Kara pozbawienia wolności w perspektywie rozważań penologicznych i psychospołecznych Dr hab. Tomasz Kalisz Katedra Prawa Karnego Wykonawczego Wydział Prawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dozór elektroniczny w krajach Unii Europejskiej Wrocław 10 marca 2005 r. Wrocław 10 marca 2005 r.
Advertisements

Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Flaga Unii Europejskiej
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Polska Centrala Firm Symulacyjnych CENSYM
Polska w strefie Schengen
Witamy w Parlamencie Europejskim
Europa NASZ DOM.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Poszukiwanie partnerów – czyli jak stworzyć dobre konsorcjum.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Katarzyna Michalska kl.V a
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
Europejski obszar gospodarczy
Edycja 2011/2012 Wydział Neofilologii UAM. Dlaczego Erasmus? zachowanie wszystkich praw studenta UAM studia na uczelni partnerskiej traktowane są jako.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
Projekt Partnerski Grundtviga
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Emerytura Obywatelska
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Gospodarczo-polityczny związek demokratycznych państw europejskich
Uporządkuj państwa od 1 do 16.
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Międzynarodowe Stowarzyszenie
UE w skrócie.
Unia Europejska.
Stymulowanie wzrostu gospodarczego poprzez transfer technologii
10 lat członkowstwa Polski w Unii Europejskiej
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Pytania studentów dotyczące uczestnictwa w Programie LLP Erasmus.
* LUDZIE TO NIE TOWAR *.
Ekonomika ochrony zdrowia (I)
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Cele wykonywania kary pozbawienia wolności
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
PODATEK VAT W ROLNICTWIE
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
Integracja polityczna państw świata
Kto handluje z kim?.
Dane na Senat r. prof. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski.
Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk Stare i nowe hipotezy o legitymizacji i zaufaniu : Analizy wstępne (tabele do prezentacji) Andrzej.
Dzień Erasmusa + Wydział Technologii Drewna
V Gminny Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej Jasionka, 9 maja 2014 r.
Kara ograniczenia wolności w nowym kształcie
Zmienia życie, otwiera umysły Inauguracja 2015/2016 WNEiZ.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Quiz dotyczący Unii Europejskiej. Czyja to Flaga? -Niemiec -Austrii -Polski.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_05_ Europa Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Program INTERREG IV C oraz programy współpracy transnarodowej Europa Środkowa & Region Morza Bałtyckiego Agnieszka Osipiuk Natalia Madajczyk Oddział Programów.
Marek Strączkowski Leczenie cukrzycy w roku 2010 – nowe możliwości i perspektywy na przyszłość Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Chorób Wewnętrznych.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
STRUKTURA GEOGRAFICZNA POLSKA I JEJ SĄSIEDZI Wyk. xxx Ekonomia 3, grupa 4.
Historia rozszerzeń Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej.
Stacjonarne Studia Administracji Prawo karne materialne Kary mgr Katarzyna Piątkowska Katedra Prawa Karnego Materialnego.
„Gospodarka i Społeczeństwo”   Zielone miejsca pracy w krajach Unii Europejskiej – studium empiryczne z zastosowaniem analizy regresji Barbara.
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Otoczenie przedsiębiorstwa w marketingu międzynarodowym
Wstęp do psychologii sądowej Wykład 6
Erasmus + Anna Kaminska-Abram.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Klasyfikacja skazanych
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Dzień Papieski 2018 Święty Jan Paweł II. Totus Tuus (z łac. „Cały Twój”)
Zapis prezentacji:

Kara pozbawienia wolności w perspektywie rozważań penologicznych i psychospołecznych Dr hab. Tomasz Kalisz Katedra Prawa Karnego Wykonawczego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski

W perspektywie historycznej pojawienie się kary pozbawienia wolności było ewidentnym czynnikiem postępu, co dzisiaj wydawać się może paradoksem. Nie powinniśmy jednak zapominać, że najsurowsza z kar kryminalnych – pozbawienie wolności – wypierała stosowane z całym okrucieństwem karę śmierci i kary cielesne. W dokumentach jednego z pierwszych Międzynarodowych Kongresów Penitencjarnych, który odbył się w 1847 r. w Brukseli, możemy przeczytać, że: „Ani nie przypadek, ani nie kaprys prawodawcy sprawiły, że uwięzienie jest fundamentem i niemal całym gmachem naszej obecnej konstrukcji kar, jeno postęp techniczny i złagodzenie obyczajów”.

Proces tzw. kompresji populacji osadzonych  Proces ten jest wynikiem wprowadzania w życie zasady ultima ratio w zakresie kar izolacyjnych.  Zmniejszający się w strukturze skazań procentowy udział bezwzględnej kary pozbawienia wolności, oznacza w praktyce, iż na terenie zakładów karnych gromadzą się skazani o najgorszej prognozie społecznej, głęboko zdemoralizowani, skazani za najpoważniejsze przestępstwa.  Tego rezultatu w żadnej mierze nie da się uniknąć, jest to logiczna konsekwencja tendencji depenalizacyjnych w polityce kryminalnej.  Wniosek ten rodzi wszakże konieczność jeszcze większego zwrócenia uwagi, na kondycję systemów penitencjarnych, na przebieg procesu oddziaływania penitencjarnego, w tym prób resocjalizacji, mimo że efektywność tych działań może ulec jeszcze większemu osłabieniu, niż to ma miejsce dzisiaj.

Zakład karny –instytucja totalna  Cechą szczególną zakładu karnego jest to, że należy on do klasy organizacji społecznych, które Erving Goffman nazwał instytucjami totalnymi.  Czyli organizacjami, które stwarzają dla osób z nimi związanych rodzaj odrębnego świata, rządzącego się własnymi prawami i odseparowanego od reszty społeczeństwa mniej lub bardziej szczelnymi barierami. społeczeństwa  W przypadku zakładu karnego mówimy o instytucji totalnej, represyjnej w swym rzeczywistym charakterze i resocjalizacyjnej w przestrzeni oczekiwań.

Organizacja nieformalna  Nawet najbardziej drobiazgowy system norm formalnych nie jest w stanie przewidzieć i objąć siatką przepisów wszelkich możliwych sytuacji i zachowań.  W przepisach zawsze powstają jakieś luki, z drugiej strony sam proces realizacji oficjalnych norm może przebiegać w jakiś częściach sprzecznie czy też odmiennie od założeń twórców organizacji (w naszym przypadku ustawodawcy).  W tej przestrzeni niemal naturalnie tworzy się nieformalna organizacja, oparta na normach wynikających ze zwyczajów i tradycji, organizacja obejmująca określone cele i idee, które mogą być odmienne od tych wynikających z relacji oficjalnych.

Podkultura więzienna  Oprócz jawnych norm i sposobów zachowania, narzuconych w warunkach więziennych odgórnie, istnieje inny zakamuflowany, okryty tajemnicą nurt życia więziennego, przeciwstawny celom resocjalizacyjnym, kolidujący z powszechnie wyznawanymi normami, swoisty zbiór zasad regulujących postępowanie w różnych sferach więziennego bytowania, które zwykło się nazywać drugim życiem.  Zjawisko to jest wyrazem istnienia tzw. podkultury więziennej, pojęcie której wprowadził do literatury Donald Clemmer.

Więzienny kodeks – reguły nieformalne  Zasady więziennego kodeksu zbudowane są na założeniu zakazu jakiejkolwiek współpracy z administracją, nakazu wzajemnej solidarności i pomocy ale tylko w obrębie grupy uprzywilejowanej, manipulacji administracją penitencjarną oraz eksploatacji innych więźniów.  Kultywowane są opanowanie, siła i twardość oraz przyzwolenie na agresję i cwaniactwo.  Normy te stają się niebezpieczne dla oficjalnego nurtu, zwłaszcza, że podkultura więzienna wytworzyła wokół swoich norm bardzo konsekwentny system autokontroli społecznej więźniów, wsparty na surowym repertuarze sankcji przewidzianych w przypadku lekceważenia norm podkultury więziennej.

Podkultura więzienna  Podkultura dąży do przejęcia władzy nad społecznością skazanych, tym samym doprowadza do sytuacji, w ramach której w zakładach karnych zaprogramowanych jako jeden z elementów systemu wymiaru sprawiedliwości panuje ukryte bezprawie i brutalność, a poniżanie ofiar i łamanie poczucia godności własnej są na porządku dziennym.  Grozę zjawiska może pojąć tylko ten, kto potrafi wczuć się w sytuację jakiegoś zaszczutego, nieustannie prześladowanego więźnia, bezradnego, bezwolnego i niezdolnego do obrony w obliczu bezrozumnej agresji współwięźniów.

Psychiczne konsekwencje izolacji penitencjarnej  W trakcie odbywania kary pozbawienia wolności może występować bardzo silna deprywacja sensoryczna i informacyjna polegająca na ograniczeniu lub zupełnym odcięciu określonych bodźców oddziaływujących na zmysły wzrokowe, słuchowe i inne. Deprywacji ulegają też potrzeby samorealizacji, poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa, miłości, przyjaźni, stowarzyszenia i kontaktów z otoczeniem, zespół potrzeb estetycznych i twórczych.  Pojawić się może natomiast poczucie zagrożenia własnej osoby, a w przypadkach intensywniejszych objawów spadek sprawności intelektualnej, zmniejszenie koncentracji uwagi, stereotypia oraz utrata poczucia rzeczywistości.  Przedłużająca się sytuacja deprywacji seksualnej - przy monotonii wrażeń i wspomnieniach swoich wcześniejszych doświadczeń seksualnych - przyczynia się do wzrostu napięcia seksualnego i popycha więźniów do poszukiwania zastępczych sposobów jego rozładowania.

Psychospołeczne następstwa izolacji penitencjarnej  Stygamtyzacja - procesem instytucjonalnego naznaczenia skazanego, gdzie utrata wolności jest formą moralnego odrzucenia i potępienia przez wolne społeczeństwo.  Standaryzacja – jest konsekwencją swoistej uniformizacji społeczności więziennej wynikającej z regulaminu więziennego: te same ubrania, sprzęt kwaterunkowy, posiłki, jednakowy sposób zaspokajania podstawowych potrzeb.  Proces degradacji wiąże się z tym, że człowiek pozbawiony wolności staje się często przedmiotem manipulacji tak ze strony administracji jak i współwięźniów (sytuacje poniżania, upokarzania i znieważania godności własnej).  Depersonalizacja oznacza subiektywne doznanie wewnętrznej zmiany przeżywanej jako poczucie obcości lub wręcz nieralności siebie.

Kraj Populacja w liczbach bezwzględnych Współczynnik pryzonizacji na mieszk. Populacja w liczbach bezwzględnych Współczynnik pryzonizacji na mieszk. Zmiana w zakresie współczynnika pryzonizacji dane z lat 2002 lub 2003dane z lat 2007 lub 2008 Polska ,40% Rumunia ,00% Estonia ,30% Portugalia ,10% Łotwa ,20% Litwa ,00% Irlandia ,60% Słowacja ,80% Węgry ,70% Niemcy ,20% Finlandia ,60% Włochy ,00% Austria ,00% Dania ,60% Bułgaria ,00% Holandia ,00% Kanada ,00%

Szwecja ,40% Chiny ,70% Rosja ,80% Belgia ,50% Czechy ,00% USA ,80% Francja ,90% Anglia i Walia ,50% Szwajcaria ,80% Australia ,20% Hiszpania ,90% Słowenia ,10% Norwegia ,90% Szkocja ,80% Japonia ,70% Irlandia Półn ,70% Malta ,10% Meksyk ,70% Grecja ,20% Brazylia ,90% Argentyna ,90% Turcja ,30% Luksemburg ,30%