Rytm to jest to! reżyseria: Thomas Grube, Enrique Sanchez Lansch. Niemcy 2004
kto chodzi do filharmonii? Statystyczny Polak chodzi do filharmonii raz na 130 lat Można zadać prowokujące pytanie: GDZIE W WARSZAWIE JEST FILHARMONIA? (później: KTO NIGDY NIE BYŁ W FILHARMONII) 2. Kilka słów o repertuarze filharmonii: muzyka klasyczna, orkiestrowa, koncerty muzyki organowej, chóralnej itd. bicof.com
projekt 1. Zwrócenie uwagi na zalety pracy metodą projektu, na możliwość wykorzystania różnorodnych talentów grupy biorącej w niej udział. 2 fazy projektu: przygotowanie oraz zaprezentowanie efektu finalnego: czasem ta druga część przynosi mniejszą przyjemność niż proces twórczy plusy pracy(nad) projektem aktywizacja, cierpliwość, pracowitość, odpowiedzialność, rozwój zainteresowań, zaangażowanie, nowe doświadczenia, wiara we własne możliwości, spotkanie ludzi o podobnych pasjach (niezależnie od dzielących ich różnic: społecznych, płci, wieku), pokonywanie różnic dzielących grupę 2. Zukunft@BPhil to inicjatywa sponsorowana przez Deutsche Bank i zapoczątkowana przez orkiestrę Filharmonii Berlińskiej. Jej celem było zaprezentowanie spektakli muzycznych przed jak największą publicznością i zaangażowanie do udziału w tym projekcie ludzi w każdym wieku, pochodzących z różnych środowisk społecznych i kulturowych.
kultura wysoka Kultura elitarna (wysoka) – najważniejsza część kultury symbolicznej danego społeczeństwa. Korzysta z zasobów kultury narodowej i stanowi podstawę przekazu tradycji oraz dorobku społeczeństwa. Kulturę tę przekazuje szkoła, teatr, galeria sztuki, biblioteka, sala koncertowa i powszechny dostęp do informacji. Ten rodzaj kultury tworzą elity twórcze, tj. ludzie wykształceni, którzy nabywają kompetencje zarówno tworzenia, jak i odbioru sztuk drogą kształcenia się 1. Czy podział na kulturę wysoką i niską ma nadal sens? 2. Reżyser o zderzeniu kultury wysokiej ludźmi, którzy zwykle nie są jej uczestnikami Thomas Grube: Najbardziej pobudził naszą wyobraźnię kontrast. Z jednej strony twórczość Roystona Maldooma, który od trzydziestu lat podróżuje po świecie czerwoną furgonetką pocztową, realizując spektakle taneczne, głównie z udziałem uliczników, a z drugiej orkiestra Filharmonii Berlińskiej, bastion wysokiej kultury - a wszystko wydarzyło się miedzy dzielnicami Weissensee i Markishes Vertel . Chcieliśmy zobaczyć jak będzie wyglądał gwałtowne, rytualne widowisko Strawińskiego, w interpretacji uliczników, którzy nic nie wiedzieli o Filharmonii i nie znali muzyki klasycznej. Postanowiliśmy zaobserwować do czego doprowadzi ten proces zbliżenia dwóch światów, Byliśmy ciekawi, na jaki grunt padną ziarna tego projektu edukacyjnego i co z nich wyrośnie. Po raz pierwszy zrealizowano podobny projekt w Berlinie, więc jego wyniku nikt nie mógł przewidzieć. Taki był punkt wyjścia naszego filmu. editorsweblog.org
„Święto Wiosny” 1. Podstawowe informacje o dziele Strawińskiego Premiera baletu "Święto wiosny" Igora Strawińskiego w paryskim Theatre des Champs Elysees w 1913 roku, stała się jednym z największych skandali w historii muzyki. Wszystkie elementy tego dzieła były dla tamtejszych gustów oburzające. To tematyka sprawiła, że Strawinski zastosował nowe nieznane, środki wyrazu. Ów pogański obrzęd był barbarzyński, dziki i kompozytor takimże uczynił swój balet. Rytmika nabrała w "Święcie wiosny" nowego znaczenia - była na pierwszym planie. To ona kształtowała i rozwijała myśl muzyczną. Do tego jeszcze zastosowane zostały ostro brzmiąca instrumentacja i dysonansowe współbrzmienia. Element taneczny także wymagał nowatorskich rozwiązań: ostrych ruchów i ociężałości 2. Thomas Grube: „Rozważając wykorzystanie tej muzyki, byliśmy trochę zaniepokojeni, ponieważ <Święto wiosny> jest gwałtowne i przejmujące. Podczas pracy nad filmem zdaliśmy sobie sprawę, że ta muzyka odzwierciedla w pewnym sensie doświadczenie życiowe tych młodych ludzi. W naszym społeczeństwie, kształcenie młodych jest nastawione głównie na realizację celów finansowych, narażając na szwank naszą przyszłość. Za pośrednictwem filmu, chcieliśmy się wypowiedzieć w tej sprawie. „ Enrique Sanchez Lansch: Tematem "Święta wiosny" jest kształcenie i przekazywanie wiedzy. Pomaganie młodzieży w dorastaniu poprzez wprowadzenie jej w tajemnice życia wspólnoty i natury za pośrednictwem rytuałów i kultowych tańców. Przebieg warsztatów ewidentnie wiąże się z tematem filmu. Istnieje też analogia między przeciwnościami jakim muszą stawić czoło bohaterowie baletu, a nieprzyjaznym środowiskiem, z którego pochodzi spora część jego wykonawców. savagesaints.blogspot.com
sztuka i terapia Arteterapia opiera się na założeniu, że proces twórczy służący autoekspresji pomaga ludziom rozwiązywać problemy i konflikty, rozwijać umiejętności interpersonalne, kierować własnym zachowaniem, redukować stres, podnosić samoocenę i samoświadomość oraz osiągać wgląd. Arteterapia w takim rozumieniu, integruje różne pola ludzkiego rozwoju; łączy sztuki wizualne (rysunek, malarstwo, rzeźba i inne formy wizualne)i wiedzę o procesie twórczym z modelami doradztwa personalnego i psychoterapią Arteterapia (arte z łac. ars sztuka i terapia) - leczenie przez sztukę.. Działanie bazujące na dwóch równoważnych elementach: sztuce (twórczości) i terapii.
Berlin Miasto i film - Kilka słów o symfonii miejskiej, gatunku filmowym, którego wzorzec stanowi właśnie dzieło pokazujące Berlin pt. „Berlin, symfonia wielkiego miasta” [1927] Ruttmana; fascynacja miastem i jego dynamiką 2. Enrique Sanchez Lansch „Celowo pokazaliśmy surową, brutalną, nieprzyjazną stronę miasta. Nasi bohaterowie nie dorastali w pocztówkowej scenerii, lecz na jej ponurych obrzeżach. Tam chodzą do szkoły i spędzają wolny czas. Ale film pokazuje, że piękno istnieje nawet tu, w sekwencji baletowej na Arenie, dawnej zajezdni autobusowej, w przemysłowej ,nadrzecznej części miasta. O dziwo, te fragmenty sprawiły, że film stał się bardziej uniwersalny. Jego akcja mogłaby się rozgrywać w Londynie, Paryżu albo Nowym Jorku. „
zapraszamy na film www.nhef.pl znajdź nas na facebooku! 8