli napięcia i efektywności energetycznej. Zbudowane na własnych projektach transformatorów kontrolowanych przez mikroprocesor.
Nasze Urządzenia a konkurencja 1 LEC A i LEC B SinuMEC ComEC LEC A i LEC B SinuMEC ComEC.
Zastosowanie nowoczesnych systemów transportu pyłu na przykładzie
WYBÓR WARIANTU TECHNOLOGICZNEGO
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
2. Budowa transformatora.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Warunki eksploatacyjne wynikające z danych znamionowych
Oszczędzanie energii elektrycznej to oszczędności:  ochrona środowiska.  w naszych budżetach domowych  oszczędność naturalnych źródeł energii.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Logistyka – Ćwiczenia nr 6
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Zespół Szkół Technicznych w Mielcu Przed realizacją Po realizacji.
Dotacja na inwestycję w OZE RPO Łódzkie
Zakład Maszyn Elektrycznych i Inżynierii Elektrycznej w Transporcie INSTYTUT ELEKTROTECHNIKI I INFORMATYKI POLITECHNIKIŚLĄSKIEJ NOWE ŻYCIE PRACUJĄCYCH.
Zarządzanie energią w rozproszonej strukturze WYTWARZANIA
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Przedsiębiorstwo w gospodarce rynkowej
Nowe wkrętarki Cleco serii H
Zapis prezentacji:

DLACZEGO STOSOWAĆ SILNIKI ENERGOOSZCZĘDNE ?

Elektryczne układy napędowe w krajach UE To: znaczący udział w całkowitym zużyciu energii elektrycznej w UE przekraczający 50%; duży potencjał oszczędności (wymiana silników i układy płynnej regulacji prędkości obrotowej); powszechność stosowania – szczególnie silników indukcyjnych 3-fazowych.

Jak uzyskano wzrost sprawności? Poprzez rozwiązania techniczne zmierzające do ograniczenia strat energii. wzrost masy materiałów czynnych: zwiększenie przekroju przewodów w uzwojeniu stojana poprzez powiększenie przekroju żłobków blach stojana; skrócenie długości połączeń czołowych uzwojeń stojana; zmniejszenie liczby zwojów w uzwojeniu stojana. zwiększenie ilości materiałów czynnych (aluminium, miedź) poprzez zwiększenie przekroju żłobków z zachowaniem rozkrojów blach; zwiększenie przekroju uzwojenia; zmniejszenie strat w stojanie i wirniku umożliwia zastosowanie wentylatora o mniejszej średnicy; dopasowanie konstrukcji stojana do lepszych warunków przepływu powietrza (mniejsze straty na tarcie aerodynamiczne); dobór mniejszych przewietrzników zewnętrznych zastosowanie blach elektrotechnicznych o mniejszej stratności i grubości; wydłużenie pakietu blach stojana (wydłużenie obudowy silniki bez zmian wymiarów montażowych); odpowiedni dobór łożysk (selekcja pod kątem średnic i luzu poprzecznego); poprawa smarowania łożysk; optymalizacja wielkości szczeliny powietrznej pomiędzy wirnikiem a stojanem; poprawa kształtu zębów (profil zakończeń żłobków); zastosowanie klinów żłobkowych z materiału magnetycznego;

Porównanie sprawności silników standardowych i energooszczędnych Inne zalety uzyskane w wyniku usprawnień technicznych Poza wyższą sprawnością silniki energooszczędne charakteryzują się: niższymi przyrostami temperatury uzwojenia, łożysk i obudowy (stąd większa odporność na przeciążenia); cichszą pracą; obniżonym poziomem drgań; wyższą trwałością niż silnik standardowy; niższymi kosztami eksploatacyjnymi;

Kiedy można zastosować silnik energooszczędny? Podstawowe wytyczne: W praktyce silniki energooszczędne znajdują zastosowanie do pracy ciągłej * do napędu takich urządzeń jak: wentylatory , pompy odśrodkowe, mieszadła. Zastosowanie silnika energooszczędnego w miejsce silnika standardowego jest uzasadnione wówczas, gdy czas pracy silnika w ciągu roku jest na tyle długi, że w wyniku takiego przedsięwzięcia uzyskuje się znaczące oszczędności energii pobieranej przez napęd elektryczny. Wartość tego efektu zależy od wzajemnej relacji wartości sprawności silników. Przy ocenie celowości zastosowania silnika energooszczędnego nie należy przyjmować z góry ustalonej minimalnej liczby godzin pracy silnika w ciągu roku, ale trzeba uwzględniać konkretną sytuację. * praca ciągła nie oznacza tu nieprzerwanego działania przez kilkadziesiąt, czy kilkaset godzin, tylko czas, w którym silnik osiąga ustalony stan cieplny - możliwe są nawet 1 do 2 rozruchów na godzinę Inne przesłanki dla zastosowania silników energooszczędnych: wyposażana jest nowa instalacja o przewidywanej długiej żywotności, w przypadku znacznych modyfikacji warunków pracy napędu w obsługiwanym procesie, zamiast przezwajania starych jednostek o standardowej konstrukcji, przy zastępowaniu silników przewymiarowanych lub niedociążonych, gdy wymiana silnika jest częścią programu oszczędzania energii. Co jeszcze należy brać pod uwagę przy doborze silnika energooszczędnego? zazwyczaj wyższą prędkość obrotową silnika energooszczędnego: jeżeli prędkość obrotowa silnika energooszczędnego jest większa niż prędkość obrotowa zastępowanego silnika standardowego o takiej samej liczbie biegunów, to zwiększa się wydajność technologiczna napędzanego urządzenia np. pompa napełniająca zbiornik napełni go w krótszym czasie; parametry rozruchowe silnika np.: wyższe prądy rozruchu w silniku energooszczędnym.

Jak kupić silnik energooszczędny taniej? Silniki indukcyjne 3 -fazowe niskiego napięcia o mocy 0,75 do 160 kW Silniki indukcyjne 3 -fazowe o mocy powyżej 200 kW

Oznakowanie silników o podwyższonej sprawności

Opłacalność inwestycji Przykład 1 Czas zwrotu nakładów poniesionych na zakup silnika energooszczędnego serii SEE zamiast standardowego serii Sg. Na przykładzie silników indukcyjnych niskiego napięcia, 4-biegunowych. Koszt jednostkowy energii elektrycznej przyjęto na poziomie 0,3 zł/kWh. Silniki pracują przy obciążeniu nominalnym. Przykład 2 Czas zwrotu nakładów poniesionych na zakup silnika energooszczędnego serii Sh zamiast remontu silnika istniejącego, który uległ awarii (serie SCDdm – 250 kW; SZDr – 800 i 1250 kW). Na przykładzie silników indukcyjnych na napięcie 6000 V, 4-biegunowych. Koszt jednostkowy energii elektrycznej przyjęto na poziomie 0,2 zł/kWh. Silniki pracują przy obciążeniu nominalnym.

Ile można zaoszczędzić stosując silnik energooszczędny zamiast standardowego? Przykład w oparciu o porównanie kosztów ponoszonych w cyklu życia silnika energooszczędnego i standardowego. Analizę LCC dla silnika indukcyjnego uproszczono do określenia kosztów zakupu i kosztów użytkowania, jako kosztu energii elektrycznej pobranej z sieci w okresie eksploatacji . Do analizy porównawczej wybrano silniki standardowe i energooszczędne o 2 parach biegunów i mocach znamionowych 2,2; 18,5; 75 kW . Czas eksploatacji silników określono na 15 lat. Czas pracy w ciągu roku od 200 do 6000 h. Założono, że silniki pracują przy obciążeniu 75% mocy nominalnej. Przyjęto stałą (w czasie eksploatacji) cenę energii elektrycznej na poziomie 0,3 zł/kWh. Stopa dyskonta 6,5%. Dalsze informacje (na przykładzie silnika 75 kW) Różnica w kosztach poniesionych w cyklu życia (przez 15 lat eksploatacji) silnika energooszczędnego i standardowego przy cyklu pracy w każdym roku 6000 h z obciążeniem 75% mocy nominalnej wynosi 14 375 zł na korzyść silnika energooszczędnego. Komentarz Miejsca zerowe wyznaczonych funkcji pokazują przy jakim min. czasie pracy silnika w każdym roku w ciągu 15 lat eksploatacji, wzrost kosztów w cyklu życia spowodowany wyższą ceną silnika energooszczędnego równoważony jest wartością zaoszczędzonej energii elektrycznej.

Efekt ekologiczny W wyniku oszczędności energii elektrycznej w układzie napędowym gdzie zastosowano silnik energooszczędny zamiast standardowego uzyskujemy efekt ekologiczny zlokalizowany w elektrowni zawodowej. Produkcja 1 kWh energii elektrycznej wiąże się z następującą emisją *: CO2 – 1,014 kg/kWh; SO2 – 2,2 g/kWh; NOx – 1,2 g/kWh; Pył – 1,8 g/kWh; * wskaźniki, wyznaczone w oparciu o dane statystyczne, przyjęte zostały przez Fundację Ekofundusz do rozliczeń efektu ekologicznego dla przedsięwzięć związanych z modernizacją elektrycznych układów napędowych

Uwarunkowania prawne a stosowanie silników energooszczędnych W ostatnich kilkudziesięciu latach na świecie podjęto szereg inicjatyw dla zmniejszenia zużycia energii w napędach elektrycznych np.: Stany Zjednoczone - ustawa EPAct z 1992 roku określająca minimalny obligatoryjny poziom sprawności standardowych silników indukcyjnych mocy 1 – 200 HP. Od roku 1997 sprzedaż na rynku USA silników o sprawności niższej od określonej w EPAct jest prawnie zabroniona. Unia Europejska – działania Stowarzyszenia Europejskich Producentów Maszyn Elektrycznych i Energoelektroniki CEMEP (klasyfikacja Eff dla silników wytwarzanych przez producentów skupionych w Stowarzyszeniu – dotyczy 3-fazowych silników indukcyjnych o mocy od 1,1 do 90 kW). Porozumienie zawarto w 1999 roku. Australia – wprowadzenie przez rząd w 2001 roku minimalnych wymagań co do sprawności silników indukcyjnych tzw. MEPS (Minimum Energy Performance Standards) dotyczą one 3-fazowych silników indukcyjnych w zakresie mocy od 0,73 do 185 kW produkowanych i importowanych do Australii. Rozwiązania prawne w Polsce: dobrowolna norma SEP odnośnie wymagań i doboru silników energooszczędnych; zapisy o konieczności stosowania silników energooszczędnych w inwestycjach współfinansowanych przez instytucje wspierające projekty z zakresu ochrony środowiska – Zasady Fundacji Ekofundusz; zielone zamówienia publiczne - włączanie kryteriów środowiskowych do zamówień publicznych. Stosowanie silników o wyższej klasie sprawności (Eff1 lub Eff2) jak na razie nie jest w Unii Europejskiej obligatoryjne. Jednak, rozwiązania prawne będą zmierzać w kierunku ustalenia minimalnych wymagań dla tej grupy urządzeń dostępnych na rynku UE np.: Dyrektywa 2005/32/WE ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię i przygotowywane szczegółowe wytyczne o ecodesign dla napędów elektrycznych; dokumenty referencyjne BAT o efektywności energetycznej;