C.R.A.Z.Y reż. Jean-Marc Vallée Kanada 2006

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Latawce reżyseria: Beata Dzianowicz Polska 2007
Advertisements

Rytm to jest to! reżyseria: Thomas Grube, Enrique Sanchez Lansch.
Wielki wyścig reż. André F. Nebe Irlandia/Niemcy 2009
Max Minski i ja reż. A. Justice Niemcy 2007.
Czy płeć ma znaczenie? Kobieta, mężczyzna i komunikowanie
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Podkręć jak Beckham reż. Gurinder Chadha Wielka Brytania 2002.
Billy Elliot reż. Stephen Daldry Francja/Wielka Brytania 2000.
Klasa KLASA reż. Laurent Cantent Francja jak powstała Klasa? a fabularność a ktorzy nieprofesjonalni a utobiografizm i mprowizacja p aradokument.
Slumdog. Milioner z ulicy
Tsotsi reż. Gavin Hood RPA, Wielka Brytania, 2005.
Combat Girls reż. David Wnendt Niemcy swój/obcy/inny marseilleexpos.com.
Przeznaczone do burdelu
Równość płci i rozwój ekonomiczny
Podstawy socjologii- wykład II
Znane kobiety w matematyce
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
Między publicznym a prywatnym wokół problemów równouprawnienia kobiet
WYCHOWANIE DO DOJRZAŁEJ POSTAWY SEKSUALNEJ W KONTEKŚCIE ZAGROŻENIA EPIDEMIĄ CHORÓB PRZENOSZONYCH DROGĄ PŁCIOWĄ.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Jakie cechy partnera preferują osoby homoseksualne?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
C.R.A.Z.Y. reż. J.M. Vallee Kanada 2005
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
Billy Elliot Reż. S. Daldry Francja, W. Brytania 2001.
Wiedza o społeczeństwie
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Dla migrantów czytanie i omawianie przeczytanego materiału spełnia szereg ważnych funkcji – to znany i skuteczny instrument integracji, który idealnie.
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
Fighter. Kochaj i walcz reżyseria: Natasha Arthy Dania 2007
Socjologia kultury 5LBD i 5 LBD-GK Leszek Baran
Zadawanie pytań.
Psychoanaliza Freuda.
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Grek Zorba reż. M. Kakogiannis Grecja, USA, W. Brytania 1964
GENDER – wiele krzyku o nic?
Feminizm i badania genderowe
Płynność płci biologicznej
Judith Butler i performatywna teoria płci
Berlin Calling reż. H. Stohr Niemcy Twórczość / kreatywność twórczość to proces prowadzący do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny.
Moduł 10 Praktyczne aspekty rozpoczęcia pracy. Po ukończeniu tego modułu będziesz dysponować wiedzą o:  10.1 Sposobach przygotowania się do rozpoczęcia.
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Płynność płci biologicznej i performatywność płci kulturowej
Czy płeć jest ważna?  W sensie psychologicznym? Jak brzmi pierwsze nasze pytanie gdy rodzi się dziecko?  W sensie filozoficznym? Na marginesie tradycyjnych.
Obywatel Kane reż. Orson Welles USA przepustka do sławy słuchowisko Wojna światów wg powieści H.G. Wellsa 30 października 1938 The Mercury Theatre.
Tajemnice Mózgu.
Powiększenie reż. Michelangelo Antonioni Wielka Brytania 1966.
Pan od muzyki reż. Ch. Barratier Francja, Szwajcaria 2004.
Kochankowie z Księżyca reż. Wes Anderson USA 2012.
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Dzieci z Bullerbyn reż. Lasse Hallström Szwecja 1986
Projekt nr PO KL /09 pt.„Dostosowanie modelu kształcenia studentów filologii polskiej do wyzwań współczesnego rynku pracy (ze szczególnym.
Magiczne święta Kacpra i Emmy reż. A. L. Naess Norwegia 2014.
Genetyczne uwarunkowanie płci
KONFLIKTY I KONTROWERSJE – obszary podziału we współczesnych społeczeństwach oraz sposoby ich prezentacji w lokalnej/małej kinematografii. Siódma Międzynarodowa.
Studenckie Koło Naukowe SEKSUOLOGII. Przewodniczący koła: Wojciech Małuszek Opiekun naukowy koła: Dr Sonia Kędziora z Katedry Psychologii Klinicznej i.
Ideologia gender jako Inna narracja płciowa
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Zjawisko drag jako przekraczanie granic podziału płciowego
jako nowy totalitaryzm
Równościowe zarządzanie projektem
gender – destrukcja miłości i tożsamości człowieka
Zapis prezentacji:

C.R.A.Z.Y reż. Jean-Marc Vallée Kanada 2006 Cytat z piosenki Bowiego „Space Oddity” Now it's time to leave the capsule if you dare

gender i sex sex – płeć biologiczna, determinowana biologicznie (narządy płciowe, hormony) gender – płeć kulturowa, role płciowe, stereotypy, które musimy przyjąć, aby zostać uznanymi za mężczyzn lub kobiety gender – płeć kulturowa lub płeć społeczna, zespół cech i zachowań, ról płciowych i stereotypów przypisywanych kobietom i mężczyznom przez społeczeństwo i kulturę, inaczej, gender nazywa się społeczno-kulturową tożsamością płciową; w kontekście filmu – jak wygląda genderowe role są zarezerwowane dla mężczyzn, czy poza skrajnymi przykładami (macho/”pedał”) istnieją różne modele? Można porównać ze sobą Zaca i jego ojca. blog.dhgate.com

Gender studies, czyli płeć w teorii Judith Butler (1956) – amerykańska filozofka, profesor literatury porównawczej i retoryki zajmuje się teoriami władzy, seksualności, tożsamości i płci. Jej najbardziej znaną książką jest wydana w 1990 roku Uwikłani w płeć. Michel Foucault [1926 -1984] francuski filozof, historyk i socjolog. jest znany przede wszystkim jako autor krytycznych studiów nad instytucjami społecznymi takimi jak psychiatria, medycyna, nauki humanistyczne, system więziennictwa a także ze swojej pracy na temat historii seksualności Psychologiczne, filozoficzne i socjologiczne uwrażliwienie na cech społeczne. Jaki to ma wpływ na nasze życie? Np. kwestia rodziny -> mężczyzna musi ją utrzymywać, wycofywać się z życia rodzinnego; tym samym władza nad żoną i dziećmi jest przyznana mężczyźnie „z urzędu”; kwestia pracy – niższe zarobki kobiet, wyszydzanie mężczyzn biorących urlopy tacierzyńskie; na poziomie języka – konsekwentne używanie form męskich, formy żeńskie często nie są akceptowane przez same kobiety (adwokatka, profesorka, prezeska) russellmcneil.blogspot.com

Wyróżnia się orientacje seksualne: orientacja seksualna trwały, odczuwany wewnętrznie popęd płciowy, emocjonalny do osobników określonej płci. Wyróżnia się orientacje seksualne: aseksualną - brak popędu seksualnego do obu płci biseksualną – popęd do osób obu płci heteroseksualną – popęd do osób przeciwnej płci homoseksualną – popęd do osób tej samej płci Orientacja seksualna oparta jest na obsadzaniu pożądania w drugiej osobie, a co za tym idzie – na wchodzeniu w związki seksualne i uczuciowe z ludźmi. Pytanie: czy można jednoznacznie wskazać na granice między orientacjami seksualnymi? Czy orientacja seksualna może zmieniać się z czasem? Czy orientacja seksualna może być kwestią wyboru, czy można chcieć być gejem/lesbijką?

homoseksualizm flickr.com Podwójny status homoseksualności: od starożytności akty homoseksualne mają miejsce, a bardzo często są surowo karane. Podwójna moralność: zgoda na akty homoseksualne uprawiane „po cichu”, „w ukryciu”, opieranie swojej tożsamości na homoseksualności nie spotyka się ze społeczną dezaprobatą. Stereotypy na temat homoseksualności: niepowodzenie w związkach z płcią przeciwną (szczególnie w stosunku do lesbijek – brzydkie, grube, wąsate baby, których nie chciałby żaden mężczyzna) „pedał” = pedofil geje i lesbijki wchodzą w role heteroseksualne, zawsze musi być strona dominująca („męska”, „aktywna”) i podporządkowana („kobieca”, „pasywna”) niestałość związków, promiskulizm, AIDS jako choroba gejów … i na koniec coming-out, przyznanie się do swojej homoseksualności: obowiązek osób homoseksualnych czy wolny wybór? (z uwagą, że c-o dotyczy nie tylko seksualności, ale i innych odmienności, np. choroby, wyznania [np. tożsamość żydowska]) flickr.com 4.bp.blogspot.com

vintage styl, który początkowo zaistniał w modzie. Polega na noszeniu rzeczy z innej epoki albo stylizowanych na takie oraz łączeniu stylów pochodzących z różnych epok. Ubrania z poprzednich dekad albo starsze niż 25 lat są zwykle uznawane za vintage. Kilka słów o modzie na styl „kina z myszką”, współcześnie istnieje trend na odwoływanie się do estetyki z 50s i 60s -> obrazy Xaviera Nolana, „Jestem miłością”, „Single man”, w muzyce dźwięki retro charakteryzują np. Amy Winehouse, Duffy, Adele „C.R.A.Z.Y” odwołuje się do mitu czasów rewolucji seksualnej, końca „epoki niewinności”, kiedy stary świat runął w posadach - Twórczy vintage: nie chodzi o bezmyślne kopiowanie, ale o opowiedzenie na nowo znanych historii, przetworzenie motywów, „C.R.A.Z.Y” składa się m.in. z fragmentów snów, projekcji bohatera; scenografia doskonale oddaje realia zmieniającego się świata od czasów lat 60 – tych do lat 70 - tych Wyrażanie siebie poprzez popkulturę (piosenki, strój, idole) - Balladowa, klasycznie popowa, „grzeczna” Patsy Cline [ulubiona wokalistka ojca Zaca] vd. David Bowie [seksualna niejednoznaczość, teatralność], idol Zaca rialtoentertainment.com

podróż motyw podróży bohatera – wyprawa do Jerozolimy symbolizuje wyzwolenie się bohatera, uświadomienie sobie, że nie będzie już dłużej okłamywał samego siebie - bohater-outsider; jest to film o outsiderach, ludziach ,którzy czują się inni od otoczenia, wyróżniają się swoją nadwrażliwością, innymi poglądami www.deviantart.com

kino pyta o płeć Kilka filmowych przykładów analiz genderowych. „Pół żartem, pół serio” -> pod płaszczykiem komediowych przebieranek podjęto kwestię homoseksualności, transwestytyzmu, niejednoznacznej granicy między byciem hetero a homo „Transamerica” -> transseksualizm, możliwość zmiany płci biologicznej, jeśli wewnętrznie czujemy się przedstawicielami/kami płci odmiennej „Piękny boxer” -> jedna osoba, która może po korekcie płci wejść w skrajnie różne role: boxer zmienia się w delikatną piękność - „Nie czas na łzy” -> transofobia, lęk przed osobami trangenderowymi, akty agresji skierowane w stronę „seksualnych odmieńców”

zapraszamy na film www.nhef.pl znajdź nas na facebooku!