OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005
Oligopol (tylko kilka firm) Produkty mogą być homogeniczne albo zróżnicowane. Mogą być bariery wejścia. Strategiczna współzależność Moja decyzja wpływa na konkurentów
Oligopol (tylko kilka firm) Najlepsza odpowiedź: nie to, co ja chce, tylko to, co mogę, wiedząc co zrobią inni. Równowaga: wszyscy wybierają to, co dla nich najlepsze. To jest równowaga Nasha.
Przykład Sprzedajecie z rywalem zróżnicowany produkt...
Strategiczna współzależność Wpływ obniżenia ceny na sprzedaż zależy od tego, czy rywal też nie obniży ceny Wpływ podniesienia ceny na sprzedaż zależy od tego, czy rywal też nie podniesie ceny Nie jest się całkowicie panem własnego losu – trzeba grać
Model Cournot Kilka firm sprzedaje ten sam homogeniczny produkt Firmy ustalają ilość, nie cenę Firms wybierają ilość symultanicznie – ilość rywala traktowana jak „dana” Bariery wejścia?
Model Cournot – reakcja? Produkt homogeniczny. Reakcja firmy „1” (jej najlepsza odpowiedź) to funkcja która mówi, ile powinna dostraczyć na rynek w zależności od tego, co zrobi firma „2”, by zmaksymalizować swój zysk Funkcja reakcji firmy „2” to to samo! Skoro produkt jest homogeniczny, pełne substytuty.
Cournot model – reaction? RÓNOWAGA Żadna z nich nie może wygrać jednostronnie zmieniając ilość dostarczaną na rynek
Cournot model – reaction?
Ustalanie równowagi P(qi)=700-Q Załóżmy funkcję popytu: Zysk „1” to: Załóżmy, że firmy są symetryczne Zysk jest maksimum, kiedy ta pochodna wynosi zero
Deriving equilibrium Czyli (bardziej przejrzyście): Symetria ułatwia sprawę, bo skoro koszty krańcowe są takie same, ilość dla każdej z firm musi być taka sama (qi = qj = q* dla każdego i ,j). Stąd: Więc symetryczna równowaga Cournot-Nash daje taką ilość
W ogólnym przypadku
A jak n zbiega do nieskończoności? Jak znamy ilość, cenę łatwo wywnioskować z funkcji popytu (Q=n*q). A jak n zbiega do nieskończoności?
N -> nieskończoność Ilość każdej firmy Ilość całego sektora Cena Zyski w sektorze
Model Bertranda Kilka firm Ustalają ceny, by zmaksymalizować zysk Produkują to samo (homogeniczny) po stałym koszcie krańcowym. Ustalają ceny, by zmaksymalizować zysk Bariera wejścia (?) Konsumenci Doskonała informacja Żadnych kosztów transakcyjnych
Model Betranda W równowadze P1 = P2 = MC! Dlaczego? Załóżmy MC < P1 < P2 Firma „1” zarabia (P1 - MC) na każdej jednostce, a firma „2” nic Firma „2” ma motywację, żeby podciąć cenę „1” by przejąć cały rynek Firma „1” ma motywację, żeby podciąć cenę „2” by przejąć cały rynek I tak w kółko... Równowaga: P1 = P2 =MC
Model Bertranda Konkurencja cenowa jest ciężka! Nawet jeśli tylko dwie firmy, zyski zerowe!!! Trzy sposoby na ograniczenie konkurencji Zróżnicowanie cenowe Współpraca (nawet niekooperatywna) Ograniczenia w ilości produkcji (zalewanie rynku) Wiarygodność?
Zniechęcanie do wejścia DEFINICJA Potencjalna nowa firma obserwuje, że już obecna na rynku generuje zyski Potencjalna nowa firma wierzy, że jeśli wejdzie, zysków nie zrealizuje Przewaga kosztowa Przewaga produktowa Koszty utopione Korzyści skali