Uzależnienia od portali internetowych jako nowe wyzwanie w profilaktyce społecznej (na przykładzie Facebooka)  dr Ewa Sowa-Behtane.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

Blog Wirtualny pamiętnik Dziennikarstwo XXI wieku.
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
Komputer współczesny rodzaj komunikacji ! Możliwości i zagrożenia
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
– dobrodziejstwo czy przekleństwo dla naszych dzieci?
Czym jest profil osobisty na Facebooku? -Budowa -Funkcje
Twój przyjaciel czy wróg?
Przeobrażenia społeczne następujące pod wpływem mediów
KOMUNIKUJMY SIĘ.
Biblioteka jako trzecie miejsce
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Social HR? – Wykorzystanie social media w działaniach HR dr Jan Zając 9 maja 2012.
Zagrożenia W Internecie
SERWIS SPOŁECZNOŚCIOWY
Bezpiecznym w sieci być!
Bezpieczne korzystanie z środków przekazu medialnego.
Dziecko w sieci.
B e z p i c n y I n t e r.
„Bezpieczeństwo w Internecie”
Ewa Migaczewska i Tomasz Masłyk
Test uzależnienia od komputera Przy każdym stwierdzeniu możesz wybrać tylko jedną odpowiedź (tak lub nie).
Szkoła z klasą 2.0 czyli TIK wśród nas
TEMAT Czy mądrze korzystamy z portali społecznościowych?
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
Bezpieczny internet.
Problemy współczesnej młodzieży
W edukacji.
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Przemoc internetowa polega na: Obrażaniu kogoś przez internet na różnych stronach; np.: Facebook, GaduGadu itd… Publikowaniu treści obscenicznych i wulgarnych;
Bezpieczeństwo w sieci
Unikanie zagrożeń w sieci
Bezpieczeństwo w Internecie.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
Bez tajemnic” Wojciech Korthals klasa „0” Szkoła Podstawowa im. Jana III Sobieskiego w Żelistrzewie.
Współczesne Metody Komunikacji
Metody komunikacji międzyludzkiej
KOMUNIKACJA W interniecie
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Bądź bezpieczny w sieci
Metody komunikacji.
czyli o kulturze w Internecie
 KOMUNIKACJA W INTERNECIE – Sposób porozumiewania si ę dwóch lub wi ę kszej liczby osób przy udziale internetu ; za pomoc ą komunikatorów internetowych.
Portale społecznościowe
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
Innowacją w cyberprzemoc Prezentacja rezultatów projektu.
SZKODLIWE TREŚCI ONLINE Szkodliwe treści to takie materiały, które mogą: wywoływać negatywne emocje u odbiorcy lub promować niebezpieczne zachowania. Można.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim Rok szkolny 2013/2014.
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Przygotował: Jakub Leńczowski
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Projekt finansowany z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
Internet Zagrożenia związane z Internetem Autor: Damian Urbańczyk.
Aleksander Kuliński klasa II A
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
SafeSurfing Moduł 3 Jak zachować bezpieczeństwo korzystając z internetu i aplikacji mobilnych.
BEZPIECZNY INTERNET.
Bezpieczni w e-świecie
Bezpieczny internet.
INNOWACYJNE DOTARCIE DO SPECYFICZNEJ GRUPY DOCELOWEJ
Bezpieczny internet – analiza ankiety dla rodziców
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Zapis prezentacji:

Uzależnienia od portali internetowych jako nowe wyzwanie w profilaktyce społecznej (na przykładzie Facebooka)  dr Ewa Sowa-Behtane

Rozwój multimediów Internet Wirtualna komunikacja (Komunikatory i serwisy społecznościowe) Rzeczywistość wirtualna Facebook

UZALEŻNIENIE O uzależnieniu mówimy wówczas, gdy dane zachowanie stało się przymusowe i jednostka nie ma nad nim wystarczającej dobrowolnej kontroli. (P. G. Zimbardo, Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998, s. 448.)

UZALEŻNIENIE OD INTERNETU To dysfunkcjonalny wzorzec elementów poznawczych i zachowań związanych z używaniem Internetu, którego rezultatem jest utrata kontroli nad zachowaniem (czasem i sposobem korzystania z Internetu) oraz znaczące pogorszenie w społecznym, zawodowym lub innym istotnym obszarze funkcjonowania podmiotu. K. Kaliszewska, Nadmierne używanie Internetu. Charakterystyka psychologiczna, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007, s. 44.

Poznawczo- behawioralny model patologicznego używania Internetu (PIU- Pathological Internet Use) Richarda A. Davisa specyficzny typ patologicznego użytkowania Sieci. Do tej grupy zaliczymy osoby, które korzystają z określonych funkcji, stron internetowych, czyli użytkowników korzystających na przykład tylko ze stron o treściach seksualnych. niespecyficzny typ patologicznego użytkowania Sieci polega na pozbawionym określonego celu surfowaniu po Internecie. Do tej grupy zaliczamy osoby korzystające z różnego rodzaju czatów i portali społecznościowych. S. Juza, T. Kloc, Uwikłani w sieci. Wzorce aktywności internetowej w kontekście uzależnienia od Internetu i nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży, [w:] Innowacje psychologiczne t. I, nr 1: Rozprawy i artykuły naukowe, Uniwersytet Marii Curie- Skłodowskiej, 2012, s. 9-27. op. cit. s.9-27.

Portal społecznościowy Portal społecznościowy to serwis, który jest tworzony dla i przez społeczność internautów mających jakiś element wspólny jak np. zainteresowania, miejsce zamieszkania, szkoła itp. Ma on na celu umożliwienie kontaktów między użytkownikami, a także wymianę zainteresowań, informacji czy podejmowanie wspólnych inicjatyw. Podstawą takich serwisów jest stworzenie własnego profilu, w którym zamieszczane są dane. Dzięki nim konkretna osoba zostaje odnaleziona przez innych użytkowników. Portale społecznościowe mogą mieć charakter otwarty, gdzie każdy się może zapisać lub zamknięty. W drugim przypadku osoba chcąca dołączyć do danego serwisu potrzebuje zaproszenia obecnego użytkownika tego portalu.

Serwisy społecznościowe Serwisy społecznościowe możemy podzielić na portale nastawione na grupy społeczne oraz na przekazywane treści. Do najpopularniejszych z pierwszej grupy zaliczamy: Nasza Klasa - polski serwis skupiający użytkowników wokół klas szkolnych, Facebook - serwis o zasięgu globalnym, bogaty w dodatkowe aplikacje, wielojęzykowy, Twitter - serwis mikroblogowy, Myspace - serwis skupiony wokół twórców i fanów muzyki. Drugą grupę reprezentują: YouTube - portal w którym umieszczane są różne filmy, teledyski itp., Fotka - serwis w którym umieszczane są zdjęcia, Wrzuta - serwis w którym umieszczane są piosenki, a także teksty piosenek.

Objawy uzależnienia od portali społecznościowych zwodzenie drugiej osoby, a potem już samego siebie, że zaraz zakończy się zajmowanie portalem; występowanie drażliwości, agresji lub wręcz depresji w momencie zaprzestania obcowania z portalem; ciągła potrzeba korzystania z serwisów społecznościowych, nieustanne podejmowanie prób zaprzestania korzystania z portali, doznanie satysfakcji i poczucia wartości dzięki szeroko rozumianej aktywności na portalach, ciągłe myślenie o wirtualnym świecie, nieumiejętność odnalezienia się w życiu realnym, zatracenie poczucia realizmu, spadek zaangażowania w życie rodziny, znajomych, pracy, szkoły, okłamywanie bliskich w sprawach dotyczących Internetu, rozluźnienie bądź utrata więzi rodzinnych, koleżeńskich, występowanie konfliktów rodzinnych, partnerskich w związku z korzystaniem z danego portalu.

Facebook

Facebook

Aplikacje facebooka wpisy na tzw. Ścianie; powiadomienia w prawym górnym rogu o urodzinach i imieninach znajomego, czy wydarzeniach które zaznaczył on na swoim profilu; rozmowy na żywo na czacie; albumy ze zdjęciami; notes; blog; książka adresowa; poczta wewnętrzna; „Oś czasu”, aplikacja wyświetlająca miejsca, w których znajduje się w danym momencie użytkownik, aplikacja do instalacji w telefonie, aby być na bieżąco z wydarzeniami na portalu; „Lubię To” lub „Zaczep go”.

Pozytywne strony Facebook jest doskonałym rozwiązaniem dla rodzin i znajomych ,którzy mieszkają w różnych stronach świata; Może stać się narzędziem w promowaniu zespołu czy firmy; Dobrze wykorzystany, może być pomocą w nauce czy w pracy dzięki użytecznym informacjom zamieszczanym na „Ścianie”; Bezsprzecznie jest również formą rozrywki; Grupy wsparcia; Anonimowość powoduje również, że osoby wstydliwe mogą znaleźć na portalach bratnie dusze; Zamieszczanie różnego rodzaju ogłoszeń; Facebook przydaje się również w marketingu i reklamie, a także w sprzedaży; Nawiązywanie nowych znajomości; Korzystanie z różnych aplikacji, np. wygranie biletów do kina dzięki kliknięciu „Lubię To”; Tańsze rozmowy z bliskimi; Zdobywanie nowych informacji; Weryfikacja poglądów; Rozszerzanie światopoglądu.

FAD- Facebook Addiction Disorder, czyli uzależnienie od portalu społecznościowego Facebook Badacze z Norwegii opublikowali pierwszą na świecie skalę pozwalającą zmierzyć uzależnienie od Facebooka. Narzędzie pomiarowe zostało nazwane BFAS- skrót od Bergen Facebook Addiction Scale. Za główną twórczynię skali uważa się Cecilie Andreassen, która prowadzi badania nad FAD. Ustaliła ona sześć podstawowych kryteriów mówiących o uzależnieniu. Użytkownicy odpowiadali na pytania oceniając je w skali 1-5, gdzie 1 oznacza bardzo rzadko, 2- rzadko, 3- czasami, 4- często, 5- bardzo często: 1. spędzasz mnóstwo czasu na myśleniu o Facebooku 2. czujesz, że musisz coraz częściej korzystać z Facebooka 3. zapominasz o problemach podczas korzystania z portalu 4. podejmowałeś próby zrezygnowania z Facebooka 5. czujesz się źle gdy nie możesz skorzystać z Facebooka 6. częstotliwość korzystania z Facebooka przeszkadza ci w codziennym życiu Doktor Cecilie Andraessen uważa, że jeżeli znajdą się odpowiedzi „często” lub „bardzo często” na co najmniej 4 pytania, dana osoba może być uzależniona od Facebooka.

Facebook przyciąga najbardziej ludzi młodych, ale przede wszystkim osoby narcystyczne i zagubione. Narcystyczne dlatego, że zawsze chcą być na pierwszym miejscu za co oczekują poklasku i pochwał. Omawiany portal to dla nich idealne miejsce do lansowania swojej osoby. Osoby zagubione natomiast szukają tutaj inspiracji w cudzych przeżyciach i przemyśleniach. Obie grupy są zafascynowane życiem „na Facebooku”, ponieważ wydaje się im, że dzieją się tutaj rzeczy naprawdę ważne, w których należy uczestniczyć. Uzależnionymi są najczęściej osoby młode, które logują się na portal ponad 20 razy dziennie. Najmłodsi z nich bardzo starają się, aby nie być w tej samej bluzce na kolejnej fotce wrzuconej do sieci. Ciężko przechodzą chwile, w których mają mało komentarzy pod swoim zdjęciem lub gdy ktoś nie przyjął ich zaproszenia. Facebook uzależnia podobnie jak hazard czy alkohol. Występuje tutaj zespół abstynencyjny, który objawia się poczuciem dyskomfortu, agresją, a nawet objawami psychosomatycznymi.

Fenomen Facebooka. Dlaczego tak mocno uzależnia? potrzeba przynależności do grupy; wzrost samooceny użytkownika; łatwość kreowania własnego wizerunku; bezpieczna forma komunikacji; sposobność zdobycia aktualnych informacji.

ZAGROŻENIA Rozmycie autentycznej tożsamości i jej wirtualne zwielokrotnienie w cyberprzestrzeni; pornografia internetowa; obnażanie się z prywatności; hejting (hate: ang. nienawidzić); trolling (troll: ang. osoba udzielająca się np. na forach internetowych w celu ośmieszania lub obrażania innych użytkowników ); anonimowość wyzwalająca tak zwany efekt rozhamowania; zamiast ludzi przybliżać, oddala ich od siebie; rozluźnienie więzi koleżeńskich czy rodzinnych; upośledzenie kontaktów z innymi ludźmi; łamanie zasad poprawnej polszczyzny poprzez używanie skrótów w komunikatach internetowych; zaniedbywanie obowiązków szkolnych czy zawodowych; nadmierne tracenie czasu; izolacja; utrata zdrowia; uzależnienia.

Badania własne Badania objęły 180 osób. Zostały wykonane w kwietniu 2014 roku. W badaniach wzięło udział 90 kobiet i 90 mężczyzn stanowiących. Zostały przeprowadzone w województwie małopolskim w miastach Kraków, Nowy Targ i Zakopane.

Wiek ankietowanych

Miejsce zamieszkania ankietowanych

Częstotliwość korzystania z Facebooka

Ilość czasu spędzonego na portalu Facebook

Sposób spędzania czasu na portalu Facebook

Ilość znajomych na portalu Facebook

Posiadanie wirtualnych znajomych

Miejsce spotkań ze znajomymi

Częstotliwość zaniedbywania obowiązków z powodu Facebooka

Wizja niemożności korzystania z Facebooka

Częstotliwość korzystania z Facebooka w celu zapomnienia o problemach

Potrzeba ciągłej obecności na portalu społecznościowym Facebook

Potrzeba ograniczenia korzystania z Facebooka

Ocena spędzanego czasu w sieci; Możliwości zarządzania czasem; Do zmiany zachowań niekontrolowanego korzystania z Internetu, a w tym i Facebooka prowadzić może: Ocena spędzanego czasu w sieci; Możliwości zarządzania czasem; Znalezienie oparcia w świecie realnym; Próba identyfikacji czynnika wyzwalającego zachowanie uzależniające; Podjęcie konkretnych kroków w celu rozwiązania swojego problemu. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2006, s. 92-98.

Dziękuję Państwu za uwagę.