Negocjowanie wobec silnej presji partnera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

TECHNIKI NEGOCJACYJNE
Projekt Centrum Młodego Przedsiębiorcy realizowany w ramach programu Kreator Innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej współfinansowany.
od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb”
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Projekt Centrum Młodego Przedsiębiorcy realizowany w ramach programu Kreator Innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej współfinansowany.
Projekt Centrum Młodego Przedsiębiorcy realizowany w ramach programu Kreator Innowacyjności - wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej współfinansowany.
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
AUTOPREZENTACJA mgr ANNA SIEDLECKA.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
w edukacji przedszkolnej
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Prezentacja rozmowy kwalifikacyjnej
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Sonda na temat nastoletnich ciąż przeprowadzona w ramach zajęć z dziennikarskich źródeł informacji.
- Pomimo, iż coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy zbiera ogromne sumy pieniężne, według badań przeprowadzonych kilka lat temu, Polacy nie są otwarci.
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
U fryzjera.
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Tydzień kultury słowa
Czy jesteś osobą otwartą?
Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Sprzedaży
Zawsze słyszymy o zasadach ze strony kobiet. Teraz parę zasad widzianych od strony mężczyzn.
Żeby nie żałować....
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Jak napisać wywiad Krok po kroku.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
PRAWA człowieka zaczynają się od praw dziecka Janusz Korczak
Mimowolnie ją przeczytałem....
Strategie rozwiązywania konfliktów
PODSUMOWANIE ANKIETY. Czy udzielasz się aktywnie w działalność samorządu? TAK – 16% NIE – 84%
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
PRZEWODNIK DLA HOST FAMILIES. Co można zyskać goszcząc u siebie praktykanta? Poznanie innej kultury; Mnóstwo ciekawostek na temat danego kraju; Przełamanie.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Szkolny system wychowawczy
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Witam na szkoleniu Colway
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Z. Korzeniewski, DODN Lider różni się od dyrygenta…? Zapraszam do dyskusji.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Szkoła bez przemocy.
Test z komentarzem Postawa życiowa.
1 Jak Zdecydowanie Zwiększyć Skuteczność Sprzedaży? W ielowymiarowe Z arządzanie E fektem w praktyce Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon.
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Jurek Krzewicki SAPHIRE EXECUTIVE JEUNESSE „OBIEKCJE”
Bóg Czy kiedykolwiek miałeś pragnienie zrobienia czegoś szczególnego dla kogoś, kogo kochasz?
Podstawowe umiejętności pomagania
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
WNIOSEK - definicja 1) TO, CO Z CZEGOŚ WYNIKA, WYNIK ROZUMOWANIA, KONKLUZJA; 2) TWIERDZENIE WYPROWADZONE Z INNYCH ZDAŃ UZNANYCH ZA PRAWDZIWE Słownik języka.
Szkolny plan zachowania
Spotkanie ze Słowem Mt 11, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Lubię czytać!.
Pytania i odpowiedzi - Etap 1 - KTO
Radosne chwile!.
…czyli nie taki diabeł straszny
Wolontariusz roku.
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

Negocjowanie wobec silnej presji partnera Taktyki: Ofiary - „na litość” Ingracjacji - komplementacji 3. Uników

1. Taktyka ofiary „na litość” – język ciała uległy – ma rozczulić partnera, nie może zawierać agresji, czy choćby ślad pretensji do partnera. Głównym celem jest stworzenie warunków, w których partner podejmie decyzję o odejściu od zasad. Swoim zachowaniem musimy mu pomóc podjąć „słuszną” decyzję z innego niż należało punktu widzenia. Pożądane są więc intymne szczegóły sytuacji proszącego, które stawiają go w zakłopotanej sytuacji, ale zobowiązują do pomocy. Gdy poznamy czyjąś przykra tajemnicę, musimy jakoś zareagować pozytywnie. Rola ofiary losu Przykład: U profesora Student: Panie profesorze, nic mi się nie udaje, choć tyle pracuję, może choć pan się nade mną ulituje? Prof.: Nie jestem siostrą miłosierdzia. Trzeba coś zmienić w swoim życiu, zmienić metody nauki, znajomych… Student: Już próbowałem i nic. Prof.: Skoro los jest dla pana tak mało łaskawy, to może ja coś polepszę w tej niedoli

Przykład: Konferencja Czyli zdarzeń niezależnych od jego woli, nieprzewidywalnych, które partnerowi nie pozwoliły spełnić zobowiązań i umów. Im pechowe zdarzenie jest bardziej sugestywne, tym lepiej działa!!! Ofiara okoliczności Przykład: Konferencja Ochroniarz: Na konferencję premiera wpuszczamy tylko na podstawie legitymacji dziennikarskiej Dziennikarz: Przed chwilą ukradli mi samochód, a razem z nim teczkę z dokumentami Ochroniarz: A kto może to poświadczyć? (przyjął argument o szczególnych okolicznościach i skłonny jest naruszyć zasadę, którą sformułował na wstępie) Dziennikarz: Idzie kolega z telewizji, na pewno go pan zna.

Przykład: Nie zapłacone faktury Odwrócenie ról wprost Przykład: Nie zapłacone faktury Hurtownik: Nie zapłacił mi pan dwóch ostatnich faktur Klient: Wiem i w dodatku potrzebuję świeżego towaru, żeby pobudzić popyt Hurtownik: To niemożliwe Klient: Co mam zrobić, gdy zamroziłem pieniądze w świątecznym towarze, ale do świąt świecę „pustkami” Hurtownik: Współczuję panu, ale co ja mogę pomóc? Klient: Wierzę, że coś pan wymyśli Hurtownik: Chwileczkę niech się zastanowię… (i dał mu kolejną partię towaru)

Ukryte odwrócenie ról Przykład: Klient: Co pan robi, gdy stwierdza, że wysłał pan pieniądze z konta, a się okazuje, że adresat nie dostał pieniędzy? Głupia sprawa. A wie pan, że miałem kiedyś taki sam przypadek, dwa tygodnie trwało wycofywanie forsy. Klient: Może pan nie uwierzy, ale właśnie… Coś takiego? Klient: Niestety przytrafiło mi się to No i co? Klient: No właśnie, co dalej? Zastanówmy się

Co wtedy gdy: partner zdecydowanie odpowiada, że jest to nasz kłopot, a nie jego, i że ma dość własnych problemów. Wówczas partnerowi trzeba postawić problem, który stanowi analogię do naszej sytuacji lub jest tak dalekim uogólnieniem, że nie można się domyślać związku. Przykład: Klient: Ciekaw jestem, co pan sądzi o polityce kredytowej banków? Hurtownik: A co to ma wspólnego z nami? Klient: Bierze pan kredyty? Hurtownik: Jasne, że biorę, a czym bym zapłacił importerowi za kontener towaru? Klient: Gdybym ja mógł wziąć normalny kredyty w banku, to zapłaciłbym panu, jak pan płaci importerowi Hurtownik: Znowu chce pan towar na kredyt? Klient: No coż… Przykład: Klient: Ciekaw jestem, co pan sądzi o polityce kredytowej banków? Hurtownik: Wiadomo, wszyscy mamy kłopoty z kredytami, gwarancjami, oprocentowaniem. Klient: A wie pan szczególnie dokucza to firmom małym, nowym na rynku Hurtownik: Wiem o tym, dlatego jako hurtownik kredytuję detalistów Klient: A ja jestem właśnie w tej sprawie ….

Wskaż pozytywną determinację Przykład: Sprzedawca: Niech pan mi wierzy, gdzie ja nie byłem, by sprzedać ten towar, świątek – piątek, czy słońce czy deszcz, ale nie zdążyłem … Hurtownik: Ja panu wierzę, ale co z tego, skoro nie ma pan pieniędzy. No i co będzie? Sprzedawca: jestem bezradny, myślałem, że towar pójdzie przed świętami jak woda, zawsze tak było… Hurtownik: Wiem, że w tym roku było gorzej… kryzys Sprzedawca: I na bazar jeździłem, i po sklepach, i po instytucjach, po szkołach… Hurtownik: No dobrze przyjmę z powrotem to, czego pan nie sprzedał (i o to chodziło)

2. Taktyka ingracjacji – komplementacji – dowartościowanie pracy, pozycji i osoby partnera. Podziw innych osób, sława i popularność cenione są na równi z pieniędzmi i wartościami materialnymi. Komplement – słowa zawierające nieznaczne wyolbrzymienie pozytywnej cechy człowieka. Komplement wywołuje u osoby, do której jest skierowany, tzw. efekt sugestii. Warunki skuteczności komplementowania: Komplement musi być jednoznaczny – musi odzwierciedlać tylko pozytywne cechy osoby, która jest jego adresatem Przykład: - Imponuje mi pańska umiejętność unikania odpowiedzi na konkretne pytania - Z satysfakcją wychodzę z pańskiego wykładu

2. Komplement nie może być przesadny – pochlebstwo przesadne jest niewiarygodne i wzbudza podejrzenia o nieszczerość. Poza tym często jest traktowane jako ironia. Przykład: - Przesadnym pochlebstwem będzie powiedzenie pracownikowi często spóźniającemu się do pracy, że jest punktualny 3. Komplement musi we właściwy sposób odzwierciedlać u osoby, do której jest skierowany, jej mniemanie o sobie – oznacza to, że nie może on być tylko potwierdzeniem pozytywnych cech danej osoby, a już tym bardziej nie powinien być oceną sytuującą je niżej, niż na to rzeczywiście zasługuje. Przykład: - Nie będzie komplementem powiedzenie wybitnemu lekarzowi, który jest świadom swoich bardzo wysokich kwalifikacji, że jest on niezłym specjalistą. 4. Komplement nie może mieć charakteru dydaktycznego – komplement eksponuje pozytywna cechę, a nie wskazuje na rekomendacje dotyczące jego udoskonalenia Przykład: - Stałość przekonań to cecha mężczyzny - Elastyczność to cecha dobrego negocjatora, jakim pan jest

SPOSOBY KOMPLEMENTOWANIA 1. BOMBARDOWANIE – stosować na człowieka prostego lub niskiej kondycji, bo nie spotyka on w swojej pracy zbyt wielu pochwał Przykład: - Ja się znam na ludziach, pani powinna zostać aktorką - Ależ skąd, gdzie tam ja do filmu - Ma pani wspaniały głos ciepły i taki aksamitny 2. „BIG SHOT” – CELNY STRZAŁ – skoncentrowanie na jednym wątku, który powinien być bardzo dowartościowujący. Adresowany do osób inteligentnych i o wysokim prestiżu. Pochwała powinna być dobrana do pozycji społecznej. Przykład: - Pani prezes, bardzo pani dziękuję za znalezienie chwili na rozmowę ze mną - Ależ nie ma za co słucham - Widziałem w TV wywiad z panią … - Ach ten z targów, nic specjalnego -To co chcę powiedzieć jest wyjątkowe i jakoś nie znajduję odpowiednich słów - ? - Jestem panią zafascynowany, musiałem to powiedzieć - Nie wiem co mam powiedzieć? - Dlatego tak mi głupio, że przychodzę do pani z podaniem, jak uczniak - Niech się pan tak nie denerwuje, panie Krzysztofie …………………………….

Ćwiczenie Zaproponuj komplement dla następujących osób Starsza, bardzo otyła pani …....................................................... Spocony, nieogolony facet w średnim wieku ……………………. Dziewczyna z wyraźnym zezem ………………………………….. Facet, któremu właśnie zarysowali błotnik ………………………. Facet zdecydowanie zniewieściały ……………………………….. Pan/i zainteresowana Tobą ………………………………………..

Obrona: ………………………………………………………………………………………….. Technika: imadło, czyli dokręcanie śruby - polega na wywieraniu ciągłej presji na stronie, z którą negocjujemy. To dokręcanie śruby, tak aby uzyskać jak najlepsze wyniki prowadzonych rozmów. Ponadto dajemy sugestię, że nasz znakomity partner może mieć dla nas jeszcze lepszą propozycję. Przykład 1 : Wyobraźmy sobie, że właśnie przedstawiono nam wiążącą ofertę. Po pobieżnym jej przejrzeniu zadajemy kontrahentowi pytanie, np. „Czy to jest wszystko, czego możemy do państwa oczekiwać? Czy nie jesteście w stanie zaproponować nam czegoś bardziej interesującego?” Nasz partner, chcąc zaprezentować się z jak najlepszej strony, będzie czuł się w obowiązku do przedstawienia nam kolejnej, już rozszerzonej i lepiej sprecyzowanej oferty. Kiedy zostanie nam przedstawiona, my znowu dokręcamy śrubę. Mówimy: „ Aby oferta była przyjęta, należałoby ją jeszcze bardziej uatrakcyjnić” Obrona: …………………………………………………………………………………………..

Przykład 2: - Piotrze, jestem mile zaskoczony waszą ofertą, ale wiem, że masz coś jeszcze - Pan mnie przecenia … - Znam się na ludziach - Jest jeszcze na zapleczu lodówka przeceniona na 200 zł, z powodu drobnego zadrapania - No widzę, że zrobimy dziś interes cena ciągle jest trochę za wysoka (Amerykanie mówią „przekracza mój budżet”) o jakieś 50 zł - Nie mogę podjąć takiej decyzji, ale zapytam szefa - No i co? - Szef się zgodził

PRZECIWDZIAŁANIE TAKTYCE KOMLPEMENTACJI WERBALIZACJA – uświadamia rozmówcy, że mamy kontrolę nad przebiegiem rozmowy Przykład: Pani Krysiu, ma pani dzisiaj przeuroczy kostium Gdy zaczyna pan od komplementu, to należy oczekiwać jakiejś potrzeby Pani zaraz dopatruje się w szczerym geście jakiegoś interesu. Czy nie mogę powiedzieć pani czegoś miłego z rana? Ależ może pan Życzę więc miłego dnia - Dziękuję

REDUKCJA OCENY - ZAMIANA OCENY NA POZIOMIE – manipulacja polega czasem na podawaniu ocen, które rzekomo mają obiektywny walor, gdy faktycznie są prywatną opinią danej osoby. Przykład: Pani Krysiu, ma pani dzisiaj przeuroczy kostium Dziękuję, ale mam w tej kwestii inne zdanie Dziękuję, mam w tej kwestii takie samo zdanie - Aha, co to ja miałem powiedzieć? – partner traci rezon.

3. Taktyka uników Faza dysonansu – akcja polegająca na zdziwieniu, zaskoczeniu, wytrąceniu z równowagi partnera, co burzy jego plany i pewność siebie. Technika ignorowania oferty – kontynuujemy własny wątek, choć partner oczekuje czegoś innego. Partner wypowiada groźbę, ostrzeżenie lub żądanie, a my w sposób niezmącony kontynuujemy wypowiedź. Przykład: Proszę aby pan oddał mi pieniądze Kontynuując kwestię wzajemnych zobowiązań, chciałem stwierdzić… Pan chyba nie rozumie co ja do niego mówię …, że umowa zawiera klauzulę … Jaką klauzulę człowieku? - Klauzulę, która wyjaśnia zasady zwrotu pieniędzy.

Technika pauza (cisza) – to powstrzymanie wszelkich reakcji mimo presji partnera. Przykład: Naruszył pan przepisy ruchu drogowego mówiące o wyprzedzaniu ….. ….. Czy pan mnie słyszy? Tak Czy pan się dobrze czuje? Dobrze Technika przypisywanie złych intencji – stosowane w celu poprawy atmosfery. Przykład: Pani mnie za coś nie lubi Ależ skąd! Lubię pana …. To dobrze, bo już myślałem, że straciłem u pani wszelkie względy Nie jest aż tal źle - To jednak pojawiła się szansa porozumienia.

Przykład: Niezapłacona faktura Faza pseudoagrumantacji – następuje po wstępnym obłaskawieniu przeciwnika. Musi on dojść do wniosku, że sprawa nie jest tak oczywista i można wykazać więcej zainteresowania. Technika zamglania – polega na potwierdzeniu tezy partnera przy jednoczesnym wskazaniu okoliczności usprawiedliwiających (częściowo). Przykład: Niezapłacona faktura Znowu spóźnił się pan z płatnością faktury Ma pan rację, ale termin płatności wypadł w sobotę, no i wie pan … To nie jest wytłumaczenie Wiem ale co miałem zrobić, gdy się zorientowałem, ale było już za późno No dobrze. Przykład komunikacyjny: Wyprzedzał pan ciężarówkę na przejściu dla pieszych To prawda ale widział pan jak zajechał mi drogę To nie usprawiedliwia wyprzedzania w tym miejscu Oczywiście, ale ludzkim odruchem jest wyminięcie zawalidrogi - Co mi pan tu o odruchach?

Technika – nadinterpretacja – rodzaj parafrazy lub wniosku wyprowadzonego z wypowiedzi partnera. (ciąg dalszy przykładu) - Mówiąc o odruchach ludzkich, miałem na myśli fakt, że decyduje pan teraz o moim życiu i szczęściu - Nie, decyduję o tym, czy zapłaci pan mandat czy nie - To dla mnie porażka, która może zaważyć na całej mojej karierze, pewności siebie - O tym zadecyduje pański szef, a teraz wystawiam mandat na 200 zł i odjedzie pan z dozwoloną prędkością Przykład towarzyski: Masz rację, że Adam jest hojny wobec ludzi Chwileczkę, ja mówiłem, że jest rozrzutny a nie hojny Oba określenia wiążą się jednak z pomaganiem ludziom - Wspólny korzeń nie anuluje szkód, które wywołuje marnotrawienie ciężko zarobionego grosza.

Technika – werbalizacja– jest to opisanie, nazwanie zachowań, sformułowań partnera, które były wobec nas niezręczne. Przykład 1: Kupiec: Jak mam sprzedać to dziadostwo po 2 zł za sztukę? Producent: Dziwię się, że z „dziadem” pan w ogóle rozmawia Kupiec: Coś pan taki obraźliwy, chodzi mi tylko o opakowanie Producent: Nie o towar? Kupiec: Nie, towar jest w porządku Przykład 2: Producent: Niech pan już wejdzie, tylko szybko bo nie mam czasu Detalista: Najpierw kazał mi pan czekać pół godziny w magazynie, czekałem, teraz mnie pan pogania … Producent: Przepraszam, ale dziś mam od rana same kłopoty, wie pan… Detalista: Nie ma sprawy Producent: To co pan dzisiaj potrzebuje?