Techniki mikrofonowe i cyfrowy stół mikserski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dźwięk i jego przetwarzanie
Advertisements

Dźwiękowa Technika Studyjna
Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW
Parametry ogniska sejsmicznego
Efekt Dopplera i jego zastosowania.
Przetworniki C / A budowa Marek Portalski.
ZESTAWY STEREO.
WZMACNIACZE PARAMETRY.
Sprzężenie zwrotne Patryk Sobczyk.
Fale.
Systemy dynamiczne 2010/2011Systemy i sygnały - klasyfikacje Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Dlaczego taki.
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 10.
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 12.
Ryszard Gubrynowicz Dwięk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 11.
Rafał Korycki Dźwiękowa Technika Studyjna.
Podstawowe pojęcia akustyki
Multimedialny system wspomagania wykładowcy i prelegenta
Fale dźwiękowe.
SPRZĘŻENIE ZWROTNE.
Czyli robotyka dla każdego
System Video do radiowozu policyjnego
Fizyka – Transport Energii w Ruchu Falowym
A macab power point presentation© macab ab MAS – Multilet Access System a macab power point presentation © macab ab
Akustyczny detektor zbicia szyby
Wzmacniacz operacyjny
Podstawy automatyki 2012/2013Transmitancja widmowa i charakterystyki częstotliwościowe Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr.
VI PRASKI FESTIWAL FILMÓW MŁODZIEŻOWYCH 27 marca 2013 Warsztat: Dźwięk w filmie Prowadzenie: A. Laura Prochot.
Powstawanie fotografii
Fizyka – drgania, fale.
Fale dźwiękowe.
Wzmacniacze mocy serii Xs. Seria Xs reprezentuje nową erę w budżetowych wzmacniaczach mocy wysokiej jakości. Seria Xs składa się z czterech modeli zbudowanych.
Lego Mindstorm NXT Grzegorz Cyganiuk.
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
  Prof.. dr hab.. Janusz A. Dobrowolski Instytut Systemów Elektronicznych, Politechnika Warszawska.
Referencyjne metody pomiarów hałasu
Systemy otaczania dźwiękiem ( Stereofonia wielokanałowa) Bohdan Wojciech Kulesza Instytut Telekomunikacji.
Dopuszczalne poziomy hałasu
Megapiksele, kolory i szumy - czyli wszystko o matrycach aparatów
CZYLI HISTORIA O DUCHACH…
Karta dźwiękowa (ang. sound card, audio card) – komputerowa karta roszerzeń, umożliwiająca rejestrację, przetwarzanie i odtwarzanie dźwięku. Poprawnym.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Metody odszumiania sygnałów
KARTY DŹWIĘKOWE.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Z FIZYKI
Lokalizacja źródeł dźwięków
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Dźwięk.
COACH Program COACH umożliwia wykonywanie pomiarów fizycznych, między innymi fal akustycznych. Poza tym pozwala na analizowanie i przetwarzanie (np. rozkład.
Ergonomia pracy przy komputerze.
Właściwości dźwięku.
Podstawy akustyki i obróbka dźwięku
Parametry mikrofonu.
Rodzaje mikrofonów.
Fizyczne własności dźwięku
Słuchawki.
AES 50 format wielokanałowej transmisji audio Antoni Paluszkiewicz wsparcie techniczne – sprzedaż w firmie Audio Plus Sp. z o.o.
Nowoczesne techniki nagłaśniania imprez masowych dla dużej widowni, oraz realizacji i rejestracji koncertów „Na żywo”
Wybrane zagadnienia generatorów sinusoidalnych (generatorów częstotliwości)
Linia 100V.
Modulacje wielu nośnych FDMATDMA OFDM = Orthogonal Frequency Division Multiplexing jeden użytkownik opatentowana w połowie lat 1960.
Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków Akustyka 1 Charakterystyka dźwięków FIZYKA dla Liceum Lekcje multimedialne M.J. Kozielski - Fizyka dla.
Dobór kryteriów podziału ruchu na fazy a parametry ruchu
SŁUCHAWKI NAGŁOWNE Z MIKROFONEM VOLCANO MC-833 SABER
SŁUCHAWKI NAGŁOWNE Z MIKROFONEM VOLCANO GHOST
Od czego zależy wrażenie głośności dźwięku?
CoroDrill® 880 Redukuje koszty!
Informatyka +.
Telekomunikacja Bezprzewodowa (ćwiczenia - zajęcia 1, 2, 3)
Elektronika.
Zapis prezentacji:

Techniki mikrofonowe i cyfrowy stół mikserski na podstawie materiałów: „Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań”, K. Sztekmiller, WKŁ 2008 „Microphone Techniques for music , Studio Recording”, Shure „Mixing Audio: Concepts, Practices and tools”, Roey Izhaki, Focal Press 2008 Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika XY metoda intensywnościowa dwa mikrofony kardioidalne lub ósemkowe (kąt 90°-110°) kąt < 90° - zbieganie do mono kąt > 110° - „rozerwanie” obrazu stereo zwykle 2-4m (małe składy instrumentalne) lokalizacja źródła – różnica napięć w L i R Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika XY Zalety: naturalna proporcja głośności instrumentów rejestracja znacznej części akustyki sali możliwość sumowania kanałów L i R precyzyjne słyszalne rozmieszczenie źródeł Wady: duży obszar źródeł dźwięku – wyższe położenie mikrofonów rejestrowane zakłócenia słyszalne w sali mniejsze wrażenie przestrzenności niż w technikach różnicowo-fazowych brak możliwości ingerencji w proporcje i rozmieszczenie źródeł w obrazie stereo Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika AB metoda opóźnieniowa dwa mikrofony wszechkierunkowe (L1 – L2) ‧ 3 [ms/m] = Δt [ms] różnica poziomów i fazy Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika AB Zalety: bardzo dobre przestrzenne wrażenie nagrania szeroka baza stereo Wady: brak możliwości sumowania kanałów niestabilne położenie ruchomych źródeł dźwięku Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika AB + M/XY + M większa stabilność obrazu stereo przy zachowaniu przestrzeni i szerokości bazy stereo Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika AB + M/XY + M przy ekspozycji jednego ze źródeł kompensacja drogi L przez opóźnienie sygnału możliwe zmiany brzmienia instrumentu solowego Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika XY + ambience dwa mikrofony wszechkierunkowe z tyłu sali możliwość doboru wielkości i barwy efektu przestrzennego precyzyjna lokalizacja źródeł rejestracja zakłóceń w pomieszczeniu wraz z pogłosem Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika XY/AB Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika XY/AB Zalety: precyzyjna lokalizacja źródeł dobra przestrzeń i szerokość bazy stereo istnieje możliwość sumowania do mono Wady: nie ma możliwości ingerencji w barwę i proporcje źródeł rejestracja zakłóceń wraz z pogłosem sali Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika Blumleina Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika Blumleina Zalety: bardzo szeroka baza stereo ekspozycja akustyki sali naturalne proporcje brzmienia źródeł Wady: nie ma możliwości ingerencji w barwę i proporcje źródeł rejestracja zakłóceń wraz z pogłosem sali Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika MS jeden mikrofon specjalnej konstrukcji mikrofon M – superkierunkowy mono mikrofon S - ósemkowy Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika MS Zalety: możliwość płynnej regulacji bazy stereo pełna regulacja rejestrowanej akustyki sali Wady: specjalistyczny mikrofon lub matryca dekodująca stosunkowo wysoki poziom hałasów rejestrowanych z akustyką sali Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Technika MM technika powszechnie stosowana przy nagraniach studyjnych wiele mikrofonów ustawionych w niewielkiej odległości od źródeł rejestrowany materiał pozbawiony składowej przestrzennej kierunek źródeł na scenie zależy tylko od ustawienia panoramy w stole mikserskim proporcje głośności instrumentów zależą od ustawienia tłumików w stole mikserskim Zalety: możliwość swobodnej ingerencji w barwy, proporcje głośności i rozmieszczenie instrumentów na scenie niski poziom hałasów z sali możliwość niezależnej rejestracji wielokanałowej Wady: suche brzmienie nagrania brak rejestracji akustyki sali ryzyko utraty autentyczności nagrania podczas rekonstrukcji sceny dźwiękowej – panorama, głębia ryzyko zmiany naturalnych proporcji brzmienia i barwy źródeł Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Technika XY Technika XY/AB Technika AB Technika Blumleina Technika AB+M/XY + M Technika MS Technika XY + ambience Technika MM Trzy przykłady Część utworu „Danmark, nu blunder den lyse nat” by Oluf Ring, Thøger Larsen. Danish National Vocal Ensemble (Michael Bojesen) nagranie w studiu o powierzchni 550 m2 i czasie pogłosu 1.7 sek. Technika AB Technika XY Technika XY/AB Zestaw perkusyjny www.shurenotes.com Technika AB Technika XY Technika XY/AB Technika MS Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Gitara akustyczna Fortepian Wzmacniacz gitarowy Zestaw perkusyjny Gitara akustyczna 1 20 cm od środka – zalecane ustawienie początkowe 8 cm od środka – fala bezpośrednia, konieczna redukcja niskich tonów 10 – 20 cm od mostka – mniej słyszalne uderzenia w struny 15 cm nad mostkiem – naturalne brzmienie, większa przestrzeń Dodatkowy mikrofon przy samych strunach 2 3 4 Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Gitara akustyczna Fortepian Wzmacniacz gitarowy Zestaw perkusyjny Fortepian 1 2 4 15 – 30 cm od „średnich”/”wysokich” strun, 20 cm od linii młotków (im dalej od linii młotków tym mniejszy atak i mechaniczne zakłócenia, im bliżej strun tym ciemniejsze i bardziej przytłumione brzmienie) - technika XY 15 – 30 cm od strun, blisko linii młotków – technika AB, AB/XY mikrofon umieszczony pod spodem fortepianu – ciemne i głuche brzmienie 8 6 Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Gitara akustyczna Fortepian Wzmacniacz gitarowy Zestaw perkusyjny Wzmacniacz gitarowy 1 10 cm od siatki, naprzeciwko membrany (naturalne, zrównoważone brzmienie) 3 cm od siatki, naprzeciwko membrany (więcej fali bezpośredniej, ciemne brzmienie) mikrofon przesunięty względem środka membrany (przytłumione i ciemne brzmienie) kilkadziesiąt cm od linii siatki (więcej fal odbitych, mniej niskich tonów i szumu wzmacniacza) 2 3 4 Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Gitara akustyczna Fortepian Wzmacniacz gitarowy Zestaw perkusyjny Zestaw perkusyjny Stopa – niskie częstotliwości i atak (2.5-5 kHz), mikrofon zwykle umieszczony 3 – 15cm od membrany w środku bębna Werbel – średnie częstotliwości i atak (4 – 6 kHz), mikrofon zwykle umieszczony przy krawędzi górnej części bębna Talerze , tomy – średnie i wysokie częstotliwości, zwykle blisko i kierunkowo mikrofonowane Overheady – stereofonia zestawu, technika XY lub AB, uwaga skupiona na odległościach mikrofonów szczególnie od werbla Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Problemy fazowe Efekt Hass’a Efekt OOS Problemy fazowe podczas nagrywania góra/dół lub przód/tył jednocześnie (np. werbel, wzmacniacz gitarowy) Werbel – miks góra/dół – Track 11-005.wav Werbel – miks góra/dół (odwrócony w fazie) – Track 11-006.wav bliskie mikrofonowanie a overheady (np. problemy fazowe blisko mikrofonowanego werbla ze ścieżką overheadów – overhead jako referencja dla dopasowania fazy) różne odległości źródła od mikrofonu Bas – w fazie – Track 11-001.wav Bas – 1ms przesunięcia – Track 11-002.wav Bas – 2ms przesunięcia – Track 11-003.wav Bas – 5ms przesunięcia – Track 11-004.wav nagrywanie źródła z mikrofonu i z linii odwrócona faza – sumowanie do mono -> zero przesunięcie czasowe – „na oko” i dopasowywanie ścieżek „na ucho” -> filtracja grzebieniowa w mniejszym lub większym stopniu Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Problemy fazowe Efekt Hass’a Efekt OOS Efekt Haas’a Człowiek lokalizuje źródła na podstawie najszybciej docierającej do ucha fali mimo istniejących odbić w zakresie opóźnień od 1-35ms i do 10dB głośniejszych. Powyżej tych tego opóźnienia i poziomu – fala jest odbierana jako oddzielne źródło dźwięku (echo). „powiększenie” dźwięku Bez opóźnienia – Track 11-007.wav Opóźnienie R – 28ms – Track 11-008.wav ustawianie panoramy Dwa mono L i R – Track 11-014.wav Dwa mono L i R (-9dB/23ms) – Track 11-016.wav Dwa mono L i R (-3dB/23ms) – Track 11-018.wav Dwa mono L i R (+3dB/23ms) – Track 11-020.wav Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Problemy fazowe Efekt Hass’a Efekt OOS Efekt OOS (out-of-speakers) wrażenie dochodzenia dźwięku z lewej i prawej strony efekt słyszalny głównie dla niskich częstotliwości Oryginał – Track 11-023.wav OOS – Track 11-026.wav Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowanie Pomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału Stół i sterowanie Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowanie Pomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału Sekcja wejściowa 12 wejść analogowych 32 kanały wewnętrzne (LAYER) wejścia symetryczne i niesymetryczne tłumik -20dB regulacja wzmocnienia przedwzmacniacza wskaźnik sygnałowy i przesterowania wybór kanału (SEL) włącznik kanału (ON) tłumik Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowanie Pomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału Sekcja wyjściowa Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowanie Pomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału Przekierowanie sygnału wejście -> kanał kanał -> magistrala Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW 27

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowanie Pomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału Przekierowanie sygnału magistrala -> wyjście Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW 28

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Stół i sterowanie Pomiar sygnału Sekcja wejściowa Sekcja wyjściowa Przekierowanie sygnału Pomiar sygnału wybór punktu pomiaru głośności sygnału pomiar zależny bądź niezależny od ustawienia tłumika Przekierowanie wejście - PC Przekierowanie PC – wyjście Wykorzystanie efektów w stole Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW 29

Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW Techniki mikrofonowe Nagranie – zasady ogólne Ustawienia mikrofonów Faza i panorama Stół mikserski Nagranie Wybór metody rejestracji na podstawie wiedzy o: akustyce pomieszczenia (sala ZEA – ok. 1 sek pogłosu) ilości i rodzaju nagrywanych źródeł dźwięku możliwości technicznych (ilość i rodzaj posiadanych mikrofonów, ilość wejść w stole mikserskim) Ustawienie mikrofonu/mikrofonów: pamiętać o stosunku fal: bezpośredniej i odbitych efekt zbliżeniowy każde odchylenie w dwóch płaszczyznach (kąt, odległość) mikrofonu od źródła wpływa na barwę rejestrowanego źródła oraz ilość zarejestrowanych odbić rejestrując przy pomocy dużej ilości mikrofonów pamiętać o różnicy dróg fal dźwiękowych od źródła do mikrofonów Regulacja tłumików i panoramy w stole: unikać przesterowania (zostawić ok. 6 dB headroom’u) regulacja panoramy przy rejestracji technikami stereofonicznymi ustawienie odpowiedniego poziomu zapisu w środowisku muzycznym Marcin.Lewandowski@ire.pw.edu.pl Zakład Elektroakustyki, Instytut Radioelektroniki PW 30