Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców, nauczycieli wychowania fizycznego i dyrektorów szkół miasta Opola
Liczba uczniów zwolnionych z lekcji Wych. Fiz Liczba uczniów zwolnionych z lekcji Wych. Fiz. (zwolnienie lekarskie) w roku szkolnym 2007/2008 na okres do 3 miesięcy 79 133 132
Liczba uczniów zwolnionych z lekcji Wych. Fiz Liczba uczniów zwolnionych z lekcji Wych. Fiz. (zwolnienie lekarskie) w roku szkolnym 2007/2008 na 1 semestr 31 81 146
Liczba uczniów zwolnionych z lekcji Wych. Fiz Liczba uczniów zwolnionych z lekcji Wych. Fiz. (zwolnienie lekarskie) w roku szkolnym 2007/2008 na cały rok 38 161 506
Udział procentowy uczniów zwolnionych na jeden semestr w poszczególnych typach szkół procent Podstawowe 0,66 Gimnazja 2,51 Średnie 3,32
Udział procentowy uczniów zwolnionych na jeden rok w poszczególnych typach szkół procent Podstawowe 0,81 Gimnazja 4,99 Średnie 11,5
Uczniowie z ograniczonymi formami uczestnictwa w lekcjach W-F (zaświadczenie lekarskie) Podstawowe 24 Gimnazja 91 Ponadgimnazjalne 58
Czy uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach W-F
Najbardziej lubiane zajęcia na lekcjach W-F - zespołowe gry sportowe – 57,9% - gry i zabawy ruchowe – 10,5% - gimnastyka – 10,4% - pływanie - 8,3% - lekkoatletyka – 8,0% - nie lubię żadnych - 4.0%
Przyczyny niechęci uczniów do zajęć W-F (procent wskazań) - warunki do ćwiczeń w szkole - 25,4% - możliwości sportowe ucznia - 21,0% - system oceniania na lekcji W-F – 15,4% - zbyt duże wymagania naucz. – 16,4%
Czy wprowadzać na lekcjach W-F zajęcia alternatywne – wg uczniów
Co powinno mieć największy wpływ na ocenę z W-F (wg uczniów) -zaangażowanie na lekcjach W-F – 68,4% - osiągane wyniki – 29,9% - inne - 1,7%
Czy zdaniem rodziców lekcja W-F jest ważnym przedmiotem dla ich dzieci
Czy zdaniem rodziców ich dziecko chętnie uczestniczy w lekcjach W-F
Przyczyny niechęci dziecka do ćwiczenia na lekcjach W-F (wg rodziców) - warunki do ćwiczeń w szkole – 17,5% - bariery psychiczne – 8,6% - system oceniania na lekcji – 18,5% - brak dostosowania ćwiczeń do możliwości psychofizycz. dziecka – 14,4% - inne - 6,9%
Czy duża niechęć dziecka do lekcji W-F byłaby powodem do zwolnienia go z zajęć przez rodziców
Czy alternatywne formy aktywności fizycznej zwiększyłyby atrakcyjność lekcji (wg rodziców)
Co powinno mieć największy wpływ na ocenę z W-F (wg rodziców) -zaangażowanie na lekcjach W-F – 78,9% - osiągane wyniki – 22,3% - inne - 2,8%
Czy uczniowie i rodzice wspólnie uczestniczą w formach aktywności fizycznej rodzice dzieci Podstawowe 44,2 57,3 Gimnazja 30,7 24,9 Średnie 22,4 18,9
rodzice dzieci Podstawowe 45,4 35,5 Gimnazja 65,1 48,3 Średnie 57,3 55
Formy uatrakcyjnienia lekcji wprowadzane przez nauczycieli - nordic walking - rugby - tenis stołowy - tenis ziemny - siłownia - badminton - jazda na łyżwach
- taniec - aerobic - joga - jazda na rolkach - zajęcia na kręgielni
Procent nauczycieli zainteresowanych szkoleniami w zakresie alternatywnych form zajęć wychowania fizycznego
Sposoby motywowania nauczycieli W-F przez dyrektorów - nagrody - dofinansowanie form doskonalenia zaw. - zwiększenie dodatku motywacyjnego - nakłady na bazę sportową - wizyty w szkołach partnerskich
Propozycje alternatywnych form W-F – najczęstsze odpowiedzi dyrektorów - wycieczki piesze i rowerowe - basen - judo - zajęcia taneczne - tenis stołowy - aerobic
Co stworzy lepsze warunki do zajęć alternatywnych – wg dyrektorów - dowolność wyboru zajęć przez uczniów - zastąpienie oceny z W-F przez zaliczenie - doskonalenie zawodowe nauczycieli - podniesienie poziomu bazy - bezpłatne korzystanie z lodowiska i basenu -zmiana podstawy programowej i przepisów
Dziękuję za uwagę!