Podatki samorządowe Zob. M. Burzec, Podatki samorządowe, w: Prawo podatkowe, red. P. Smoleń, W. Wójtowicz, Warszawa 2015, s.431-483.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prawo podatkowe.
Advertisements

Pojęcie danin publicznych Rodzaje danin publicznych Pojęcie podatku
Elementy konstrukcji podatku
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE aspekty prawne i finansowe
STANOWIENIE PRAWA I PODSTAWY FINANSÓW PUBLICZNYCH
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
SYSTEM PODATKOWY I KONSTRUKCJA PRAWNA PODATKU oooO0Oooo
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
SYSTEM PODATKOWY W POLSCE
Gospodarka nieruchomościami
Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
FORMY ORGANIZACYJNO PRAWNE JEDNOSTEK SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
Podatki.
Kwestie podatkowe w przedsięwzięciach typu Partnerstwa Publiczno –Prywatnego - jakie zdarzenia rodzą jakie konsekwencje w obszarze opodatkowania Wojciech.
Źródła prawa podatkowego
Aspekt fiskalny katastru możliwości i oczekiwania
Patryk Andrzejewski kl.I G
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości mienia własnego
1.
OPODATKOWANIE NIERUCHOMOŚCI W POLSCE
Użytkowanie wieczyste
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Ustrój samorządu terytorialnego
Techniczne aspekty zarządzania nieruchomościami
Opodatkowanie działalności gospodarczej
Podatek od nieruchomości
Podatki i opłaty lokalne wybrane zagadnienia z lat
Wykład specjalizacyjny
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
Jak wypełnić roczne zeznanie podatkowe?
ZASADY NAJMU I UDOSTĘPNIANIA MIEJSKICH ZASOBÓW LOKALOWYCH.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Charakterystyka dochodów samorządu terytorialnego (cz. 2)
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Cyprian Golda Katedra Prawa Finansowego Wrocław 2017
Podatek rolny Gmina Kęty 2017
Ustawa o gospodarce nieruchomościami
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Nieruchomości i ich zakres zastosowania
Przedmioty stosunku cywilnoprawnego
Wprowadzenie teoretyczne
Ewidencja gruntów i budynków
Użytkowanie wieczyste
Podatki i opłaty lokalne w Częstochowie w 2017r
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Podatek od nieruchomości
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
Opłata turystyczna/pobytowa
Finanse publiczne i prawo finansowe
Finanse publiczne i prawo finansowe
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
CIT Corporate Income Tax.
Podatek od gier.
Zapis prezentacji:

Podatki samorządowe Zob. M. Burzec, Podatki samorządowe, w: Prawo podatkowe, red. P. Smoleń, W. Wójtowicz, Warszawa 2015, s.431-483

Opodatkowanie nieruchomości Jedną z najstarszych form opodatkowania majątku są podatki nakładane na nieruchomości. Początkowo w Europie pojawiały się proste konstrukcje podatków, które obciążały zabudowania lub grunty. Wiązało się to z powszechną koncepcją utożsamiającą bogactwo z posiadaniem nieruchomości.

Opodatkowanie nieruchomości We współczesnych systemach podatkowych państw europejskich przedmiotem opodatkowania są nieruchomości miejskie oraz wiejskie (grunty i budynki). Zdarza się jednak, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają różnego rodzaju urządzenia lub konstrukcje naziemne lub podziemne ściśle związane z gruntem (np. rurociągi, wyrobiska górnicze, wiaty, płatne tunele, autostrady i płatne drogi, podziemna infrastruktura telekomunikacyjna)

W Europie wyróżnia się dwa systemy opodatkowania nieruchomości system, w którym podstawę opodatkowania stanowi powierzchnia nieruchomości system, w którym podstawa opodatkowania bazuje na wartości katastralnej ustalonej w katastrze nieruchomości

Wartość katastralna Wartość katastralna może być wyrażona za pomocą rzeczywistej wartości nieruchomości. Wówczas przy jej ustaleniu istotne są takie czynniki, jak: położenie nieruchomości oraz przydatność gruntów w celu prowadzenia określonej produkcji czy też hipotetyczna cena, jaką można uzyskać w przypadku ewentualnej sprzedaży nieruchomości. Wartość katastralna może być wyrażona także wartością czynszową nieruchomości. Najczęściej rozumie się przez nią prawdopodobny przeciętny dochód, który można uzyskać z tytułu wynajęcia nieruchomości

Opodatkowanie nieruchomości w Polsce W Polsce nieruchomości mogą być opodatkowane jednym z trzech podatków. Są to: podatek od nieruchomości, podatek rolny oraz podatek leśny

Podatek od nieruchomości Regulacje prawne odnoszące się do podatku od nieruchomości zostały zwarte w ustawie z 12.1.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.) Podatek od nieruchomości można zakwalifikować jako realny podatek majątkowy, a więc taki, który bezpośrednio ingeruje w masę majątkową podatnika

Podmiot opodatkowania Podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki, nieposiadające osobowości prawnej, które spełniają określone w ustawie warunki. 

Podmioty te, aby mogły zostać uznane za podatników, muszą być: właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych (o ile nie znajdują się one w posiadaniu samoistnym, wówczas obowiązek podatkowy ciąży na posiadaczu samoistnym); posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych; użytkownikami wieczystymi gruntów;

Podmioty te, aby mogły zostać uznane za podatników, muszą być (c.d.): posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych, które stanowią własność jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa, jeżeli ich posiadanie: – wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Agencją Nieruchomości Rolnej lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości; – jest bez tytułu prawnego, chyba że przedmiot opodatkowania wchodzi w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub znajduje się w zarządzie Lasów Państwowych – wówczas podatnikami są jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnej lub Lasów Państwowych, faktycznie władające nieruchomościami lub obiektami budowlanymi. 

Współwłasność a obowiązek podatkowy W sytuacji, gdy nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub znajduje się w posiadaniu dwóch lub więcej podmiotów, obowiązek podatkowy w takim przypadku ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach lub posiadaczach Taka nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi odrębny przedmiot opodatkowania.

Przedmiot opodatkowania Przedmiotem opodatkowania w podatku od nieruchomości są następujące nieruchomości lub obiekty budowlane: grunty; budynki lub ich części; budowle lub ich części, które związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podatkowi od nieruchomości nie podlegają: użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz lasy, o ile nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej.   Użytki rolne i lasy zostały wyłączone z opodatkowania, gdyż stanowią one odpowiednio przedmiot opodatkowania w podatku rolnym oraz leśnym.

Wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości zostały także: grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych; grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi i kanałami żeglownymi (z wyjątkiem jezior oraz gruntów zajętych na zbiorniki retencyjne lub elektrownie wodne); grunty pod morskimi wodami wewnętrznymi; nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich.

Wyłączenia z zakresu opodatkowania (c.d.) Pod warunkiem wzajemności wyłączone z opodatkowania są także nieruchomości będące własnością państw obcych lub organizacji międzynarodowych albo przekazane im w użytkowanie wieczyste, przeznaczone na siedziby przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji korzystających z przywilejów i immunitetów na mocy ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.

Zwolnienia w podatku od nieruchomości W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych znalazł się szeroki katalog zwolnień, które mają charakter przedmiotowy jak i podmiotowy. Zwolnione z podatku od nieruchomości są m.in.: budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej oraz zajęte pod nie grunty, o ile spełniają określone w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych warunki; budowle infrastruktury portowej, budowle infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich oraz zajęte pod nie grunty; budynki, budowle i zajęte pod nie grunty na obszarze części lotniczych lotnisk użytku publicznego; nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.

Podstawa opodatkowania Podstawa opodatkowania w podatku od nieruchomości została uzależniona od rodzaju przedmiotu, który podlega opodatkowaniu. Podstawą opodatkowania może być: dla gruntów – powierzchnia wyrażona w metrach kwadratowych lub hektarach (dla gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrownie wodne), wynikająca z ewidencji gruntów i budynków; dla budynków lub ich części – powierzchnia użytkowa wyrażona w metrach kwadratowych; dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – wartość amortyzacyjna.

Stawki podatkowe W konstrukcji podatku od nieruchomości przewidziane zostały dwa rodzaje stawek podatkowych: procentowe i kwotowe. Dla budowli stawka podatkowa określona została procentowo (2% wartości). Dla gruntów oraz budynków lub ich części stawki zostały określone kwotowo. Stawki kwotowe zostały zróżnicowane ze względu na sposób użycia przedmiotu opodatkowania. Najwyższe stawki przewidziano dla gruntów i budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Kompetencje rady gminy w zakresie określania stawek podatku Do rady gminy należy określenie, w drodze uchwały, wysokości stawek kwotowych. Ich wysokość nie może jednak przekroczyć wskazanych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych górnych granic. Przy określaniu wysokości stawek rada gminy może różnicować ich wysokość, kierując się m.in. takimi kryteriami, jak: lokalizacja, rodzaj prowadzonej działalności, rodzaj zabudowy, przeznaczenie i sposób wykorzystywania gruntu, stan techniczny czy też wiek budynków.

Tryb i warunki płatności Tryb i warunki płatności podatku od nieruchomości zostały uzależnione od rodzaju podatnika zobowiązanego do uiszczenia tej daniny publicznej W stosunku do osób fizycznych zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości powstaje z chwilą doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego. Wcześniej osoby takie zobowiązane są do złożenia właściwemu organowi podatkowemu informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, Wysokość podatku ustala wójt, burmistrz, prezydent właściwy ze względu na miejsce położenia nieruchomości lub obiektu budowlanego. Podatek płatny jest w czterech ratach proporcjonalnych w terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

W stosunku do innych podmiotów niż osoby fizyczne zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości powstaje z mocy prawa. osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnej, a także jednostki organizacyjne Lasów Państwowych zobowiązane są: składać, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu, właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy; wpłacać w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości na rachunek budżetu właściwej gminy, za poszczególne miesiące, do 15. dnia każdego miesiąca, a za styczeń – do dnia 31 stycznia.

Inkasent rada gminy, w drodze uchwały, może zarządzić pobór podatku od nieruchomości od osób fizycznych za pomocą inkasenta