Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek
Języki niskiego poziomu ◦ Języki pierwszej generacji MLL (Machine Level Languages) – kod binarny ◦ Języki drugiej generacji Asembler –znaki mnemotechniczne przypisane do kodów binarnych Języki wysokiego poziomu ◦ Języki trzeciej generacji Pascal – polecenia i instrukcje zbliżone do języka naturalnego ◦ Języki czwartej generacji C++ - aplikacje zbudowane z gotowych modułów
Program komputerowy – sekwencja instrukcji wykonywanych przez komputer w celu realizacji określonego zadania. Algorytm + struktury danych = program
Kompilator – program komputerowy służący do przekształcenia kodu napisanego przez programistę (kodu źródłowego) w język zrozumiały dla maszyny bądź w równoważny kod wynikowy (obiektowy) Kompilacja – proces tłumaczenia
Dyskretność – algorytm powinien składać się z podstawowych, jasno określonych kroków; Uniwersalność – rozwiązanie algorytmu powinno obejmować pewien zestaw problemów, a nie tylko jeden szczególny przypadek; Jednoznaczność – konstrukcja algorytmu musi jednoznacznie określać, które z jego podstawowych elementów mają zostać wykonane; Efektywność – wynik algorytmu zamknąć się w skończonej liczbie określonych kroków.
Planowanie – określenie problemu i sposób jego rozwiązania z zastosowaniem algorytmu; Redagowanie – zapis przejrzysty i czytelny; Kompilacja – tłumaczenie, analiza składni; Konsolidacja – łączenie; Testowanie – wykrywanie i poprawa błędów; Optymalizacja – ulepszenie.
Tworzenie nowego pliku Z górnego menu wybieramy File -> New
program nazwa_programu; {część deklaracyjna} - tu definiujemy stałe i deklarujemy zmienne begin {część wykonawcza} – tu wstawiamy instrukcje end. Znaki specjalne: / * - + = {} [] ()., : ; $ # ‘ spacja
Program wyświetlający na konsoli powitanie Witaj świecie! Kod źródłowy: program powitanie; begin writeln(‘Witaj Swiecie!’); readln; end.
Zapis pliku na dysku File -> Save as; Kompilacja i uruchamianie programu Run;
Komentarze są pomijane przez kompilator; Zastosowanie: ◦ wstawianie opisów; ◦ wyłączenie fragmentu kodu. {komentarz wielolinijkowy} Zadanie Umieść w programie „powitanie” komentarze, w których objaśnisz działanie każdego wiersza.
W celu wyczyszczenia ekranu należy wywołać funkcję clrscr z modułu CRT program powitanie; Uses CRT; Begin clrscr; writeln(‘Witaj świecie!’); readln; end.
writeln(‘dowolny text’); - wymusza przejście do następnej linii Zadanie Napisz program wyświetlający poniższą wizytówkę: *************** Jan Kowalski Lat 57 ***************