HELIKOPTER Wiktor miechowiecki Adrian Wrębiak WYNALAZKI HELIKOPTER Wiktor miechowiecki Adrian Wrębiak
Historia śmigłowców Pierwsze projekty maszyn działających na tej zasadzie tworzył Leonardo da Vinci, pierwszy lot śmigłowca zaprojektowanego przez francuskiego producenta rowerów Paula Cornu miał miejsce 13 listopada 1907 roku. Najlepsze osiągi tej maszyny to zawis na wysokości ok. 1,5 m przez ponad minutę. 28 września 1912 roku duński inżynier i wynalazca Jacob C. H. Ellehammer zaprezentował swój „śrubowy samolot” na polach pod Kopenhagą. Maszyna zawisła kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią, by stojący obok konstruktor mógł po chwili wyłączyć silnik.
Pierwszy projekty śmigłowca Leonardo da Vinci, Pierwszy helikopter projektu Paula Cornu z 1907 utrzymał się w powietrzu ok. 1 minuty
Było wiele mniej lub bardziej udanych prób konstruktorów na całym świecie, ale pierwszym śmigłowcem, którego lot był w pełni sterowany, był niemiecki Focke- Wulf Fw 61, skonstruowany przez inż. Heinricha Focke w 1936.
Za twórcę śmigłowca powszechnie uważa się rosyjskiego konstruktora, pracującego od roku 1919 w Stanach Zjednoczonych, Igora Sikorskiego, który w latach 1939-1941 zaprojektował Vought-Sikorsky 300. Była to pierwsza działająca maszyna z jednym wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym, które rozwiązywało problem momentu reakcyjnego (zwanego też momentem oporowym), jaki oddziałuje na kadłub śmigłowca, a pochodzi z napędu wirnika nośnego. Ten układ, zwany klasycznym, jest wykorzystywany do dziś w większości maszyn. Kolejnym typem wprowadzonym na wyposażenie był Sikorsky R-4 oblatany w styczniu 1942 roku, wyprodukowany na zlecenie US Navy w liczbie 131 sztuk. W roku 1944 znalazły one zastosowanie w Birmie do ewakuacji zestrzelonych pilotów[8].
Vought-Sikorsky VS-300 – pierwszy śmigłowiec zaprojektowany przez Igora Sikorskiego.
Sikorsky R-4 – śmigłowiec, który jako pierwszy został użyty bojowo i pierwszy śmigłowc produkowany seryjnie
Pomimo bardziej złożonego sterowania, wyższych kosztów zakupu i eksploatacji w porównaniu z samolotami, śmigłowce, ze względu na swoje szczególne właściwości (głównie możliwość pionowego startu i lądowania oraz zawis) znalazły swoje miejsce w grupach ratowniczych, wojsku i wszędzie tam, gdzie istnieje konieczność lądowania na niewielkiej powierzchni oraz precyzyjnych manewrów na niewielkiej wysokości w trudnych i niedostępnych warunkach terenowych, a także w trudnych warunkach atmosferycznych. Przykładem specjalistycznego wykorzystania śmigłowca może być konserwacja przewodów linii przesyłowych wysokiego napięcia przechodzących przez trudno dostępny teren (np. góry), wykonywana w zawisie, bez wyłączania prądu w linii, często z wprowadzaniem wirnika pomiędzy przewody pod napięciem
Przykłady wykorzystania helikopterów
linki http://pl.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Fw_61 http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Amig%C5%82owiec http://pl.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_R-4 http://pl.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_Aircraft_Corporation http://braur.soup.io/since/255331445 http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/2909/126/Sikorsky-S-64-Skycrane http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota
KONIEC