Jaki jest Twój dominujący zmysł?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się
Sprawdzian także dla rodziców
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Dojrzałość szkolna dziecka
Jak się uczyć - zasady.
UMIEJĘTNOŚĆ WYKORZYSTANIA INDYWIDUALNEGO STYLU NAUKI
Percepcja słuchowa.
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Style uczenia się i typy uczniów
WZROKOWIEC, SŁUCHOWIEC I KINESTETYK
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Spostrzeganie.
Ankieta Ile czasu uczeń spędza przy klawiaturze, w internecie, oglądając telewizję? Ile czasu uczeń spędza ucząc się i czytając? W jakim celu korzystają.
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Integracja sensoryczna
w Szkole Podstawowej im. Małego Powstańca Święcieńcu
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
wst ę p Potrzeba uczenia się nie jest jedyną potrzebą z jaką uczniowie przychodzą do szkoły.Przychodzą też z potrzebą przynależności, wolności, zabawy,
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Metody przygotowujące do nauki matematyki
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
WZROKOWCY, SŁUCHOWCY I KINESTETYCY, CZYLI JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE?
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Sala Doświadczania Świata
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Nowoczesne techniki uczenia się
 Zaangażowanie całej szkoły do pracy nad kodeksem.  Przygotowanie uczniów do debat.  Zbieranie materiałów.  Utworzenie skrzynki mailowej do kontaktów.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Nowoczesne techniki uczenia się
Dojrzałość szkolna dziecka
TEST POZWALAJĄCY USTALIĆ ODPOWIADAJĄCY CI STYL UCZENIA SIĘ.
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
Zrealizuj swoje marzenia słuchając intuicji!
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Spędzanie CZASU WOLNEGO
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
WZROKOWIEC, SŁUCHOWIEC I KINESTETYK
WYMARZONY ZAWÓD.
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
Percepcja słuchowa.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Jaki jest Twój dominujący zmysł? Z. Korzeniewski, DODN Test

Cel i wprowadzenie do zajęć W procesie kształcenia ważne jest, aby styl nauczania pedagogów korespondował ze stylem uczenia się uczniów. Nauka wówczas staje się efektywniejsza, wykorzystane są bowiem rezerwy umysłowe podopiecznych. Zajęcia pomogą uczestnikom zrozumieć zależność pomiędzy pracą mózgu człowieka a sposobami odbioru podawanych informacji oraz umożliwią zreformowanie stosowanych dotąd metod nauczania. Z. Korzeniewski, DODN

Cel i wprowadzenie do zajęć Podczas zdobywania nowych wiadomości i umiejętności dominującą rolę odgrywa słuch, wzrok oraz ruch. Nie każdy z tych kanałów/systemów sensorycznych funkcjonuje na jednakowym poziomie u wszystkich ludzi. Większość osób preferuje jeden z nich. Ten wybór nie zależy od świadomie podjętej decyzji, ale od dominacji jednego ze zmysłów. Niektóre tendencje są dziedziczone, inne zaś rezultatem długotrwałego oddziaływania kreślonych bodźców. Z. Korzeniewski, DODN

Cel i wprowadzenie do zajęć Wszyscy różnimy się sposobami myślenia, odbierania i przetwarzania zdobytych informacji. Dzielimy się na wzrokowców, słuchowców, czuciowców lub kinestetyków. W wielu opracowaniach czuciowcy i kinestetycy połączeni są w jedną grupę, ponieważ pod pojęciem „ruch” kryje się wszystko, co związane jest ze zmysłami czuciowymi, czyli dotykiem, smakiem, węchem. Z. Korzeniewski, DODN

Trochę teorii - zmysły Zmysły, wrażliwość zwierząt i ludzi na bodźce, zdolność do odbioru i analizy zmian zachodzących w środowisku zewnętrznym i wewnątrz organizmu. Rozróżnia się ogólnie 5 zmysłów: wzrok słuch węch smak dotyk Obecnie dodaje się jeszcze zmysł równowagi, a także wszelkie czynności związane z czuciem (np. temperatury, bólu). Z. Korzeniewski, DODN

Trochę teorii - zmysły Do odbioru bodźców przystosowane są specjalne narządy zmysłowe, które przekazują impulsy do mózgu i rdzenia kręgowego. Najważniejszym składnikiem tych narządów są receptory, zwykle wyspecjalizowane komórki zmysłowe (receptorowe). W wielu narządach zmysłów te są komórkami rzęskowymi (np. w narządach słuchu i równowagi u kręgowców lub w linii bocznej ryb). Przekazują one stany pobudzenia wypustkom komórek nerwowych (neuronów zmysłowych). Z. Korzeniewski, DODN

Ćwiczenie: Kiedy poznajesz kogoś nowego: A. zwracasz uwagę, jak jest ubrany; B. słuchasz jego głosu; C. myślisz, jakie wzbudza w tobie uczucia; D. patrzysz, jak się zachowuje? Z. Korzeniewski, DODN

W czasie wolnym: A. czytasz; B. słuchasz muzyki lub radia; C. piszesz, malujesz, rysujesz; D. uprawiasz sport? Z. Korzeniewski, DODN

Najchętniej uczysz się: A. czytając z książki lub tablicy, nie lubisz odpowiadać i dyskutować; B. słuchając innych, lubisz uczyć się w grupie; C. robiąc notatki w trakcie pracy; lubisz, ucząc się dotykać przedmiotów i pomocy naukowych; D. w trakcie zabawy, symulacji lub odgrywania rzeczywistych sytuacji? Z. Korzeniewski, DODN

Które z poniższych stwierdzeń opisuje cię najlepiej? A. w pomieszczeniach zwracam uwagę przede wszystkim na kolory, kształty i ogólne wrażenie; B. lubię przestrzenie wypełnione dźwiękiem muzyki, głosami; zwykle w moim otoczeniu coś gra, radio, TV lub CD; C. zawsze zwracam uwagę na samopoczucie i odczucia innych, nie potrafię przejść obojętnie obok zapłakanej osoby; D. lubię ruch, sport i działanie, źle się czuję, gdy muszę siedzieć nieruchomo? Z. Korzeniewski, DODN

Klucz do testu Przewaga odpowiedzi: sugeruje, że jesteś wzrokowcem, - słuchowcem, - dotykowcem, - kinestetykiem. Z. Korzeniewski, DODN

Jak się uczyć? Korzystaj z trzech zmysłów. Słuch Tekst czytaj na głos. Słuchaj uważnie prowadzącego zajęcia. Przepytuj się wzajemnie z kolegami/ koleżankami. Jeśli nie rozumiesz, natychmiast pytaj. Wzrok Oglądaj wszystko uważnie. W miarę możliwości posługuj się ilustracjami. Jeśli nie rozumiesz, natychmiast zajrzyj do książki, internetu. Używaj słowników, encyklopedii. Z. Korzeniewski, DODN

Jak się uczyć? Korzystaj z trzech zmysłów. Dotyk, ruch, działanie. Pisz jak najwięcej. Sam ilustruj zadany materiał. Wycinaj, mierz, majsterkuj. Konstruuj modele przedstawiające zagadnienie itd… Ćwicz, graj, prowadź symulacje. Z. Korzeniewski, DODN

Co sprzyja uczeniu się? WZROKOWIEC SŁUCHOWIEC KINESTETTYK Czynności sprzyjające uczeniu się Patrzenie Obserwowanie Dostrzeganie Wyobrażanie sobie obrazu Słuchanie Mówienie Powtarzanie Wyobrażanie sobie dźwięków Czucie Dotykanie Manipulowanie Zmienianie Robienie Cechy preferowanego materiału Widoczny Przejrzysty Wyrazisty Kolorowy Słyszalny Wyraźny Harmonijny W ruchu Różnorodny Dostępny manipulacji Z. Korzeniewski, DODN

Co sprzyja uczeniu się? Preferencje wizualne. Praktyczne rady: Zagospodarowanie w pomieszczeniu (klasy,…) miejsc na poziomie oczu w celu umieszczenia tam plakatów. Stosowanie filmów, slajdów, tabel, kolorowych pisaków, kredy. Sporządzanie map pamięci, częste zmienianie form pracy, stosowanie różnych pomocy naukowych. Umieszczanie kluczowych słów dookoła klasy,… Z. Korzeniewski, DODN

Co sprzyja uczeniu się? Preferencje audytywne. Praktyczne rady: Prowadzenie dyskusji w parach i grupach, grupowe przeprowadzanie powtórek. Organizowanie minidebat. Czytanie z odpowiednią intonacją, rapowanie, rymowanie, deklamacje. Traktowanie muzyki jako źródła relaksu, pobudzenia, wizualizacji oraz pomocy w powtórce materiału. Prowadzenie zajęć z magnetofonem, próbkami dźwiękowymi. Z. Korzeniewski, DODN

Co sprzyja uczeniu się? Preferencje kinestetyczne. Praktyczne rady: Stosowanie mimiki, języka ciała. Demonstrowanie pojęć za pomocą gestów i ruchów. Przeprowadzanie ćwiczeń: rozluźniających, polegających na projektowaniu i konstruowaniu. Organizowanie wycieczek i zajęć w terenie. Wprowadzanie fizycznego ruchu,… Z. Korzeniewski, DODN

Wykorzystano „Jak uczą się moi uczniowie?”. Poradnik Nauczyciela, sierpień 2002 „W jaki sposób szybko się uczyć”. Linksman R. Wydawnictwo Diogenes, 2001 Materiały kursowe CODN i jeleniogórskiej filii DODN. Z. Korzeniewski, DODN