1 Dzisiejszy wykład Wzorce funkcji Wzorce klas Tablica asocjacyjna Składowe statyczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
C++ wykład 9 ( ) Szablony.
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
C++ wykład 13,14,15 (16/23/ ) STL.
Deklaracje i definicje klas w C++ Składowe, pola, metody Konstruktory
Dzisiejszy wykład Wyjątki.
Programowanie obiektowe
1 Dzisiejszy wykład Wzorce funkcji Wzorce klas. 2 Wzorce Często pojawia się konieczność pisania podobnych funkcji lub klas operujących na argumentach.
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Języki programowania C++
formatowanie kodu źródłowego
Nośniki sygnałów - przykład Nośniki sygnałów – przykład.
1 1 Przykład 1/3 main() { int i,j,k,m; /* i-m : $s0-$s3 */... i = mult(j,k);... m = mult(i,i);... } int mult (int mcand, int mlier){ int product; product.
Funkcje Modularyzacja : program główny , funkcje Funkcje :
Standard Template Library
Metody numeryczne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Język C – Część II Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Reguła pojedynczej nieregularności siatki: Element skończony może zostać złamany tylko raz bez konieczności złamania sąsiadującego dużego elementu. REGUŁY.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Ogólne jednostki programowe 1
Typy wskaźnikowe ogólne 1 Typy wskaźnikowe ogólne (general access types) umożliwiają pośredni dostęp (indirect access), czyli przez wskaźniki, do zadeklarowanych.
Czytanie, pisanie i rysowanie – cd.. Jeszcze jeden strumyk PrintStream działa jak PrintWriter, ale: Używa domyślnego (systemowego) kodowania Nie wyrzuca.
Pracę wykonali: Rafał Chmielorz Michał Sporek Jan Nowik
Klasy w C++. Deklaracja klasy class NazwaTwojejKlasy { //w tym miejscu piszemy definicje typów, //zmienne i funkcje jakie mają należeć do klasy. }; //tutaj.
Podstawy programowania II
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 9 TABLICE PREPROCESOR OPERATORY c.d. (nie tylko binarne)
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
Przekazywanie argumentów
sortowanie na bazie – wykorzystanie sortowania ze zliczaniem
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 8 STRUKTURA PROGRAMU n Funkcje n Klasy zmiennych n Projekt.
formalnie: Algorytmy genetyczne i wstęp do algorytmów ewolucyjnych
Programowanie strukturalne i obiektowe
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
Programowanie obiektowe III rok EiT
Inicjalizacja i sprzątanie
Programowanie obiektowe Wykład 3 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/21 Dariusz Wardowski.
Programowanie obiektowe Wykład 6 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/14 Dariusz Wardowski.
Podstawy informatyki 2013/2014 Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Użytkowanie i programowanie Matlaba
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Translatory Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 11.
Składnia instrukcji warunkowej if…
Kurs języka C++ – wykład 3 ( )
Kurs języka C++ – wykład 9 ( )
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 10 ( ) Szablony.
Kurs języka C++ – wykład 4 ( )
Technologie internetowe Wykład 5 Wprowadzenie do skrytpów serwerowych.
Programowanie obiektowe Wykład 9 dr Dariusz Wardowski, Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ 1/15 Dariusz Wardowski.
Języki formalne Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Paweł Starzyk Obiektowe metody projektowania systemów
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Wykład 11 Aplikacje SDI PO11-1 / 22 Single Document Interface 1.Klasy aplikacji SDI 2.Menu systemowe aplikacji SDI 3.Serializacja 4.Tworzenie widoku 5.Tworzenie.
Wykład 5 Klasa Vec i jej operatory 1.Kategorie operatorów 2.Operatory ogólne - przykłady 3.Operatory specjalne [ ], ( ) oraz –> 4.Operatory new i delete.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Podstawy informatyki Preprocesor Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Podstawy informatyki Funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Pakiety numeryczne Skrypty, funkcje Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
Podstawy informatyki Szablony funkcji Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty.
Podstawy informatyki Mechanizm obsługi sytuacji wyjątkowych Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 3 ( ) Przenoszenie Składowe statyczne Funkcje wbudowane Argumenty domyślne.
Refaktoryzacja „Any fool can write a code that computer understands. Good programers write code that human can understand” – Martin Fowler.
Programowanie Obiektowe – Wykład 6
Klasy, pola, obiekty, metody. Modyfikatory dostępu, hermetyzacja
Lua - funkcje Możliwość zwracania wielu wartości: function sumdiff(f,s) return f+s,f-s end a=20 b=15 s,d=sumdiff(a,b) print("Suma liczb "..a.."
Zapis prezentacji:

1 Dzisiejszy wykład Wzorce funkcji Wzorce klas Tablica asocjacyjna Składowe statyczne

2 Wzorce Często pojawia się konieczność pisania podobnych funkcji lub klas operujących na argumentach różnych typów Wzorce umożliwiają jednokrotne napisanie kodu, który będzie wykorzystywany dla wielu typów danych int minimum(int x, int y) { if (x < y) return x; else return y; } TYPE minimum(TYPE x, TYPE y) { if (x < y) return x; else return y; } double minimum(double x, double y) { if (x < y) return x; else return y; }

3 Wzorce template aType minimum(aType x, aType y) { if(x<y) return x; else return y; } Słowo kluczowe Nazwa parametru określającego typ Nazwa wzorca funkcji Wyraz aType jest nazwą podaną przez użytkownika, nie słowem kluczowym aType może być prawie dowolnym typem Operacja < musi być zdefiniowana dla aType

4 Wzorce #include using namespace std; template T minimum (T x, T y) { if (x < y) return x; else return y; } int main () { int x = 50, y = 30; string a = "hello", b = "goodbye"; cout << "minimum for ints " << minimum (x, y) << endl; cout << "minimum for strings " << minimum (a, b) << endl; } Definicja wzorca funkcji Konkretyzacja wzorca dla danego typu/typów argumentów

5 Wzorce Składnia deklaracji wzorca: Wzorzec klasy Wzorzec funkcji template ReturnType functionName(arguments) { // function definition } template className { // class definition };

6 Funkcja zamieniająca obiekty #include using namespace std; template void swap_value(T& var1, T& var2) { T temp; temp = var1; var1 = var2; var2 = temp; } int main() { int int1 = 1, int2 = 2; cout << "original " << int1 << " " << int2 << endl; swap_value(int1, int2); cout << "after " << int1 << " " << int2 << endl; string s1 = "one", s2 = "two"; cout << "original " << s1 << " " << s2 << endl; swap_value(s1, s2); cout << "after " << s1 << " " << s2 << endl; } Działa dla wszystkich klas, dla których istnieje operator =

7 Funkcja zamieniająca obiekty // using swap_value template as before class Value { private: int x; public: Value(int i = 0) : x(i) {} friend ostream& operator<<(ostream& out, Value v); }; ostream& operator<<(ostream& out, Value v) { out << "value(" << v.x << ")"; return out; } int main() { Value v1(5), v2(10); cout << "original " << v1 << " " << v2 << endl; swap_value(v1, v2); cout << "after " << v1 << " " << v2 << endl; }

8 Sortowanie bąbelkowe // using swap_value template as before template void bubblesort (T * A, unsigned int size) { for (unsigned int i = 0; i < size-1; i++) for (unsigned int j = size - 1; j > i; j--) if (A[j] < A[j-1]) swap_value (A[j], A[j-1]); } int main () { string S[5]={"ula","ala","ola","genowefa","stefania"}; int I[3]={4,1234,-7}; bubblesort(S,5); bubblesort(I,3); for(int i=0;i<5;i++) cout<<S[i]<<endl; for(int i=0;i<3;i++) cout<<I[i]<<endl; } Działa dla wszystkich klas, dla których istnieje operator < i operator =

9 Wzorce z punktu widzenia kompilatora Podczas konkretyzacji wzorca kompilator wykonuje podobne czynności jak przy rozwijaniu makrodefinicji Programista pisze: minimum(2,3) Kompilator emituje kod dla nowej kopii funkcji nazywając ją np. min_int i zastępuje T przez int w całym kodzie wzorca Kompilator musi mieć dostęp do pełnego kodu wzorca w momencie konkretyzacji Zazwyczaj cały kod wzorca umieszczany jest w pliku nagłówkowym

10 Wzorzec klasy vector template class vector { C *dane; unsigned int size; public: class index_out_of_range{}; explicit vector (int s); ~vector (); C& operator[] (unsigned int pos); C operator[] (unsigned int pos) const; vector (const vector & s); void swap(vector & s); vector & operator= (const vector & s); friend ostream & operator & v); }; Słowa kluczowe Parametr wzorca Nazwa wzorca

11 Użycie parametru wzorca Do czego można użyć parametru wzorca: Do określenia typu danych używanego w klasie Do określenia typu parametru metody Do określenia typu danej zwracanej przez metodę C *dane; void swap(vector & s); C& operator[] (unsigned int pos);

12 Konkretyzacja wzorca Dana jest deklaracja wzorca vector jest wzorcem klasy, aby uzyskać nazwę klasy należy dokonać konkretyzacji wzorca vector - nazwa wzorca klasy vector - nazwa klasy, wektora liczb całkowitych Obiekty tworzy się przy użyciu skonkretyzowanego wzorca klasy Konkretny typ (string lub int) zostaje podstawiony pod formalny parametr wzorca (C) w definicji wzorca template class vector {...}; vector a(10); typedef vector intVector; intVector b(5);

13 Użycie wzorców klas Po konkretyzacji wzorca używa się tak samo jak zwykłej klasy Parametr dla funkcji zamiany został podany jako vector & w definicji wzorca Został odwzorowany jako vector & przy deklaracji obiektu a Stąd, przy wywołaniu swap musimy jako argument podać vector vector a(5), b(10); a.swap(b);

14 Implementacja metod wzorca klas template vector ::vector (int s) { //member function body goes here }; template void vector ::swap(vector & s) { //member function body goes here }; template class vector { //... void swap(vector & s) { //member function body goes here } //... }; template i parametry formalne nazwa klasy i parametry formalne operator zasięgu i nazwa funkcji typ wartości zwracanej Definicja od razu w deklaracji wygląda prościej

15 Konstruktor kopiujący i wyjątki W przypadku wystąpienia wyjątku w konstruktorze klasy vector, destruktor klasy vector nie zostanie wywołany Dlatego należy zadbać o zwolnienie pamięci w przypadku wystąpienia wyjątku w konstruktorze template class vector { //... vector (const vector & s) { dane = new C[s.size]; size = s.size; try { for (unsigned i = 0; i < size; i++) dane[i] = s.dane[i]; } catch(...) { delete [] dane; throw; } };

16 Operator przypisania i wyjątki W celu zagwarantowania poprawnego działania operatora przypisania w przypadku zgłoszenia wyjątku przez operator przypisania dla typu C, operator przypisania implementujemy przy pomocy konstruktora kopiującego i funkcji swap template class vector { //... void swap(vector & s) { C* t1=s.dane; unsigned int t2=s.size; s.dane=dane; s.size=size; dane=t1; size=t2; } vector & operator= (const vector & s) { if (this == &s) return *this; vector n(s); swap(n); return *this; } }; Funkcja swap nigdy nie zgłasza wyjątku W przypadku zgłoszenia wyjątku przez konstruktor kopiujący, obiekt pozostaje w niezmienionym stanie

17 Założenia co do parametru C wzorca vector Posiada konstruktor bezparametrowy użyty w konstruktorach do stworzenia tablicy obiektów typu C Posiada konstruktor kopiujący użyty przy przekazywaniu parametru w operatorze indeksowania Posiada operator przypisania użyty w operatorze przypisania wzorca vector Posiada operator << użyty w operatorze

18 Wzorce klas z punktu widzenia kompilatora Programista pisze: vector a; Kompilator emituje nową kopię klasy nazywając ją np. vector_int i zastępuje C przez int w całym kodzie wzorca klasy Kompilator musi mieć dostęp do pełnego kodu wzorca w momencie konkretyzacji Zazwyczaj cały kod wzorca umieszczany jest w pliku nagłówkowym

19 Wzorce klas i kontrola typów Ciała metod używają tych samych algorytmów dla wektora liczb całkowitych, liczb rzeczywistych czy łańcuchów tekstowych Kompilator wykonuje jednak kontrolę typów Jeżeli napiszemy kompilator wygeneruje trzy różne klasy z normalnymi regułami kontroli typów vector a; vector b; vector c; a[7]="ala"; //compile-time error

20 Tablica asocjacyjna Tablica asocjacyjna to struktura danych, zawierająca zbiór par Może być interpretowana jako funkcja przypisująca kluczowi odpowiednią wartość Może to być na przykład tablica liczb całkowitych indeksowana łańcuchami tekstowymi assocTab at; at["ala"]=15; at["ola"]=32; cout << at["ala"]<<at["ola"]<<at["ula"]<<endl;

21 Tablica asocjacyjna Tablicę asocjacyjną można zbudować w oparciu o strukturę listy class assocTab { private: struct node { node *next; char* key; int val; }; node * head; void insert (const char *key, int value); void clear (); node *find (const char *key) const; void swap (assocTab & l); public: assocTab (); assocTab (const assocTab & l); assocTab & operator= (const assocTab & l); ~assocTab (); int &operator[] (const char *); }; next=0x1234 key="ala" val=15 next=0x1334 key="ola" val=32 next=NULL key="ula" val=0 l head

22 Tablica asocjacyjna - funkcja swap W celu zapewnienia właściwego działania operatora przypisania, zaimplementowano go przy pomocy konstruktora kopiującego i funkcji swap next=0x1234 key="ala" val=15 next=0x1334 key="ola" val=32 next=NULL key="ula" val=0 l1 head assocTab & assocTab::operator= (const assocTab & l) { if (&l == this) return *this; assocTab t (l); swap (t); return *this; } next=0x2234 key="tom" val=45 next=0x3334 key="ben" val=13 next=NULL key="jerry" val=7 l2 head

23 Tablica asocjacyjna - funkcja swap Funkcja swap zamienia jedynie wskaźniki, nie może więc spowodować wyjątku next=0x1234 key="ala" val=15 next=0x1334 key="ola" val=32 next=NULL key="ula" val=0 l1 head next=0x2234 key="tom" val=45 next=0x3334 key="ben" val=13 next=NULL key="jerry" val=7 l2 head

24 Tablica asocjacyjna - ulepszenie Czas wyszukiwania w tablicy asocjacyjnej zaimplementowanej jako lista jest proporcjonalny do liczby elementów w tablicy Często stosowaną metodą skrócenia czasu wyszukiwania jest zastosowanie funkcji mieszającej Funkcja mieszająca jest to funkcja, która dla każdego łańcucha tekstowego zwraca liczbę z przedziału. Rozkład wartości powinien być równomierny dla wszystkich łańcuchów umieszczanych na liście Dobór odpowiedniej funkcji mieszającej dla danej dziedziny zastosowań jest sztuką unsigned int hash(const char*);

25 Tablica asocjacyjna z funkcją mieszającą Zamiast jednej listy, tworzymy N list Na każdej liście znajdują się węzły o tej samej wartości funkcji mieszającej dla klucza N W idealnym przypadku, długości wszystkich list są jednakowe i czas wyszukiwania skrócony n-krotnie

26 Tablica asocjacyjna z funkcją mieszającą W definicji klasy skorzystamy z uprzednio zdefiniowanego wzorca klasy vector class hashAssocTab { vector v; int chains; public: hashAssocTab(unsigned int c): v(c),chains(c){}; unsigned int hash(const char* s) { unsigned sum=0; while(*s) { sum+=(unsigned char)(*s); s++; } return sum % chains; } int& operator[] (const char *s) { return (v[hash(s)])[s]; } // default constructor, destructor and assignment operator not necessary };

27 Składowe statyczne Składowe statyczne są wspólne dla wszystkich obiektów danej klasy Metody statyczne nie otrzymują wskaźnika this Metody statyczne mogą korzystać jedynie ze składowych statycznych danej klasy Do składowych statycznych można odwoływać się zarówno za pośrednictwem jakiegoś obiektu (przy pomocy kropki), jak i przez nazwę klasy (operator wyboru zasięgu ::) Pola statyczne muszą być dokładnie raz zdefiniowane w programie (nie tylko zadeklarowane) #include using namespace std; class example { static int a; int v; public: static int getStatic() { return a;}; static void setStatic(int p) {a=p;}; example(int p): v(p){}; int fun(){return v+a;}; }; int example::a=42; int main() { example e(27); example f(47); cout << example::getStatic()<<endl; f.setStatic(34); cout << e.fun()<<endl; };