Problem naszej grupy: Jakie właściwości i zastosowania mają takie dwa składniki powietrza jak: wodór i hel?
WODÓR - najlżejszy gaz -
Wodór (H) – najprostszy pierwiastek o liczbie atomowej 1, – składa się z jednego protonu i jednego elektronu, – rozpoczyna układ okresowy pierwiastków, – niemetal, – znana są dwa trwałe izotopy wodoru (prot i deuter) oraz jeden promieniotwórczy (tryt). http://portalwiedzy.onet.pl/szukaj.html?S=wod%F3r&tr=all&x=0&y=0
Doświadczenie 1 Cel doświadczenia: Otrzymywanie wodoru w reakcji cynku z kwasem chlorowodorowym oraz badanie jego właściwości. Źródło, z którego korzystaliśmy: Autorzy: A. Burewicz, H. Gulińska Tytuł książki: „Eksperyment chemiczny w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych” Wydawnictwo: ZDCh UAM Rok i miejsce wydania: 2001 Poznań Strona: 238
Odczynniki: Cynk Kwas solny (chlorowodorowy) Płyn do naczyń Sprzęt i szkło laboratoryjne: Probówka Zlewka Łapa do probówki Korek z rurką odprowadzającą
Przebieg doświadczenia: - Umieść w probówce kilka kawałków cynku i dodaj kwasu solnego.
- Zamknij probówkę korkiem, a rurkę wprowadź do płynu znajdującego się w zlewce.
- Nabierz trochę płynu na koniec rurki, wypuść tworzącą się bańkę w powietrze, a następnie ją podpal.
Obserwacje: - Bańka napełniona gazem unosi się ku górze Obserwacje: - Bańka napełniona gazem unosi się ku górze. - Bańki mydlane zapalają się głośnym dźwiękiem.
Wnioski: - Zebranym gazem jest wodór. - Wodór jest lżejszy od powierza Wnioski: - Zebranym gazem jest wodór. - Wodór jest lżejszy od powierza. - Gaz ten jest palny. - Mieszanina wodoru z tlenem ma właściwości wybuchowe.
Otrzymyw anie wodoru w reakcji magnezu z parą wodną. Doświadczenie 2 Cel doświadcz enia: Otrzymyw anie wodoru w reakcji magnezu z parą wodną. Źródło, z którego korzystaliśmy: Autorzy: J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin Tytuł książki: ,,Chemia Nowej Ery” Wydawnictwo: Nowa Era Rok i miejsce wydania: 2009 Warszawa Strona: 70
Sprzęt i szkło laboratoryjne: trójnóg szczypce palnik gazowy zapałki Odczynniki: wstążka magnezowa woda Sprzęt i szkło laboratoryjne: trójnóg szczypce palnik gazowy zapałki kolba stożkowa http://www.mt.com.pl/wp-content/uploads/2010/10/Magnesium.jpg http://www.chemack.oswiata.org.pl/img/palnik.jpg
Przebieg doświadczenia: * Kolbę stożkową napełnij wodą do 1/3 objętości. *Następnie ogrzewaj wodę tak długo, aż zacznie wrzeć.
* Szczypce z zapaloną wstążką magnezową umieść w kolbie stożkowej.
Obserwacje: Wstążka magnezowa pali się oślepiającym płomieniem. Magnez i otrzymany produkt różnią się wyglądem.
Wnioski: W wyniku przeprowadzonego doświadczenia magnez + woda tlenek magnezu + wodór Ponadto udowodniliśmy, że woda jest związkiem chemicznym tlenu i wodoru, gdyż magnez „odebrał” tlen z wody i połączył się z nim tworząc tlenek magnezu.
Zastosowania wodoru Dawniej wodór stosowany był do napełniania balonów i sterowców. Skroplony wodór znalazł zastosowanie jako paliwo w silnikach rakietowych. http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:RS-68_Rocket_Engine.jpg
Gaz ten zmieszany z tlenem stosowany jest w palnikach. Wodoru używa się do otrzymywania m.in. amoniaku, kwasów oraz rozpuszczalników. http://www.irys-mds.pl/img/produkty/aceton-max.jpg Źródła: Tytuł książki: ,,Chemia Nowej Ery” Strona: 46 http://portalwiedzy.onet.pl/61186,,,,wodor,haslo.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Wod%C3%B3r
HEL - GAZ SZLACHETNY -
HEL Hel zaraz po wodorze jest najbardziej rozpowszechnionym 2020 HEL Hel zaraz po wodorze jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem chemicznym we wszechświecie. Na Ziemi natomiast występuje w śladowych ilościach. Jest on najmniej aktywnym pierwiastkiem chemicznym. Nie udało się z nim utworzyć żadnego związku chemicznego. Hel jako jedyny pierwiastek pozostaje ciekły nawet w temperaturze zera bezwzględnego (pod ciśnieniem atmosferycznym). Źródła: http://portalwiedzy.onet.pl/49681,,,,hel,haslo.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Hel_%28pierwiastek%29
ZASTOSOWANIA HELU Ze względu na niską rozpuszczalność w osoczu krwi, używany jest jako składnik mieszanki do oddychania w głębokim nurkowaniu. Hel w postaci ciekłej jest używany do chłodzenia tam, gdzie potrzebne są bardzo niskie temperatury. http://www.kamilbazelak.pl/wp-content/uploads/2007/07/Nurkowanie-na-Jeziorze-Rydwan-Gu%2525C5%2525BAnia.jpg
He Jako gaz niepalny używany jest do napełnia balonów. Gaz ten znalazł również zastosowanie w termometrach gazowych. Helem wypełnia się również żarówki o dużej mocy, a pobudzony prądem elektrycznym świeci na żółty kolor. http://www.abapol.com.pl/images/balony_gumowe1.jpg He Źródła: Tytuł książki: „Chemia Nowej Ery” Strony: 52 – 53 http://portalwiedzy.onet.pl/49681,,,,hel,haslo.html http://pl.wikipedia.org/wiki/Hel_%28pierwiastek%29
Ciekawostka Działanie helu na struny głosowe Źródło: Płyta: ”Zabawy z fizyką dla wszystkich”
Czy udało nam się rozwiązać problem? Uważamy, że udało nam się rozwiązać problem, ponieważ: korzystając z różnych źródeł informacji dowiedzieliśmy się, jakie właściwości i zastosowania mają te dwa gazy (niektóre z nich były nam już znane z lekcji chemii), poprzez doświadczenia potwierdziliśmy, niektóre właściwości i zastosowania wodoru.
Czego się nauczyliśmy podczas realizacji projektu? Poszerzyliśmy swoje wiadomości na temat właściwości i zastosowania wodoru oraz helu. Nauczyliśmy się, samodzielnie planować i przeprowadzać doświadczenia, pamiętając o obowiązujących zasadach BHP. Udoskonaliliśmy umiejętność pracy w zespole, a jej efektem jest nasz projekt. Nauczyliśmy się uzupełniać dokumentację związaną z projektem edukacyjnym.
Zespół projektowy: - Adrian Nowaczyk - Krystian Ziółkiewicz - Malwina Kąpiela - Marta Musielak - Jakub Kokott Opiekun projektu: p. Irena Nowak