MAPY POTRZEB ZDROWOTNYCH; EPIDEMIOLOGICZNE PODSTAWY KONSTRUKCJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybrane elementy promocji zdrowia w onkologii
Advertisements

Główne zagadnienia Dlaczego zajmujemy się wypadkami?
PRAWO DO OCHRONY ZDROWIA
XXXII Sympozjum Współczesna Gospodarka i Administracja Publiczna
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
System opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
PRIORYTETOWE KIERUNKI PROFILAKTYKI, DIAGNOSTYKI, LECZENIA I REHABILITACJI Dr inż. Piotr Ładyżyński Instytut Biocybernetyki i Inżynierii Biomedycznej.
NOWOTWORY ZŁOŚLIWE W POLSCE
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
Źródło: 9.
Program profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna na 2010 r.
Program profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów jelita grubego
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
1.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Czym jest zdrowie?.
Zmiany demograficzne w Polsce
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
Leszek Kołodziejski Konsultant wojewódzki w dziedzinie chirurgii onkologicznej Uzasadnienie konieczności wdrażania zasad Europejskiego Kodeksu Walki z.
Wydział Funduszy Pomocowych i Zamówień Publicznych
czerwiec 2015 Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
Nadbudowa bloku dziecięcego H1 na potrzeby Oddziału Onkohematologii dzieci. Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie Rzeszów.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Projekt finansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu państwa „Poprawa zdrowia publicznego i ograniczenie społecznych.
NARODOWY INSTYTUT ZDROWIA PUBLICZNEGO - PAŃSTWOWY ZAKŁAD HIGIENY CENTRUM DIAGNOSTYCZNE Andrzej Koronkiewicz.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Nowa perspektywa finansowa – wyzwania i szanse dla wzmocnienia ochrony zdrowia w latach Ministerstwo Zdrowia 23 września 2015 r.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Mapy potrzeb zdrowotnych –
Pakiet onkologiczny konsekwencje finansowe dla publicznych centrów onkologii dr hab. n. med. Stanisław Góźdź, prof. UJK Dyrektor Świętokrzyskiego Centrum.
I posiedzenie Wojewódzkiej Rady ds. Potrzeb Zdrowotnych 15 września 2015 r. Podregion Zielonogórski ludności Podregion Gorzowski ludności.
Lek. med. Elżbieta Goszczyńska Listopad 2007 Gdańsk Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych a Programy Profilaktyczne finansowane przez UMG.
Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Profilaktyka Działania profilaktyczne w pracy pielęgniarskiej Sn iż ana Dydy ń ska Svetlana Todorenko.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Analiza przyczyn umieralności mieszkańców Dolnego Śląska.
24 CZERWCA Ś WIATOWY DZIE Ń CHORYCH NA OSTEOPOROZ Ę W Unii Europejskiej z powodu osteoporozy co 30 sekund dochodzi do złamania. W Polsce ponad 25% populacji.
Znaczenie profilaktyki zdrowotnej w utrzymaniu sprawności do długowieczności Małgorzata Kaczmarczyk Kielce, 15 czerwca 2016 roku.
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Ministerstwo Zdrowia - decyzja o lokalizacji bazy w Gorzowie Wlkp. - POIiŚ: zakup śmigłowca- medicoptera (29 mln zł) Marszałek Województwa Lubuskiego.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Regionalny Program Zdrowotny Województwa Pomorskiego
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
Europejski Fundusz Społeczny -
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
1 16 września 2013 r..
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Fundusze Europejskie w kontekście funkcjonowania Komitetu Sterującego ds. interwencji EFSI w sektorze zdrowia Mirosława Dulat Departament Ochrony Zdrowia.
Jak powstają programy profilaktyki zdrowotnej regionu łódzkiego
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

MAPY POTRZEB ZDROWOTNYCH; EPIDEMIOLOGICZNE PODSTAWY KONSTRUKCJI MIROSŁAW J. WYSOCKI NIZP – PZH Warszawa, 21 maja 2015

POLSKA W LATACH 2012-2014 NIEKTÓRE DANE DEMOGRAFICZNE Liczba ludności : 38,50 mln-2014; Ludność rezydująca: 37,2 mln; urodzenia żywe: 9,6/1000 – 380 tys. zgony ogółem: 10,1/ 1000 – 387 tys. zgony niemowląt: 4,5/1000 (3,4-6,0) przeciętne dalsze trwania życia: M: 0 – 73,1, 30 – 44,3, 60 – 18,7 lat; K: 0 – 81,1, 30 – 51,8, 60 – 23,9 lat. Źródło: Roczniki Demograficzne 2011 – 2013 oraz http://demografia.stat.gov.pl

Prognozowana liczba i odsetek osób w wieku 0-14 lat oraz 75 lat i więcej w Polsce w latach 2015-2035 (dane Eurostat) 4

Ludność Polski wg płci i wieku w 2013 r oraz prognozowana na lata 2030 i 2050 (dane GUS 2014) Mężczyźni Kobiety 85+ 80-84 75-79 70-74 65-69 60-64 55-59 50-54 45-49 40-44 35-39 30-34 25-29 20-24 15-19 10-14 5-9 0-4

Przeciętne trwanie życia MĘŻCZYZN w Polsce i w pozostałych krajach UE, 1980-2010 (dane WHO HFA DB) 6

Przeciętne trwanie życia KOBIET w Polsce i w pozostałych krajach UE, 1980-2010 (dane WHO HFA DB) 7

SYTUACJA ZDROWOTNA LUDNOŚCI POLSKI 2012 - 2014 W ostatnich latach pewien wzrost współczynnika urodzeń oraz umieralności ogólnej i dalszy spadek umieralności niemowląt (4,5/1000 ur. ż. w 2013); Spadek liczby ludności w ciągu ostatnich 10 lat; Dalszy wzrost oczekiwanej długości trwania życia: M-73,1, K-81,1 w 2013; Dalszy spadek poziomu niektórych czynników ryzyka takich jak palenie (u mężczyzn), spożycie tłuszczów zwierzęcych i zmiana profilu picia alkoholu (? akcyza); Dalszy spadek umieralności z powodu chorób układu sercowo- naczyniowego (45% wszystkich zgonów, M-40%, K-51%); spadek zgonów z powodu IHD, poprawiające się wyniki leczenia udarów; Stabilizacja umieralności z powodu nowotworów złośliwych (25% wszystkich zgonów, M-26%, K-23%), niski wskaźnik przeżywalności z powodu nowotworów w porównaniu z krajami EU; rak szyjki macicy!!!

SYTUACJA ZDROWOTNA LUDNOŚCI POLSKI 2012 - 2014 Dalszy spadek umieralności z powodu przyczyn „zewnętrznych” - wypadki, zatrucia, urazy (6% wszystkich zgonów, M-9%, K-3%), nadal wysoka umieralność z powodu wypadków drogowych; Nadal wysoki poziom, zapadalności i chorobowości z powodu chorób psychicznych (DEPRESJA!!!, choroba Alzheimera); uzależnienia (alkohol, narkotyki, dopalacze); Wyraźny spadek zachorowalności na choroby zakaźne (w tym wzw typu B), dobre wykonawstwo szczepień ochronnych, nadal wyższa niż w UE 15 częstość występowania gruźlicy (pomimo spadku), stabilizacja HIV/AIDS; nowe poważne zagrożenia: wirusowe gorączki krwotoczne – EBOLA, grypa, werotoksyczna EC, bioterroryzm; EPIDEMIA WZW TYPU C – brak szczepionki.

GŁÓWNE PROBLEMY ZDROWOTNE POLSKI MAIN KILLERS: Choroby układu krążenia – 45 % zgonów; Nowotwory – 25 % zgonów; Przyczyny zewnętrzne – 6 % zgonów. OTYŁOŚĆ ,CUKRZYCA MAIN CRIPPLERS (choroby inwalidyzujące): Choroby psychiczne - depresja; Uzależnienia – alkohol, dopalacze; Choroba Alzheimera; PNChUO; Choroby reumatyczne.

Przeciętna oczekiwana długość życia mężczyzn i kobiet w największych polskich miastach, 2012 r. (dane GUS)

Human Development Index (HDI) wg województw, 2012, UNDP Województwo HDI 1.Mazowieckie 60,21 2. Małopolskie 51,93 3. Pomorskie 51,14 4. Wielkopolskie 50,22 5. Śląskie 49,54 11. Zachodniopomorskie 42,89 12. Warmińsko - Mazurskie 42,33 13. Kujawsko - Pomorskie 41,22 14. Lubelskie 39,55 15. Łódzkie 39,28 16. Świętokrzyskie 36,78

Współczynniki zachorowalności na wybrane nowotwory złośliwe w Polsce i krajach UE-27 w roku 2012. Mężczyźni i kobiety razem 13

Wskaźniki względnych 5-letnich przeżyć chorych na raka ogółem Wskaźniki względnych 5-letnich przeżyć chorych na raka ogółem. Mężczyźni Zachorowania w latach 2000-2007 Źródło: http://www.eurocare.it/Database/tabid/77/Default.aspx D. a. 2.04.2014 14

Wskaźniki względnych 5-letnich przeżyć chorych na raka ogółem Wskaźniki względnych 5-letnich przeżyć chorych na raka ogółem. Kobiety Zachorowania w latach 2000-2007 Źródło: http://www.eurocare.it/Database/tabid/77/Default.aspx D. a. 2.04.2014 15

ZGONY MĘŻCZYZN I KOBIET, KTÓRYM MOŻNA W ZNACZNYM STOPNIU ZAPOBIEC (2012) MĘŻCZYŹNI Zgony rocznie ogółem: 202094; poniżej 65: 80076 KOBIETY Zgony rocznie ogółem: 182694; poniżej 65: 33118 RAZEM Ogółem: 384788; poniżej 65 r.ż.: 113194

Podstawowe działania w dziedzinie zdrowia publicznego (WHO/EURO 2012) 1. Surveillance i ocena sytuacji zdrowotnej i „dobrostanu” (well- being) ludności; 2. Monitorowanie i reagowanie na zagrożenia zdrowia i nagłe sytuacje (emergencies); 3. Ochrona zdrowia ludności z uwzględnieniem ochrony środowiska, warunków pracy, bezpieczeństwa żywności „and other risk factors”; 4. Promocja zdrowia z uwzględnieniem wpływu na społeczne determinanty nierówności w zdrowiu; 5. Zapobieganie chorobom z uwzględnieniem wczesnego ich wykrywania;

Podstawowe działania w dziedzinie zdrowia publicznego (WHO/EURO 2012) 6. Zapewnienie sprawnego zarządzania na rzecz zdrowia i dobrostanu ludności; 7. Zapewnienie wystarczającego i kompetentnego personelu („workforce”) w zdrowiu publicznym; 8. Zapewnienie odpowiednich struktur organizacyjnych i mechanizmów finansowania zdrowia publicznego; 9. Zapewnienie odpowiedniego P.R., komunikacji i mobilizacji społecznej w obszarze zdrowia; 10. Badania naukowe w zdrowiu publicznym i ich wykorzystanie w polityce i praktyce zdrowotnej. WHO/EURO RC 62, Malta, wrzesień 2012.

PARADYGMAT LALONDA W ZDROWIU PUBLICZNYM (Marc Lalonde, 1974) Grupy czynników kształtujących sytuacje zdrowotną ludności w % („obszary determinujące zdrowie”): A. Obszar biologii i genetyki – 20 B. Obszar zachowań i stylu życia – 50 C. Obszar czynników środowiska – 15 D. Obszar systemu ochrony zdrowia-15

ZJAWISKO GÓRY LODOWEJ W EPIDEMIOLOGII I ZDROWIU PUBLICZNYM (np. nadciśnienie, cukrzyca II, depresja, HCV, HIV/AIDS) System informacji o zdrowiu Znane przypadki Nieznane przypadki

MAPY POTRZEB ZDROWOTNYCH PODSTAWY PRAWNE *Nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych / Dz.U. z 2014 r. poz.1138/ *Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zakresu treści map potrzeb zdrowotnych / Dz.U. z 2015 r. poz.458 /

PODSTAWY PRAWNE ust.4 Narodowy Instytutu Zdrowia publicznego – Państwowy Zakład Higieny, przygotowuje projekt Mapy Regionalnej, w szczególności na podstawie danych epidemiologicznych, demograficznych i danych z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz przekazuje go właściwemu wojewodzie w terminie do 15 października roku poprzedzającego o 1rok kalendarzowy pierwszy rok obowiązywania Mapy Regionalnej. ust.5.Wojewoda na podstawie projektu, sporządza Mapę Regionalną i przekazuje ją do Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny w terminie do dnia 1 lutego roku poprzedzającego pierwszy rok obowiązywania Mapy Regionalnej.

PODSTAWY PRAWNE ust.6.Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny na podstawie Map Regionalnych sporządza Ogólnopolską Mapę Potrzeb Zdrowotnych, zwaną dalej „Mapą Ogólnopolską”. ust.7. Mapę Ogólnopolską i Mapy Regionalne, zwane dalej „mapami”, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia do dnia 1 kwietnia roku poprzedzającego pierwszy rok obowiązywania tych map.

HISTORIA OKREŚLANIA POTRZEB

HISTORIA OKREŚLANIA POTRZEB JOHN BRADSHAW: POTRZEBY NORMATYWNE POTRZEBY ODCZUWANE (REALNE) POTRZEBY WYRAŻONE POTRZEBY WZGLĘDNE

PODZIAŁ POTRZEB wg Dr K. Kuszewskiego OCZYWISTE (WYPADEK, CIĄŻA, UDAR); WYNIKAJĄCE Z DIAGNOZY (RAK); NIEUŚWIADOMIONE (CUKRZYCA 2, AIDS) WYWOŁANE PRZEZ MEDIA I REKLAMĘ; WYNIKAJĄCE Z NASZEJ PSYCHOLOGII; WYNIKAJĄCE Z SAMOTNOŚCI - BRAK RODZINY I OPIEKI SPOŁECZNEJ; WYNIKAJĄCE Z BRAKU WIEDZY I WIARY W "CUDOWNE" LEKI.

POTRZEBY ZDROWOTNE Określenie potrzeb zdrowotnych to rozbieżność pomiędzy rzeczywistym stanem zdrowia a stanem pożądanym, Oznacza to również likwidację tych czynników i procesów, które decydują o stanie zdrowia gorszym niż pożądany Sformułowania „potrzeby zdrowotne” używa się jednak w odniesieniu do potrzeb opieki zdrowotnej, które wiążą się realizacją usług zdrowotnych, Wg Krzysztofa i Magdaleny Skuza z Katedry Finansów Publicznych Akademii Ekonomicznej w Krakowie

MAPY A KOSZYK Dotyczy to faktycznie potrzeb gwarantowanych finansowanych z środków publicznych, Innymi słowy są to szeroko opisane potrzeby obejmujące promocję zdrowia, profilaktykę, diagnostykę, leczenie i rehabilitację, Jest to więc to, co powinno być uwzględnione w jakimś stopniu w mapach potrzeb zdrowotnych, Nie ma tu więc miejsca na potrzeby wynikające z psychologii, samotności i braku wiedzy.

Jak tworzyć mapy? Lokalnie i w całej Polsce porównać możliwości realizacji świadczeń wg koszyka, Każdy powiat nie może realizować wszystkiego np. przeszczepów serca, województwo też nie, musi jednak zapewnić właściwą szybką drogę do diagnozy i leczenia (referencyjność), To wydaje się najważniejsze dla poprawy funkcjonowania systemu, bardziej niż wyrównanie różnic! Udało się w dializach, kardiologii interwencyinej, powinno teraz udać się w chorobach nowotworowych, Koncentracja fachowców i sprzętu, wyższa jakość i fachowość a także odpowiednie finansowanie właśnie tych ośrodków jest kluczem do zaprzestania rozpraszania środków.

ELEMENTY WRAŻLIWOŚCI SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA (WHO, 2000) Poszanowanie godności pacjenta (np. traktowanie pacjenta przez personel, godność umierania), Zapewnienie udziału pacjenta w decyzjach dotyczących jego zdrowia i leczenia (autonomia pacjenta), Zachowanie poufności i prawa pacjenta do decydowania, kto będzie miał dostęp do informacji o jego zdrowiu, Szybkość reagowania systemu na nagłe zachorowania a także powoli rozwijające się zespoły chorobowe (diagnostyka, „waiting lists”), Jakość świadczeń pozamedycznych (np. wyżywienie, jakość środowiska szpitalnego i ambulatoryjnego), Dostęp do rodzinnego i społecznego wsparcia (np. odwiedziny i praktyki religijne), Swobodny wybór świadczeniodawcy.

Co powinno wynikać z analizy map potrzeb zdrowotnych – wybrane przykłady Zdrowe starzenie się („Healthy aging”) – nacisk na działania zmierzające do utrzymania seniorów jak najdłużej w aktywności; opieka i wsparcie w domu; unikanie zbędnych hospitalizacji; Choroba wieńcowa i CHUK: nacisk na prewencję i intensyfikację edukacji i terapii pacjenta po ostrych epizodach; Nowotwory: nacisk na prewencję, wczesną diagnostykę (poprawa zakresu i jakości badań skriningowych), wczesna terapia (standarty, koordynator leczenia); konieczność poprawy wskaźników 5- letnich przeżyć, centralizacja diagnostyki i terapii; Wypadki i urazy: prewencja i wczesna rehabilitacja; Depresja: wczesna diagnostyka i leczenie; prewencja samobójstw; Choroba Alzheimera; wspieranie rodzin, ośrodki dziennego pobytu; Dostrzeżenie chorób co do których nie było dotychczas danych epidemiologicznych – np. choroby narządu wzroku (NIZP-PZH,2015)

Standaryzowany wskaźnik umieralności mężczyzn w latach 2008-2010 Rak tchawicy, oskrzela i płuca Rak gruczołu krokowego

WNIOSKI Mimo niedoskonałego funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, dalsza poprawa stanu zdrowia ludności zwłaszcza tam gdzie obok prewencji wynikającej z poprawy stylu życia wdrażane są skuteczne technologie kliniczne – np. choroba niedokrwienna serca; Nadal znaczne społeczne i terytorialne nierówności w zdrowiu; „Aging” – konieczna reakcja systemu; Niska w skali EU przeżywalność z powodu nowotworów złośliwych, późna diagnostyka raka szyjki macicy i zahamowanie spadku umieralności z powodu raka piersi przykładami niepowodzeń.

WNIOSKI Polska jako państwo członkowskie WHO i członek Unii Europejskiej powinna sformułować i wdrażać politykę zdrowotną, w której ZDROWIE PUBLICZNE (zapobieganie chorobom i promocja zdrowia) jest traktowane równie poważnie jak zagadnienia medycyny naprawczej. Wynika stąd celowość kompleksowego legislacyjnego uporządkowania struktury i funkcjonowania Z P w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem roli NARODOWEGO PROGRAMU ZDROWIA, redukcji nierówności w zdrowiu oraz ustalenia mechanizmów finansowania wdrażania NPZ i podstawowych działań zdrowia publicznego. Ustawa o Z.P. jest już gotowa.

MAPY POTRZEB ZDROWOTNYCH Wyjściowe wojewódzkie mapy potrzeb zdrowotnych zostały wykonane przez NIZP-PZH i MZ we współpracy z samorządami wojewódzkimi w okresie styczeń – marzec 2014 dla „Policy Paper”, który opracowany został przez Departament Funduszy Europejskich MZ dla Komisji Europejskich. Opracowanie kompleksowych map potrzeb zdrowotnych wojewódzkich i krajowej jest warunkiem otrzymania znacznych, przeznaczonych na zdrowie, funduszy KE. Mapy potrzeb zdrowotnych i ich interpretacja jako narzędzie racjonalnego planowania inwestowania w zdrowie ludności.

Zdanie będące konkluzją różnych analiz i tej prezentacji - Żaden kraj (i żaden budżet), w którym nie ma sprawnego systemu zapobiegania chorobom i promocji zdrowia (ZDROWIE PUBLICZNE) nie jest w stanie pokrywać, w odpowiednim do oczekiwań stopniu, geometrycznie rosnących kosztów terapii starzejącej się ludności. Z. Jakab (WHO/EURO), M.J. Wysocki (NIZP-PZH) Warszawa,2013.

Dziękuję za uwagę