Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD 2003 0.01 0.02 0.51 7.01 1.01 0.11 3.41 0.00 0.09.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modelowanie i symulacja
Advertisements

Ruch układu o zmiennej masie
Dynamika bryły sztywnej
Nie-archimedesowe (leksykograficzne) PZ
Dynamika.
Kinematyka punktu materialnego
Metoda simpleks Simpleks jest uniwersalną metodą rozwiązywania zadań programowania liniowego. Jest to metoda iteracyjnego poprawiania wstępnego rozwiązania.
Metoda szeregu Fouriera
Badania operacyjne. Wykład 2
Wykład no 11.
Dodawanie i odejmowanie wektorów
Test 1 Poligrafia,
Rozpoznawanie obrazów
Sterowanie robotem mobilnym w zastosowaniu do ligi RoboCup
Metoda simpleks opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź Simpleks jest uniwersalną.
wykonał Jarosław Orski promotor pracy: mgr Szymon Smaga
SYSTEMY CZASU RZECZYWISTEGO Wykłady 2008/2009 PROF. DOMINIK SANKOWSKI.
Temat: Symulacje komputerowe lotu helikoptera w języku Java
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 4: Generowanie zdarzeń  Dr inż. Halina Tarasiuk p. 337, tnt.tele.pw.edu.pl.
Metoda różnic skończonych I
KINEMATYKA MANIPULATORÓW I ROBOTÓW
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
Automatyka Wykład 3 Modele matematyczne (opis matematyczny) liniowych jednowymiarowych (o jednym wejściu i jednym wyjściu) obiektów, elementów i układów.
Biomechanika przepływów
T Zsuwanie się bez tarcia Zsuwanie się z tarciem powrót.
„Moment Siły Względem Punktu”
A. Krężel, fizyka morza - wykład 3
Wykład 3 Dynamika punktu materialnego
Modelowanie populacji i przepływu opinii pomiędzy aktorami sztucznej inteligencji za pomocą sieci społecznej Wojciech Toman.
Ruch złożony i ruch względny
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
LOKALIZACJA ROBOTA MOBILNEGO Z WYKORZYSTANIEM AKCELEROMETRU I ŻYROSKOPU Jakub Malewicz.
Sterowanie – metody alokacji biegunów
II. Matematyczne podstawy MK
MECHANIKA I WYTRZYMAŁOŚĆ MATERIAŁÓW
ANALIZA DYNAMICZNA MANIPULATORÓW JAKO MECHANIZMÓW PRZESTRZENNYCH
Politechnika Rzeszowska
MS Excel - wspomaganie decyzji
Dynamika układu punktów materialnych
RUCH PŁASKI BRYŁY MATERIALNEJ
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
DYNAMIKA Dynamika zajmuje się badaniem związków zachodzących pomiędzy ruchem ciała a siłami działającymi na ciało, będącymi przyczyną tego ruchu Znając.
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Układy sił.
RUCH KULISTY I RUCH OGÓLNY BRYŁY
Geometria obliczeniowa Wykład 13 Planowanie ruchu 1.Znajdywanie ścieżki między dwoma punktami. 2.Ruch postępowy robota wielokątnego na płasz- czyźnie.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Zagadnienia AI wykład 2.
Pochodna funkcji jednej zmiennej. Pochodna wektora.
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
MECHANIKA 2 Wykład Nr 14 Teoria uderzenia.
Dynamika ruchu płaskiego
Temat: Matematyczny opis ruchu drgającego
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Zjawiska ruchu Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 2
Dynamika bryły sztywnej
Wówczas równanie to jest słuszne w granicy, gdy - toru krzywoliniowego nie można dokładnie rozłożyć na skończoną liczbę odcinków prostoliniowych. Praca.
Dipol elektryczny Układ dwóch ładunków tej samej wielkości i o przeciwnych znakach umieszczonych w pewnej odległości od siebie. Linie sił pola pochodzącego.
Systemy neuronowo – rozmyte
6. Ruch obrotowy W czystym ruchu obrotowym każdy punkt ciała sztywnego porusza się po okręgu, którego środek leży na osi obrotu (ruch wzdłuż linii prostej.
3. Siła i ruch 3.1. Pierwsza zasada dynamiki Newtona
Ruch złożony i ruch względny Prowadzący: dr Krzysztof Polko
Tensor naprężeń Cauchyego
Tensor naprężeń Cauchyego
2. Ruch 2.1. Położenie i tor Ruch lub spoczynek to pojęcia względne.
Zapis prezentacji:

Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD 2003 0.01 0.02 0.51 7.01 1.01 0.11 3.41 0.00 0.09 ? R L S Krzysztof Skrzypczyk, Andrzej Świerniak Politechnika Śląska

Plan referatu: 1. Sformułowanie problemu planowania 2. Modelowanie 011000101001 Plan referatu: 1. Sformułowanie problemu planowania 2. Modelowanie dyskretyzacja przestrzeni decyzyjnej wyznaczenie funkcji kosztów 3. Rozwiązanie bazujące na grach niekooperacyjnych 4. Wyniki symulacyjne 5. Podsumowanie

Sformułowanie problemu 011000101001 Sformułowanie problemu System wyznaczania pozycji obiektów Robot 1 + T2 +TN nawigacyjne Zadanie Robot 2 +T1 O1 Robot N

Sformułowanie problemu: 011000101001 Sformułowanie problemu: Danych jest N robotów R1,R2, ... RN i M przeszkód O1,O2, ... ON umieszczonych we wspólnej przestrzeni roboczej W . Położenie i orientacja i-tego robota: Natomiast położenie i orientacja i-tej przeszkody: Przy czym orientacja przeszkody estymowana jest na bazie informacji o położeniu przeszkody w chwili t i t-1:

Sformułowanie problemu: 011000101001 Sformułowanie problemu: Cel nawigacyjny i-tego robota: Sterowanie danym robotem odbywa się przez zmianę jego prędkości kątowej i liniowej. Zapiszmy sterowanie i-tego robota jako wektor: Dyskretyzując przestrzeń sterowań otrzymujemy skończony zbiór działań (decyzji) Ui, które mogą być podejmowane przez i-ty robot: 

Sformułowanie problemu: 011000101001 Sformułowanie problemu: Celem systemu jest wybór w każdej chwili t, zbioru decyzji (sterowań) S: Które wykonane przez każdego z robotów zapewnią bezkolizyjne przybliżenie tychże robotów do ich celów nawigacyjnych.

Modelowanie- założenia 011000101001 Modelowanie- założenia dana jednostka ma dostęp do informacji o położeniu pozostałych jednostek oraz ich zdolnościach lokomocyjnych (działaniach). brak jest komunikacji pomiędzy poszczególnymi jednostkami oraz role poszczególnych jednostek są symetryczne (podejmują decyzje w tych samych chwilach czasowych). Korzystając z tych założeń modelujemy proces planowania ruchu jako N-osobową grę macierzową o sumie niezerowej. Nawigacja robotów we wspólnym środowisku ma charakter procesu o sumie niezerowej, gdyż sprzeczność interesów ma miejsce tylko na pewnych płaszczyznach decyzyjnych (tylko pewne posunięcia są ze sobą w konflikcie inne natomiast nie).

Modelowanie- preselekcja prędkości liniowej 011000101001 Modelowanie- preselekcja prędkości liniowej Dyskretyzacja przestrzeni sterowań tylko ze względu na prędkość kątową: Prędkość liniowa vi ustalana jest jako funkcja oległości robota do jego celu i odległości do najbliższej przeszkody: Gdzie vopt,i to preferowana prędkość linowa, a wg i wt współczynniki wpływu najbliższego obiektu i celu nawigacyjnego:

Modelowanie-wyznaczanie funkcji kosztów 011000101001 Modelowanie-wyznaczanie funkcji kosztów Załóżmy, że N robotów operuje we wspólnej przestrzeni roboczej. Ponadto w tejże przestrzeni znajduje się M ruchomych przeszkód. Aby zamodelować problem jako N osobową grę w postaci normalnej należy znaleźć dla każdego z graczy (robotów) funkcję kosztów: gdzie oznacza decyzję (sterowanie) wykonane przez i-ty robot, polegającą na wyborze k-tego elementu ze zbioru Ui

Modelowanie -wyznaczanie funkcji kosztów 011000101001 Modelowanie -wyznaczanie funkcji kosztów Do wyznaczenia funkcji kosztów wykorzystano ideę sztucznych potencjałów zgodnie z którą robot poddany jest działaniu wirtualnych sił odpychających robot od przeszkód i przyciągających go do celu. Wypadkowa siła działająca na robot Cel Siła odpychająca Siła przyciągająca

Modelowanie -wyznaczanie funkcji kosztów 011000101001 Modelowanie -wyznaczanie funkcji kosztów Wartość siły przyciągającej, działającej na i-ty robot po wykonaniu przez niego działania k: Gdzie jest predykowaną odległością i-tego robota do celu, po czasie t: a :

Modelowanie -wyznaczanie funkcji kosztów 011000101001 Modelowanie -wyznaczanie funkcji kosztów Siła odpychająca, działająca na i-ty robot jest sumą wektorową sił generowanych przez pozostałe roboty i przeszkody: Gdzie: Oraz:

Modelowanie -wyznaczanie funkcji kosztów 011000101001 Modelowanie -wyznaczanie funkcji kosztów Wypadkowa siła, której działaniu poddany jest i-ty robot jest sumą wektorową sił odpychających i siły przyciągającej: Funkcja kosztów dla i-tego robota wyznaczana jest jako rzut siły Fi wybrany przez robot kierunek ruchu :

011000101001 Rozwiązanie problemu Rozwiązaniem problemu planowania jest zbiór działań (ruchów), dla którego koszty ponoszone przez poszczególne jednostki są dla nich satysfakcjonujące. Zakładając dążenie wszystkich jednostek do ponoszenia jak najmniejszych kosztów można poszukiwać rozwiązania jako punktu równowagi zgodnie z koncepcją zaproponowaną przez Nash’a:

011000101001 Rozwiązanie problemu W przypadku braku istnienia punktu równowagi możemy poszukiwać rozwiązania problemu jako rozwiązania minimaxowego:

011000101001 Rozwiązanie problemu W przypadku istnienia więcej niż jednego rozwiązania istnieje problem jednoznacznego wyboru.W ogólnym przypadku jest to zagadnienie złożone. W naszym przypadku jednak zadanie uprościć wprowadzając tzw. hierarchię wtórną: K-elementowy rozwiązań pierwotnego problemu niekooperacyjnego Wybór na danym etapie robota lidera Wybór rozwiązania „najlepszego” dla lidera Rozwiązanie 1 Rl R1 Rozwiązanie 2 Rozwiązanie b RN Rozwiązanie K

011000101001 Rozwiązanie problemu W przypadku istnienia więcej niż jednego rozwiązania istnieje problem jednoznacznego wyboru.W ogólnym przypadku jest to zagadnienie złożone. W naszym przypadku jednak zadanie uprościć wprowadzając tzw. hierarchię wtórną: K-elementowy rozwiązań pierwotnego problemu niekooperacyjnego Wybór na danym etapie robota lidera Wybór rozwiązania „najlepszego” dla lidera Rozwiązanie b Rozwiązanie 1 Rl R1 Rozwiązanie 2 RN Rozwiązanie K

Symulacja 1 - wpływ wzmocnienia ka siły przyciągającej 011000101001 Symulacja 1 - wpływ wzmocnienia ka siły przyciągającej Zbiory sterowań: Preferowane prędkości liniowe: Odstęp pomiędzy kolejnymi sterowaniami: t=0.2 [s]

011000101001 ka=350, kr=100

011000101001 ka=1000, kr=100

Symulacja 2- wpływ wzmocnienia kr sił odpychających 011000101001 Symulacja 2- wpływ wzmocnienia kr sił odpychających Zbiory sterowań: Preferowane prędkości liniowe: Odstęp pomiędzy kolejnymi sterowaniami: t=0.2 [s]

011000101001 ka=550, kr=100

011000101001 ka=550, kr=200

011000101001 Symulacja 3 - działanie systemu w obecności ruchomych przeszkód : ka=550, kr=100

011000101001 Podsumowanie Na podstawie przeprowadzonych symulacji można stwierdzić, iż proponowana metoda daje poprawne wyniki (w ramach przyjętych założeń) Istnieje konieczność doboru współczynników sił odpychających i przyciągaj ących – potrzeba zbadania możliwości zastosowania metod adaptacyjnych do ich doboru Powiększanie liczby możliwych decyzji poprawia skuteczność metody z jednej strony, z drugiej natomiast powoduje wzrost kosztów obliczeniowych, co w efekcie może dyskwalifikować ją z zastosowań on-line. Należy zbadać możliwość adaptacyjnego doboru zbiorów decyzyjnych.