w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska Statystyka w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
Statystyka zajmuje się zagadnieniami związanymi z gromadzeniem i prezentacją danych oraz badaniem populacji na podstawie pobranych prób. Cechą statystyczną nazywamy właściwość (własność), służącą do różnicowania i identyfikacji jednostek statystycznych.
Średnia arytmetyczna Średnią arytmetyczną z n uporządkowanych danych {x1,x2,x3...,xn} nazywamy
Mediana me Mediana (wartość środkowa) ze zbioru uporządkowanych niemalejąco danych {x1,x2,x3...,xn} to: Gdy n- liczba nieparzysta me=x(n+1)/2 (liczba środkowa w zestawie danych) Gdy n- liczba parzysta (średnia arytmetyczna danych środkowych)
Dominanta m0 Dominantą (modą) z danych nazywamy tę wartość (wartości), która (które) występuje (występują) najczęściej. Jeżeli w zestawie danych częstość występowania poszczególnych wartości jest taka sama to mówimy że zestaw nie posiada dominanty.
Wariancja Wariancją n danych liczbowych o średniej arytmetycznej nazywamy liczbę
Odchylenie standardowe Odchylenie standardowe jest wartością, która opisuje, jak bardzo dane z zestawu różnią się od średniej arytmetycznej. Odchylenie standardowe jest pierwiastkiem z wariancji:
Ćwiczenie Uczniowie poprosili 120 osób o narysowanie dowolnego wielokąta i dane z doświadczenia zebrali w tabeli. Ilość boków 3 4 5 6 7 8 9 10 Ilość uczniów 73 27 2
Opracowanie danych Średnia arytmetyczna Mediana: n= 120 więc należy wyznaczyć średnią wyniku 60-tego i 61-ego Dominanta: najczęściej występuje wartość 3, więc
Opracowanie danych c. d. Wariancja: Odchylenie standardowe:
Wykres dotyczący danych z tabeli