OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia blok C Forma zaliczenia:
Advertisements

Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
Wykład nr 5 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Analiza progu rentowności
W.9 ANALIZA KOSZTÓW PRODUKCJI
Oligopol – konkurencja i współpraca
Uproszczony model Paula Krugmana (podręcznik K&O), rozdz. 6)
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Konkurencja doskonała i pełny monopol: skrajne przypadki struktury rynku Mikroekonomia Wykład 9.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Równowaga przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Witam Państwa na wykładzie z podstaw polityki gospodarczej, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Witam Państwa na wykładzie z PODSTAW POLITYKI GOSPODARCZEJ, :)…
Struktury rynku WYKŁAD 9.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Rynki konkurencji niedoskonałej
Konkurencja niedoskonała
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
opis projektu jednym zdaniem
Nazwa projektu Osoba Projekt finansowany ze środków Miasta Gdańsk Sponsor.
Model klasyczny. Gospodarka zamknięta.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Strategia przedsiębiorstwa
PROBLEM DUOPOLU Agnieszka Baraniak Karina Borkowska
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Monopol.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek wolnej konkurencji
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Efekty zewnętrzne Varian roz
Proste strategiczne gry decyzyjne 1.Inwestor dysponuje opcją na zasadzie wyłączności, chronionej patentem licencją, itp.; model jednookresowy – decyzja.
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
ZASADY USTALANIA CEN.
Sprawność systemu rynkowego
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
TEORIE RYNKU I KONKURENCJI
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Rodzaje struktur rynkowych
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
Decyzje cenowe (ceny zewnętrzne). Cena wstępnie ustalona zapłata za określone świadczenia, koszt, który musi być poniesiony w momencie zakupu,koszt wyrzeczenie.
Profesor Stefan Markowski
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Model „pięciu sił” M.Portera
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja doskonała
Mikroekonomia Wykład 3.
Zapis prezentacji:

OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005

Oligopol (tylko kilka firm) Produkty mogą być homogeniczne albo zróżnicowane. Mogą być bariery wejścia. Strategiczna współzależność Moja decyzja wpływa na konkurentów

Oligopol (tylko kilka firm) Najlepsza odpowiedź: nie to, co ja chce, tylko to, co mogę, wiedząc co zrobią inni. Równowaga: wszyscy wybierają to, co dla nich najlepsze. To jest równowaga Nasha.

Przykład Sprzedajecie z rywalem zróżnicowany produkt...

Strategiczna współzależność Wpływ obniżenia ceny na sprzedaż zależy od tego, czy rywal też nie obniży ceny Wpływ podniesienia ceny na sprzedaż zależy od tego, czy rywal też nie podniesie ceny Nie jest się całkowicie panem własnego losu – trzeba grać 

Model Cournot Kilka firm sprzedaje ten sam homogeniczny produkt Firmy ustalają ilość, nie cenę Firms wybierają ilość symultanicznie – ilość rywala traktowana jak „dana” Bariery wejścia?

Model Cournot – reakcja? Produkt homogeniczny. Reakcja firmy „1” (jej najlepsza odpowiedź) to funkcja która mówi, ile powinna dostraczyć na rynek w zależności od tego, co zrobi firma „2”, by zmaksymalizować swój zysk Funkcja reakcji firmy „2” to to samo! Skoro produkt jest homogeniczny, pełne substytuty.

Cournot model – reaction? RÓNOWAGA Żadna z nich nie może wygrać jednostronnie zmieniając ilość dostarczaną na rynek

Cournot model – reaction?

Ustalanie równowagi P(qi)=700-Q Załóżmy funkcję popytu: Zysk „1” to: Załóżmy, że firmy są symetryczne Zysk jest maksimum, kiedy ta pochodna wynosi zero

Deriving equilibrium Czyli (bardziej przejrzyście): Symetria ułatwia sprawę, bo skoro koszty krańcowe są takie same, ilość dla każdej z firm musi być taka sama (qi = qj = q* dla każdego i ,j). Stąd: Więc symetryczna równowaga Cournot-Nash daje taką ilość

W ogólnym przypadku

A jak n zbiega do nieskończoności? Jak znamy ilość, cenę łatwo wywnioskować z funkcji popytu (Q=n*q). A jak n zbiega do nieskończoności?

N -> nieskończoność Ilość każdej firmy Ilość całego sektora Cena Zyski w sektorze

Model Bertranda Kilka firm Ustalają ceny, by zmaksymalizować zysk Produkują to samo (homogeniczny) po stałym koszcie krańcowym. Ustalają ceny, by zmaksymalizować zysk Bariera wejścia (?) Konsumenci Doskonała informacja Żadnych kosztów transakcyjnych

Model Betranda W równowadze P1 = P2 = MC! Dlaczego? Załóżmy MC < P1 < P2 Firma „1” zarabia (P1 - MC) na każdej jednostce, a firma „2” nic Firma „2” ma motywację, żeby podciąć cenę „1” by przejąć cały rynek Firma „1” ma motywację, żeby podciąć cenę „2” by przejąć cały rynek I tak w kółko... Równowaga: P1 = P2 =MC

Model Bertranda Konkurencja cenowa jest ciężka! Nawet jeśli tylko dwie firmy, zyski zerowe!!! Trzy sposoby na ograniczenie konkurencji Zróżnicowanie cenowe Współpraca (nawet niekooperatywna) Ograniczenia w ilości produkcji (zalewanie rynku) Wiarygodność?

Zniechęcanie do wejścia DEFINICJA Potencjalna nowa firma obserwuje, że już obecna na rynku generuje zyski Potencjalna nowa firma wierzy, że jeśli wejdzie, zysków nie zrealizuje Przewaga kosztowa Przewaga produktowa Koszty utopione Korzyści skali