UCHO BEZ TAJEMNIC Ankieta w V LO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pierwsza pomoc w przypadku ciał obcych w nosie lub uchu.
Advertisements

Hałas - niewidzialny wróg
i hałas ultradźwiękowy.
GRYPA.
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Układ nerwowy-zmysły Zmysł słuchu.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Niektóre objawy laryngologiczne w praktyce lekarza rodzinnego
Autor: Krzysztof Wolsa
Ucho bez tajemnic.
U C H O.
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Pomorsku
Nasze zmysły Opracowała Klaudia Czekalska II a.
HAŁAS I JEGO SZKODLIWE DZIAŁANIE.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Implantacja w Laryngologii
jako nauka eksperymentalna
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Działania pamięciowe na liczbach naturalnych
Budowa ucha 1 - czaszka 2 - przewód słuchowy zewnętrzny
Budowa i funkcje układu oddechowego
Fale dźwiękowe.
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
„Ucho. Co słyszymy? Dlaczego słyszymy?”
CHOROBY LUDZI I ZWIERZĄT
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
„Zmysłami otwieram okna i drzwi na mój świat”
IDEALNA WAGA Ile powinien ważyć człowiek? Nie ma na to pytanie jednej, gotowej odpowiedzi. Są za to przeróżne wzorce i internetowe kalkulatory, podające.
W świecie dźwięków Mariola Stróżyk Technologia Informacyjna
WPŁYW HAŁASU I FAL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA CZŁOWIEKA
Choroby przenoszone przez wektory
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Trening dźwiękowy Tomatisa
Analiza ankiet dotyczących wpływu pogody na samopoczucie człowieka
Spis Treści Definicja dźwięku (slajd 4) Schemat i działanie ludzkiego ucha (slajd 5) Co to jest hałas ? (slajd 6) Poziom natężenia dźwięku a reakcja organizmu.
Katarzyna Ruta Narządy zmysłu Katarzyna Ruta
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Ci.... Cho....sza.....
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
CZYŚCIOSZKI TO MY !!!.
Temat: Pojęcie fali. Fale podłużne i poprzeczne.
Wirus HIV.
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
ALKOHOL JAKO SUBSTANCJA PSYCHOAKTYWNA
Hałas. Hałas – dźwięk, który w określonym miejscu, czasie jest niepożądany lub szkodliwy dla zdrowia Hałas – wszelkie niepożądane, nieprzyjemne, dokuczliwe,
Temat: Hałas i jego wpływ na zdrowie człowieka
D źwięk W tej prezentacji: D owiecie się, jak brzmi definicja dźwięku; P rzyjrzycie się budowie ucha; D owiecie się więcej na temat ruchu drgającego; Z.
Fala mechaniczna jest to rozchodzące się w ośrodku zaburzenie wywołane drganiem źródła. Ośrodkiem będziemy nazywać ciało materialne, np. powietrze, woda,
Ucho. Budowa I Funkcje Ucho Zewnętrzne: -małżowina uszna ( jest zbudowana z tkanki chrzęstnej pokrytej skórą. -Przewód słuchowy ( ma około 3cm długości)
HIV/AIDS definicje AIDS - zespół nabytego niedoboru (rzadziej upośledzenia) odporności. HIV - ludzki wirus upośledzenia odporności Zakażenie charakteryzuje.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Wpływ hałasu na słuch.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Negatywny wpływ hałasu
Aleksandra Lewandowska
Utrata słuchu – jak sobie z tym radzić?
Szkoła Promująca Zdrowie – reaktywacja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wpływ zanieczyszczeń na stan zdrowia
Zapis prezentacji:

UCHO BEZ TAJEMNIC Ankieta w V LO Na zdjęciu wypełniające ankiety uczennice kl. IIa

1. Z czego zbudowana jest małżowina uszna? Małżowina uszna u człowieka zbudowana jest z chrząstki. Chrząstka ta nazywana jest sprężystą i pokryta jest skórą (nieprzesuwalną względem podłoża).

2. Ucho jest narządem: Ucho jest narządem słuchu i równowagi . Ucho odbiera fale dźwiękowe, które przekształca w drgania , a drgania w impulsy nerwowe-co daje nam możliwość SŁYSZENIA. Jest również narządem równowagi, za który odpowiedzialny jest BŁĘDNIK.

3. Jak nazywają się 3 kostki słuchowe: Trzy kosteczki słuchowe – młoteczek, kowadełko, strzemiączko. Młoteczek z jednej strony łączy się z błoną bębenkową, a z drugiej strony łączy się z kowadełkiem, kowadełko ze strzemiączkiem, a ono z kolei łączy się z błoną okienka owalnego. Ich zadaniem jest wzmocnienie drgań błony bębenkowej i doprowadzenie ich do ucha wewnętrznego.

4.Czy czyścisz uszy patyczkami higienicznymi? Zdarzają się przypadki uszkodzenia błony bębenkowej (perforacja błony bębenkowej) przez patyczki. Patyczkiem możemy jedynie czyścić małżowinę uszną ale małżowinę równie dobrze można czyścić palcem przy kąpieli więc w sumie patyczki nie są nam wcale potrzebne. Podsumowując, czyścimy tylko małżowinę uszną. A czym czyścić uszy? Wystarczy woda z mydłem. 16%

5. Poziom natężenia dźwięku mierzy się w: Poziom głośności jest wyrażany w decybelach przy użyciu skali logarytmicznej. Im wyższa wartość tym dźwięk brzmi głośniej. Dziesięciokrotny wzrost energii dźwięku nazywany jest bel, a więc 1 / 10 tego to jest decybel (dB).

6. Który z elementów może sprzyjać chorobom usznym? Elementami , które sprzyjają chorobom usznym są: brak podobieństwa błony śluzowej ucha i dróg oddechowych oraz krótki okres karmienia piersią.

7. Kto może zachorować na chorobę lokomocyjną? Choroba lokomocyjna spowodowana jest zaburzeniami w odbiorze tych samych bodźców przez oko i błędnik, które przesyłają do mózgu sprzeczne informacje powodując poszczególne objawy choroby lokomocyjnej. Zachorować może każdy i w każdym wieku. Jednakże najbardziej narażone na chorobę są dzieci, co wiąże się z niedojrzałością układu nerwowego. 15 odp. 34 odp. 6 odp. 3 odp. Dzieci b) osoby w podeszłym wieku c) każdy, niezależnie od wieku d) młodzież między 12 a 17 rokiem życia

8. Czy niedosłuch = głuchota? Niedosłuch jest zaburzeniem narządu słuchu polegającym na nieprawidłowym przewodzeniu lub tez odbiorze dźwięków natomiast głuchota to upośledzenie uniemożliwiające odbieranie bodźców akustycznych. 100% ankietowanych udzieliło prawidłowej odpowiedzi na to pytanie!

9. Czy każdy człowiek ma taką samą woskowinę uszną? TAK – 62% odpowiedzi NIE – 38% odpowiedzi wilgotna koloru od miodowego do ciemnobrązowego. Jest cechą dominującą i występuje u większości ludzi rasy białej i czarnej; sucha, szara i łuszcząca się jest cechą recesywną i występuje u większości Indian i Azjatów

10. Jak nazywa się dziedzina medycyny zajmująca się rozpoznawaniem i leczeniem chorób ucha? Otolaryngolog - to lekarz specjalista zajmujący się leczeniem takich narządów jak krtań, nos, uszy, gardło czy zatoki. Diagnozuje i prowadzi leczenie chorób związanych z dolegliwościami słuchu i narządu równowagi.

11. Która z wymienionych poniżej chorób nie może wystąpić w uszach? Rzęsistkowica – choroba pasożytnicza dróg moczowo-płciowych człowieka i zwierząt wywoływana przez pierwotniaki (rzęsistki), przenoszona drogą płciową. Nie występuje w uszach!

12.Czy słuchasz głośno muzyki? Czy wiesz, że słuchając bardzo głośno muzyki jesteś narażony na szumy uszne, nadwrażliwość słuchową, zmianę zakresu słyszalności dźwięków, a nawet utratę słuchu? W ciągu ostatnich 20 lat o jedną trzecią zwiększyła się liczba młodych osób z zaburzeniami słyszenia.

13. Z czego korzystasz częściej do słuchania muzyki? Słuchawki generują silne fale dźwiękowe, które w dłuższym okresie czasu mogą uszkodzić słuch. Zwiększają też temperaturę w przewodzie słuchowym, co ułatwia bakteriom namnażanie się i infekcje ucha. A te czasem kończą się uszkodzeniem błony bębenkowej.

14. Jak oceniasz swój słuch? Według najnowszych badań ze słuchem u nastolatków jest coraz gorzej. Alarmujące są dane, iż za 10 lat aparaty słuchowe mogą być tak popularne, jak okulary! Można więc zakładać, że młodzi ludzie osiągając wiek około 30 lat będą mieć problemy z narządem słuchowym, jak dzisiejsi 70-latkowie.

15. Czy byłeś kiedykolwiek u laryngologa? Badanie laryngologiczne obejmuje dokładną ocenę struktur ucha, nosa, gardła, krtani oraz szyi. Badanie jest bezbolesne. Podczas badania wykorzystuje się na specjalistyczne narzędzia w szczególności wzierniki uszne, nosowe, lusterka laryngologiczne.

16. Czy znasz osobę niesłyszącą? Szacuje się, że liczba osób głuchych może się wahać od 45 tys. do 50 tys, a niemal 900 tysięcy ma poważny uszczerbek słuchu.

Ankietę przygotowały i opracowały: Patrycja Tyma Aleksandra Olszewska