czyli nie przekraczamy wagi bagażu podręcznego pilota Electronic Flight Bag
inż. Michał Bojko – ten inżynier to tylko dlatego, że wykład jest na PG 16 lat w IT, pamiętam pierwszą wersję Need For Speed i GTA W większości projekty międzynarodowe Ścieżka rozwoju od serwisanta, przez szkoleniowca i programistę do architekta i kierownika zespołów produkcyjnych Kim jest prelegent?
Dlaczego historia jest tak ważna? Aircraft Data Loader używany między innymi dla Flight Management Computer
Dlaczego EFB? Terminal Charts i Enroute w pigułce Silnik renderujący i technologie webowe Proces wytwarzania rozwiązań w TD Jak można testować takie rozwiązania? O czym będzie ta prezentacja?
Ciągłość procesu PomysłPrototypProdukcja
Robiłem mapy nie dla sławy, ale po to aby przeżyć Kapitan Jeppesen
Pilot i jego czarna torba? co on ukrywa?
Prawda jest brutalna… 22 kg map
Dlaczego EFB? Pracochłonna aktualizacja kontuzje można popykać z CandyCrush Saga Laptop/Tablet jest lekki
Silniki renderujące w ramach Jeppesen są przygotowywane przez najlepszych programistów w firmie i są bardzo dobrze pilnowaną tajemnicą Aktualnie wszystkie narzędzia udostępniane naszym klientom korzystają właśnie z naszych silników renderujących, wytworzonych przez pracowników Jeppesen Wyświetlane mapy są wielowarstwowe i dynamiczne – dobór danych i obiektów zależy od obowiązujących regulacji oraz od wymogów i potrzeb klienta. Silniki muszą obsługiwać wszystkie te wymagania Wykorzystujemy DirectX oraz OpenGL Rendering w tle, z obsługą wielowątkowości Silnik renderujący
Repozytoria danych, wykorzystywane przez silnik: Airport Map Configuration Data Cultural Jeppesen Data Server containing navigation data, obstacle data, etc. Terrain Silnik dostarcza interfejs dostępny przez Java (JNI), Objective-C, i.NET (unmanaged calls). Silnik jest napisany w języku obsługiwanym na wielu platformach: iOS, Android, Windows, Mac, Linux, RTOS. Silnik renderujący
Prace prowadzone dla Boeing i Airbus mają za zadanie udostępnić dane Jeppesen za pomocą przeglądarki internetowej Pracujemy aktualnie nad dostosowaniem silników renderujących do potrzeb nowego środowiska (warstwa wrapper’ów pomiędzy rozwiązaniem a silnikiem renderującym) Wykorzystujemy narzędzia ogólnodostępne: OpenLayers Integrujemy EFB do wersji webowej pod Windows 8 i Internet Explorer Narzędzia są lub niedługo będą także dostępne jako aplikacje mobilne Integrujemy rozwiązania EFB do platform OSGI dla różnych typów samolotów naszych klientów Technologie webowe
Wykorzystywane technologie to JAVA, C/C++, VBS, HTML5, Javascript Wykorzystywane narzędzia: Confluence, Contour, JIRA, HPQC, UFT, MAVEN, P4V, Sonar, Primavera i wszechobecny EXCEL Technologie
Na początku jest MSR – tam zasady są uproszczone masz 3 miesiące i tyle czasu ile potrzebujesz aby dostarczyć nowe cacko Potem jest CPD – weź nowe cacko i zrób z tego coś działającego. Pamiętaj jednak, że to co zrobisz trafi do produkcji i musi być już tak mniej więcej dobrze wyglądać Na końcu jest TD – dostarczamy rozwiązania do klientów i musimy te rozwiązania dostarczać zgodnie z regulacjami FAA, zatem porządek musi być W każdym z tych działów pracują ludzie kreatywni, pomysłowi, zaradni i bardzo zdyscyplinowani. W każdym dziale te cechy są różnie intensywne. Procesy, Procedury, Reguły
Produkt kolejno przechodzi z działu do działu TD jest organizacją hybrydową: cały proces jest w trybie waterfall, produkcja oprogramowania jest AGILE (SCRUM). W ramach codziennej pracy obowiązują: Continous Integration Przeglądy kodu Testy manualne i automatyczne Analiza biznesowa i systemowa CCB (change control board) Wsparcie z Product Management Procesy, Procedury i Reguły
PMO SQA SCM Tests Security Architecture A co jest naokoło? PM Product Manager Development Manager Requirements Analyst Test Lead Tester Dev Lead Developer SCMS Tech Lead Role w zespole Procesy, Procedury i Reguły
Gdzie szukać wiedzy?
Jak można to testować? symulacja GPS ALT
Jak można to testować?
Jak się z nami skontaktować? wejdź na stronę napisz maila Wejdź na FB na profil Jeppesen Poland
A kogo szukamy? Pracowników Stażystów Praktykantów Profesjonalnych, zaangażowanych, sprytnych, pracowitych, ciekawych świata, wesołych, ambitnych, grających zespołowo ludzi
Michał Bojko Dziękuję