Nadpobudliwość psychoruchowa Anna Smusz
ADHD ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, jest to określenie diagnostyczne opisującym grupę dzieci przejawiających problemy związane z brakiem koncentracji uwagi lub skłonnością do rozpraszania uwagi i które często idą w parze z impulsywnością i nadaktywnością.
ADHD Problemy ze słuchaniem, skupieniem uwagi Sprawiają problemy w trakcie lekcji przerywając nauczycielowi, spacerując lub wdając się w rozmowy Wpływa to na funkcjonowanie w domu, w grupie, w klasie na umiejętność nawiązywania kontaktów, znajomości zawierania przyjaźni. Problemy zaczynają się wcześnie, ale są dostrzegane dopiero, gdy idzie do szkoły
Przedszkole Dzieci są nieustanni w ruchu Wpadają w tarapaty Niepowodzenia są przyczyną frustracji Zabierają zabawki Popychają i uderzają Czasem stają się niebezpieczne dla rówieśników i rodzice zmuszeni są zabrać dziecko z przedszkola
SZKOŁA PODSTAWOWA zadania są nieodrobione notatki niedokończone oceny słabe odrzucone przez rówieśników nie wypełnia poleceń nauczyciela nie dostosowuje się do reguł panujących w klasie mają zaburzenia emocjonalne
GIMNAZJUM SZKOŁA ŚREDNIA ü podczas gdy u rówieśników rozwija się samokontrola i poczucie odpowiedzialności u tych dzieci nastolatki z ADHD borykają się z niedostatkiem tych cech ü częste zmiany klas potęgują problemy ü nie spełniają wymagań adekwatnych do rówieśników ü nadaktywność wyraźnie mniejsza ü nie kończą szkoły ü duże trudności z nauką
DOROSŁOŚĆ ü 1/3 do ½ dorosłych u których w dzieciństwie występowały objawy ADHD dobrze radzi sobie w życiu ü niektórzy prowadzą własne interesy ü znajdują zatrudnienie w handlu, rozrywce, gdzie ich symptomy sa spostrzegane jako zaleta ü inni trafiają do grup przestępczych ü bezrobotnych ü wysoki współczynnik rozwodów i aresztowań ü antyspołeczne cechy osobowości
PODTYP MIESZANY Brak koncentracji uwagi i nadpobudliwość psychoruchowa: ü Łatwo się rozpraszają ü Nie uważają szczególnie przy indywidualnych zadaniach i dość monotonnych ü Skupiają uwagę na niewłaściwej informacji ü Nie umie ignorować prowokacji Odrzucani przez rówieśników
Podtyp mieszany ü Nie kończą zadań ü Przechodzą od zajęcia do zajęcia ü Nie potrafią zachować ciszy ü Łatwo się zniechęcają i ulegają znudzeniu ü Lekceważą reguły i zasady ü Zadania wykonują w pośpiechu
Podtyp mieszany ü Lubią się bawić lecz nie wiedzą kiedy przestać ü Są agresywni, nadmiernie aktywni, stosują siłę fizyczną ü Gadatliwi, wtrącają się ü Wyrywają się do odpowiedzi bez podnoszenia ręki ü Niecierpliwi, nie kończą pracy ü Łatwo się zniechęcają
Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI ü typ marzyciela ü sprawiają wrażenie leniwych ü są ciche i spokojne ü gubią się w czytaniu i wykonywaniu zadań, zagubieni ü częściej są podatni na depresje ü niskie poczucie własnej wartości
Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI ü nie kończą zadań ü nie zwracają uwagi na szczegóły ü sprawia wrażenie zmęczonego i niezorganizowanego ü ma bałagan na biurku i gubi rzeczy ü słabe wyniki w nauce ü łatwo się rozprasza
Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI ü nie potrafi skupić uwagi i koncentrować się ü ignorowani przez rówieśników ü społecznie niedojrzali ü wymaga nieustannego przypominana ü roztrzepane i jakby nieobecny
PODTYP Z DOMINUJĄCĄ NADPOBUDLIWOŚCIĄ PSYCHORUCHOWĄ ü nadmiernie aktywne i impulsywne ü nie zdradzają braku koncentracji uwagi ü ok. połowa dzieci z tym podtypem jest w przedszkolu i pierwszej klasie podtyp słabo zbadany
ZACHOWANIA OPOZYCYJNO – BUNTOWNICZE ü skłonność do buntu, uporu i agresji ü nieposłuszne wobec dorosłych ü nie przestrzega reguł, napadów złości ü wywołuje kłótnie, aby postawić na swoim ü sprawia wrażenie jakby ciągle kierowała nim złość i uraza ü o niepowodzenia oskarża innych ü wdają się w bójki, kradzieże, ucieczki, zniszczenia, podpalenia
SPOSOBY PRACY Z DZIEĆMI Z ADHD przejrzyste jasne reguły, zwyczaje wskazówki, oczekiwania wizualne wskazówki zachęty i powtarzanie częste dawanie wzmocnień motywujących – pochwały i konsekwencje interesujące lekcje wyzwalające wyobraźnię, kreatywność i ciekawość entuzjazm i nowości współpraca z rodzicami
8. posadzenie dziecka z przodu blisko nauczyciela, daleko od miejsc rozpraszających uwagę, daleko od okna i drzwi 9. zaznaczyć wyraźne granice obszarów na których pracują (dywanik) 10. umieścić pomoce wizualne 11. umieszczać reguły i zasady postępowania i postępy na dodatkowej tablicy i odwołuj się do nich 12. nie daj się prowokować, reaguj tylko na właściwe zachowania a złe ignoruj
13. dzielenie zadań na kilka części 14. używanie pogrubionej czcionki 15. używanie stopera by dziecko wiedziało ile ma czasu na zadanie 16. przerwy 17. chcąc przyciągnąc uwagę wołaj „STOP”, „PATRZ”, „SŁUCHAJ”
unikać słów „NIE” przy ustalaniu reguł – zamiast: nie rozmawiaj, nie przeszkadzaj = słuchaj uważnie, nie poniżaj = szanuj uczucia innych nie szturchaj = trzymaj ręce i nogi przy sobie