Problem naszej grupy: Jakie właściwości i zastosowania mają takie dwa składniki powietrza jak: wodór i hel?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu Alotropia siarki
Witamy na pokazach chemicznych 19,
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Azot i fosfor – pierwiastki życia codziennego
Sucha destylacja węgla i jego produkty
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
  OK konspekt z chemii.
DENATURACJA BIAŁKA POD WPŁYWEM KWASU OCTOWEGO
Zastosowanie Helowców w życiu codziennym
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Tlen.
Tlen i azot jako składniki powietrza
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Rodzaje pożarów i właściwe dla nich środki gaśnicze
Autor: Mateusz Marszałek Klasa IIIz. Alkany nazywane są często węglowodorami nasyconymi lub parafinami. Ogólny wzór alkanów ma postać: C n H 2n+2 gdzie.
Argon.
ENERGETYKA JĄDROWA DLA PRODUKCJI WODORU
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
CYNA Wyk. Justyna Pala kl. 1B.
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Wycieczka w chemię żywności
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Sposoby łączenia się atomów w cząsteczki
Czy przeciwieństwa się przyciągają ?
Chemia-klasa 1 Wszystko z klasy 1.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Tlen. Co to właściwie jest?
Chemia – z czego składa się materia?
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Otrzymywanie wodoru.
Z MANGANIANU (VII) POTASU (KMnO4)
Co wiemy o tym pierwiastku ?
Repetytorium z chemii.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Rodzaje wiązań chemicznych
PREZENTACJA OPRACOWANA PRZEZ ZESPÓŁ z 7c. Z jednej strony niezbędny do życia, z drugiej – zabójcza trucizna. Obdarzony mocą bezwzględnej destrukcji objawiającej.
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Informacje na temat lekcji
H-wodór.
TROCHĘ MAGII I TAJEMNICZOŚCI
Potęga Eksperymentu.
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
SOLE MINERALNE ORAZ WODA
Substancje i ich przemiany
Węglan wapnia CaCO 3. Otrzymywanie Reakcja metalu i kwasu węglowego. Ca + H 2 CO 3  CaCO 3 + H 2 Reakcja wodorotlenku wapnia i kwasu węglowego. Ca(OH)
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Scenariusz lekcji chemii: „Krzemionka – składnik skorupy ziemskiej.” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Rodzaje paliw kopalnych
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
(Mg, łac. magnesium) po raz pierwszy został uznany za pierwiastek przez Josepha Blacka, zaś wyodrębniony w formie czystej w 1808 roku przez Humphry’a.
Wodór i jego właściwości
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
TEMAT 10: Podstawy fizykochemii spalania
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Szlachetne, cieplarniane, rozweselające… po prostu gazy
SKŁAD I ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA
Zapis prezentacji:

Problem naszej grupy: Jakie właściwości i zastosowania mają takie dwa składniki powietrza jak: wodór i hel?

WODÓR - najlżejszy gaz -

Wodór (H) – najprostszy pierwiastek o liczbie atomowej 1, – składa się z jednego protonu i jednego elektronu, – rozpoczyna układ okresowy pierwiastków, – niemetal, – znana są dwa trwałe izotopy wodoru (prot i deuter) oraz jeden promieniotwórczy (tryt). http://portalwiedzy.onet.pl/szukaj.html?S=wod%F3r&tr=all&x=0&y=0

Doświadczenie 1 Cel doświadczenia: Otrzymywanie wodoru w reakcji cynku z kwasem chlorowodorowym oraz badanie jego właściwości. Źródło, z którego korzystaliśmy: Autorzy: A. Burewicz, H. Gulińska Tytuł książki: „Eksperyment chemiczny w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych” Wydawnictwo: ZDCh UAM Rok i miejsce wydania: 2001 Poznań Strona: 238

Odczynniki: Cynk Kwas solny (chlorowodorowy) Płyn do naczyń Sprzęt i szkło laboratoryjne: Probówka Zlewka Łapa do probówki Korek z rurką odprowadzającą

Przebieg doświadczenia: - Umieść w probówce kilka kawałków cynku i dodaj kwasu solnego.

- Zamknij probówkę korkiem, a rurkę wprowadź do płynu znajdującego się w zlewce.

- Nabierz trochę płynu na koniec rurki, wypuść tworzącą się bańkę w powietrze, a następnie ją podpal.

Obserwacje: - Bańka napełniona gazem unosi się ku górze Obserwacje: - Bańka napełniona gazem unosi się ku górze. - Bańki mydlane zapalają się głośnym dźwiękiem.

Wnioski: - Zebranym gazem jest wodór. - Wodór jest lżejszy od powierza Wnioski: - Zebranym gazem jest wodór. - Wodór jest lżejszy od powierza. - Gaz ten jest palny. - Mieszanina wodoru z tlenem ma właściwości wybuchowe.

Otrzymyw anie wodoru w reakcji magnezu z parą wodną. Doświadczenie 2 Cel doświadcz enia: Otrzymyw anie wodoru w reakcji magnezu z parą wodną. Źródło, z którego korzystaliśmy: Autorzy: J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin Tytuł książki: ,,Chemia Nowej Ery” Wydawnictwo: Nowa Era Rok i miejsce wydania: 2009 Warszawa Strona: 70

Sprzęt i szkło laboratoryjne: trójnóg szczypce palnik gazowy zapałki Odczynniki: wstążka magnezowa woda Sprzęt i szkło laboratoryjne: trójnóg szczypce palnik gazowy zapałki kolba stożkowa http://www.mt.com.pl/wp-content/uploads/2010/10/Magnesium.jpg http://www.chemack.oswiata.org.pl/img/palnik.jpg

Przebieg doświadczenia: * Kolbę stożkową napełnij wodą do 1/3 objętości. *Następnie ogrzewaj wodę tak długo, aż zacznie wrzeć.

* Szczypce z zapaloną wstążką magnezową umieść w kolbie stożkowej.

Obserwacje: Wstążka magnezowa pali się oślepiającym płomieniem. Magnez i otrzymany produkt różnią się wyglądem.

Wnioski: W wyniku przeprowadzonego doświadczenia magnez + woda  tlenek magnezu + wodór Ponadto udowodniliśmy, że woda jest związkiem chemicznym tlenu i wodoru, gdyż magnez „odebrał” tlen z wody i połączył się z nim tworząc tlenek magnezu.

Zastosowania wodoru Dawniej wodór stosowany był do napełniania balonów i sterowców. Skroplony wodór znalazł zastosowanie jako paliwo w silnikach rakietowych. http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:RS-68_Rocket_Engine.jpg

Gaz ten zmieszany z tlenem stosowany jest w palnikach. Wodoru używa się do otrzymywania m.in. amoniaku, kwasów oraz rozpuszczalników. http://www.irys-mds.pl/img/produkty/aceton-max.jpg Źródła: Tytuł książki: ,,Chemia Nowej Ery” Strona: 46 http://portalwiedzy.onet.pl/61186,,,,wodor,haslo.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Wod%C3%B3r

HEL - GAZ SZLACHETNY -

HEL Hel zaraz po wodorze jest najbardziej rozpowszechnionym 2020 HEL Hel zaraz po wodorze jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem chemicznym we wszechświecie. Na Ziemi natomiast występuje w śladowych ilościach. Jest on najmniej aktywnym pierwiastkiem chemicznym. Nie udało się z nim utworzyć żadnego związku chemicznego. Hel jako jedyny pierwiastek pozostaje ciekły nawet w temperaturze zera bezwzględnego (pod ciśnieniem atmosferycznym). Źródła: http://portalwiedzy.onet.pl/49681,,,,hel,haslo.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Hel_%28pierwiastek%29

ZASTOSOWANIA HELU Ze względu na niską rozpuszczalność w osoczu krwi, używany jest jako składnik mieszanki do oddychania w głębokim nurkowaniu. Hel w postaci ciekłej jest używany do chłodzenia tam, gdzie potrzebne są bardzo niskie temperatury. http://www.kamilbazelak.pl/wp-content/uploads/2007/07/Nurkowanie-na-Jeziorze-Rydwan-Gu%2525C5%2525BAnia.jpg

He Jako gaz niepalny używany jest do napełnia balonów. Gaz ten znalazł również zastosowanie w termometrach gazowych. Helem wypełnia się również żarówki o dużej mocy, a pobudzony prądem elektrycznym świeci na żółty kolor. http://www.abapol.com.pl/images/balony_gumowe1.jpg He Źródła: Tytuł książki: „Chemia Nowej Ery” Strony: 52 – 53 http://portalwiedzy.onet.pl/49681,,,,hel,haslo.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Hel_%28pierwiastek%29

Ciekawostka Działanie helu na struny głosowe Źródło: Płyta: ”Zabawy z fizyką dla wszystkich”

Czy udało nam się rozwiązać problem? Uważamy, że udało nam się rozwiązać problem, ponieważ: korzystając z różnych źródeł informacji dowiedzieliśmy się, jakie właściwości i zastosowania mają te dwa gazy (niektóre z nich były nam już znane z lekcji chemii), poprzez doświadczenia potwierdziliśmy, niektóre właściwości i zastosowania wodoru.

Czego się nauczyliśmy podczas realizacji projektu? Poszerzyliśmy swoje wiadomości na temat właściwości i zastosowania wodoru oraz helu. Nauczyliśmy się, samodzielnie planować i przeprowadzać doświadczenia, pamiętając o obowiązujących zasadach BHP. Udoskonaliliśmy umiejętność pracy w zespole, a jej efektem jest nasz projekt. Nauczyliśmy się uzupełniać dokumentację związaną z projektem edukacyjnym.

Zespół projektowy: - Adrian Nowaczyk - Krystian Ziółkiewicz - Malwina Kąpiela - Marta Musielak - Jakub Kokott Opiekun projektu: p. Irena Nowak