AUTODESTRUKCJA – SAMOUSZKODZENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przemoc w rodzinie - definicja
Advertisements

Philip Zimbardo Psychologia i życie
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Depresja Depresja inaczej zaburzenia depresyjne - Zaburzenia psychiczne z grupy zaburzeń afektywnych, charakteryzujące się obniżeniem nastroju, obniżeniem.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Hasło promujące życie bez agresji.
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
DEPRESJA w wieku młodzieńczym, próby samobójcze.
Profilaktyka wobec osób starszych
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Napięcie emocjonalne i stres
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
Zaburzenia psychiczne
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Jak sobie z nią radzić, by nie krzywdzić siebie i innych.
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
KOALICJA PRZECIWKO PRZEMOCY „SZANSA”
Grażyna Sobiecka-Górniak
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
ALKOHOLIZM.
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Zaprzeczanie własnej seksualności w zaburzeniach odżywiania
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto czytać dzieciom?
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
Dlaczego problemy w życiu dorosłym?
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
Zaburzenia odżywiania
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
UZALEŻNIENIE OD ALKOHOLU
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
SAMOBÓJSTWA.
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Co to jest? Jak z nim walczyć?
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Zdrowie prezentacja.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Solidarni z chorującymi psychicznie
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Emocje Marta Riess.
Zapis prezentacji:

AUTODESTRUKCJA – SAMOUSZKODZENIA Akty bezpośredniej autodestrukcji, w których jednostka wyrządza sobie szkodę bezpośrednio atakując własne ciało w sposób wykraczający poza przyjęte w danej kulturze normy. Usankcjonowanie kulturowe sprawia, że z obszaru zainteresowań klinicystów wypadają cieszące się wzrastającą akceptacją społeczną formy ingerencji we własne ciało podyktowane względami estetycznymi, takie jak tatuaże, body piercing, zabiegi i operacje plastyczne.

Samouszkodzenia a kultura Rytuały religijne (np. odo XVw „biczownicy”) Tańce rytualne (Afryka- Wybrzeże kości Słoniowej odrodzenie plemienia; Indianie Am. Płd. – taniec słońca) Rytuały inicjacyjne- przygotowanie do doroslości, do cierpienia, pozbawienie przyjemności seks., uwolnienie od matki, (Afryka, Azja); Symboliczna ochrona przed chorobami, demonami. Kosmetyka upiększająca – skaryfikacja. Zdobienie podkreślanie, statusu społecznego, wytrzymałosci (Afryka) Deformacje części ciała - kształtowanie głowy niemowląt(Starożytny Egipt, Grecja) również Turcja do XIX w Europa (Francja Holandia) uszu, nosa(Polinezja), stóp (Chiny do 1930r.).

Formy samouszkodzeń Formy: Jawna i ukryta (np. Syndrom Munchhausena) Rodzaje samouszkodzeń (A. Favazza): Wielkie (autokastracja, amputacja części ciała).- psychozy, stany ostrego upojenia alkoholowego. Stereotypowe (np. rytmiczne uderzanie głową) – autyzm, psychozy, upośledzenie umysłowe). Umiarkowane (powierzchowne) najbardziej rozpowszechnione. Zaburzenia: osobowości, odżywiania, lękowe, dysocjacyjne, aleksytymia, PTSD. Mają postać kompulsywną lub impulsywną.

Forma kompulsywna Rytualna – codzienne powtarzane zachowanie (np. wyrywanie włosów z danego miejsca głowy Automatyczna – skupanie, drapanie zmian skórnych. Towarzyszy zaburzeniom obsesyjno- kompulsywnym. Forma impulsywna (nacinanie, przypalanie skóry, uderzanie, drapanie, gryzienie, kłucie). Pod wpływem silnego napięcia afektywnego. Bywają sporadyczne przy okresowych trudnościach . Jeśli są stałym, nawykowym sposobem radzenia sobie z napięciem, stając się elementem tożsamości jednostki, uznaje się je za nawracające lub chroniczne

Zasięg zjawiska USA (1990, 2005) - co najmniej jednorazowe, celowe samouszkodzenie w populacji niepsychiatrycznej dorosłych - około 4%, adolescentów11-39%. Poznań (2003) studenci 6%( w tym 2% - wielokrotnie). Problem dotyczy głównie ludzi młodych (do 35 r.). Początek przypada zwykle na okres 12-18r.ż. Sporadycznie zdarza się to wcześniej. Większość adolescentów przestaje się samookaleczać o ile nie przerodzi się to w trwały syndrom. Wówczas utrzymywać się on może do 50-59 r.ż. Często współwystępują z innymi formami aautodestrukcji

Funkcje samouszkodzeń Funkcje związane z radzeniem sobie i przetrwaniem Funkcje związane z Ja Funkcje zwiazane z radzeniem sobie z minionym doświadczeniem Funkcje związane z karaniem własnej osoby i byciem ofiarą Funkcje dotyczące relacji z innymi ludźmi

Motywacja samouszkodzeń umiarkowanych – z badań polskich studentów 1. Rozładowanie napięcia afektywnego W badanej populacji studenckiej (65osób) poradzenie sobie z przykrymi emocjami (20%), silnym napięciem (18%), ze złością na siebie (9%) na innych (9%) 2. Dostymulowanie i przerwanie nudy (11%), 3.Sygnalizowanie cierpienia otoczeniu (9%). 4. Zaimponowanie (9%) 5.Ciekawość, emocjonujące przeżycie, panowanie nad ciałem, siła woli, identyfikacja z grupą (około 5-6%)

Samouszkodzenia jako sposób radzenia sobie i obrony - dane kliniczne Zacieranie bolesnych wspomnień (zw. z nadużyciem seks.) Obniżenie napięcia, poczucia pustki, depresji, wyobcowania Uwolnienie wściekłości Przywrócenie poczucia realności Przywrócenia poczucia kontroli nad własnym ciałem Zagłuszenie cierpienia psychicznego Poczucie wyjątkowości Zwrócenie uwagi

Syndrom samouszkodzeń umiarkowanych (Deliberate Self-Injury Syndrome) Mimo powiązania z innymi zaburzeniami autodestruktywnymi i podobnych uwarunkowań wyodrębnia się w DSM osobny syndrom samouszkodzeń w ramach niespecyficznych zaburzeń kontroli impulsów (Favazza, Muellenkamp). Kryteria diagnostyczne Zaabsorbowanie fizycznym ranieniem siebie bez intencji samobójczej Niemożność powstrzymania impulsu Akt samouszkodzenia poprzedza nie poddający się kontroli narastający stan dysforii, napięcia gniewu, lęku Stan ulgi, zadowolenia lub/i uwolnienia się od poczucia depersonalizacji Co najmniej 5 krotne powtórzenie aktu wg tegho samego wzorca Brak psychozy, transseksualizmu,upośledzenia umysł. Samouszkodzenie powodują stres lub znacząco zakłócają funkcjonowanie osoby.

Czynniki ryzyka i inne uwarunkowania Samotność i izolacja (Harlow: Izolowane od matek małpy stawały się autoagresywne), Czynniki biochemiczne: (narkotyzująca rola endorfin) Historia rodziny. Rodzina w której „brak norm i siły” Alkoholizm. Przemoc emocjonalna i fizyczna. Zaniedbanie. W wywiadzie poważne operacje, hospitalizacje, wypadki. Pobyt w instytucjach wychowawczych Poczucie obcości własnego ciała i brak kontroli nad nim. Poczucie martwoty własnego ciała Zablokowanie złości i agresji. Trudności w kontroli emocji. Niechęć do siebie

Neurofizjologia samouszkodzeń Powtarzające się wstrząsy i ból podwyższenia poziomu naturalnych analgetyków- enkephalin obniżenie wrażliwości na bodźce bólowe i adaptacja do podwyższenia poziomu enkephalin W warunkach spokoju spadek enkephalin- wzrost niepokoju i napięcia Akt samouszkodzenia

Czynniki spustowe, wyzwalające akt samouszkodzenia Poczucie odrzucenia, bezradności. Złość i poczucie winy Reaktywowanie traumy związanej z nadużyciem seksualnym w dzieciństwie. Poczucie konfliktu, walki z własnym ciałem Stan dysocjacji Brak czucia i nieznośne podniecenie, przymus ataku

Leczenie Wybór metody wymaga poznania źródeł i funkcji samookaleczeń Szkoła poznawczo-behawioralna Pokazać związek: Myśli – akt samookaleczenia (np.: „samookaleczenie jest dobre, ciało i ja jest złe zasługuje na karę, tylko samookaleczenie pomoże” Szacunek dla siebie nie pozwala sobie szkodzić Zamiana acting aut na myślenie Komunikowanie potrzeb Praca z wzorami wewnętrznych i zewnętrznych wzmocnień Praca z ciałem. Trening rozpoznawania odczuć z ciała Zmiana wartościowania ciała.