Najnowsze trendy w promocji mobilności studenckiej przez Internet Na przykładzie platform narodowych Danii, Hiszpanii, Holandii i Polski. dr Wojciech M. Marchwica, Uniwersytet Jagiellonski
Co wynika z analizy grupy docelowej? Wiek – ok. 18-24 lat. Wykształcenie średnie lub niepełne wyższe. Z reguły duża wprawa w posługiwaniu się Internetem. Często nie do końca zdefiniowane potrzeby. Oczekiwanie na obsługę kompleksową: niechęć do wyszukiwania informacji na różnych stronach, zasada „trzech kliknięć”, konieczność oferowania wielu „bramek” do różnych typów informacji już na pierwszej stronie. Przejrzystość strony powinna mieć prymat nad jej kształtem graficznym. Przyzwyczajenie do radosnej, a nawet agresywnej kolorystyki. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Przykład negatywny - Grecja. Zbyt „czysty” układ graficzny. Brak hierarchii informacji. Strona adresowana do wszystkich… czyli do nikogo. Na plan pierwszy wysuwają się nieistotne aktualności. Brak intuicyjnego przejścia do listy uczelni/kierunków. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Przykład pozytywny – Węgry. Klarownie wyróżnione pola hierarchizujące informację. Aktywne zakładki jednoznacznie prowadzące do określonych zakresów tematycznych. Stonowana ale wyrazista kolorystyka. Szybkie przejście do listy kursów. Elementy graficzne nie przeładowują strony ale ją znacząco ożywiają. Wyszukiwarka i in. udogodnienia. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
© Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009 Przykłady – Dania http://www. studyindenmark.dk aktywne menu, agresywna grafika, linki z różnych stron międzynarodowych i duńskich, wyraźnie wskazane ważniejsze działy i hasła THINK, PLAY, PARTICIPATE. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
© Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009 Przykłady - Holandia www.nuffic.nl/home strona obsługiwana przez stowarzyszenie Nuffic, kolorystyka „narodowa”, znakomite rozplanowanie elementów, dynamiczna zmiana podstawowych elementów. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
© Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009 Przykłady - Hiszpania narodowa strona oficjalna w budowie, obsługa informacyjna poprzez stronę www.spainexchange.com/ obszerne informacje turystyczne i bytowe, kolorystyka pasywna, rozbudowane linki zewnętrzne, wyraźnie wydzielone poszczególne grupy informacji, darmowy newsletter. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
© Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009 Przykłady - Hiszpania silną stroną tego portalu jest wyszukiwarka uczelni obejmująca kryteria: rodzaj szkoły, kierunek, miejscowość, poziom kształcenia, © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Polska – Study in Poland wykorzystanie dobrych doświadczeń innych krajów: wyszukiwarka w centrum, wyraźnie określone podstawowe tematy: programy medyczne, inne programy studiów, FAQ na głównej stronie, aktywne menu. wyszukiwanie poprzez listę uczelni lub poprzez ośrodki (mapka), „narodowe” akcenty winiety, download przewodników.
Dostępność wyszukiwań Google PageRank strona www PR Dania studyindenmark.dk 7 Holandia nuffic.nl/international-students 8 Hiszpania spainexchange.com 4 Polska studyinpoland.pl Czechy studyin.cz 6 UK (British Council) educationuk.org study-in-holland.com 3 eurogates.nl Europa study-in-europe.org PageRank (PR, wskaźnik Larry’ego Page’a) jest uproszczonym wskaźnikiem pokazującym popularność strony w skali od 0 do 10 (stosowany w wyszukiwarce Google). Jest obliczany na podstawie ilości i wartości linków prowadzących do naszej strony. Aby strona otrzymała wysoką wartość PageRank, należy zdobywać jak najwięcej linków kierujących do naszej strony, a zarazem zamieszczać jak najmniej linków na naszej stronie kierujących do innych stron. Wartość PR zależy głównie od współczynnika Link Popularity. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Dostępność wyszukiwań Link Popularity strona www LP Dania studyindenmark.dk 299 Holandia nuffic.nl/international-students 483 Hiszpania spainexchange.com 213 Polska studyinpoland.pl 297 Czechy studyin.cz 16 UK (British Council) educationuk.org study-in-holland.com eurogates.nl 278 Europa study-in-europe.org 48 Link popularity (LP) jest miernikiem oceny ilości i jakości linków prowadzących do danej strony internetowej. Dzięki temu ustala się ranking stron w wyszukiwarkach. Obecnie najlepiej mieć jak najwięcej wartościowych linków, czyli tych, które zawierają unikatowe treści. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Dostępność wyszukiwań Backlinks strona www IL Dania studyindenmark.dk 5 470 Holandia nuffic.nl/international-students 36 100 Hiszpania spainexchange.com 33 400 Polska studyinpoland.pl 7 260 Czechy studyin.cz 83 UK (British Council) educationuk.org 99 700 study-in-holland.com 78 eurogates.nl 10 900 Europa study-in-europe.org 13 200 Backlink, Inbound Link [Link Przychodzący, Link Zewnętrzny] Link kierujący do danej strony, zamieszczony na innych stronach. Ważne, aby linki przychodzące były linkami wartościowymi. Wobec częściowych danych z Yahoo i Altavisty w tabeli zamieszczone wyniki z All the Web. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Dostępność wyszukiwań inne dane strona www podstrony wiek Dania studyindenmark.dk 720 5 Holandia nuffic.nl/international-students 530 3 Hiszpania spainexchange.com 69 400 9 Polska studyinpoland.pl 487 2 Czechy studyin.cz 69 ?? UK (British Council) educationuk.org 15 8 study-in-holland.com 273 eurogates.nl 1 720 6 Europa study-in-europe.org 396 Ilość podstron jest wskaźnikiem rozbudowania strony. Polski portal należy do najmłodszych. Study in Poland w pełni spełnia standardy stosowane w innych krajach a często je przewyższa… © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Statystyki strony Study in Poland Średnia ilość wejść na stronę wynosi 333, a odwołań do strony - 7610. Wzrost liczby wejść o 45% a liczny wywołań o 67% 2009/2008 rok. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Statystyki strony Study in Poland Odwiedzalność strony według krajów. Zwraca uwagę wysoka pozycja USA i Kanady (wejścia), a także Indii, Rosji i Tajwanu. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Statystyki strony Study in Poland Przykładowa statystyka z ostatniego miesiąca użytkowników „unikalnych” – średnio około 147 internautów na dobę. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Statystyki strony Study in Poland Przykładowa statystyka z ostatniego miesiąca użytkowników z zagranicy – średnio 72% na dobę. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
Study in Poland - zamierzenia Konieczność zintensyfikowania promocji poprzez linki w serwisach tematycznych (13 z 16 portali wykorzystywanych przez internautów to różne mutacje Google; pozostałe to Yahoo, MSN i Search). Rozbudowa portalu poprzez zlinkowanie danych ze stron partnerskich – np. Study in Warsaw. Zamieszczanie dokumentów i pełnych informacji dla kandydatów z zagranicy – w miarę ich powstawania. Najlepszy sposób promocji kierowany do osób poszukujących konkretnych informacji o możliwościach studiów w Polsce: najczęściej stosowane słowa klucze to: study, management, warsaw, cost, university, universities, akademia, aż 23% odwiedzających pozostawało na portalu do 30 minut. Stopniowe zastępowanie udziału w międzynarodowych targach wirtualnymi prezentacjami uczelni, kierunków i kursów. © Wojciech M. Marchwica, Kraków 2009
…dziękuję za uwagę.
Najnowsze trendy w promocji mobilności studenckiej przez Internet Na przykładzie platform narodowych Danii, Hiszpanii, Holandii i Polski. dr Wojciech M. Marchwica, Uniwersytet Jagiellonski