Egzamin. Zasady dopuszczenia do egzaminu 1.Należy z zajęć laboratoryjnych uzyskać co najmniej 35 pkt. za projekt && 65 pkt. za regularne zajęcia. 2.Jeśli.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

Zastosowanie LDAP w obsłudze katalogów bibliotecznych
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Programowanie w PMC.
Instrukcje - wprowadzenie
Egzamin.
Język C/C++ Funkcje.
Programowanie w języku Visual Basic
Programowanie I Rekurencja.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Tablice Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Laboratoria z „wstęp do programowania”
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa c.d.
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Podprogramy.
Średnie i miary zmienności
PROGRAMOWANIE p o w t ó r k a
AWK Zastosowania Informatyki Wykład 1 Copyright, 2003 © Adam Czajka.
Podstawy programowania
Podstawy programowania II
Podstawy programowania
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Przegląd podstawowych algorytmów
Podstawy informatyki Struktury, operatory, wyjątki
TABLICE C++.
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
Podstawy Programowania
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Tworzenie przedmiotów, zajęć i protokołów
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Programy różne w C++
Tablice w Turbo Pascalu.
Podstawy informatyki 2013/2014
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
MS Excel - wspomaganie decyzji
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
Algorytmika.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Algorytmy i struktury danych
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
WYKŁAD 06 Programowanie dynamiczne Grażyna Mirkowska.
Tablice Zajęcia 8. Definicja Tablica (z ang. array) jest zmienną złożoną, która składa się z ciągu elementów tego samego typu. W pamięci komputera tablica.
Pętle Zajęcia 6.
Funkcje - rekurencja Zajęcia 8. Funkcje - definicja Ogólna postać funkcji w C++: typZwracany nazwaFunkcji(listaParametrówWejściowychFunkcji) { ciało funkcji.
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Excel 2007 dla średniozaawansowanych Zajęcia z Prowadzący: Artur Kołos.
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Czym jest PHP? ● Językiem programowania przeznaczonym do tworzenia i generowania dynamicznych stron WWW. Działa po stronie serwera: Klient Żądanie strony.
Ogólne zasady regulujące przebieg studiów w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego.
Zajęcia 1 – Zasady współpracy i zaliczenia
Egzamin.
Haskell Składnia funkcji.
MATEMATYKA Opracowała: Martyna Białas
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

egzamin

Zasady dopuszczenia do egzaminu 1.Należy z zajęć laboratoryjnych uzyskać co najmniej 35 pkt. za projekt && 65 pkt. za regularne zajęcia. 2.Jeśli nie, to nie można przystąpić do egzaminu, należy poprawić zajęcia laboratoryjne (spełnić pkt. 1) i przystąpić w drugim terminie (pierwsza poprawka) i/lub trzecim (II poprawka), 3.Jeśli do I poprawki nie będzie spełniony pkt. 1, to warunek krótkoterminowy (wymagana jest zgoda prowadzącego zajęcia laboratoryjne – czyli wiara prowadzącego zajęcia, że osoba rokuje szanse na spełnienie pkt. 1) – termin zwykle do połowy/końca kwietnia – zależy od dziekana 4.Jeśli nie będzie zgody lub dana osoba nie uzyska w tym czasie zaliczenia, to skreślenie z liczby studentów, decyzję podejmuje dziekan (skoro podejmuje, to być może nie skreśli, ale wątpię).

Zasady na egzaminie Egzamin składa się z dwu części: –pisemnej Cztery zadania Max 40 pkt. Egzamin zdany od 21pkt, Mogą przystąpić osoby, które spełniły odpowiednie wymogi z zajęć laboratoryjnych. –Ustnej: Trzy pytania (o ile odpowiedzi będą dobre), Pytania są ogólno dostępne, Można przystępować kilka razy w ramach jednego terminu, ale tylko raz na dzień, Zdany powyżej 11 pkt.

Ocena końcowa Na ocenę końcową mają wpływ trzy części: –Zajęcia laboratoryjne – waga 40% (lp/200*40), –Część pisemna – waga 40% (lp/40*40==lp), –Część ustna – waga 20% (lp/20*20==lp). –Ocena pozytywna, gdy zaliczone będą wszystkie części (połowa punktów+1 pkt.). Oceny końcowe: –0-50% – 2, –51%-60% - 3, –61%-70% - 3,5, –71%-80% - 4, –81%-90% - 4,5, –91%-100% - 5,

Typy zadań – problem algorytmiczny Dany jest ciąg n znaków. Opracuj algorytm (w postaci schematu blokowego) znajdowania najkrótszego i najdłuższego podciągu zawierającego same cyfry. Algorytm powinien również zwrócić długości tych podciągów. Rozwiązanie w postaci podprogramu zapisz w języku C++. Nie można używać typu tablicowego.

Tablice Dana jest tablica zawierająca punkty z przestrzeni R 3. Napisz program w języku C/C++, który umożliwi wprowadzenie danych oraz wypisze parami indeksy tych punktów, których odległość jest największa.

Tablice Dana jest tablica prostokątna o wymiarach nxm. Napisz program, który dla danych zapisanych w tej tablicy utworzy dwie nowe tablice jednowymiarowe: jedna zawiera elementy powyżej sredniej, a druga poniżej średniej.

Tablice struktur Napisz program, który dla danej struktury o budowie: nazwisko, miasto, brutto będzie: wypisywał osoby mające brutto powyżej średniej. Wypisywał średnie dla poszczególnych miast. Dostępne są: Warszawa, Siedlce, Kraków.

Typy zadań – podprogramy jako parametry Napisz podprogram w języku C/C++, który będzie obliczał Parametrami podprogramu mają być: nazwa funkcji, argument x oraz dokładność obliczeń. Podaj także przykładowy program korzystające z tej procedury w celu obliczenia wartości dla następujących funkcji: x 2, sin(x) i. Wyboru dokonuje użytkownik w momencie uruchomienia programu.

biblioteki Zaimplementuj w języku C/C++ podstawowe operacje na tablicach. Przyjmij, że takimi operacjami są: wstawianie elementu do tablicy, zliczanie liczby elementów w tablicy, stwierdzenie, czy zadany element znajduje się w tablicy, dowolną inną operację. Rozwiązanie przedstaw w postaci biblioteki. Podaj przykład programu korzystającego z tej biblioteki

Typ tablicowy, moduły W języku C/C++ napisz moduł, który wykonuje najważniejsze operacje na tablicy (wstawienie elementu, usunięcie elementu, obliczenie sumy, elementu max. I minimalnego, wprowadzenie danych do tablicy). Podaj przykładowy program, korzystający z tego modułu.

Typ plikowy, rekurencja Zaimplementuj w języku C/C++ podstawowe operacje na plikach. Przyjmij, że takimi operacjami są: znajdowanie ilości elementów pliku elementowego, ustawianie znacznika pliku w wybranym miejscu pliku elementowego, zapisywanie zawartości pliku w odwrotnej kolejności Rozwiązanie przedstaw w postaci modułu. Podaj przykładowy program wykorzystujący zaprogramowane operacje. W rozwiązaniu należy wykorzystać rekurencję.

Metoda zstępująca, typ wskaźnikowy Dany jest ciąg n-elementowy. Napisz program wypisujący najdłuższy podciąg arytmetyczny i najdłuższy podciąg geometryczny. W rozwiązaniu nie wolno korzystać z typu tablicowego.

Metoda zstępująca, pliki tekstowe, biblioteki W pliku tekstowym, w poszczególnych wierszach, znajdują się informacje o nazwisku, adresie, brutto (liczba całkowita 4 znakowa) oraz podatek (liczba całkowita 3 znakowa). Przyjmij, że dochód=brutto-podatek. Napisz program w języku Java, który: Obliczy ilość osób o dochodzie >= od średniej z dochodu, Obliczy ilość osób mieszkających w Siedlcach, Wypisze Nazwisko i Adres osób o minimalnym i maksymalnym dochodzie. Użyj metody zstępującej.

Przykład trudnego zadania Korzystając ze wzoru na szereg Taylora napisz w języku C/C++ podprogram, który będzie obliczał wartość funkcji f(x). Podaj przykład programu wywołującego ten podprogram. Uwaga: Funkcja musi być parametrem. Wskazówki: Wzór na szereg Taylora: Wzór na i-tą pochodną:

Biblioteki, metoda zstępująca Napisz program w języku C/C++ symulujący n-krotny wybór pięciu kart z talii 24-kartowej i badający częstotliwość wystąpienia poszczególnych układów pokerowych (karty tego samego koloru i tworzące sekwens, np. 10, Walet, Dama, Król, As w pikach). W rozwiązaniu zastosuj metodę zstępującą.

Cześć ustna Wymień książki dotyczące programowania, jakie przeczytałeś. Omów je krótko. Wymień czasopisma obejmujące swym zakresem programowanie, omów jeden artykuł, który przeczytałeś w tym czasopiśmie dotyczący programowania. Rola pojęć: obiekt, akcja, instrukcja, komputer w programowaniu. Omów pojęcie algorytmu i wymień jego cechy charakterystyczne. Wymień sposoby prezentacji algorytmów. Omów pojęcie translacji. Jakie rodzaje translacji występują w programowaniu. Wady i zalety kompilacji. Wady i zalety translacji. Powody wprowadzania typów danych w językach programowania.

Cześć ustna Osobliwości arytmetyki komputera. Implementacja liczb całkowitych i liczb rzeczywistych. Omów typ tablicowy w języku C/C++. Podaj przykłady jego wykorzystania. Omów typ plikowy w języku C/C++. Podaj przykłady jego wykorzystania. Omów typ wskaźnikowy w języku C/C++. Metoda zstępująca i wstępująca w programowaniu. Podaj przykłady ich wykorzystania. Omów pojęcia: parametry formalne i aktualne, Omów pojęcia: parametry przekazywane przez wartość i przez referencję i przez wskaźnik. Omów pojęcia: zmienne lokalne, zmienne globalne. Omów zjawisko przesłaniania zmiennych.

Cześć ustna Instrukcje warunkowe, składnia i semantyka instrukcji warunkowych w C/C++, Instrukcje pętli, składnia i semantyka instrukcji pętli w C/C++, Zmienne statyczne, Pojęcie instrukcji złożonej i instrukcji bloku, Zakres życia zmiennych. Podaj przykłady, Przeciążanie funkcji, Funkcje jako parametry, Parametry domyślne w języku C/C++, Na czym polega wykorzystanie bibliotek w programowaniu. Omów wykorzystanie biblioteki math.h. Omów wykorzystanie biblioteki string.h. Omów wykorzystanie biblioteki iostream.h. Omów wykorzystanie biblioteki fstream.h.