Seminarium magisterskie Zajęcia drugie. Jak robić badania empiryczne? I checked it very thoroughly - said the computer - and that quite definitely is.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak utkać swoją własną sieć? Dominika Miernik i Dorota Szczerbak
Advertisements

Modele oparte o dane przekrojowo-czasowe
Projekt Do kariery na skrzydłach – studiuj Aviation Management Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Społecznego. Biuro projektu:
0 Europejskie badanie rynku Zgaga GfK 2008 Source: GfK HealthCare | 2008.
Badania operacyjne. Wykład 1
Logiki (nie)klasyczne
GLOBALNE BEZPIECZEŃSTWO EKOLOGICZNE Wykład III
Ekonometria wykladowca: dr Michał Karpuk
Seminarium licencjackie
KWESTIA ENDOGENICZNOŚCI
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
-Witam nazywam się Weronika Zgorzelska oraz Oliwia Kołakowska. -Witam serdecznie 1.Od kiedy pan gra w FC Barcelonie… -W FC Barcelonie gram od 13 roku.
Zestawienie wyników badań Researches summary. 1. Czy Twoi rodzice uprawiają jakieś sporty lub w inny aktywny sposób spędzają wolny czas poświęcając im.
ZASTOSOWANIE CZASU PAST SIMPLE:
Seminarium licencjackie
Relaks przy śpiewie i muzyce
Autor:Ada Turek klasa 6a SP 6 w Sosnowcu
Present Simple vs. Present Continuous
Present Perfect Tense.
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Author: Welcome to London's history and culture.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
Watch and how we learned on German lessons. Rodzaje uczenia się kind of learning Piosenki ( songs ) Zadania pisemne ( written works ) Oglądanie filmu.
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
Music: Nightengale Serenade
Pięć Kroków Pani Rej Urszula Rej.

POLISH FOR BEGINNERS.
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
Katarzyna Zielińska Kinga Bujak Kl. IV TI. Nazywam się Katarzyna a to jest moja koleżanka Kinga. Uczęszczamy razem do Zespołu Szkół Elektoniczno-Telekomunikacyjnych.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
CZAS PRESENT SIMPLE.
SHOPPING- ROBIENIE ZAKUPÓW.
 Ekonometria – dziedzina zajmująca się wykorzystaniem specyficznych metod statystycznych dostosowanych do badań nieeksperymentalnych.  Ekonometria to.
Hallo again! Your task is to translate the following sentences paying close attention to : Verb + ing To + infinitive Infinitive.
 Primary School no 17  John Paul II, Chorzow, Poland  Made by Monika Winkler`s Project Group.
Present simple Czas teraźniejszy.
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Okres warunkowy typu 0,I,2 Okresy warunkowe występują w takich zdaniach, które mówią, co by się stało, gdyby, jeżeli. Np. Gdybym był bogaty, to bym kupił.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
‘Wish’ życzenia, żal.
Zwrot going to – określa nasze plany na przyszłość lub przewidywania:
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC A life for two, full of tenderness, obtains happiness as they get closer to heaven. Życie we dwoje,
Artur Ochojski Katedra Badań Strategicznych i Regionalnych Wydział Ekonomii Dzień internacjonalizacji Katowice 18/06/2015 Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Paulina Kowalczyk Dominika Struzik I LO Tadeusz Kosciuszko in Wielun POLAND.
„Duck – freak” „ Kaczka Dziwaczka”.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
You are about to see a few sentences in Polish. Try to translate them into English, but keep in mind they are: The First Conditonal The Second Conditional.
Hallo again! Your task is to translate the following sentences paying close attention to : Verb + ing To + infinitive Infinitive.
Seminarium magisterskie Zajęcia szóste – sprawdzamy jak to jest z przeżywaniem...
JOB SEARCH IS A JOB Career planning is building bridges from one’s current job/career.
Przetłumacz podane w nawiasach fragmenty zdań na j. angielski.
Joanna Tyrowicz Skąd się bierze firma? Ekonomia instytucjonalna.
Treść dzisiejszego wykładu l Weryfikacja statystyczna modelu ekonometrycznego –błędy szacunku parametrów, –istotność zmiennych objaśniających, –autokorelacja,
Monte Carlo, bootstrap, jacknife. 2 Literatura Bruce Hansen (2012 +) Econometrics, ze strony internetowej :
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Metody Analizy Danych Doświadczalnych Wykład 9 ”Estymacja parametryczna”
C PRZEWODNIK PO NAJCIEKAWSZYCH MIEJSCACH WROCŁAWIA - GUIDE TO THE MOST INTERESTING PLACES OF WROCLAW Cześć jestem Krzysztof. Dziś będę pokazywał Ci Najciekawsze.
Wykorzystanie algorytmu Text Mining do analizy przyjmowanych przez rodziców celów wychowawczych Agnieszka Szymańska.
Music: Nightengale Serenade
Music: Nightengale Serenade
Tworzenie własnego tekstu: zaproszenie
Przetestuj Usability Mateusz Kaczmarek
To fall for someone Zakochacć się
Czasy: Present Simple vs present continuous
MOWA ZALEŻNA Mowę zależną stosujemy, kiedy przekazujemy czyjąś wypowiedź pośrednio, nie cytując jej wprost.
A prototype of distributed modelling environment
Monte Carlo, bootstrap, jacknife
Zapis prezentacji:

Seminarium magisterskie Zajęcia drugie

Jak robić badania empiryczne? I checked it very thoroughly - said the computer - and that quite definitely is the answer. I think the problem, to be quite honest with you, is that you’ve never actually known what the question is. Douglas Adams, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy Alice said, “Would you please tell me which way to go from here?” The cat said, “That depends on where you want to get to.” Lewis Carroll, Alice in Wonderland 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 22

Cztery fundamentalne pytania 1. Jaką relacją przyczynowo-skutkową chcesz się zająć? 2. Z jakiego eksperymentu można byłoby skorzystać w świecie idealnym, by faktycznie zweryfikować tę zależność? 3. W jaki sposób zamierzasz w świecie nieidealnym „zidentifykować” (ang. identification strategy) tę zależność? 4. Jaką metodę wnioskowania statystycznego planujesz wykorzystać w badaniu? 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 23

P1 – relacja przyczynowo-skutkowa „A key distinction in econometrics is between essentially descriptive models and data summaries at various levels of statistical sophistication and models that go beyond associations and attempt to estimate causal parameters” Colin Cameron and Pravin Triverdi  Komisja Cowlesa – parametry strukturalne i zmienne endogeniczne  Problem 1: koncepcyjnie wymagające i nietestowalne  Problem 2: struktura ≠ zależność przyczynowa (następstwo w czasie a przyczyna-skutek to nie zawsze to samo)  Alternatywa: potential outcome model (czyli co by było gdyby…)  Wpływ kształcenia na płace: faktyczne znaczenie: sygnał vs. wzrost produktywności następstwo czasów: wiem, że będę zarabiać więcej, wybierając edukację economists think at the margin: kiedy edukacja faktycznie ma znaczenie? 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 24

P2 – eksperyment  W idealnym świecie można byłoby zrobić eksperyment: Przykład 1: zidentyfikować takie osoby, co najprawdopodobniej nie skończą szkoły i dać (części z nich) dodatkową zachętę do nauki => zweryfikować po latach, czy mają zarobki wyższe niż ci, którzy nie dostali zachęty Faktyczny eksperyment: decyzja o pójściu na studia Drugi faktyczny eksperyment: badnia John’a List’a Eksperymenty Milgrama (film z Yves Montands)  Idealny eksperyment jest najczęściej wyimaginowany, ale twórczy: Jeśli nie umiesz wymyśleć dobrego eksperymentu w idealnym świecie – nie masz ani pytania badawczego ani sensownego problemu Opis eksperymentu dokładnie definiuje przyczynę i skutek oraz sposób przejścia od jednego do drugiego (czyli model ekonomiczny). Opis eksperymentu diagnozuje, co musi być czynnikiem kontrolnym, a co elementem, którego zmiany chcemy modelować. 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 25

P3 – strategia identyfikacyjna „[m]ost economists do not describe their design of experiments explicitly. If they did, they would see that the experiments they have in mind may be grouped into two different classes, namely, (1) experiments that we should like to make to see if certain real economic phenomena, when artifcially isolated from other influences would verify certain hypotheses, and (2) the stream of experiments that Nature [and humanity] is steadily turning out from her own enormous laboratory, and which we merely watch as passive observers.” Trygve Haavelmo  Strategia identyfikacyjna = sposób w jaki obrobione zostaną „dane zastane” by udawać, że faktycznie przeprowadzamy eksperyment: Najczęściej nie da się przeprowadzić eksperymentu (koszty, prawo, itp.) Ale z danych można próbować wyciągnąć coś, co określa się mianem quasi- naturalnego eksperymentu  Przykład 1: wprowadzanie telewizji kablowej w USA (a potem w Indiach)  Przykład 2: Republic of the Fiji Islands, 40% „Hindusów” opuściło Fiji, w większości dobrze wykształceni Niebezpieczeństwa strategii identyfikacyjnej 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 26

P4 – wnioskowanie statystyczne  Podstawowe czynniki: badana populacja, jaka z niej została wybrana próbka + KLUCZOWE: jakie założenia (techniczne) trzeba poczynić, by oszacować błędy standardowe  Dwa podstawowe problemy: 1. Samo oszacowanie błędów standardowych – szczególnie gdy wieloetapowa estymacja 2. Tzw. „odporne” błędy standardowe a wartości statystyk testowych (błędy odporne są zazwyczaj większe) Jedno i drugie – techniczne i czasem dość skomplikowane… 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 27

Parę słów o eksperymentach w ekonomii The best way to inform policy is not always to test a policy. Jens Ludwig, Jeffrey R. Kling, Sendhil Mullainathan  Randomizacja jako kluczowe pojęcie  Wierność rzeczywistości (treatment fidelity)  Realizowalność (context fidelity) + Wierność mechanizmowi (mechanism experiment)  Jak eksperymenty pomagają w prowadzeniu polityki – ujęcie tradycyjne Przykład: przeciwdziałanie przestępczości, kształcenie szkolne w biednych krajach, … Cel: znaleźć najbardziej skuteczny i kosztowo efektywny sposób zmiany świata Droga do celu: hipoteza nt wielu potencjalnych sposobów (kanałów oddziaływania) i porównanie wyników skuteczności i kosztów Implementacja: wybrać reprezentatywną próbkę, podzielić na pół, w połowie zrobić zmianę warunków, a w połowie nie i porównać na końcu wyniki w obu próbach 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 28

Parę słów o eksperymentach w ekonomii  Problem: czasem dość dobrze znany jest mechanizm oddziaływania (nie trzeba go weryfikować) – to co nie jest znane, to  Koncentracja wysiłków na tym aspekcie, który jest mniej znany  Przykład: przeciwdziałanie (mega)zróżnicowaniu w otyłości pomiędzy dzielnicami NYC Mniej więcej dokładnie wiadomo, jakie są mechanizmy prowadzące do otyłości (dieta, tryb życia, itp.) [P=>M znane] Nie wiadomo, to jak polityka oddziałuje bądź nie na te mechanizmy [M=>Y nieznane] 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 29

Jak zrobić dobre badanie ekonomiczne?  Trzeba dobrze zrozumieć, co konkretnie chce się powiedzieć o przyczynowo-skutkowej naturze związku (bez P=>S nie ma sensu tracić czasu)  Najlepiej relację P=>S testować w głowie najpierw – wymyślić idealny eksperyment  Spróbować dostosować rzeczywistość do tego wyobrażenia – zaproponować jak rozpoznamy, czy dane mówią to, co nam się wydaje, że chcą powiedzieć  Dobrać do tego dobrą metodę, co nie jest łatwe! 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 210