Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do C++ Zajęcia 2.
Advertisements

PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
20/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Wstęp.
Opracowała: Elżbieta Fedko
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
Zarządzanie konfiguracją Doskonalenie Procesów Programowych Wykład 6 Copyright, 2001 © Jerzy.
Katarzyna Szafrańska kl. II TI
Kurs Pascala – spis treści
Praktyka Programowania Semestr I: –wykład - 1 godz. –laboratorium - 1 godz. –projekt - 1 godz.
Podstawy programowania
Programowanie obiektowe Andrzej Ziółkowski Wykład 7.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Wstęp do programowania obiektowego
Java – programowanie obiektowe
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Algorytmy Marek Pudełko
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
Programowanie w języku Fortran 95
Podstawy programowania
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Podstawy programowania
Instytut Tele- i Radiotechniczny WARSZAWA
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Metodyka nauczania Informatyki
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Programowanie Podstawowe pojęcia.
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Programowanie strukturalne i obiektowe
Informatyka MZT1 Wykład 3.
Tematyka zajęć Zintegrowane środowisko programistyczne i proces tworzenia programu Identyfikatory, słowa kluczowe, zmienne, typy danych – typy proste Instrukcja.
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
Programowanie strukturalne i obiektowe
5 Etapów Pracy Kompilatora
Maszyna wirtualna ang. virtual machine, VM.
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Podstawy programowania
Algorytmika.
Wprowadzenie do programowania
C++.
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń maszyna licznikowa dr Kamila Barylska.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
ALGORYTMY-WPROWADZENIE. ALGORYTMY W ŻYCIU CODZIENNYM
Podstawowe struktury danych. Typy danych.
OPTYMALIZACJA DZIAŁANIA PROGRAMU. 1. OPTYMALIZACJA Optymalizacja to sposób wyznaczania najlepszego rozwiązania. W programowaniu komputerowym są sposoby.
Platforma .Net.
Podstawy programowania
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
Dokumentacja programu komputerowego i etapy tworzenia programów.
Podstawy programowania
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Programowanie strukturalne i obiektowe Klasa I. Podstawowe pojęcia dotyczące programowania 1. Problem 2. Algorytm 3. Komputer 4. Program komputerowy 5.
Podstawy tworzenia skryptów
Programowanie obiektowe – zastosowanie języka Java SE
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek

 Języki niskiego poziomu ◦ Języki pierwszej generacji  MLL (Machine Level Languages) – kod binarny ◦ Języki drugiej generacji  Asembler –znaki mnemotechniczne przypisane do kodów binarnych  Języki wysokiego poziomu ◦ Języki trzeciej generacji  Pascal – polecenia i instrukcje zbliżone do języka naturalnego ◦ Języki czwartej generacji  C++ - aplikacje zbudowane z gotowych modułów

 Program komputerowy – sekwencja instrukcji wykonywanych przez komputer w celu realizacji określonego zadania. Algorytm + struktury danych = program

 Kompilator – program komputerowy służący do przekształcenia kodu napisanego przez programistę (kodu źródłowego) w język zrozumiały dla maszyny bądź w równoważny kod wynikowy (obiektowy)  Kompilacja – proces tłumaczenia

 Dyskretność – algorytm powinien składać się z podstawowych, jasno określonych kroków;  Uniwersalność – rozwiązanie algorytmu powinno obejmować pewien zestaw problemów, a nie tylko jeden szczególny przypadek;  Jednoznaczność – konstrukcja algorytmu musi jednoznacznie określać, które z jego podstawowych elementów mają zostać wykonane;  Efektywność – wynik algorytmu zamknąć się w skończonej liczbie określonych kroków.

 Planowanie – określenie problemu i sposób jego rozwiązania z zastosowaniem algorytmu;  Redagowanie – zapis przejrzysty i czytelny;  Kompilacja – tłumaczenie, analiza składni;  Konsolidacja – łączenie;  Testowanie – wykrywanie i poprawa błędów;  Optymalizacja – ulepszenie.

 Tworzenie nowego pliku Z górnego menu wybieramy File -> New

program nazwa_programu; {część deklaracyjna} - tu definiujemy stałe i deklarujemy zmienne begin {część wykonawcza} – tu wstawiamy instrukcje end.  Znaki specjalne: / * - + = {} [] ()., : ; $ # ‘ spacja

Program wyświetlający na konsoli powitanie Witaj świecie! Kod źródłowy: program powitanie; begin writeln(‘Witaj Swiecie!’); readln; end.

 Zapis pliku na dysku File -> Save as;  Kompilacja i uruchamianie programu Run;

 Komentarze są pomijane przez kompilator;  Zastosowanie: ◦ wstawianie opisów; ◦ wyłączenie fragmentu kodu. {komentarz wielolinijkowy} Zadanie Umieść w programie „powitanie” komentarze, w których objaśnisz działanie każdego wiersza.

 W celu wyczyszczenia ekranu należy wywołać funkcję clrscr z modułu CRT program powitanie; Uses CRT; Begin clrscr; writeln(‘Witaj świecie!’); readln; end.

writeln(‘dowolny text’); - wymusza przejście do następnej linii Zadanie Napisz program wyświetlający poniższą wizytówkę: *************** Jan Kowalski Lat 57 ***************