Nadpobudliwość psychoruchowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
informacje i wskazówki dla rodziców
TEMPERAMENT.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Opracowała: mgr Agnieszka Szymańska - Gunia pedagog szkolny
zespół nadpopudliwości psychoruchowej Marek Bożena
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Wagarowanie młodzieży
Dojrzałość szkolna dziecka
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Diagnoza zaburzeń zachowania dzieci i młodzieży
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
OPPOSITE DEFIANT DISORDER
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Praca z dzieckiem agresywnym
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Lekcja 1 Temat:.
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DZIECKO Z ADHD W SZKOLE Jak sobie z tym radzić-poradnik dla nauczycieli Alicja Rogozińska Marta Skarwecka Bożena Szalska Paulina Szynkiewicz.
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Motywowanie do nauki – rola rodzica
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Publiczna Szkoła Podstawowa w Ochli. Obecnie dzieci często siadają samotnie w domu przed komputerami i nie nawiązują osobistych kontaktów pozalekcyjnych.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
„BARDZO GRZECZNE DZIECI, KTÓRE CHCĄ, ALE NIE MOGĄ” ADHD – WYCHOWYWAĆ CZY LECZYĆ?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

Nadpobudliwość psychoruchowa Anna Smusz

ADHD ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, jest to określenie diagnostyczne opisującym grupę dzieci przejawiających problemy związane z brakiem koncentracji uwagi lub skłonnością do rozpraszania uwagi i które często idą w parze z impulsywnością i nadaktywnością.

ADHD Problemy ze słuchaniem, skupieniem uwagi Sprawiają problemy w trakcie lekcji przerywając nauczycielowi, spacerując lub wdając się w rozmowy Wpływa to na funkcjonowanie w domu, w grupie, w klasie na umiejętność nawiązywania kontaktów, znajomości zawierania przyjaźni. Problemy zaczynają się wcześnie, ale są dostrzegane dopiero, gdy idzie do szkoły

Przedszkole Dzieci są nieustanni w ruchu Wpadają w tarapaty Niepowodzenia są przyczyną frustracji Zabierają zabawki Popychają i uderzają Czasem stają się niebezpieczne dla rówieśników i rodzice zmuszeni są zabrać dziecko z przedszkola

SZKOŁA PODSTAWOWA zadania są nieodrobione notatki niedokończone oceny słabe odrzucone przez rówieśników nie wypełnia poleceń nauczyciela nie dostosowuje się do reguł panujących w klasie mają zaburzenia emocjonalne

GIMNAZJUM SZKOŁA ŚREDNIA ü    podczas gdy u rówieśników rozwija się samokontrola i poczucie odpowiedzialności u tych dzieci nastolatki z ADHD borykają się z niedostatkiem tych cech ü    częste zmiany klas potęgują problemy ü    nie spełniają wymagań adekwatnych do rówieśników ü    nadaktywność wyraźnie mniejsza ü    nie kończą szkoły ü    duże trudności z nauką

DOROSŁOŚĆ ü     1/3 do ½ dorosłych u których w dzieciństwie występowały objawy ADHD dobrze radzi sobie w życiu ü     niektórzy prowadzą własne interesy ü    znajdują zatrudnienie w handlu, rozrywce, gdzie ich symptomy sa spostrzegane jako zaleta ü      inni trafiają do grup przestępczych ü      bezrobotnych ü      wysoki współczynnik rozwodów i aresztowań ü      antyspołeczne cechy osobowości

PODTYP MIESZANY Brak koncentracji uwagi i nadpobudliwość psychoruchowa: ü      Łatwo się rozpraszają ü  Nie uważają szczególnie przy indywidualnych zadaniach i dość monotonnych ü    Skupiają uwagę na niewłaściwej informacji ü      Nie umie ignorować prowokacji Odrzucani przez rówieśników

Podtyp mieszany ü Nie kończą zadań ü Przechodzą od zajęcia do zajęcia ü      Nie potrafią zachować ciszy ü      Łatwo się zniechęcają i ulegają znudzeniu ü      Lekceważą reguły i zasady ü      Zadania wykonują w pośpiechu

Podtyp mieszany ü Lubią się bawić lecz nie wiedzą kiedy przestać ü      Są agresywni, nadmiernie aktywni, stosują siłę fizyczną ü      Gadatliwi, wtrącają się ü      Wyrywają się do odpowiedzi bez podnoszenia ręki ü      Niecierpliwi, nie kończą pracy ü      Łatwo się zniechęcają

Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI ü      typ marzyciela ü      sprawiają wrażenie leniwych ü      są ciche i spokojne ü   gubią się w czytaniu i wykonywaniu zadań, zagubieni ü      częściej są podatni na depresje ü      niskie poczucie własnej wartości

Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI ü      nie kończą zadań ü      nie zwracają uwagi na szczegóły ü sprawia wrażenie zmęczonego i niezorganizowanego ü      ma bałagan na biurku i gubi rzeczy ü      słabe wyniki w nauce ü      łatwo się rozprasza

Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI ü      nie potrafi skupić uwagi i koncentrować się ü      ignorowani przez rówieśników ü      społecznie niedojrzali ü      wymaga nieustannego przypominana ü      roztrzepane i jakby nieobecny

PODTYP Z DOMINUJĄCĄ NADPOBUDLIWOŚCIĄ PSYCHORUCHOWĄ ü      nadmiernie aktywne i impulsywne ü      nie zdradzają braku koncentracji uwagi ü      ok. połowa dzieci z tym podtypem jest w przedszkolu i pierwszej klasie podtyp słabo zbadany

ZACHOWANIA OPOZYCYJNO – BUNTOWNICZE ü      skłonność do buntu, uporu i agresji ü      nieposłuszne wobec dorosłych ü      nie przestrzega reguł, napadów złości ü      wywołuje kłótnie, aby postawić na swoim ü      sprawia wrażenie jakby ciągle kierowała nim złość i uraza ü      o niepowodzenia oskarża innych ü      wdają się w bójki, kradzieże, ucieczki, zniszczenia, podpalenia

SPOSOBY PRACY Z DZIEĆMI Z ADHD przejrzyste jasne reguły, zwyczaje wskazówki, oczekiwania wizualne wskazówki zachęty i powtarzanie częste dawanie wzmocnień motywujących – pochwały i konsekwencje interesujące lekcje wyzwalające wyobraźnię, kreatywność i ciekawość entuzjazm i nowości współpraca z rodzicami

8. posadzenie dziecka z przodu blisko nauczyciela, daleko od miejsc rozpraszających uwagę, daleko od okna i drzwi 9. zaznaczyć wyraźne granice obszarów na których pracują (dywanik) 10. umieścić pomoce wizualne 11. umieszczać reguły i zasady postępowania i postępy na dodatkowej tablicy i odwołuj się do nich 12. nie daj się prowokować, reaguj tylko na właściwe zachowania a złe ignoruj

13. dzielenie zadań na kilka części 14. używanie pogrubionej czcionki 15. używanie stopera by dziecko wiedziało ile ma czasu na zadanie 16. przerwy 17. chcąc przyciągnąc uwagę wołaj „STOP”, „PATRZ”, „SŁUCHAJ”

unikać słów „NIE” przy ustalaniu reguł – zamiast: nie rozmawiaj, nie przeszkadzaj = słuchaj uważnie, nie poniżaj = szanuj uczucia innych nie szturchaj = trzymaj ręce i nogi przy sobie