Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa - PRz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Metody numeryczne w mechanice i projektowaniu
ZB nr 5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Koncepcja utworzenia Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego Sp. z o.o. Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego.
ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti
Pojęciem stali kadłubowej określa się taką stal, która stosowana jest na elementy konstrukcyjne kadłubów statków podlegających nadzorowi towarzystw klasyfikacyjnych.
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Platforma technologiczna lotnictwa
III KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Optymalizacja własności mikrostruktury przy pomocy algorytmów genetycznych na bazie Cyfrowej Reprezentacji Materiału Autor: Daniel Musiał Promotor: dr.
I KONFERENCJA PROGRAM OPERACYJNY INNOWACYJNA GOSPODARKA Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii: Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych.
III i IV kwartał 2013 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i PANELE EKSPERTÓW PROJEKTU 9 – 10 Grudnia 2013 r. Nowoczesne technologie materiałowe stosowane.
ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti
ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al (w tym Al - Li ) oraz Ti Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa, profesor Politechniki Rzeszowskiej.
Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych Nr zadania - ZB 15 ZB 15 Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji.
ZB7 Plastyczne kształtowanie stopów magnezu (kucie precyzyjne, tłoczenie, wyciskanie, itd. Lider merytoryczny Prof. dr hab. inż. Eugeniusz Hadasik- lider.
Prof. dr hab. inż. Bogdan Kruszyński Instytucje partnerskie w zadaniu
Projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Segment nr 10 Nowoczesne pokrycia barierowe na krytyczne elementy silnika.
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Projekt kluczowy Segment nr 10
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
ZB 4 Opracowanie nowej, prostszej i tańszej przekładni zębatej
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Lider merytoryczny prof. dr hab. inż. Krzysztof Jemielniak
Instytucje partnerskie w zadaniu Politechnika Rzeszowska
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
WŁAŚCIWOŚCI MECHANICZNE MATERIAŁÓW
Projektowanie materiałów inżynierskich
Półfabrykaty, naddatki na obróbkę
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Kucie metali Kucie - proces technologiczny, rodzaj obróbki plastycznej, polegający na odkształcaniu materiału za pomocą uderzeń lub nacisku narzędzi. Narzędzia.
Szkła i ich formowanie Nazwa wydziału: WIMiIP Kierunek studiów: Informatyka Stosowana Piotr Balicki AGH 24.II.2009.
Zadanie Badawcze nr 3 pt.: „Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej” - realizowane w ramach.
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 5
T34 Charakterystyka procesów: kucia, walcowania, tłoczenia, ciągnięcia i in. Czas 2x45’
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Indywidualny projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB 9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach.
Ocena wytrzymałości zmodyfikowanej konstrukcji panelu kabiny dźwigu osobowego wykonanego z materiału bezniklowego Dr inż. Paweł Lonkwic – LWDO LIFT Service.
Mechanika Materiałów Laminaty
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Aeronet Czerwiec 2012 Marek Darecki,
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
55 Naukowo-Techniczna Konferencja Spawalnicza
Warszawa, 26 października 2007
Ewa Żbikowska Warszawa, 12 kwietnia 2011 r.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 8
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 2
Wytrzymałość materiałów Wykład nr 4
Dr h.c. prof. dr inż. Leszek A. Dobrzański
WPŁYW SPOSOBÓW MIELENIA NA WŁAŚCIWOŚCI WYKORZYSTYWANYCH Z NICH WYROBÓW METHODS INFLUENCING THE GRINDING PROPERTIES OF THE PRODUCTS Dr Inż. Dorota Czarnecka-Komorowska.
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
I i II kwartał 2015 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i KONFERENCJA ROCZNA 25 – 26 Maja 2015 r. „Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle.
Badania odporności na pełzanie
Badania materiałów konstrukcyjnych w laboratoriach przemysłowych
Obróbka plastyczna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Obróbka plastyczna Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Próba ściskania metali
Zadanie nr 3 Model numeryczny konstrukcji złożonej z kilku części Cel: Zapoznanie studentów z zasadą modelowania kontaktu mechanicznego pomiędzy współdziałającymi.
Projekt 5.4. „Zastosowanie ekologicznych tworzyw kompozytowych typu Wood Plastic Components w aplikacjach wykonywanych metodą wtrysku dla przemysłu samochodowego”
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Wyniki kompleksowej oceny jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych 2017 (okres podlegający ocenie: lata ) GWO.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Wytrzymałość materiałów WM-I
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
Zapis prezentacji:

ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al (w tym Al - Li ) oraz Ti Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa - PRz Prof. dr hab. inż. Franciszek Grosman – PŚ Instytucje partnerskie w zadaniu Politechnika Częstochowska Politechnika Lubelska Politechnika Rzeszowska Politechnika Śląska Politechnika Warszawska

Politechnika Częstochowska - Tłocznie na zimno elementów ze stopów Ti. PROCESY TECHNOLOGICZNE BĘDĄCE PRZEDMIOTEM BADAŃ JEDNOSTEK UCZESTNICZĄCYCH W REALIZACJI ZB 8 Politechnika Częstochowska - Tłocznie na zimno elementów ze stopów Ti. Politechnika Lubelska - Kształtowanie objętościowe elementów ze stopów Ti i Al w procesach: kucia na trójsuwakowej prasie kuźniczej, walcowania walcami klinowymi i walcowania poprzeczno-klinowego. Politechnika Rzeszowska - Wyciskanie stopów lotniczych na bazie Al ze szczególnym uwzględnieniem wyciskania profili o zróżnicowanym kształcie przekroju poprzecznego. Politechnika Śląska - Kształtowanie segmentowe i kształtowanie wspomagane naprężeniami ścinającymi elementów ze stopów Ti i Al. Politechnika Warszawska - Kształtowanie plastyczne elementów ze stopów Ti i Al w procesach kształtowania wybuchowego i wyciskania hydrostatycznego.

Politechnika Częstochowska - Tłocznie na zimno elementów ze stopów Ti Optymalizacja tłoczenia elementu owiewki wykonanej z tytanu Grade 2 Wyznaczanie współczynnika tarcia w procesach tłoczenia blach tytanowych Symulacja numeryczna procesu tłoczenia blach typu TWB(Tailor-Welded Blanks)

Analiza technologii wywijania kołnierza z drążonego wsadu dzielonego Politechnika Lubelska - Kształtowanie objętościowe elementów ze stopów Ti i Al Opracowanie technologii kucia odkuwki dźwigni samolotowej ze stopu tytanu Ti6Al4V i aluminium 2618A oraz konstrukcja narzędzi Weryfikacja numeryczna technologii kucia odkuwki drążka sterowniczego ze stopu tytanu i stopu aluminium oraz opracowanie wytycznych do przetargu na wykonanie prób przemysłowych Analiza technologii wywijania kołnierza z drążonego wsadu dzielonego Analiza technologii kształtowanie drążonego wału wirnika przez rozpychanie kołnierza

Politechnika Rzeszowska - Wyciskanie stopów lotniczych na bazie Al Analiza przyrostowych metod budowy modeli z proszku tytanu Zestawienie parametrów mechanicznych proszku EOS Titanium Ti64 Summary of mechanical parameters of the EOS Titanium Ti64 powder Parametr Wartość Wytrzymałość na rozciąganie 1150 ± 60 MPa 166 ± 9 ksi Granica plastyczności (Rp 0,2%) 1030 ± 70 MPa 150 ± 10 ksi Moduł Younga 110 ± 7 GPa 16 ± 1 msi Wydłużenie przy zerwaniu 11% ± 2% Twardość 400 – 430 HV 41 – 44 HRC

Politechnika Śląska – Kształtowanie segmentowe i kształtowanie wspomagane naprężeniami ścinającymi Wyznaczenie charakterystyk technologicznej plastyczności dla wybranych stopów tytanu i aluminium Opracowanie modeli i przeprowadzenie symulacji numerycznejdla procesów kształtowania plastycznego: segmentowego i wspomaganego naprężeniami ścinającymi. Przyrząd do ściskania wspomaganego dodatkowymi naprężeniami ścinającymi Przyrząd do kształtowania segmentowego

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Politechnika Warszawska – Wysokoenergetyczne procesy kształtowania plastycznego Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Materiały: bimetal Ni-Ti po zgrzewaniu wybuchowym oraz po wyżarzaniu (600°C: 1h, 1+2h, 1+4h, 1+6h oraz 600°C/1h + 500°C/13h) Analiza morfologii, mikrostruktury, składu chemicznego i fazowego złącza bimetalowego Ti-Ni w stanie bezpośrednio po zgrzewaniu wybuchowym oraz po procesach wyżarzania [SEM, EDS, Hitachi Su-70] Obrazy 3D złącza [Mikrotomograf rentgenowski Xradia XCT 400] Analiza właściwości mechanicznych: Pomiary twardości HV0,2 [twardościomierz Zwick] Trójpunktowe zginanie z siłą skierowaną prostopadle do płaszczyzny złącza [maszyna wytrzymałościowa MTS Q/Test10]

Stan współpracy z przedsiębiorstwami Doliny Lotniczej Zespóły utrzymują stałe kontakty z: ZOP Sp. Z o.o. w Świdniku. Prowadzone są konsultacje w sprawie wytypowania reprezentatywnej grupy odkuwek do wykonania metodami opracowanymi w ramach projektu. WSK Rzeszów. Prowadzone badania dotyczą opracowania technologii tłoczenia na zimno części ze stopów Ti stosowanych na elementy kadłuba nośnego silnika lotniczego. Prace koncentrują się na modelowaniu numerycznym procesu tłoczenia wybranej części. W symulacji numerycznej analizie poddano siłę docisku, warunki tarcia, rodzaj materiału itp. PZL Mielec. Prowadzone badania dotyczą wykorzystania wytłoczek przygotowanych w technologii “tailored blanks”. Instytut Lotnictwa w Warszawie. Prowadzone są bieżące konsultacje i współpraca w zakresie wyboru elementów samolotu, które mogą być wykonywane w procesach kształtowania plastycznego.

Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Rzeczywiste aktualnie osiągnięte obowiązkowe wskaźniki realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) – podsumowanie całego okresu realizacji projektu: Nazwa wskaźnika Wartość bazowa przed rozpoczęciem realizacji projektu Wartość docelowa wskaźnika Wartość wskaźnika osiągnięta w IIi IV kwartale 2011 r. Aktualna wartość wskaźnika Stopień realizacji wskaźnika (%) 1 2 3 4 5 6 Wskaźniki rezultatu Liczba zgłoszeń patentowych jako efekt realizacji przedsięwzięcia 8 10 125 Liczba publikacji powstałych w efekcie realizacji projektu 50 13 43 86 Liczba stopni naukowych uzyskanych bezpośrednio w związku realizowanym projektem (Dr) 25 Liczba stopni naukowych uzyskanych bezpośrednio w związku realizowanym projektem (Hab.) 200 Liczba stopni naukowych uzyskanych bezpośrednio w związku realizowanym projektem (Mgr) 100

Z realizacji projektu w ostatnim okresie sprawozdawczym Główne wnioski Z realizacji projektu w ostatnim okresie sprawozdawczym Realizacja prac przebiega zgodnie z aktualizowanym na bieżąco programem badań. Uzyskane w trakcie realizacji projektu rezultaty dają realne podstawy do przygotowania kompletnych technologii produkcji dla 8 elementów samolotów aktualnie wytwarzanych lub przewidywanych do rozpoczęcia produkcji. Większość opracowywanych technologii ma charakter innowacyjny i jest zabezpieczona zgłoszeniami patentowymi Współpraca z partnerami przemysłowymi i Instytutem Lotnictwa jest bardzo efektywna i stanowi poważne wsparcie dla prowadzonych prac naukowo – badawczych i prób eksperymentalnych. Największym utrudnieniem w planowej realizacji prac są przedłużające się procedury przetargowe

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ