MATEMATYKA WOKÓŁ NAS - projekt edukacyjny Kamila Sojda - Czuban
REALIZACJA: Od stycznia do czerwca 2015 r. GRUPA: 3 – 4 latki CELE: Wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci Zdobywanie wiedzy poprzez praktyczne działanie
BLOKI TEMATYCZNE PROJEKTU Kuchenna matematyka Matematyka w literaturze dla dzieci Matematyka i ruch fizyczny Matematyka w plastyce Matematyka w najbliższym otoczeniu
KUCHENNA MATEMATYKA Na jednych ze styczniowych zajęć Krasnoludki zamieniły się w cukierników Na początku trzeba było rozłożyć podkładki, rozsypać ozdoby do pojemniczków Potem przygotować dla każdego talerzyk, aby nikomu nie zabrakło i tym zajęła się nasza Małgosia Później każdy dostał po trzy ciasteczka – czy aby na pewno Maluszki umieją liczyć do trzech?; ]
A to nasza Małgosia rozkłada wszystkim potrzebne rzeczy
No to można zabierać się do pracy
Ooo ale Ala ładnie ozdabia te swoje ciasteczka
Oj, jaka to ciężka praca
Ale za to jakie efekty
Efekty zajęć: * dzieci na zajęciach przypomniały sobie figury geometryczne * segregowały ciasteczka według rodzaju lub koloru ozdób * nauczyły się rozdzielać odpowiednią ilość produktów w stosunku do liczby dzieci * a także oceniać sytuację czy czegoś brakuje lub czy jest za dużo NASZE MALUCHY PORADZIŁY SOBIE Z WSZYSTKIMI ZADANIAMI ZNAKOMICIE
MATEMATYKA W LITERATURZE ZŁOTOWŁOSA I TRZY NIEDŹWIADKI Utrwaliliśmy wygląd cyfry 3 porównywania wielkości czy długości przedmiotów stosowania pojęć: mały, najmniejszy, największy, najkrótszy itp.
To który wąż jest największy? Znaczy najdłuższy… ;) Po wysłuchaniu bajki dzieci postanowiły utrwalić poznane pojęcia podczas zabawy. To który wąż jest największy? Znaczy najdłuższy… ;)
Ten wąż jest najdłuższy Kacper poczekaj chwilę to będziemy mieć takie same Ten wąż jest najdłuższy Ten wąż jest najkrótszy
Bajka o czterech królestwach Przypomnieliśmy sobie rodzaje figur Klasyfikowaliśmy figury według danej cechy Liczyliśmy ile mamy królestw
Jakie figury występowały w trzecim królestwie?
Segregujemy figury według ich kształtu
Segregujemy figury ze względu na kolor
Segregujemy figury ze względu na wielkość
Mozaikowe zabawy
MATEMATYKA I RUCH FIZYCZNY Zabawy na śniegu: porównywanie wielkości kul śniegowych w celu zrobienia bałwana Aniołki śnieżne– który aniołek jest większy? Porównywanie długości skoków Skoki na czas Przeliczanie przeszkód Układanie puzzli i granie w gry planszowe
I który aniołek jest większy?
Bałwanek z kul
Wiosenne zawody w skokach
Gotowi do startu….. Start!! Kacperku jak daleko skoczyłam? Gotowi do startu….. Start!!
Kto będzie pierwszy?
Skoki na czas obunóż i na jedne nóżce
Rozwijanie manualności rączek
MATEMATYKA W PLASTYCE Dzieci podczas tych zajęć miały okazję manipulować masą solną. Tworzyły kulki, porównywały ich wielkość, robiły wężyki i porównywały długość. Efektem końcowym było zrobienie bałwanków. Robiliśmy też pawie oczko z kółek różnej wielkości Jednym z tematów była też marcowa pogoda i zadaniem dzieci było m. in. policzenie garnków od Marca Słuchając wierszyka dzieci wykonały także pajacyka z figur
i efekt naszej pracy
Pawie oczka
Marcowa pogoda – to ile mamy tych garnków?
Pajacyk geometryczny
Tak wyglądają nasze gotowe pajacyki
MATEMATYKA W NASZYM OTOCZENIU Wyszukiwanie figur geometrycznych Ćwiczenie spostrzegawczości dzieci Ćwiczenie pamięci najmłodszych
Spacer po Bogucicach
Jakie figury geometryczne widzieliście na spacerze Jakie figury geometryczne widzieliście na spacerze? * okna w kształcie prostokątów * znaki drogowe: trójkątne, kwadratowe i okrągłe * prostokątny sklep (cukiernia) * prostokątne i kwadratowe płytki na chodniku * trójkątne dachy * okrągłe studzienki * kwadratowa dziura w chodniku