Edukacja międzykulturowa 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Advertisements

Comenius - komponent programu Socrates Wspiera inicjatywy mające na celu podniesienie jakości edukacji szkolnej i promowanie wymiaru europejskiego w procesach.
Prawa Człowieka Wykonał : Krzysztof Zajda I Ti.
Mieszkańcy Afryki i ich problemy Jak jest? Jak powinno być?
Wręczenie nagrody imienia Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Mniejszości narodowe Romowie w PSP nr 1
PRAWA CZŁOWIEKA.
Edukacja a różnica kulturowa.
NORMY ZACHOWANIA UCZNIÓW PRZED I W CZASIE LEKCJI
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Technologia chemiczna a zrównoważony rozwój – SEMINARIUM
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Prawa i obowiązki ucznia.
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Cztery stanowiska w odniesieniu do zagadnienia wielości i odmienności.
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Kształtowanie postawy dialogu. Wyzwania edukacji międzykulturowej.
Czym jest dla nas tolerancja?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
O MÓWIENIE WYNIKÓW ANKIETY EWALUACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZESTNIKÓW PROJEKTU „E CHA E UROPY ” ORAZ OSÓB ZAINTERESOWANYCH DZIAŁANIAMI PROJEKTOWYMI.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
na przykładzie powiatu sochaczewskiego i ościennych
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Przykłady dobrych praktyk: Ambasadorzy Dialogu i inne działania antydyskryminacyjne we wrocławskich szkołach Manuela Pliżga-Jonarska Wrocławskie Centrum.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Klasa dwujęzyczna Gimnazjum im. Jana Pawła II z oddziałami dwujęzycznymi w Gliniance.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Marketing polityczny Założenia przedmiotu Sławomir Gawroński – Rzeszów 2016.
SYRIA SYRIA Leila Chaikh Ali kl. 6c Rok szkolny 2015/2016 Leila Chaikh Ali kl. 6c Rok szkolny 2015/2016.
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Dziecko romskie w szkole
Współczesne problemy wielokulturowości
Pedagogika, studia II stopnia
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
PRAWO URZĘDNICZE I ETYKA URZĘDNICZA
PRAWO URZĘDNICZE I ETYKA URZĘDNICZA
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Transplantacja a stanowiska poszczególnych religii
Razem możemy więcej!.
Wychowanie do życia w rodzinie
mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska
Imię i nazwisko nauczyciela
Edukacja dla dialogu międzykulturowego w województwie zachodniopomorskim mgr Agnieszka Żyszkiewicz Dyrektor OKU TWP.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Aleksandra Spychalska
Współczesne kierunki polityki społecznej
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Edukacja międzykulturowa 1 Multikulturalizm - wielokulturowość

wielokulturowość to zjawisko, rzeczywistość historyczna i empiryczna

Cztery stanowiska w odniesieniu do zagadnienia wielości i odmienności

Wielość, odmienność, wielokulturowość są zjawiskami, które nie powinny mieć miejsca, albowiem świadczą o pojawieniu się dewiacji . Istnieje tylko jedna właściwa kultura, tylko jeden właściwy światopogląd lub tylko jeden właściwy system aksjologiczny. W momencie, gdy zjawiska te pojawiają się, powinny być zwalczane przy użyciu wszelkich możliwych środków celu wymuszenia uznania za jedynie słuszną wzorcowej jedności wynikającej z Prawdy, obejmującej Jedynie Słuszny Standard Wszystkiego

Wielość, odmienność i wielokulturowość są zjawiskami pożałowania godnymi, ale ich tolerowanie jest konieczne, albowiem alternatywą jest użycie przemocy lub jakaś inna forma walki traktowana jako coś gorszego niż owe zjawiska same lub też jako ryzykowna gra ze względu na bieżący układ sił .

Akceptuje się odmienności i różnice, uważając, iż są one cenne, albowiem mogą przyczynić się do realizacji jakichś preferowanych wartości i celów: wzajemnego uczenia się, możliwej rewizji swojego własnego stanowiska, większej wielobarwności życia, szerszego zakresu wyboru , zaspokajania ciekawości, pożądanego podniecenia nowością, przerwania monotonii zawsze tego samego , nie uważa się jednak, że wszystkie różnice są godne akceptacji, ani też nie wyrzeka się przekonanie o wyższości pewnych przekonań, które się samemu żywi, nad przekonaniami innymi. Stanowisko to nie musi także z konieczności pociągać za sobą chęci multiplikowania różnic, zadowala się raczej odnajdywaniem tego, co dobre, w różnicach już istniejących

Celebruje się odmienności i różnice, aktywnie się ich poszukuje, wzmacnia i dąży do multiplikacji. Wszelką jedność uważa się za z definicji opresywną, a wielość za z definicji wyzwalającą. Nie uznaje się żadnych standardów wyższości i niższości, odrzuca się wszelkie wartościowania mające na celu hierarchizację światopoglądów, kultur lub systemów wartości, za jedyną wartość uważając różnice, odmienność i wielość

13 elementów polityki multikulturalizmu wg Kymlicki 1. uprzywilejowanie mniejszości w procedurach kwalifikacyjnych różnego typu ( affirmative action) 2. gwarancja miejsc we władzach ustawodawczych 3. rewizja programów nauki historii i literatury

4. elastyczne godziny pracy ze względu na święta 5 4. elastyczne godziny pracy ze względu na święta 5. tolerancja w sprawach ubioru 6. edukacyjne programy antyrasistowskie 7. zasady ochrony przed uwagami rasistowskimi lub innymi 8. trening multikulturowy dla policji i służby zdrowia

9. regulacje dotyczące stereotypów etnicznych w mediach 10 przeznaczanie funduszy rządowych na festiwale etniczne i programy studiów etnicznych 11. program pomocy dla analfabetów mający na celu naukę pisania i czytania najpierw w ich własnym języku 12. dwujęzyczna edukacja dzieci 13. szkoły dla dzieci czarnych, które nie dają sobie rady w zwykłych szkołach

Kontrowersyjne praktyki grup mniejszościowych: Obrzezanie kobiet Poligamia Muzułmańskie i żydowskie praktyki dotyczące zabijania zwierząt Aranżowanie małzeństw (głównie wśród Azjatów) Małżeństwa pomiędzy krewnymi (np. muzułmanie mogą poślubiać kuzynów, żydzi swoje bratanice a oba przyp są nietolerowane w większości zach krajów) Praktyki częste w społecznościach afrykańskich kaleczenia policzków dzieci (lub innych części ich ciala) podczas rytuałów inicjacyjnych Muzułmańskie praktyki wypisywania dziewczynek ze szkolnych zajęć w-fu na których odsłaniane są części ciała

Dziewczęta muzułmańskie noszące hijab lub chuste do szkoły Dziewczęta muzułmańskie noszące hijab lub chuste do szkoły. Choć jest to dozwolone w większości krajów zachodnich, wciąż wzbudza opór - Opór Sikhów przed noszeniem kasków zamiast tradycyjnych turbanów podczas jazdy motorem lub w czasie wykonywania niebezpiecznych prac, czy przed zgoleniem brody w miejscach pracy gdzie przygotowuje się jedzenie - Odrzucenie przez wiekszość Romów i Amiszów edukacji formalnej albo w całości lub od osiagnięcia przez dziecko określonego wieku, jako niepotrzebnej i alienującej dane dziecko ze społeczności - Domaganie się przez Hindusów możliwości wysypywania prochów zmarlych do rzeki lub (w żadkich przypadkach) topienia zwłok zamiast ich kremacji - Podrzędny status kobiet i wszystko co niesie on ze sobą

Generalnie są 4 podejścia Universal human rights Core or common values No- harm princaple Proncaple of dialogical consensus (nie ma wartości uniwerslanych ani innych więc trzeba wchodzić w dialog w konkretnej syt i iść na kompromis, nawet jak się źle z nim czujemy)

Warunki zaliczenia Projekt z zakresu wielokulturowości Wrocławia 2. Recenzja książki z zakresu ed. Wielokulturowej - 1 str A 4 czcionka 12 – do świąt majowych No i obecności i aktywność i uśmiechy i kwiaty i bombonierki i….żartowałam

Kontrowersyjne praktyki grup mniejszościowych: Obrzezanie kobiet Poligamia Muzułmańskie i żydowskie praktyki dotyczące zabijania zwierząt Aranżowanie małzeństw (głównie wśród Azjatów) Małżeństwa pomiędzy krewnymi (np. muzułmanie mogą poślubiać kuzynów, żydzi swoje bratanice a oba przyp są nietolerowane w większości zach krajów) Praktyki częste w społecznościach afrykańskich kaleczenia policzków dzieci (lub innych części ich ciala) podczas rytuałów inicjacyjnych Muzułmańskie praktyki wypisywania dziewczynek ze szkolnych zajęć w-fu na których odsłaniane są części ciała

PROJEKT Wrocław – miasto spotkań wielu kultur Propozycje Społeczność romska- np. Brochów Społeczność muzułmańska ul. Kasprowicza Społeczność żydowska – ul. Włodkowica Kościół prawosławny – np. ul Mikołaja Kościół ewangelicki – np. ul. Kazimierza Wielk Kościół zielonoświątkowy- ul Sepia, Orla Kościół baptystów - Kłodnicka, Łukasińskiego Kościół adwentystów – ul. Dąbrowskiego Świadkowie Jehowy?... Społeczność gejowska?...

Fazy projektu mapa pamiętnik- co najmniej 4 strony A 4 w dzień, nocą, w święto, w zwyczajny zdjęcia – dokumentacja 36 zdjęć (film?) Wywiad z osobą znaczącą Prezentacja 15 minutowa power point na zajęciach

Mapa Wyznaczenie centrum społeczności Wyznaczenie granic społeczności (otwarte /zamknięte, materialne/ mentalne?) Oznaczenie punktów kluczowych (co najm. 10) Określenie ich relacji do centrum

Konsultacje i kontakt Wt 11-12 Czwartki godz. 10.30- 11.30 Sala 48 b kam@dawid.uni.wroc.pl

Na następne zajęcia Andrzej Szahaj – „E plurabis unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności” – str. 155- 175 Plus przykłady łamania zasady politycznej poprawności w polityce Polskiej i ogólnoświatowej